Gå til innhold

Stressmåling og hrv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det andre (fysiske) sykdommer/tilstander enn  ME som kan gi lav og ustabil hrv, og mye stressutslag?

Hvordan er deres målinger, og vet dere hva som er grunnen ?

Anonymkode: 9f1dc...35b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle fysiske sykdommer/tilstander kan gi lav og ustabil HRV og mye stressutslag.

Jeg hadde iatrogen Cushings, og hadde gjennomsnittlig HRV på 19-25, av og til rundt 30.
Så fikk jeg hjerterytmeforstyrrelser med mye ekstraslag, fordi ekstraslagene påvirket pulslesingen og beregningen av HRV.

Anonymkode: d14a6...9fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle fysiske sykdommer/tilstander kan gi lav og ustabil HRV og mye stressutslag.

Jeg hadde iatrogen Cushings, og hadde gjennomsnittlig HRV på 19-25, av og til rundt 30.
Så fikk jeg hjerterytmeforstyrrelser med mye ekstraslag, fordi ekstraslagene påvirket pulslesingen og beregningen av HRV.

Følte du målinger passet med symptomer?

Jeg er veldig dårlig da. Men lurer av og til på hvordan det ser ut for såkalt friske folk også. Og om man kan lese ut fra målingene at det faktisk er noe galt med kroppen, energien og balansen. 

Skrevet

Nei. Altså rådataene er vanligvis korrekte, men tolkningene av rådata blir feil for alle som sliter med kroniske sykdommer eller tilstander.  Algoritmene er ikke tilpasset sykdom.

Jeg hadde for eksempel bedre allmenntilstand med HRV på rundt 20 (med cushings), enn jeg hadde med HRV rundt 90, hvor kroppen opplevde en maratonbelastning selv om jeg lå stille.

Men hvordan det ser ut for friske mennesker kan jeg ikke si.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det andre (fysiske) sykdommer/tilstander enn  ME som kan gi lav og ustabil hrv, og mye stressutslag?

Hvordan er deres målinger, og vet dere hva som er grunnen ?

Nærmest alt som belaster kroppen fysiologisk eller mentalt gir lav HRV og høye stressutslag på pulsklokker. HRV måler bare balansen i det autonome nervesystemet i øyeblikket, ikke en spesifikk sykdom.

Anonymkode: f2bb2...0bb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nærmest alt som belaster kroppen fysiologisk eller mentalt gir lav HRV og høye stressutslag på pulsklokker. HRV måler bare balansen i det autonome nervesystemet i øyeblikket, ikke en spesifikk sykdom.

Hvordan kan man se balansen i nervesystemet ut fra hrv måling? Hva tilsier at balansen er god for eksempel?

Vet jo generelt at mange kan se på klokken om man brygger på infeksjoner eller annet for eksempel. Eller andre fysiske feil. Hvordan kan man se det ift hrv, eller hvordan er sammenhengen da med stressmålingene?

Skrevet

Nei. Altså rådataene er vanligvis korrekte, men tolkningene av rådata blir feil for alle som sliter med kroniske sykdommer eller tilstander.  Algoritmene er ikke tilpasset sykdom.

Jeg hadde for eksempel bedre allmenntilstand med HRV på rundt 20 (med cushings), enn jeg hadde med HRV rundt 90, hvor kroppen opplevde en maratonbelastning selv om jeg lå stille.

Det er jo interessant. Men det handler kanskje ikke om hrv-tallet i seg selv men om balanse eller kurven på den? Så du noe på den som Var unormalt da du følte deg så dårlig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er jo interessant. Men det handler kanskje ikke om hrv-tallet i seg selv men om balanse eller kurven på den? Så du noe på den som Var unormalt da du følte deg så dårlig?

I mitt eksempel handler det ikke om balanse, men om at klokken blant annet ikke fanger opp ekstraslag fra hjertet slik at den viser ekstremt lav puls, veldig høy hrv, og lavt stressnivå.

Klokken tolker lav puls, lavt stressnivå, og høy hrv som "tipp topp, alt er bra".

Men hvis jeg tar ekg samtidig viser den et helt annet bilde.  

(Dette bli veldig forenklet, hvis jeg skal forklare i dybden må jeg skrive side opp og side ned med forklaringer)

Poenget mitt er at helsemålinger på klokken ikke er tilpasset langvarige helseutfordringer.

Den merker hvis noe uvanlig skjer, for eksempel at du får en infeksjon fordi det da blir avvik i verdiene dine, men når avvikene er normalen er den ikke smart nok til å fange det opp, og derfor vil den ikke være nøyaktig nok.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan man se balansen i nervesystemet ut fra hrv måling? Hva tilsier at balansen er god for eksempel?

Vet jo generelt at mange kan se på klokken om man brygger på infeksjoner eller annet for eksempel. Eller andre fysiske feil. Hvordan kan man se det ift hrv, eller hvordan er sammenhengen da med stressmålingene?

Det finnes egentlig ingen fasit eller universell tallverdi på HRV, for det er utrolig individuelt og påvirkes av alt fra alder og genetikk til dagsform.

En god HRV for deg betyr bare at du ligger rundt eller over din egen vanlige baseline, altså det klokken måler seg frem til over noen uker, og at den stiger når du sover og hviler. Ligger den markant under din egen norm over flere dager, betyr det bare at totalbelastningen er høyere enn hva systemet klarer å hente seg inn fra akkurat nå, enten det er fysisk, mentalt eller at kroppen brygger på noe.

Klokken kan uansett aldri fortelle hva årsaken er, den viser bare summen av belasningen.

For at du skal ha noe reell nytte av dette, må du se på trendene over tid i forhold til din egen baseline. Da kan du kanskje koble avvik til ting som skjer i hverdagen. Noen ganger er det helt åpenbart, andre ganger ikke. Hvis du skal bruke HRV til noe fornuftig bør du ha en klokke som måler gjennomsnittlig HRV gjennom hele natten, og ikke bare tar øyeblikksmålinger på dagtid.

Når immunforsvaret for eksempel oppdager et virus, eller kroppen opplever næringsmangel, dehydrering, smerte eller feber, kobler det sympatiske nervesystemet seg på for å håndtere det. Kroppen bruker da mer ressurser, og det slår umiddelbart ut på stressmålingene og gir lavere HRV.

• Nyttig 3
Skrevet

Det finnes egentlig ingen fasit eller universell tallverdi på HRV, for det er utrolig individuelt og påvirkes av alt fra alder og genetikk til dagsform.

En god HRV for deg betyr bare at du ligger rundt eller over din egen vanlige baseline, altså det klokken måler seg frem til over noen uker, og at den stiger når du sover og hviler. Ligger den markant under din egen norm over flere dager, betyr det bare at totalbelastningen er høyere enn hva systemet klarer å hente seg inn fra akkurat nå, enten det er fysisk, mentalt eller at kroppen brygger på noe.

Klokken kan uansett aldri fortelle hva årsaken er, den viser bare summen av belasningen.

For at du skal ha noe reell nytte av dette, må du se på trendene over tid i forhold til din egen baseline. Da kan du kanskje koble avvik til ting som skjer i hverdagen. Noen ganger er det helt åpenbart, andre ganger ikke. Hvis du skal bruke HRV til noe fornuftig bør du ha en klokke som måler gjennomsnittlig HRV gjennom hele natten, og ikke bare tar øyeblikksmålinger på dagtid.

Når immunforsvaret for eksempel oppdager et virus, eller kroppen opplever næringsmangel, dehydrering, smerte eller feber, kobler det sympatiske nervesystemet seg på for å håndtere det. Kroppen bruker da mer ressurser, og det slår umiddelbart ut på stressmålingene og gir lavere HRV.

Ok, takk. Hva er det som regnes som min «norm», er det den verdien som Garmin kaller «gjennomsnitt over 7 dager» og vises som grønne prikker? Denne verdien endrer seg jo stadig ser jeg, selvom den fortsatt vises som balansert. Så vanskelig å vite hva som er min norm da. 

Jeg ser også på den stiplete linjen som viser gjennomsnitt over natten, den er jo en del opp og ned, hva kan det bety?

Hvordan kan man se om nervesystemet er balansert  mellom sympatisk og parasympatisk da? Er det hvis den holder seg på «balansert»?

Skrevet

Jeg har Garmin og det grå feltet som strekker seg over skjermen er hva som er din «sone» for balanse. Så de grønne prikkene er gjennomsnittet for dagen over perioden  og den hvite stiplete linjen er gjennomsnitt over natten. Skal du vite om noe påvirker så kan det være smart å bruke den stiplete linjen som veiviser for hva du har gjort eller har vært noe endringer i medisiner, form eller mat, syklus osv den spesifikke dagen/dagene før linja gikk opp eller ned. 

Legger ved min HRV siste måneden for illustrasjon 

IMG_2893.png

• Liker 2
Skrevet

Jeg har Garmin og det grå feltet som strekker seg over skjermen er hva som er din «sone» for balanse. Så de grønne prikkene er gjennomsnittet for dagen over perioden  og den hvite stiplete linjen er gjennomsnitt over natten. Skal du vite om noe påvirker så kan det være smart å bruke den stiplete linjen som veiviser for hva du har gjort eller har vært noe endringer i medisiner, form eller mat, syklus osv den spesifikke dagen/dagene før linja gikk opp eller ned. 

Legger ved min HRV siste måneden for illustrasjon 

IMG_2893.png

Er du frisk, slik at det er normalt at det endrer seg litt? 

men den sonen for balanse endrer seg jo også føler jeg. Så da er det ikke så lett å vite hva som er «min» sone ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er du frisk, slik at det er normalt at det endrer seg litt? 

men den sonen for balanse endrer seg jo også føler jeg. Så da er det ikke så lett å vite hva som er «min» sone ?

Man må se det over tid, så finner man ut hva som er sin base. Det er naturlig at den endrer seg litt uansett hva man gjør. Du får aldri 100% rett linje og det er jo ikke meningen heller. Det er mye som spiller inn på målinger. Man kan ikke bruke den som en fasit men mer en rettesnor. Det er normalt om man er frisk eller syk at HRV endrer seg, ikke farlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Da produserte nok kroppen din mye adrenalin og kortisol, og det kan gjøre at hrv går høyt opp. Altså uten at det er reelt, på en måte.

Anonymkode: 1c3ba...ef0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man må se det over tid, så finner man ut hva som er sin base. Det er naturlig at den endrer seg litt uansett hva man gjør. Du får aldri 100% rett linje og det er jo ikke meningen heller. Det er mye som spiller inn på målinger. Man kan ikke bruke den som en fasit men mer en rettesnor. Det er normalt om man er frisk eller syk at HRV endrer seg, ikke farlig. 

Ja forstår det. Men det jeg ikke skjønner helt er hva som er min «normale sone» når denne grunnlinjen også endrer seg hvis gjennomsnittet går opp og ned. 

Jeg er dårlig da. Så prøver å bruke klokken for å se om det kan gi noe mening til slik jeg føler meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da produserte nok kroppen din mye adrenalin og kortisol, og det kan gjøre at hrv går høyt opp. Altså uten at det er reelt, på en måte.

Det stemmer, jeg hadde mye adrenalin og kortisol da jeg hadde Cushings, men dette gir veldig ofte falsk lav HRV.

Alle hjerterytmeforstyrrelser kan gi falsk høy HRV, både fordi ekstraslag kan gi lang rr-tid (tid mellom de ordinære hjerteslagene), men også fordi de optiske sensorene ikke klarer å følge med når pulsen blir ekstremt uregelmessig og kaotisk.
"Hyper-recovery" (når kroppen er ekstra sliten, og parasympatisk nervesystem overreagerer for restitusjon) kan også gi falsk høy HRV.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vil ikke mye adrenalin heller gi lav HRV? Fordi det er så mye stress i kroppen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så slike ting som mangler eller infeksjoner vi alltid fanges opp av klokken og vises med en drastisk endring i hrv? Så hvis den holder seg noenlunde stabil så kan man anta at man ikke har noen slike graverende ting på gang i kroppen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil ikke mye adrenalin heller gi lav HRV? Fordi det er så mye stress i kroppen?

Som jeg skrev i innlegget over her - du har rett, et overskudd av adrenalin og/eller kortisol gir som oftest lav HRV. 

(Jeg skriver "som oftest" fordi det kan være tilfeller hvor det virker motsatt)

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så slike ting som mangler eller infeksjoner vi alltid fanges opp av klokken og vises med en drastisk endring i hrv? Så hvis den holder seg noenlunde stabil så kan man anta at man ikke har noen slike graverende ting på gang i kroppen?

Jeg er ikke den du spør, men jeg svarer likevel:
For friske mennesker er dette tommelfingerregelen, men for mennesker med kronisk sykdom/tilstander vil det ikke alltid være slik.  Klokken KAN reagere, men gjør det ikke alltid.

Klokken min fanget for eksempel ikke opp at jeg hadde korona-infeksjon, mest sannsynlig fordi jeg hadde en annen kronisk betennelsestilstand pågående i kroppen samtidig.  (Betennelsestilstanden var da "normalen", og en infeksjon på toppen endret ikke målingene)

AnonymBruker
Skrevet

Du må bruke klokken og hrv en stund for å se om det gjelder deg. Det er høyst individuelt hvordan kroppen reagerer på ting og hva klokka fanger opp. Så du må se hva dine målinger sier ut fra hva du har gjort, tatt av medisiner, sykdom, fysiologi, alder osv. . Det er ingen fasit den klokka. Men du kan trekke ut fokusområder som kan gi deg rettesnorer etter du har blitt kjent hva som er din normal på den klokka . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...