Gå til innhold

Ukastrert hannkatt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I nabolaget har vi en ukastrert hannkatt.. Denne terroriserer min kastrerte katt, og nå blir det andre ferien jeg må avlyse pga denne katten, denne sommeren, da min trenger behandling.. Han har blitt skadet flere ganger enn to, men disse to er de to styggeste hendelsene.

Jeg skjønner at jeg kan gjøre min katt til innekatt, men han trives virkelig ikke som det.. Er da den eneste rettferdige tingen å gjøre å omplassere han?..

Anonymkode: 4f0d7...38c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at med disse to avlyste feriene + alle turene til dyrlegen bare siden juni, så har denne ukastrerte katten kostet meg over 30.000kr..

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du avlyse ferien pga. katten?

Uansett. Ta kontakt med eieren av den andre katten. Snakk om hvordan dere kan løse dette slik at verken katten eller bankkortoen din får mer bank. 

Anonymkode: 3d073...673

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor må du avlyse ferien pga. katten?

Uansett. Ta kontakt med eieren av den andre katten. Snakk om hvordan dere kan løse dette slik at verken katten eller bankkortoen din får mer bank. 

Anonymkode: 3d073...673

Fordi han ikke kan plasseres på kattehotell (hvertfall her i nærheten) dersom det kreves medisinsk oppfølgning, de kan i hvertfall ikke love at det blir fulgt opp. Og har heller ingen i nærheten som har mulighet til å komme innom, derfor pleier han å plasseres på hotell for opphold på lengre enn 1-2 netter

Ja, jeg har altså prøvd å nå ut i lokale facebook grupper, men overraskende nok så er det ingen som ønsker å oute seg selv som eieren av den ukastrerte katten..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den ukastrerte katten er herreløs eller eieren er vanskelig å få tak i, hadde jeg lånt en felle hos dyrebeskyttelsen eller kattens vern, og fanget katten og levert den inn til de rette instanser.

Anonymkode: 306ae...37b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis den ukastrerte katten er herreløs eller eieren er vanskelig å få tak i, hadde jeg lånt en felle hos dyrebeskyttelsen eller kattens vern, og fanget katten og levert den inn til de rette instanser.

Det var smart, har ikke tenkt på det. Kontakter man da bare dyrebeskyttelsen og forteller at man har prøvd å få tak i en eier da? Jeg tror jeg møtte på den her om dagen, og da var inntrykket mitt først at det var en skadd katt da han begynte å hisse på meg mens jeg enda var 150-200m unna, men når jeg kom nærmere skjønte jeg at det var en sint ukastrert katt. Så hvis det er den katten min møter på, så skjønner jeg jo at det blir rabalder 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk fanget inn et par slike ukastrerte hannkatter i årenes løp ved hjelp av feller lånt ut fra en privat dyrevernsorganisasjon. Før jeg fanget dem tok jeg bilder og la ut på SoMe og fikk lokalavisen til å ta inn en notis. Da ingen eier meldte seg ble de altså fanget inn. Ingen av dem var chipmerket, så da er de i prinsippet "fritt vilt". Den første bar tydelig preg av å ha gått ute lenge og var fullstendig uhåndterlig, så den avlivet veterinæren umiddelbart. Den andre var håndterbar og hadde tydeligvis hatt et hjem, så den ble tatt hånd om av dem jeg hadde lånt fellen av, kastrert og omplassert. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi han ikke kan plasseres på kattehotell (hvertfall her i nærheten) dersom det kreves medisinsk oppfølgning, de kan i hvertfall ikke love at det blir fulgt opp. Og har heller ingen i nærheten som har mulighet til å komme innom, derfor pleier han å plasseres på hotell for opphold på lengre enn 1-2 netter

Ja, jeg har altså prøvd å nå ut i lokale facebook grupper, men overraskende nok så er det ingen som ønsker å oute seg selv som eieren av den ukastrerte katten..

Med tanke på at ingen vil påta seg ansvaret vil jeg som flere har nevnt prøvd å fanget inn katten og bring den til en veterinær for å se om den er chippet, for selv om det skulle vise seg at den har et hjem i borettslaget så er katten uansett per definisjon eierløs om den ikke har chip. Og veterinærene her i området kastrerer i hvert fall ukastrerte katter som blir levert inn om eieren ikke kan spores,

Anonymkode: 9b6cc...402

Skrevet (endret)

Det virker som du faktisk aldri har sett denne "ukastrerte hannkatten" selv, i det den kommer inn på din katts område eller noe? Du skriver at du trodde du støtte på den her om dagen, men det virket som det var bare gjetting pga den virket aggressiv?

Det kan fint mulig være mange ukastrerte katter i ditt nabolag. De som er ukastrerte streifer ofte langt og lenge, og mange går seg bort og finner aldri hjem igjen. 

Noen katteeiere gidder ikke bruke de kronene det koster å verken kastrerer eller chip-merker kattene sine. Det skulle vært lovpålagt å chippe katter (og hunder)! 

En kamerat av meg har to hannkatter og de er nå flere år gamle. Jeg har spurt han flere ganger om han ikke skal kastrere de snart, for de to siste årene har de blitt utekatter da han flyttet til et sted der de kan gå ute. Men han har enda ikke kastrert dem! Jeg får meg ikke til å spørre om det er pga dårlig råd eller hva som driver han, som har gjort at han ikke har kastrert de. Å ikke kastrere to hannkatter og bare la de reke rundt og drive faenskap iblant nabolagets andre katter... jeg blir så irritert.

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (8 minutter siden):

Det virker som du faktisk aldri har sett denne "ukastrerte hannkatten" selv, i det den kommer inn på din katts område eller noe? Du skriver at du trodde du støtte på den her om dagen, men det virket som det var bare gjetting pga den virket aggressiv?

Det kan fint mulig være mange ukastrerte katter i ditt nabolag. De som er ukastrerte streifer ofte langt og lenge, og mange går seg bort og finner aldri hjem igjen. 

Noen katteeiere gidder ikke bruke de kronene det koster å verken kastrerer eller chip-merker kattene sine. Det skulle vært lovpålagt å chippe katter (og hunder)! 

En kamerat av meg har to hannkatter og de er nå flere år gamle. Jeg har spurt han flere ganger om han ikke skal kastrere de snart, for de to siste årene har de blitt utekatter da han flyttet til et sted der de kan gå ute. Men han har enda ikke kastrert dem! Jeg får meg ikke til å spørre om det er pga dårlig råd eller hva som driver han, som har gjort at han ikke har kastrert de. Å ikke kastrere to hannkatter og bare la de reke rundt og drive faenskap iblant nabolagets andre katter... jeg blir så irritert.

Har man ikke råd til å kastere og chipen kattene man tar til seg så har man heller ikke råd til å ha katt. Blir det Spleis eller avliving om den skader seg da? 

• Liker 1
Skrevet
Mei88 skrev (1 time siden):

Har man ikke råd til å kastere og chipen kattene man tar til seg så har man heller ikke råd til å ha katt. Blir det Spleis eller avliving om den skader seg da? 

Jeg er av samme oppfatning som deg. Skal man ha katt, og la den gå fritt ute, så kastrerer man den, både hunner og hanner. Synes man skal kastrere innekatter også for den delen. 

Men hva skal jeg si til denne kameraten? Han blir bare sur hvis jeg spør for mye, og kommer med svevende svar og "jeg er ikke i mot kastrering altså, men..." Det får meg til å tenke at han som mann, ikke liker tanken på kastrering ("kappe ballene av") av et hanndyr. At de må få rase rundt og pare seg liksom. Den siste setningen der er bare min irriterte tanke da, han har ikke sagt noe sånt. Men ja... Han er vokst opp med katter hjemme, og de hadde alltid ukastrerte hannkatter (utekatter). Kanskje der han har det fra.

Hittil har ikke kattene hans skadet seg alvorlig etter hva jeg forstår. Ren flaks. Eller så merker han ikke bitemerkene de får pga pelsen. Kattebitt blir veldig ofte infektert, men disse har kanskje vært heldige. Hittil.

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Jeg er av samme oppfatning som deg. Skal man ha katt, og la den gå fritt ute, så kastrerer man den, både hunner og hanner. Synes man skal kastrere innekatter også for den delen. 

Men hva skal jeg si til denne kameraten? Han blir bare sur hvis jeg spør for mye, og kommer med svevende svar og "jeg er ikke i mot kastrering altså, men..." Det får meg til å tenke at han som mann, ikke liker tanken på kastrering ("kappe ballene av") av et hanndyr. At de må få rase rundt og pare seg liksom. Den siste setningen der er bare min irriterte tanke da, han har ikke sagt noe sånt. Men ja... Han er vokst opp med katter hjemme, og de hadde alltid ukastrerte hannkatter (utekatter). Kanskje der han har det fra.

Hittil har ikke kattene hans skadet seg alvorlig etter hva jeg forstår. Ren flaks. Eller så merker han ikke bitemerkene de får pga pelsen. Kattebitt blir veldig ofte infektert, men disse har kanskje vært heldige. Hittil.

Han tenker sikkert "det gikk alltid fint før". Men før var katter bruk og kast, fikk den noen skader som krevde dyrlege ble de avlivet og man fikk en ny, forsvant de fikk man ny osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det var smart, har ikke tenkt på det. Kontakter man da bare dyrebeskyttelsen og forteller at man har prøvd å få tak i en eier da? Jeg tror jeg møtte på den her om dagen, og da var inntrykket mitt først at det var en skadd katt da han begynte å hisse på meg mens jeg enda var 150-200m unna, men når jeg kom nærmere skjønte jeg at det var en sint ukastrert katt. Så hvis det er den katten min møter på, så skjønner jeg jo at det blir rabalder 

Ja har ikke gjort det selv, men kontakt dyrebeskyttelsen så får du vite hvem som låner ut felle, hvis ikke de gjør det.

Hannkatter som ikke er kastrert er bare trøbbel, og burde kastreres for eiers regning

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 timer siden):

Gamle menn synes det er ubehagelig å kastrere katter.

De sammenligner det med å fjerne sine egne baller.

AnonymBruker
Skrevet

En slik katt påførte min katt så store skader at den døde.

For ett par år siden var det flere naboer i ett byggefelt nær meg som var så dritt lei av en ukastrert hannkatt som markerte, skadet hagemøbler og andre katter. Eier nektet å ta ansvar så de gikk sammen om å betale for kastrering og leverte så katten til eier "vil du ikke så skal du". 

Anonymkode: 7a8c8...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...