Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For en rar problemstilling. De fleste leverer og henter vel til fots? Vi har ca. én kilometer å gå hver vei og kjører aldri bil. Forstår ikke hvordan 300 meter skal gjøre dette uoverkommelig.

Her kan man levere barnet i en droppsone, men det er fortsatt ca. 100 meter bort til inngangen til førsteklasse-SFO, så barnet må uansett ha på regnjakke og støvler hvis det regner.

Anonymkode: 9f281...2ff

Hvor bor du? I en bygd med uføre mennesker? Her skal de fleste foreldre videre på jobb, og har selvfølgelig ikke mulighet til å gå flere kilometer til skolen.

Anonymkode: 89ea3...8e1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og du kan ikke slippe barnet av der hjertesonen begynner? En 6-åring klarer å gå et par hundre meter selv?

Anonymkode: c275b...b0a

Tenker de bør følges inn i garderoben, og har forstått det slik at det er vanlig blant de andre foreldrene også.

Skrevet

Barnet kan vel ta meg seg tingene selv og gå de 300 meterne alene om morgenen, og så kan du sjekke garderoben og ta med klær som skal hjem ved henting om ettermiddagen de dagene det er nødvendig? 

Begge mine fikset forresten klær og garderobe selv etter ganske kort tid. Trikset for å hjelpe dem å holde orden i garderoben er å ikke ha mer enn de trenger der. Noen barn har jo full garderobe på skolen, ikke rart det blir kaotisk for dem...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenker de bør følges inn i garderoben, og har forstått det slik at det er vanlig blant de andre foreldrene også.

Den første uka kanskje? Noen dager er antakelig nok.

Anonymkode: 9e4aa...ae2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det vil uansett ta tid å gå fra skolen. Ikke minst er det fryktelig upraktisk hvis været er forferdelig. Må ha med både skobytte og tykke ytterklær i bilen.

Men skjønner du virkelig ikke at dette er sikkerhet? Skjønner du ikke at det blir kaos foran skolen, med masse foreldre som er stresset for å rekke jobb, samtidig som barn går, sykler eller sparkesykler til skolen?

Synd at det tar 10 min ekstra for deg å gå tilbake til bilen og at det er upraktisk ved dårlig vær. Men for de aller fleste vil det være enda mer tragisk om barn blir påkjørt.

Anonymkode: 19bc9...089

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For en rar problemstilling. De fleste leverer og henter vel til fots? Vi har ca. én kilometer å gå hver vei og kjører aldri bil. Forstår ikke hvordan 300 meter skal gjøre dette uoverkommelig.

Her kan man levere barnet i en droppsone, men det er fortsatt ca. 100 meter bort til inngangen til førsteklasse-SFO, så barnet må uansett ha på regnjakke og støvler hvis det regner.

For en merkelig tankegang , du skjønner vel at  ikke ille går til fots🙄

Anonymkode: 3d98e...dcb

AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (9 minutter siden):

Barnet kan vel ta meg seg tingene selv og gå de 300 meterne alene om morgenen, og så kan du sjekke garderoben og ta med klær som skal hjem ved henting om ettermiddagen de dagene det er nødvendig? 

Begge mine fikset forresten klær og garderobe selv etter ganske kort tid. Trikset for å hjelpe dem å holde orden i garderoben er å ikke ha mer enn de trenger der. Noen barn har jo full garderobe på skolen, ikke rart det blir kaotisk for dem...

Her vil sfo at foreldre sjekker inni. Garderober, en selvfølge spør du meg men tydeligvis ikke

AnonymBruker
Skrevet

Om det står Droppsone SFO så er jo det der du parkerer bilen når du leverer barnet. Er ikke lov å parkere der i den forstand at du lar bilen stå der over lengre tid. Og ja, å parkere bilen 300 m lenger vekke for så å gå er faktisk utrolig upraktisk 😅 

Anonymkode: cdc01...af2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er hjertesonen i tidsrommet kl 8-15. For levering til sfo før og etter dette, kan man kjøre inn. Bare kjør inn på sfo som vanlig.

Anonymkode: 69c71...d57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Droppsone er IKKE til å parkere når man går raskt inn. Det er til å slippe av unger. 
Tipper du er forelder på skolen jeg jobber, der er parkering 300m unna sfo. Og det største problemet er de foreldrene som regelrett gir blaffen i hjertesonen, kjører inn,  og skaper vanvittig mange farlige situasjoner for elever som går og sykler til skolen. Slipp barnet av på parkeringa 300 m unna og la det gå selv. Det er ikke noe som helst forventning om foreldre i garderoben for å krysse inn unger. Det gjør de sfo ansatte. Hvis man ikke er alt for hønemor klare alle ungene seg selv etter få dager i garderobe på morgenen. Og så kan du heller ta turen innom og hente ting, rydde på plassen når du henter på ettermiddag. 

Anonymkode: 8bdad...1a3

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Droppsone er IKKE til å parkere når man går raskt inn. Det er til å slippe av unger. 
Tipper du er forelder på skolen jeg jobber, der er parkering 300m unna sfo. Og det største problemet er de foreldrene som regelrett gir blaffen i hjertesonen, kjører inn,  og skaper vanvittig mange farlige situasjoner for elever som går og sykler til skolen. Slipp barnet av på parkeringa 300 m unna og la det gå selv. Det er ikke noe som helst forventning om foreldre i garderoben for å krysse inn unger. Det gjør de sfo ansatte. Hvis man ikke er alt for hønemor klare alle ungene seg selv etter få dager i garderobe på morgenen. Og så kan du heller ta turen innom og hente ting, rydde på plassen når du henter på ettermiddag. 

Anonymkode: 8bdad...1a3

Det er ingen som går på SFO som sykler til skolen selv her. Kan forstå hjertesone like før skolen ringer inn, men ikke klokken 7:30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og leverer ungen til låst skole? 😂

Skolen er jo ikke låst når du kommer fram…

Anonymkode: c553a...0c1

• Liker 1
Skrevet

Vi har også hjertesone på skolen til eldstemann som er skolestarter i år. Jeg er veldig glad for at de har hjertesone der, tenker med gru på hvordan det hadde vært hvis mange stressa foresatte skulle kjøre barna helt inn til skolen. 

Her åpnet SFO kl.07.00, så vi er litt heldigere enn deg der. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan du ikke bruke dropsonen til sfo? Drop av barnet, sørg for at det vet hvor det skal gå? De første to ukene bør du kanskje følge helt inn fra parkeringa. 
Hos oss er det et par dropsoner og ingen parkeringer i nærheten av skolen. Barna måtte lære seg å gå inn selv. Virker veldig skummelt i starten, men går seg veldig fort til.

• Liker 1
Skrevet

I ditt tilfelle hadde jeg vært der 4-5 minutter før SFO åpner. Levert og dratt til jobben. Du kan også avtale med jobben din at du begynner 5-10 min senere en periode, mot at du slutter tilsvarende senere? Jobben er jo pålagt å tilrettelegge for deg. 

Jeg antar at du er alenemor, siden mannen din ikke kan kjøre barnet på SFO. Det er kun deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg, meg, meg...

Anonymkode: b707e...0fd

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Her vil sfo at foreldre sjekker inni. Garderober, en selvfølge spør du meg men tydeligvis ikke

Hver dag, både morgen og ettermiddag? 

Det burde virkelig holde med én gang daglig, og det kan ts da gjøre om ettermiddagen når hun ikke er forsent ute på vei til jobb

Endret av Me0987
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor bor du? I en bygd med uføre mennesker? Her skal de fleste foreldre videre på jobb, og har selvfølgelig ikke mulighet til å gå flere kilometer til skolen.

Jeg bor i en nabokommune til Oslo. Alle jeg kjenner leverer barna til fots, og tar deretter buss eller tog inn til sentrum for å gå på jobb.

Det er uansett ikke aktuelt for oss å kjøre til skolen, levere barnet, kjøre hjem og parkere, og deretter ta buss eller tog til jobb. Men min erfaring er at det er null problem å gå én kilometer til og fra hver eneste dag, i alle slags vær, så da burde det være uproblematisk å gå 300 meter?!

• Liker 9
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (39 minutter siden):

Hver dag, både morgen og ettermiddag? 

Det burde virkelig holde med én gang daglig, og det kan ts da gjøre om ettermiddagen når hun ikke er forsent ute på vei til jobb

Hvordan vet du at hun rekker det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg bor i en nabokommune til Oslo. Alle jeg kjenner leverer barna til fots, og tar deretter buss eller tog inn til sentrum for å gå på jobb.

Det er uansett ikke aktuelt for oss å kjøre til skolen, levere barnet, kjøre hjem og parkere, og deretter ta buss eller tog til jobb. Men min erfaring er at det er null problem å gå én kilometer til og fra hver eneste dag, i alle slags vær, så da burde det være uproblematisk å gå 300 meter?!

Ah, nabokommunen til Oslo. Da skjønner jeg at det er uproblematisk å gå i all slags vær 😅

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...