AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:25 #21 Skrevet søndag kl. 09:25 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nå er jeg verken fra Gjøvik eller Hardanger, og du vet heller ikke hva TS legger i noen tøffe motbakker. Min løype har også noen steile motbakker. Sånn - gidder du å gi deg nå? Anonymkode: a117a...c3d Så ekkel du er. Hva er det du prøver å oppnå? Anonymkode: fd001...ec0 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:37 #22 Skrevet søndag kl. 09:37 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Begynte å trene mer systematisk i mai i år, med mål om bedre kondis og livskvalitet. Jogger 3-4 ganger pr uke, samme løype på 4 km. Det er noen tøffe oppoverbakker som tar pusten fra meg, og etter disse må jeg stoppe noen minutter før jeg henter meg inn igjen. Jeg er ca 10 kilo overvektig også, så jeg er ingen lettvekter. Merker formen kommer seg, men min beste tid er 33 minutter på 4 km. Er det helt elendig? Jeg føler de bakkene er viktige, for føler de har hjulpet på formen. Merker også at jeg har mer muskler i beina. Burde jeg variere løypa, kanskje ikke ta den samme hver gang? Er det noen andre måter jeg kan få opp løpeformen på? Anonymkode: b526e...4cf Jeg synes det er ett bra tempo etter så kort tid! Jeg ville variert litt mer. Tenk motbakker som styrketrening, og flat mark som hurtighet og utholdenhetstrening. Se om du finner deg en ganske flat løype, og se om du klarer 4-5 km uten pustepauser. Prøv noen økter hvor du senker tempoet i bakkene, til ett tempo hvor du ikke mister pusten. Variasjon i treningen er viktig for skadeforbygging. Husk også styrketrening utenom løping, slik at knær, hofter og ankler tåler belastningen. Anonymkode: 40659...a4d 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:44 #23 Skrevet søndag kl. 09:44 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke så vanlig for de som går den en del. Selv min far på godt over 60 klarer under 20 minutter. Anonymkode: 2165c...087 Ja, og kjæresten min går den på under 14. Eller, han jogger. Men nå var jo TS en lettere overvektig person som akkurat har begynt med trening, ikke en som løper Stoltzekleiven annenhver dag. Anonymkode: 05f6a...e31 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:49 #24 Skrevet søndag kl. 09:49 Ganske sakte ja Anonymkode: 8373a...2dd
Apis Skrevet søndag kl. 10:00 #25 Skrevet søndag kl. 10:00 Prøve å forsere disse bakkene i et tempo (gå) som gjør at du ikke trenger å hvile i flere minutter på toppen, da bygger du grunnmuren du trenger til det huset du bygger nå. 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:37 #26 Skrevet mandag kl. 05:37 AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 23.26): Jeg bruker 55min. på å gå 7km. og det er oppover bortover oppover 2,5km bortover mer oppover og nest siste strekningen er det 300m nedover før de siste 1,8km er rett frem og oppover igjen. Går i cirka 5-7 km i timen. I følge klokka. Og stopper ingenting. Er 45kg overvektig. Alle har forbedringspotensiale💪🏻 Anonymkode: 177f1...154 Det er jo helt rått! 7km på 55 min er jo 7:51 per km, som er joggetempo. Du må jo nesten fly avgårde når du går! Anonymkode: 8b38c...ba9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:44 #27 Skrevet mandag kl. 05:44 Og til deg ts, ikke tenk tid - tenk fremgang:) 34 min nå er kanskje 32 min om noen uker, og hvis det ikke er det så bør du gjøre noe med treningsprogrammet. De derre oppoverbakkene er jo geniale til motbakketrening, men kanskje ikke ta de med på hver tur? Hva med i uka tar du: en rolig langtur - altså løpe til bakken så snu og løpe tilbake, men hele veien i rolig snakke tempo. en intervall - bytte på rolig og hardt, legg inn bakken i et intervalldrag, men kjør også noen harde drag før den, ellers rolig. en rolig løpetur hvor du inkluderer bakken, men går opp for å holde kontroll på pulsen. Gjør det to-tre uker før du tar en ny testrunde på den vanlige løypa di, så ser du kanskje noen resultater 😊 men ikke tenk på tida på disse øktene underveis. Bare tenk hvordan økt det er. Rolig skal være rolig. Intervall skal være fart. Anonymkode: 8b38c...ba9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:48 #28 Skrevet mandag kl. 05:48 Hadde ikke villa konsentrert meg om tiden enda 🙂 Konsentrer deg om fart og lengde. Min første løpetur på 5 km endte på 30.32 og da hadde jeg brukt tiden før til å løpe pinlig sakte og intervall om hverandre. Å løpe i bakker er bra for det kan gjøre at løpingen blir enda lettere🙂 Men kjempebra at du trener 🙂 Anonymkode: 610b0...fb5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:43 #29 Skrevet mandag kl. 06:43 Ikke heng deg opp i tiden hver gang. Og løpe 3-4 ganger pr uke, samme runde hver gang og skulle "konkurrere" med deg selv hver gang tipper jeg etterhvert kommer til å føltes veldig kjedelig. Ville prøvd å variere og kanskje hatt noen andre runder. Prøve å øke litt lenge og varierer med litt intervaller. Anonymkode: 627d5...4c3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:49 #30 Skrevet mandag kl. 06:49 Det er kontinuiteten du bør være mest fornøyd med! Kjempebra Så er det alltid noen som skal drite på andre - vet ikke om de føler seg bedre selv da, men noen ville stått ved siden av Klæbo når han fyker opp bakken og kritisert han for å ha gått sakte frem til da. Eller at onkelen dems gjorde dette bedre når han var ung. Anonymkode: 498bb...91d 1
KlaraPetra Skrevet mandag kl. 06:52 #31 Skrevet mandag kl. 06:52 Jeg løper 1-1,5 mil flere ganger i uka, på tredemølle. Vil si at jeg er i ganske god form. Jeg synes likevel det er tungt å løpe i oppoverbakker, føler det ikke kan sammenlignes med å løpe på flatere terreng. Så hvis du lurer på tiden din er bra så ville jeg funnet en flatere rute å teste på. Lykke til! ps: Denne posten inspirerte meg til å ta en god motbakketrening, så takk for det 🙂
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:13 #32 Skrevet mandag kl. 07:13 AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 12.10): Begynte å trene mer systematisk i mai i år, med mål om bedre kondis og livskvalitet. Jogger 3-4 ganger pr uke, samme løype på 4 km. Det er noen tøffe oppoverbakker som tar pusten fra meg, og etter disse må jeg stoppe noen minutter før jeg henter meg inn igjen. Jeg er ca 10 kilo overvektig også, så jeg er ingen lettvekter. Er det noen andre måter jeg kan få opp løpeformen på? Anonymkode: b526e...4cf Du kan forbedre din kondisjon ved å løpe intervaller i motbakker. Varm opp ved å jogge ca. 10 min. Velg en bakke det tar deg 30-60 sek for å nå toppen. (Eller stopp halvveis oppe). Løp så fort du klarer. Ta den tid du trenger for å få pusten, jogg ned igjen og ta en tur mere. 3-5 turer i alt, ikke mer. Men du skal gi den gass. Husk, helt generelt, at man kan variere løpetrening på flere måter enn bare å løpe lengre og lengre distanser. Kiloene må du slanke bort. Anonymkode: 2a9c4...8ef
Anonym6789 Skrevet mandag kl. 17:20 #33 Skrevet mandag kl. 17:20 Ikke bry deg så mye om tiden. Forsøk å variere ja! Både kortere og lengre, så ser du fremgang etterhvert
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:15 #34 Skrevet mandag kl. 19:15 AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 23.26): Jeg bruker 55min. på å gå 7km. og det er oppover bortover oppover 2,5km bortover mer oppover og nest siste strekningen er det 300m nedover før de siste 1,8km er rett frem og oppover igjen. Går i cirka 5-7 km i timen. I følge klokka. Og stopper ingenting. Er 45kg overvektig. Alle har forbedringspotensiale💪🏻 Anonymkode: 177f1...154 Jeg blir beskyldt for å gå raskt, og jeg bruker ca 9 min pr km. Du er jo på løpetempo Anonymkode: be5c8...bd9
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #35 Skrevet 19 timer siden KlaraPetra skrev (På 10.8.2026 den 8.52): Jeg løper 1-1,5 mil flere ganger i uka, på tredemølle. Vil si at jeg er i ganske god form. Jeg synes likevel det er tungt å løpe i oppoverbakker, føler det ikke kan sammenlignes med å løpe på flatere terreng. Så hvis du lurer på tiden din er bra så ville jeg funnet en flatere rute å teste på. Lykke til! ps: Denne posten inspirerte meg til å ta en god motbakketrening, så takk for det 🙂 Flatmark aktiverer mer på fremside av lår, og øker belastningen på knær, mens motbakker aktiverer sete og bakside av lår mer. Nedoverbakker krever igjen mye av hoftene. Men motbakker krever mye mer energi, så uansett hvor godt trent vi er vil det oppleves tyngre 😅 Jeg varierer veldig for å få jevnere belastning på beina ☺️ og mye i terrenget for å stabilisere ankler og bedre koordinasjon og balanse 😃 variert trening er det beste for skadeforbygging 😃 Anonymkode: 40659...a4d
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #36 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 23.26): Jeg bruker 55min. på å gå 7km. og det er oppover bortover oppover 2,5km bortover mer oppover og nest siste strekningen er det 300m nedover før de siste 1,8km er rett frem og oppover igjen. Går i cirka 5-7 km i timen. I følge klokka. Og stopper ingenting. Er 45kg overvektig. Alle har forbedringspotensiale💪🏻 Anonymkode: 177f1...154 Dette høres ikke realistisk ut dersom du er 45 kg overvektig. Du er enten relativt ung og relativt høy med lange steg skal dette nesten være mulig. Anonymkode: d26fb...784
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå