AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Jeg holder på å bli koko. Jeg husker foreldrene mine og andre voksne pleide å si at en person så de i varmen, om å være irritert/sint på noen. For eksempel "Kari så Per i varmen" eller "Jeg ser han i varmen" Jeg vet ikke helt hva uttrykket kommer av, om det er ment som at du ser så hardt på de at du ønsker de skulle koke eller brenne, eller at du ser for deg, fantaserer om at de brenner i helvete. Men det betød i alle fall at man var sinte/irritert på en person. Jeg har hørt det uttrykket mange gang gjennom årenes løp. Men nå skulle jeg søke det opp på internett, og jeg finner ingenting. Finner en myriade av masse skjit, "10 tips til hete dates", "hvordan unngå å bli varm", KI oppsummeringen til Google påstår at å se noen i varmen betyr å ta vare på personer som er overopphetet, og at et slikt uttrykk aldri har eksistert i noen annen betydning. Jeg gidder ikke krangle med KI så den har jeg ikke prøvd å spørre heller. Er det noen andre som husker dette uttrykket? Som vet mer om det, eller vet å finnne informasjon om det på nett? Anonymkode: e3cdd...fb8
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Jeg er over 60 år, og har aldri hørt uttrykket. Jeg har bodd flere steder i Norge. Anonymkode: c46f1...b4f 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Jeg bor i Nordland og det er et helt normalt uttrykk her. Å se noen i varmen; da liker du de _ikke_. Men hva uttrykket kommer av har jeg i grunn ikke tenkt over. Har jo kanskje tenkt at det er en avart av "å se rødt" Interessant! Men det er noe man sier rundt i mine kretser i hvertfall. Anonymkode: 0167d...8c3 1
Beneath the Moon Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Det utrykket har jeg aldri hørt før. 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bor i Nordland og det er et helt normalt uttrykk her. Å se noen i varmen; da liker du de _ikke_. Men hva uttrykket kommer av har jeg i grunn ikke tenkt over. Har jo kanskje tenkt at det er en avart av "å se rødt" Interessant! Men det er noe man sier rundt i mine kretser i hvertfall. Anonymkode: 0167d...8c3 Der sier du noe....jeg kommer også fra Nordland! Har aldri tenkt på det som et utelukkende nordnorsk uttrykk, har bare antatt det var et generelt uttrykk. 😲 TS Anonymkode: e3cdd...fb8
Million Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Det er ikke et uttrykk jeg har hørt noengang her på østlandet. Så jeg heller i retning av et dialektuttrykk i området eller fylket der du bor/bodde.
Ullvott Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden Jeg er godt voksen, kommer fra Østlandet, og har bodd flere steder i Norge. Legg også til at jeg alltid har lest mye norsk litteratur, og sett mye på norsk TV. Likevel har jeg aldri hørt uttrykket før. Jeg kan ikke forstå annet enn at det er dialekt fra et gitt område.
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg bor i Nordland og det er et helt normalt uttrykk her. Å se noen i varmen; da liker du de _ikke_. Men hva uttrykket kommer av har jeg i grunn ikke tenkt over. Har jo kanskje tenkt at det er en avart av "å se rødt" Interessant! Men det er noe man sier rundt i mine kretser i hvertfall. Anonymkode: 0167d...8c3 Og jeg kommer fra Nordland, men har aldri hørt det. I hvilken del av Nordland bor du? Anonymkode: 38434...649
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden Jeg bor på Vestlandet og har heller aldri hørt dette. Anonymkode: 83868...0ca
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Kan det være en måte å si "måtte de brenne i helvete"? Anonymkode: 83868...0ca
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Og jeg kommer fra Nordland, men har aldri hørt det. I hvilken del av Nordland bor du? Anonymkode: 38434...649 Område Salten/Ofoten. Og midt i 30 årene. Det er noe alle rundt meg sier, unge som gamle. Trenger ikke være en person, kan like gjerne være en gressklipper liksom. Men det er jo generelt at man ser noen man ikke liker, noen som har gjort noe mot deg over tid. Anonymkode: 0167d...8c3
miniomelett Skrevet 9 timer siden #12 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Område Salten/Ofoten. Og midt i 30 årene. Det er noe alle rundt meg sier, unge som gamle. Trenger ikke være en person, kan like gjerne være en gressklipper liksom. Men det er jo generelt at man ser noen man ikke liker, noen som har gjort noe mot deg over tid. Anonymkode: 0167d...8c3 Interessant, jeg er fra lengre sør enn Bodø. Så generelt ganske langt sør i Nordland. Hører ikke folk bruke uttrykket her så ofte lengre, kanskje eldre. Men jeg er i 30årene og det var et vanlig uttrykk for 15+ år siden, samt vi ungdommer brukte det fordi det var "kult". Ikke akkurat uttrykket, men å bruke det istedet for bare banneord og slikt. Hadde oppriktig ikke tenkt at dette var lokalt/nordlansk. Kanskje især fordi det ruller ikke spesielt godt, i min dialekt i hvert fall. Det faller seg ikke så naturlig å si, slik mange andre nordlanske uttrykk gjerne gjør. 😅 Blir nesten paff av at det ikke er et velkjent uttrykk TS
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #13 Skrevet 9 timer siden Bor i indre Troms, aldri hørt eller brukt uttrykket her... Anonymkode: 2e19b...36d
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Vestlending---har aldri hørt dette uttrykket. Anonymkode: c983a...b6a
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden miniomelett skrev (3 timer siden): Interessant, jeg er fra lengre sør enn Bodø. Så generelt ganske langt sør i Nordland. Hører ikke folk bruke uttrykket her så ofte lengre, kanskje eldre. Men jeg er i 30årene og det var et vanlig uttrykk for 15+ år siden, samt vi ungdommer brukte det fordi det var "kult". Ikke akkurat uttrykket, men å bruke det istedet for bare banneord og slikt. Hadde oppriktig ikke tenkt at dette var lokalt/nordlansk. Kanskje især fordi det ruller ikke spesielt godt, i min dialekt i hvert fall. Det faller seg ikke så naturlig å si, slik mange andre nordlanske uttrykk gjerne gjør. 😅 Blir nesten paff av at det ikke er et velkjent uttrykk TS Men samtidig. Jeg har besteforeldre fra Vestvågøy og Vestlandet, de sa det de også, men kan hende de tok etter de rundt? 😅 Jeg bor nå på Helgeland og når du sier det så har jeg aldri hørt noen si det her, men det kan ikke være totalt ukjent heller fordi jeg sier det støtt og har aldri vært nødt til å forklare det (sånn som jeg har vært nødt til å forklare en hel del andre ord og uttrykk!) Anonymkode: 0167d...8c3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå