Gå til innhold

Kollega med mye lyder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler kontor med en til.

Og vedkommende lager så mye lyder. Høye systemlyder, både når vedkommende får mail eller andre varsel. Så høyt at jeg skvetter.

Vedkommende har og en del teams møter. Da snakker vedkommende høyt, og har høy lyd fra de andre møtedeltakerne. 

Jeg har og møter på teams, men bruker da hodetelefon, både av respekt for de andre møtedeltakerne, og for å ta hensyn til vedkommende jeg deler kontor med.

I tillegg er der MYE kroppslige lyder. Gulper og raper dagen lang.

Hva gjør man med sånt? Ingen andre kontor å flytte til

Anonymkode: 9be3a...a1a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreslå at man bruker hodetelefoner på Teams møte når man har møter som andre kan overhøre? 

Evt sørge for at din egen pc lager lyd når han er i møter, sånn at folk forstår at møtet er åpent for folk som ikke deltar?

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du gitt beskjed til vedkommende? 

Anonymkode: ed857...43d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å bland deg inn i Teams-samtalane hans? 

"Nei, Petter, da! Det du sa er ikke riktig. Det riktige er jo osv..."

Anonymkode: 090a1...637

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

"Hei! Du, jeg sliter med å konsentrere meg når det er så mye lyder fra deg. Kan du slå av (ev. ned) lyd på varsler? Og også la være å ha folk på høytaler når du snakker i telefon eller har teamsmøter, heller bruke hodetelefoner. Når vi deler kontor så må vi ta litt hensyn til hverandre slik at begge får ro til å jobbe :) "

Gulpingen og rapingen kan du nok ikke gjøre noe med. Ev. annet enn å i en naturlig situasjon spørre om kollegaen har problemer med mage, da du har registrert at det er langt mer raping og gulping enn hva som er normalt hos friske personer.

Du kan også nevnet for leder at du har bedt kollega bruke hodetelefoner og å slå av (ned) lyd på varsler, da så mye støy gjør at det er vanskelig å konsentrere seg når du må dele kontor med vedkommende, som også kommer med mye kroppslige lyder i tillegg.

(Noen kan jo ha div. kroppslige lyder pga. ticks, men da bør de være åpen om det, for da møter man gjerne større forståelse.)

Anonymkode: b2886...404

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hehe! Minner meg om en kollega som klager på alt når hun har en dårlig dag (som er veldig ofte). Alt fra tastaturklikking til sukking og at jeg legger pennen fra meg på bordet. Jeg tror ikke det finnes en ting hun ikke har klaget på. Jeg har en mistanke om misofoni eller noe i den duren og har en innstilling om at det som er unødvendige lyder kan selvsagt justeres, men når det gjelder naturlige lyder er det ikke jeg som skal tilpasse meg.

Det du beskriver som systemlyder og teams møter er eksempler på unødvendige lyder. Det kan lett løses med headsett / skru av lydene og teams møtene kan tas på et annet rom.

Kroppslige lyder kan man ikke forvente at man skal kunne skru av.

Anonymkode: ebe9a...b02

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Begynn å bland deg inn i Teams-samtalane hans? 

"Nei, Petter, da! Det du sa er ikke riktig. Det riktige er jo osv..."

Anonymkode: 090a1...637

Det forutsetter at Petter sa noe feil.

Anonymkode: 18e07...3d5

AnonymBruker
Skrevet
petterm skrev (9 minutter siden):

Foreslå at man bruker hodetelefoner på Teams møte når man har møter som andre kan overhøre? 

Evt sørge for at din egen pc lager lyd når han er i møter, sånn at folk forstår at møtet er åpent for folk som ikke deltar?

Jeg skjønner tankegangen hvis målet er å forverre miljøet.

AnonymBruker
Skrevet

litt vondt for og tro på det med gulping, du får det til å høres ut som det er snakk om et lite barn på noen uker

Anonymkode: c70bc...742

AnonymBruker
Skrevet

Ha på lydfiltrerende airpods eller noe?

Ville sagt fra om de systemlydene og om vedkommende kan bruke headset ved møter og samtaler.

Hvis jeg følte meg plaget av andre lyder ville jeg plugget noe inn i mine egne ører for å stenge ut lyd.

Anonymkode: 2b9cb...85a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Be henne skru av eller dempe systemlydene, og spare kroppslige lyder til man kommer hjem. 

Anonymkode: 2c215...752

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hehe! Minner meg om en kollega som klager på alt når hun har en dårlig dag (som er veldig ofte). Alt fra tastaturklikking til sukking og at jeg legger pennen fra meg på bordet. Jeg tror ikke det finnes en ting hun ikke har klaget på. Jeg har en mistanke om misofoni eller noe i den duren og har en innstilling om at det som er unødvendige lyder kan selvsagt justeres, men når det gjelder naturlige lyder er det ikke jeg som skal tilpasse meg.

Det du beskriver som systemlyder og teams møter er eksempler på unødvendige lyder. Det kan lett løses med headsett / skru av lydene og teams møtene kan tas på et annet rom.

Kroppslige lyder kan man ikke forvente at man skal kunne skru av.

Skjønner man ikke kan skru av kroppslige lyder. Men er det naturlig å gulpe/rape når du sitter sammen andre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

litt vondt for og tro på det med gulping, du får det til å høres ut som det er snakk om et lite barn på noen uker

Skulle virkelig ønske det ikke var tilfelle. Det er et voksent menneske. Og det gulpes fra tidlig morgen og hele dagen

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det må være helt greit å be om å skru av varsler og å ordne teams-møter på en annen måte. 

Anonymkode: ac828...5a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har du gitt beskjed til vedkommende? 

Anonymkode: ed857...43d

Jeg anbefalte headsett til teams møter. Men det fungerte så bra uten.....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle virkelig ønske det ikke var tilfelle. Det er et voksent menneske. Og det gulpes fra tidlig morgen og hele dagen

men hvis det virkelig stemmer så bør hun kanskje gå til legen, mulig noe galt med spiserøret 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ha på lydfiltrerende airpods eller noe?

Ville sagt fra om de systemlydene og om vedkommende kan bruke headset ved møter og samtaler.

Hvis jeg følte meg plaget av andre lyder ville jeg plugget noe inn i mine egne ører for å stenge ut lyd.

Anonymkode: 2b9cb...85a

Jeg sitter det meste av dagen med ørepropper og har på radio. Lyddempende ørepropper. Men synes det er litt slitsomt, har en del ting jeg må konsentrere meg skikkelig med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg deler kontor med en til.

Og vedkommende lager så mye lyder. Høye systemlyder, både når vedkommende får mail eller andre varsel. Så høyt at jeg skvetter.

Vedkommende har og en del teams møter. Da snakker vedkommende høyt, og har høy lyd fra de andre møtedeltakerne. 

Jeg har og møter på teams, men bruker da hodetelefon, både av respekt for de andre møtedeltakerne, og for å ta hensyn til vedkommende jeg deler kontor med.

I tillegg er der MYE kroppslige lyder. Gulper og raper dagen lang.

Hva gjør man med sånt? Ingen andre kontor å flytte til

Man kan jo ta en prat med ledelsen om det ikke hjelper å snakke med vedkommende.  Hodetelefoner feks hadde jo vært en delvis løsning iallefall.  Men om det ikke skjer noe endring så hadde jeg vurdert å be om å få ett sett med Hodetelefoner med støydemping til å ha på jobb. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far på 60 år raper og gulper hele dagen. Det er ikke bare småbarn som gjør det.

Anonymkode: 77538...ccf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min far på 60 år raper og gulper hele dagen. Det er ikke bare småbarn som gjør det.

Anonymkode: 77538...ccf

men da bør man som sagt gå til legen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...