Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fått ny kollega på avdelingen, vi sitter på kontor. Kjenner vedkommende lite og har ikke så mye med henne å gjøre, da jeg ikke har opplæring eller noe. Kom med nyvasket hår på jobb og den nye kom inn og sa: Oj, har du vasket håret. Så tok hun hendene sine og strøk på håret og gjorde litt som frisører gjør. Fint sa hun. Jeg ble helt satt ut, min intimsone fullstendig overkjørt og følte det var ekkelt. For det første syntes jeg det var ekkelt å ha hendene til en ukjent (for meg) oppi mitt nyvaskede hår og i tillegg er det vel ikke normalt ? En annen dag satt jeg ved siden av henne i lunsjen og kjente hun satt seg veldig nærme meg og strøk meg plutselig på ermet. Fin genser sa hun. Trakk ermet mot meg og rygget vekk med stolen. Og i går da jeg skulle gå hjem. Tok på meg ytterjakken og den nye kom inn på kontoret. Sa at jakken min var fin (gammel utvasket, kanskje 10 år gammel). Takket for komplimentet. Så tar hun hendene sine bak på hodet mitt og dro i hetten. Jeg rygget brått. Hun ville se hvilket merke det var og lurte på hvilken størrelse jeg brukte !!! WTF ? Kan umulig være normal oppførsel. Idag på jobb kjenner jeg for å bare sitte med døren igjen og håpe ikke på flere stunt fra henne. Jeg er kvinne selv, gift med barn. Tror ikke hun er lesbisk eller bifil eller noe, snakker mye om en date hun holder på med (mann). Men hvordan formidle at jeg har en annen intimsone enn henne ? 

Anonymkode: 48c6f...a28

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare si det med en gang. Legg det frem som at det er ditt problem, ikke hennes. 

Si at du sliter litt med nærkontakt så fint om hun ikke tar på deg osv for du finner det ubehagelig

Anonymkode: 8da2b...8e1

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Er en del kvinner som tar mye på andre. Har ei på jobb som pleier å rette på skjorta mi, stryke meg på ryggen etc. Ser det er flere andre som gjør lignende. Aldri sett menn gjøre slike ting.

Jeg synes ikke det er et problem. Hvis du synes det er et problem så tror jeg bare du må vise det med kroppsspråk.

Anonymkode: 98c9e...ed2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fått ny kollega på avdelingen, vi sitter på kontor. Kjenner vedkommende lite og har ikke så mye med henne å gjøre, da jeg ikke har opplæring eller noe. Kom med nyvasket hår på jobb og den nye kom inn og sa: Oj, har du vasket håret. Så tok hun hendene sine og strøk på håret og gjorde litt som frisører gjør. Fint sa hun. Jeg ble helt satt ut, min intimsone fullstendig overkjørt og følte det var ekkelt. For det første syntes jeg det var ekkelt å ha hendene til en ukjent (for meg) oppi mitt nyvaskede hår og i tillegg er det vel ikke normalt ? En annen dag satt jeg ved siden av henne i lunsjen og kjente hun satt seg veldig nærme meg og strøk meg plutselig på ermet. Fin genser sa hun. Trakk ermet mot meg og rygget vekk med stolen. Og i går da jeg skulle gå hjem. Tok på meg ytterjakken og den nye kom inn på kontoret. Sa at jakken min var fin (gammel utvasket, kanskje 10 år gammel). Takket for komplimentet. Så tar hun hendene sine bak på hodet mitt og dro i hetten. Jeg rygget brått. Hun ville se hvilket merke det var og lurte på hvilken størrelse jeg brukte !!! WTF ? Kan umulig være normal oppførsel. Idag på jobb kjenner jeg for å bare sitte med døren igjen og håpe ikke på flere stunt fra henne. Jeg er kvinne selv, gift med barn. Tror ikke hun er lesbisk eller bifil eller noe, snakker mye om en date hun holder på med (mann). Men hvordan formidle at jeg har en annen intimsone enn henne ? 

Bare si det rett ut. At jeg skjønner vi har forskjellige grenser iht intomsone, så jeg vil bare si fra at jeg liker ikke å bli tatt på så mye og setter pris på om du kan slutte med å ta på håret og klærne mine. 

Svarer hun at hun ikke skjønner det, eller prøver å latterlig gjøre det etc, så svarer du at hun trenger ikke forstå det,bare respekter at du har andre grenser og forholde seg til det. Er det behov, så kan du  minne om at du ellers ikke har noe problemer og at du tok dette opp på en fin måte, ikke sint måte

Anonymkode: 920de...a4c

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Si fra! Og vær tydelig (som sagt tidligere) at dette er DIN greie. 

Anonymkode: 78a9e...ef3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres jo bare ut som om hun prøver være hyggelig og varm? Dere er nok bare forskjellige. Prøv å si fra på en vennlig og rolig måte først. 

Anonymkode: 213d8...542

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du vurdert å endre på din egen intimsone? Det kan gjøre ting mye lettere.

Anonymkode: 6a9c9...9dd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I alle dager, det går ikke an å be folk presse seg selv til å bite tennene sammen når de blir tatt på og ikke føler det er ok!!

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig i at du skal fremstille det som ditt problem. Denne damen kan godt få tilbakemelding om at dette er for mye, uten at det er du som er sær.

Prøv først å si at dere har nok litt forskjellige intimsoner.

Anonymkode: 7aa2e...382

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Vaermina skrev (Akkurat nå):

I alle dager, det går ikke an å be folk presse seg selv til å bite tennene sammen når de blir tatt på og ikke føler det er ok!!

Jeg vil tro alle kan endre på dette ved behov. Folk forandrer seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil tro alle kan endre på dette ved behov. Folk forandrer seg.

Etter hvem sitt behov sier du? Kollegaens? 

Tar jeg feil hvis jeg tror du er en av disse som vil ta og stryke på alt og alle? Hold fingrene av fatet og respekter folks grenser.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er en sånn selv som tar på folk, både menn og kvinner, fordi jeg er av natur veldig fysisk av meg, og det er ikke ment ubehagelig  

Men jeg hadde selvsagt respektert hvis du hadde sagt fra til meg, og ikke blitt veldig fornærmet, bare sagt sorry for at jeg ikke oppfattet at du ikke komfortabel med det og tatt til etterretning.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei takk, ønsker ikke at andre folk jeg ikke kjenner skal begynne å ta på meg uten at det er greit. Jeg kan fint få en klem av en kollega ved bursdager og sånt, men at folk skal røre håret mitt og sjekke label bak på en genser for å sjekke størrelse på klærne jeg bruker, er å dra det litt langt. Heller mot å gjøre som andre skriver, at jeg ønsker du respekterer at jeg har en intimsone etc. Synes bare det er litt vanskelig spesielt mtp at hun er ny og ikke kjenner alle. Vil jo ikke være ufin heller.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare gi beskjed på en fin måte. Hvis hun vet at det er problem for deg lar hun nok være. Hun kan fortsatt være en ok person, selv om hun ikke intuitivt skjønte at hun gikk over din grense. 

Det er ikke noe feil med deg. Det er ikke nødvendigvis noe feil med henne heller, dere er bare annerledes. Dere jobber sammen og skal sikkert fortsette med det, så bedre å få tatt den samtalen kjapt, så kan det jo løse seg og bli greit å være kolleger.

Anonymkode: b1631...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Bare si ifra om at du ikke liker å være så tett.
Selv min 11 årige datter klarer å si ifra om det til fremmede (og nære). På bussen... Hun er 100% frempå, men hun sier det saklig og høflig. Det hender likevel at hun må tåle det på bussen, nettopp fordi bussen ofte er full og hun kan ikke alltid få viljen. Det forstår hun heldigvis. Evt så må hun sitte sammen med yngre søsken (og det vil hun IKKE, for det er visst flaut). Jeg sitter forresten sammen med et mye yngre søsken, så hun sitter alene etter eget ønske, i tilfelle det skulle bli et spørsmål. 
Lærte henne fra tidlig alder at det var ok å ikke ønske nærhet, og å si nei til det. Hun er veldig glad i nærhet fra "riktige" mennesker, som oss foreldre, og tidvis søsken. Veldig få andre. Aksepterer det til nød fra oldemor, og sier selv at det er fordi hun er gammel og gjør det kun av den grunn, i tilfelle hun dør og så fikk hun aldri den klemmen hun ønsket. 

Så det er bare å si ifra 🙂 På en høflig måte, selvfølgelig. Det er ikke sånn at dere MÅ sitte inntil eller at hun MÅ være nær deg. Du trenger ikke akseptere det eller late som at det er ok.

Anonymkode: edbe0...1a9

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei takk, ønsker ikke at andre folk jeg ikke kjenner skal begynne å ta på meg uten at det er greit. Jeg kan fint få en klem av en kollega ved bursdager og sånt, men at folk skal røre håret mitt og sjekke label bak på en genser for å sjekke størrelse på klærne jeg bruker, er å dra det litt langt. Heller mot å gjøre som andre skriver, at jeg ønsker du respekterer at jeg har en intimsone etc. Synes bare det er litt vanskelig spesielt mtp at hun er ny og ikke kjenner alle. Vil jo ikke være ufin heller.

Da er det jo greit. Ingen endring av intimsone ønskes av deg.

Utfallet kunne vært helt annerledes hos en annen person, da vi vet at folk aldri er like. Du er ikke en av disse, og må da løse dette på annet vis, siden endring er utelukket.

Grunnen til at jeg skrev det fra start er at folk flest overser at de kan også endre på ting hos seg selv og det trenger ikkke alltid være motparten som har feil. Greit å reflektere litt over for alle.

Ha ein retteleg god dag vidare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en person som har mye kroppskontakt med andre. Det du beskriver her synes jeg definitivt er langt over grensen. 

Anonymkode: f9167...33f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Bare si ifra om at du ikke liker å være så tett.
Selv min 11 årige datter klarer å si ifra om det til fremmede (og nære). På bussen...

Hva slags kontakt er det hun sier fra om på bussen egentlig? Skal man ta offentlig transport så er det sånn at det er andre mennesker der. Det innebærer at på en full buss må man gjerne stå tett. Og selvsagt vil fremmede sitte på setet ved siden av deg

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva slags kontakt er det hun sier fra om på bussen egentlig? Skal man ta offentlig transport så er det sånn at det er andre mennesker der. Det innebærer at på en full buss må man gjerne stå tett. Og selvsagt vil fremmede sitte på setet ved siden av deg

Leste du alt jeg skrev? Kan utdype litt mer om du har vanskelig for det.
Selvfølgelig innebærer det at man må sitte sammen iblant, og det godtar hun også. Det betyr ikke at hun synes det er ok, og det er ikke i de tilfellene hun sier ifra heller. Det finnes folk som setter seg på nærmeste sete (f.ks der hun sitter), selv om det er flere ledige. Og så er det de som tar seg skikkelig til rette, breier seg ut og beveger mye på seg eller diller med ting/telefon etc, så de kommer borti henne støtt og stadig. Virker som voksne ikke tar like mye hensyn til barn og at de ikke tenker over at de også har intimsoner. Det betyr ikke at hun jager dem vekk, hun sier ifra om at hun ikke liker at de er borti henne på den måten. Har dere det annerledes der du bor? Flott for deg. Der ville min datter trivdes. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Leste du alt jeg skrev? Kan utdype litt mer om du har vanskelig for det.
Selvfølgelig innebærer det at man må sitte sammen iblant, og det godtar hun også. Det betyr ikke at hun synes det er ok, og det er ikke i de tilfellene hun sier ifra heller. Det finnes folk som setter seg på nærmeste sete (f.ks der hun sitter), selv om det er flere ledige. Og så er det de som tar seg skikkelig til rette, breier seg ut og beveger mye på seg eller diller med ting/telefon etc, så de kommer borti henne støtt og stadig. Virker som voksne ikke tar like mye hensyn til barn og at de ikke tenker over at de også har intimsoner. Det betyr ikke at hun jager dem vekk, hun sier ifra om at hun ikke liker at de er borti henne på den måten. Har dere det annerledes der du bor? Flott for deg. Der ville min datter trivdes. 

Så hun "sier fra" om noen setter seg ved siden av henne på en offentlig buss?? Ærlig talt altså. Man betaler bare for ett sete, og man sitter ved siden av andre på offentlig transport. Det er ikke opp til henne å bestemme hvilket ledig sete andre setter seg på.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...