AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:26 #1 Skrevet lørdag kl. 18:26 Hei! Hvordan gjør dere det som har barn som har ulik økonomi? Vi er nøye på å ikke gjøre forskjell, får et barn en sum så får den andre det samme. Dette er snakk om voksne barn. Ene er minsteufør og alene, andre er vernepleier, gift og et barn. Den med minsteufør trengte ny tørketrommel og hadde ikke penger til ny. Vi kjøpte ny til henne samtidig som vi ga søsteren tilsvarende sum. Vi gjør det alltid som dette, trenger den uføre noe så får hun andre samme sum. Anonymkode: 396f5...ceb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:35 #2 Skrevet lørdag kl. 18:35 De aller fleste har barn med ulik økonomi. Det er ikke sikkert dere har innsikt i den fullstendige økonomiske situasjonen til barna engang. Helt greit å gjøre det på din måte. Det er helt greit å ikke gi akkurat på kronen helt likt hele tiden også. Gjør det du føler er best. Anonymkode: a6683...483 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:19 #3 Skrevet lørdag kl. 19:19 Foreldrene våre gjør det også slik, og jeg mener det blir mest rettferdig. Som forelder vet man ikke om økonomien er så på stell som det kan virke, om barnet er på nippet til å bli skilt, barnet kan få helseutfordringer senere osv. Jeg kommer til å behandle mine to likt uansett. Anonymkode: 499d9...f9b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:27 #4 Skrevet lørdag kl. 19:27 Våre foreldre har aldri gitt likt, og det gjør ikke vi heller. Det vil alltid være forskjeller i familier, og det er helt greit. Anonymkode: 2359a...9d7 2 2
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 19:30 #5 Skrevet lørdag kl. 19:30 Jeg holder ikke telling på hvor mye mine søsken og jeg får fra foreldrene våre. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:33 #6 Skrevet lørdag kl. 19:33 Vi gjør ikke sånn. Den ene trenger noe en gang og de andre trenger noe en annen gang. Skulle vi gjort som dere, hadde ingen fått noe. Det hadde vi ikke hatt økonomi til Anonymkode: fbff1...bb9 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:46 #7 Skrevet lørdag kl. 19:46 Min bror er alene og ufør. Jeg er godt gift og vi har to inntekter. Om mine foreldre hjelper litt ekstra til hos min bror forventer jeg ikke å få samme sum. Vi har råd til å kjøpe vår egen vaskemaskin, mens min bror har mindre mulighet for å sette av penger til slike uforutsette utgifter. Små summer i ny og ne, legger jeg meg ikke opp i. Foreldrene mine stiller opp for oss med barnevakt, lager middag noe som hjelper oss mye. Om det er større beløp til egenkapital til bolig el. er det mer rettferdig å gi samme sum. Anonymkode: d06dd...cb4 4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:53 #8 Skrevet lørdag kl. 19:53 Så lenge dere har økonomi til det, så synes jeg det høres greit ut. Man har ikke krav på gaver fra foreldre, men det er hyggelig å få. Det er også hyggelig å ikke bli straffet for å klare seg godt. Men dere kan jo snakke med barna om dette. Særlig hun som klarer seg godt økonomisk. Kanskje dere heller skal gi en liten sum til barnebarnet enn til henne? Hvis hun har god råd. Eller kanskje hun synes det er greit at søsteren får mer? Det viktigste er å snakke om det. Og jeg tror det er viktig for begge "barna" å føle at dere stiller opp hvis dere kan. Og at dere ville gjort det samme hvis situasjonen var omvendt. Jeg og partner kommer fra to veldig ulike familier. Jeg vet at min familie vil stille opp for meg, de har gjort det før og de kommer til å gjøre det igjen. Når mitt søsken ble alene fikk hen bo hos våre foreldre gratis, og det var snakk om forskudd på arv for å kunne kjøpe seg noe nytt. Jeg synes det var helt supert at de stilte opp, var glad for at mitt søsken fikk hjelp. Jeg vet at hvis jeg skulle trenge hjelpen så får jeg den, hvis de har mulighet. Min partner blir alltid "snytt". Hen sin mor gjør alle ting med hens søsken sitt beste for øye. Alt hun gjør er preget av det. Det har helt ødelagt søskenrelasjonen og gitt et "barn " en forståelse av at det har krav på alt av hjelp, støtte og ressurser fra foreldrene uten å måtte dele. Der er situasjon helt omvendt. Skulle man ha behov for hjelp kan man ikke stole på at de stiller opp. Den store ulikheten gjør jo også at vi tenker helt forskjellige om hvordan ting bør fordeles i de to ulike familiene. Hvis det er på partnern sin side så er alt som er likt, 50/50 å foretrekke, er det på min side, så kan man heller få man få etter behov. Anonymkode: 91c72...4fd
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:00 #9 Skrevet lørdag kl. 20:00 Min søster er ufør, mens jeg er frisk og har en godt betalt jobb. Jeg støtter at foreldrene mine hjelper min søster, og har gitt klar beskjed om at jeg ikke skal ha tilsvarende sum som de hjelper henne med. Hadde ikke tatt i mot pengene hvis de hadde forsøkt å gi meg det. Anonymkode: ba225...9bb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:44 #10 Skrevet lørdag kl. 21:44 Jeg tenker dere ikke trenger å kompensere den andre hver gang dere gir noe til en av dem. Slikt jevner seg gjerne ut og kanskje noen trenger denne hjelpen mye mer. La oss si den ene trenger ny vaskemaskin til 6000 så trenger ikke dere da gi den andre samme beløpet. Mine barn er ikke etablerte enda men jeg gir dem ikke alltid det samme. Ene har gått på privatskole den andre har regulering osv Større summer og hjelp til EK da mener jeg dere bør bestrebe dere på lik behandling Anonymkode: dfa78...992 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:51 #11 Skrevet lørdag kl. 21:51 Vi hjelper ut fra hvem som trenger det mest der og da. Men det meste blir gitt som rentefritt lån. Vi syns det er viktig at barna til ansvar for eget liv også, og ikke bare får ting opp i nevene. Anonymkode: e4271...59b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:15 #12 Skrevet lørdag kl. 22:15 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Jeg holder ikke telling på hvor mye mine søsken og jeg får fra foreldrene våre. Kan være greit å holde en viss oversikt. Om ikke annet enn for skams skyld. Anonymkode: f00f7...048 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:16 #13 Skrevet lørdag kl. 22:16 Mine foreldre er også veldig opptatt av likt og rettferdig, men vi går ikke nødvendugvis det samme/samme sum samtidig. Jeg kunne fått tørketrommel ved en anledning, og hun pc ved en annen. Alt etter når hver av oss har hatt behov for noe. Helt nøyaktig lik sum er det kanskje ikke, men over tid har det nok blitt ganske likt. Og de følger nok også litt med på summer. Selv tok jeg opp med mine barn allerede da de var tenåringer at de er svært ulike, og vil ha ulike behov til ulike tider, så det hver av dem må stole på er at vi alltid vil prøve å gi hver av dem det de trenger hjelp til, når de trenger det. Så om barna mine engang er i tilsvarende situasjon som dine kan det fint være at ene trenger tørketrommel og den andre barnevakt, eller hjelp til oppussing/flytting/annet. Da vil jeg gi hver av dem det de trenger, men aldri det den andre trenger. Anonymkode: 9d909...78f
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 22:17 #14 Skrevet lørdag kl. 22:17 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan være greit å holde en viss oversikt. Om ikke annet enn for skams skyld. Anonymkode: f00f7...048 Hvordan skal jeg kunne holde oversikt over det? Jeg har ikke tilgang til mine foreldres kontoer. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:24 #15 Skrevet lørdag kl. 22:24 Mine foreldre er veldig rettferdige . Et søsken sliter og dermed fikk jeg et stort beløp på konto. Nå er ikke jeg styrtrik. Men har forståelse for at de kan hjelpe mitt søsken uten at jeg får det samme. Anonymkode: 0936e...5a9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:28 #16 Skrevet lørdag kl. 22:28 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Hvordan gjør dere det som har barn som har ulik økonomi? Vi er nøye på å ikke gjøre forskjell, får et barn en sum så får den andre det samme. Dette er snakk om voksne barn. Ene er minsteufør og alene, andre er vernepleier, gift og et barn. Den med minsteufør trengte ny tørketrommel og hadde ikke penger til ny. Vi kjøpte ny til henne samtidig som vi ga søsteren tilsvarende sum. Vi gjør det alltid som dette, trenger den uføre noe så får hun andre samme sum. Anonymkode: 396f5...ceb Men er det nødvendig å bedrive slik millimeter rettferdighet? 🙂 Jeg antar at dere bruker mer på Vernepleieren, ektefellen og barnet/barna enn på den Uføre. Jeg ville lagt meg mer på en «ute etter evne - få etter behov»-tankegang. Er man gift, i full jobb og med ett eller flere barn - så er man mest sannsynligvis bedre økonomisk stilt enn en som er uføretrygdet. Anonymkode: 27a50...4b2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:23 #17 Skrevet lørdag kl. 23:23 "millimeterrettferdighet blir også urettferdig" Ditt ene barn fikk hjelp til vaskemaskin - ditt andre barn fikk samme summen. Du stiller opp som barnevakt for ditt barnebarn - betaler du da 220 kr timen til ditt andre barn. Hvis ikke blir det jo urettferdig. Når du gir gaver til jul/bursdag - Får ditt ene barn som har egen familie 2000 kr, hun må dele med resten av sin familie og ditt enslige barn 2000 kr alene. Sånn kan man holde på i det uendelige. Det er nesten umulig å gjøre helt likt, da alle situasjoner er ulike. Anonymkode: fbff1...bb9 3 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:27 #18 Skrevet lørdag kl. 23:27 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den med minsteufør trengte ny tørketrommel og hadde ikke penger til ny. Vi kjøpte ny til henne samtidig som vi ga søsteren tilsvarende sum. Anonymkode: 396f5...ceb Da bør det ikke bli noe på ungene hennes etterpå. Anonymkode: eb915...398
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #19 Skrevet 19 timer siden Hadde jeg hatt 2 eller flere barn, hadde jeg gitt alle likt. Jeg er i midten av 3 søstre, og har opplevd ekstrem forskjellsbehandling. Selv om det er jeg som har hatt dårligst råd. Anonymkode: 2bd75...f7f 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #20 Skrevet 18 timer siden Nei, vi gir når vi har lyst og til den som trenger det. Anonymkode: 75476...7ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå