Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Stellia skrev (21 timer siden):

Jeg har bestilt blomster på døra og prøvd å ringe. Fikk ikke svar, men da har jeg gjort det beste jeg kunne i situasjonen. Håper ikke det var kroken på døra, har virkelig ikke ment å såre. Kall meg gjerne fjern, men hadde selv ikke reagert på at ei venninne i en slik situasjonen ikke kunne gi meg et svar før, men vi er ulike. 

Nå tror jeg du lyger for deg selv siden du lager tråd om dette. 

Anonymkode: f248f...6b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stellia skrev (22 timer siden):

Jeg sendte melding for noen mnd. siden om at jeg gjerne ville få det til, rett etter at invitasjonen kom ut. Jeg visste at barnefar var på jobb (turnus), så det måtte bli mine foreldre som passet barnet. De var usikre på sine sommerplaner, så jeg skrev at jeg måtte se det an. En uke før feiringen fikk jeg avklaring og sendte  melding om at jeg ikke fikk det til. 

Det høres ut som en «falsk» avlysning - at du egentlig ikke gidder.

Ring/send melding og si at du gjerne skulle vært der men ikke fikk avklart barnevakt før da. 

Det kan være du ikke er den eneste som avlyser i siste liten.

• Liker 1
Skrevet
Stellia skrev (23 timer siden):

Jeg har bestilt blomster på døra og prøvd å ringe. Fikk ikke svar, men da har jeg gjort det beste jeg kunne i situasjonen. Håper ikke det var kroken på døra, har virkelig ikke ment å såre. Kall meg gjerne fjern, men hadde selv ikke reagert på at ei venninne i en slik situasjonen ikke kunne gi meg et svar før, men vi er ulike. 

Om hun velger å ikke kommunisere med deg er det ikke så mye mer du får gjort.

Anonymkode: 6e99c...1aa

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble invitert på lignende måte, 50-årsdag i annen by, med store muligheter for å ikke kunne. Ba om noen dager for å finne det ut, fikk det, og svarte deretter ja. 

Det å være så vag som du, er ikke greit i et slikt selskap. 

Anonymkode: 8f3d4...838

• Liker 1
Skrevet

Å se det an er det verste man kan gjøre, tenker jeg. Har brent meg på det selv noen ganger. Det er stressende både for en selv og den som inviterer. Man bør for din egen sjelefred få ting avklart så raskt som mulig. Du har nok i beste mening utsatt og utsatt fordi du gjerne vil være med og være med venninnene, men når det ikke løser seg  og  dagene går,  blir det ubehagelig for begge parter. Jeg har med tiden lært meg å si nei på et tidlig tidspunkt, hvis jeg ser at jeg ikke får et endelig svar på om jeg får byttet vakt eller endret på en dobbeltbooking av andre avtaler før i siste liten, selv om det i teorien kan løse seg kjenner med grøss og gru de gangene jeg ikke har gjort det og det har endt opp i kaos og vonbrotne følelser 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fikk svar i dag. Ingen skade skjedd - hun beklaget for å ikke ha svart og hadde veldig lyst at vi skulle komme på besøk til høsten. Hadde full forståelse for situasjonen min. Sendte meg bilder av blomsterbukett som jeg hadde bestilt. 

Så det er vel litt som jeg fryktet, dette forumet er som det ofte er - målet er å trykke ned TS og male fanden på veggen. Gjelder bare å holde seg unna i fremtiden. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.8.2026 den 11.08):

Du har gitt beskjed alt for sent, ikke rart hun er skuffet og ikke svarer deg.

Anonymkode: d9986...953

Uenig. TS sa at hun var usikker, så hun har ikke egentlig meldt avbud men sagt hvordan det ble når hun fikk det avklart.

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (På 8.8.2026 den 11.43):

Hvis jeg trenger og ber om hjelp i en helt konkret sammenheng, forventer jeg at de jeg spør klarer å gi et svar og forplikte seg til det - særlig når det er et spørsmål om 50-årsdag kontra en helgetur til campingen hvis været er bra. Såpass klarer man for sine nærmeste. 

Hvis du må ha svar fra noen som ikke får svart deg så blir det jo helt enkelt "nei" da, det finnes jo ikke et alternativ.

Og som 50-åring synes jeg man burde være voksen nok til å skjønne at ikke helt universet sirkler om en selv. Hvis man er sur for noe så må hun si det, "jeg er lei meg for at min 50-årsdag betydde så lite for deg". Så håper jeg jo at hun forstår når du forklarer. Men hvis ikke så har du hvertfall prøvd.

Og neste gang må du si hvorfor du "ser an", da blir du møtt med mer forståelse for situasjonen.

Du kan også vurdere å si til henne hva du står i og hvorfor du måtte se an, selv om hun ikke svarer.

• Nyttig 1
Skrevet
Stellia skrev (19 minutter siden):

Fikk svar i dag. Ingen skade skjedd - hun beklaget for å ikke ha svart og hadde veldig lyst at vi skulle komme på besøk til høsten. Hadde full forståelse for situasjonen min. Sendte meg bilder av blomsterbukett som jeg hadde bestilt. 

Så det er vel litt som jeg fryktet, dette forumet er som det ofte er - målet er å trykke ned TS og male fanden på veggen. Gjelder bare å holde seg unna i fremtiden. 

Det er da mange greie brukere også, selv om en dessverre legger godt merke til de utrivelige.

Du må også regne med at i en diskusjon så er mange uenige, ville vært rart om alle bare var positive til alt, og ingen var uenige med TS...

Jeg tenker at om venninnen din måtte ha beskjed innen et visst tidspunkt, så kunne hun også ha spurt deg selv.

Anonymkode: 08179...d09

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Stellia skrev (På 8.8.2026 den 12.39):

Jeg hadde heller ikke reagert. Hadde vært skuffet, men ikke blitt så barnslig som venninnen din. Jeg hadde selvfølgelig tatt telefonen og lagt fra meg skuffelsen når du forklarte deg. Kan du sende henne en sms om noen dager og forklare situasjonen? Mulig hun da blir skamfull av egen oppførsel og det ikke forandrer det faktum at vennskapet er over, men da har du prøvd det du kan. Hvis hun fortsatt er sur og barnslig etter forklaringen så hadde jeg mistet lysten til å være venn med en sånn person uansett og glad for å være kvitt henne.

• Liker 1
Skrevet
Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde heller ikke reagert. Hadde vært skuffet, men ikke blitt så barnslig som venninnen din. Jeg hadde selvfølgelig tatt telefonen og lagt fra meg skuffelsen når du forklarte deg. Kan du sende henne en sms om noen dager og forklare situasjonen? Mulig hun da blir skamfull av egen oppførsel og det ikke forandrer det faktum at vennskapet er over, men da har du prøvd det du kan. Hvis hun fortsatt er sur og barnslig etter forklaringen så hadde jeg mistet lysten til å være venn med en sånn person uansett og glad for å være kvitt henne.

Hvis du leser posten lenger oppe, ser du at venninnen har tatt kontakt, alt er ok mellom dem.

Anonymkode: 08179...d09

• Liker 1
Skrevet
Stellia skrev (29 minutter siden):

Det var da enda godt! Jeg begynte å lure på om en dame på 50 kunne være så barnslig. Men når jeg leser svarene her så skjønner jeg jo at man må passe seg for å ikke gjøre noe galt noen gang. Trodde det var litt høyere takhøyde i vennskap. Det har jeg heldigvis med mine venner.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Stellia skrev (8 timer siden):

Hverken tilgivelse eller forståelse endrer på det faktum at det du gjorde - meldte avbud en uke før - var uhøflig. 

Det er uhøflig å ringe til folk kl. 4 på natten, det er uhøflig å ikke hilse på ekspedienten, det er uhøflig å ikke svare på en invitasjon i god tid. 

Anonymkode: 3a3e1...53d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hverken tilgivelse eller forståelse endrer på det faktum at det du gjorde - meldte avbud en uke før - var uhøflig. 

Det er uhøflig å ringe til folk kl. 4 på natten, det er uhøflig å ikke hilse på ekspedienten, det er uhøflig å ikke svare på en invitasjon i god tid. 

Anonymkode: 3a3e1...53d

Jeg synes ikke ts har gjort noe galt, om det skulle haste for veninnen ville hun tatt kontakt

Anonymkode: 6e99c...1aa

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Stellia skrev (På 9.8.2026 den 22.45):

Så bra! Ville syntes det var rart at en voksen dame ville blitt sur og fornærmet pga dette. Jeg var i samme situasjon som deg for en tid siden. Min venninne fylte også 50 og jeg ble nødt til å melde avbud bare en ukes tid før. Hun hadde full forståelse for at jeg måtte prioritere annerledes. Jeg tenker at vi kjenner hverandre såpass bra at vi vet at vi vil hverandre godt og har forståelse for hverandres livssituasjon. Jeg tror de som kritiserer deg kanskje er folk som gjerne tenker at verden er sentrert rundt dem. De fleste forstår nok at ting kan komme i veien og heller er støttende i en vanskelig livssituasjon. Bra at din venninne tilhører sistnevnte gruppe. 

Anonymkode: 437ed...696

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...