Gå til innhold

Alternativ til Google-produkt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Eg brukar sveitsiske Proton fordi eg er møkka lei av Google si overvaking. 

Om ei teneste er "gratis", tyder der vanlegvis at det er du sjølv og dine persondata som er produktet.  

Brukar dokker alternative tenester til Google? 

FB_IMG_1786178116988.jpg

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg bruker google. 

Anonymkode: 71915...07e

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt bruker jeg ikke google. 

Anonymkode: b8149...d09

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, jeg bruker google. 

Anonymkode: 71915...07e

Er det fordi det er enklast, eller synst du tenesten er betre enn andre?

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Selvsagt bruker jeg ikke google. 

Anonymkode: b8149...d09

Korfor ikkje? Det er jo ikkje "selvsagt" når dei aller fleste gjer det motsette av deg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Duck go go litt, men synes jeg fikk så rare treff.

Hater Google, det blir jo bare verre og verre. Vil gjerne ha tips om noe ikke-amerikansk som funker bra, og som aller helst har gratis epost også.

Anonymkode: 8a0fc...674

AnonymBruker
Skrevet

Og de derre hersens ai-greiene som dukker opp hver gang jeg søker på noe hvis jeg ikke skriver inn "-ai" på hvert søk.

Har ikke lyst til å bidra til å gjøre ai smartere, verden mer forurensa og tekoligarkene rikere.

• Nyttig 1
Skrevet

Proton til epost og skylagring. Brave og Firefox i stedet for Chrome. GrapheneOS i stedet for vanlig Android. Unngår Google så godt jeg kan, men Maps er vanskelig å erstatte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fossegrimen skrev (22 timer siden):

Eg brukar sveitsiske Proton fordi eg er møkka lei av Google si overvaking. 

Om ei teneste er "gratis", tyder der vanlegvis at det er du sjølv og dine persondata som er produktet.  

Brukar dokker alternative tenester til Google? 

FB_IMG_1786178116988.jpg

docs og sheets funker i student situasjoner, i og med jeg en ikke kan stole på at (og ikke burde stole på) at andre ikke bruker AI.

En ting er jo å bevise at folk bruker AI, men det har jo vært spørre undersøkelser hvor en blant annet har ting som:

"81 prosent av studentene bruker kunstig intelligens (KI) i studiearbeidet sitt, men bare én av tre har fått opplæring. Det viser resultater fra Studiebarometeret for 2024." (https://www.utdanningsnytt.no/kunstig-intelligens-nokut-studiebarometeret/flere-studenter-bruker-ki-og-sparer-tid/)

Microsoft  (men ikke Google) har vel lignende for student (men ikke privat), med sånn AI på sidelinjen (proton har den Lumo).

Anonymkode: 7172b...84d

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder overvåkning.. så er det ikke Google som er problemet, men at 99% av av norske websider ikke følger GDPR med å ta bryet om å sende deletion request opp mot analytics og det å slå av analytics ved fjerning av consent.

• Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg brukte Duck go go litt, men synes jeg fikk så rare treff.

Hater Google, det blir jo bare verre og verre. Vil gjerne ha tips om noe ikke-amerikansk som funker bra, og som aller helst har gratis epost også.

Grunnen til at du får rare treff på Duck duck go er todelt. Den første grunnen er at de bruker Bing til å søke (anonymt) for deg. Og Bing er ikke like god som Google. Det andre er at Duck duck go ikke vet så mye om deg. Og det bør få folk til å tenke seg litt om når de bruker Google…

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Flere aviser kan få million beløper i bøter, og en legger skylden på Google fordi en er en har programmerere med nødvendig kompetanse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder overvåkning.. så er det ikke Google som er problemet, men at 99% av av norske websider ikke følger GDPR med å ta bryet om å sende deletion request opp mot analytics og det å slå av analytics ved fjerning av consent.

Kan du utdype dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flere aviser kan få million beløper i bøter, og en legger skylden på Google fordi en er en har programmerere med nødvendig kompetanse.

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Kan du utdype dette?

Ta f.eks khrono som sier i sin personvernærklering:

"

For å unngå at såkalte anonyme identifikatorer blir lagret, må du deaktivere javascript i nettleseren din. Javascript er imidlertid nødvendig for at mange grunnleggende funksjoner på nettsidene skal fungere.

Hvis du ønsker kontroll over hvilke tredjeparter som benytter teknologien til ulike formål, anbefaler vi verktøy som Ghostery og Disconnect."

AnonymBruker
Skrevet

Da gir en kinda blaffen i dette med consent, og å sende deletion request ved ønske om sletting; det er da liksom Google, en sånn stor stygg ting som overvåker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ta f.eks khrono som sier i sin personvernærklering:

"

For å unngå at såkalte anonyme identifikatorer blir lagret, må du deaktivere javascript i nettleseren din. Javascript er imidlertid nødvendig for at mange grunnleggende funksjoner på nettsidene skal fungere.

Hvis du ønsker kontroll over hvilke tredjeparter som benytter teknologien til ulike formål, anbefaler vi verktøy som Ghostery og Disconnect."

Dette forklarte egentlig ikke så mye.

Hvilken sletteforespørsel er det du mener ikke blir sendt?

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Dette forklarte egentlig ikke så mye.

Hvilken sletteforespørsel er det du mener ikke blir sendt?

En skal liksom ha en consent (av og på knapp) og en slette knapp hvor en automatisk sender User deletion request via Google analyttics.

AnonymBruker
Skrevet

En burde, som de fleste, ha en for cosnent og en for deletion (for å overholde GDPR)

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En skal liksom ha en consent (av og på knapp) og en slette knapp hvor en automatisk sender User deletion request via Google analyttics.

Hvor kommer kravet til sletteknapp fra? Og hva skal den slette?

AnonymBruker
Skrevet

At Google er problem er bare noe en sier for å unngå bøter, men er utviklerene på websidene som egentlig bedriftene (pga utviklerene) som risikerer bøter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...