Gå til innhold

Sonja, eller Natalia?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sonja er mer russisk enn Natalia 😉

Sonja er et russisk kjælenavn for navnet Sophia (som forsåvidt er et gresk navn).

Natalia er ikke russisk, men har vært populært i slaviske land, og lenger sør i Europa.

I norden er selvfølgelig Sonja mer vanlig enn Natalia, så assosiasjonene er jo ikke feil.

Siden min datter heter Sonja må jeg nesten stemme på det navnet 🤗

Anonymkode: df3c8...667

Nettopp! 😃

Datteren din har et nydelig navn ❤️

Anonymkode: c0993...adf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og? 

Anonymkode: 4ac95...4d2

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er russisk dårlig da? 

Selvfølgelig ikke, men navn oppleves jo ulikt ut fra f.eks. etternavn og tilhørighet. Jeg opplever Gudleif annerledes hvis det står foran Gunvaldsen enn hvis det står foran Al-Hassan. Hvis noen heter Wedel-Jarlsberg hadde jeg blitt overrasket hvis de kalte barnet Neo Storm.

Navn oppleves og vurderes i kontekst. Du oppgir selvfølgelig ikke etternavn anonymt på KG, men da blir det jo naturlig å nevne konnotasjonene. Hvis man ber om innspill på valg av sko til ball uten å nevne om det er til basketball eller skoleball blir det fort til at folk tar forbehold. 

Anonymkode: f05ab...b66

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sonja er mer russisk enn Natalia 😉

Sonja er et russisk kjælenavn for navnet Sophia (som forsåvidt er et gresk navn).

Natalia er ikke russisk, men har vært populært i slaviske land, og lenger sør i Europa.

I norden er selvfølgelig Sonja mer vanlig enn Natalia, så assosiasjonene er jo ikke feil.

Siden min datter heter Sonja må jeg nesten stemme på det navnet 🤗

Anonymkode: df3c8...667

Fint å høre om etymologien, jeg var ikke klar over det.

Men som du sier er assosiasjonene som de er her til lands. Magnus betyr den store på latin, og både Karl den Store og Alexander den Store ble omtalt med sine fornavn og deretter «Magnus». I dag forbinder vi det likevel mest med det norrøne, og de færreste i Norge ville tenkt at en Magnus nok hadde utenlandske foreldre. 

Anonymkode: f05ab...b66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sonja er trygg, klok, aktiv og trygg. Natalia har lange falske oransje negler og jobber svart. 

Nå var jeg veldig dømmende, men jeg snakker i norsk kontekst bare da. Kjenner flere fra spansktalende land som heter Natalia, og det blir som Ingrid i Norge. 

Anonymkode: 00280...6a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at jeg og hadde valgt Sonja av de to. Jeg tenker derimot ikke på Paradise hotell eller i de baner med Natalia. Ikke at jeg ser på det heller da. Jeg kjenner til tre som har det navnet. Ei fra Øst-Europa, ei fra Sør-Amerika, og en yngre jente i USA. Så ganske internasjonalt navn. 😊

Men da heter de vel ikke Hansen til etternavn heller.

Det blir som Kevin. Kevin i Irland er en helt normal fyr. Kevin i Norge er kriminell. 

Anonymkode: 9070c...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Natalia er veldig pent, men er enig i at den russiske "klangen" dessverre ødelegger slik ståa er nå. Samme med Natasha og Anastasia, andre navn jeg liker.

Selv om Sonja også brukes i Russland føles det mer norsk, siden vi har vår dronning Sonja. Og ikke minst Sonja og julestjernen. Så jeg ville gått for Sonja med mindre Putin legger ned våpnene litt brennkvikt. 

Anonymkode: a2096...432

AnonymBruker
Skrevet

Er russisk dårlig da? 

Slike spørsmål får deg til å fremstå trollete, eller som om du ikke har lest nyheter på fire år. Litt som om du skulle spurt, hva bør barnet hete, Harald eller Donald?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sonja

Anonymkode: 0832d...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Natalia er et lite pent navn og forbinder det også med trashy oppførsel og personlighet. 

Sonja er mye bedre :) 

Anonymkode: 9193e...a52

Skrevet

Men da heter de vel ikke Hansen til etternavn heller.

Det blir som Kevin. Kevin i Irland er en helt normal fyr. Kevin i Norge er kriminell. 

Anonymkode: 9070c...5d5

Hun ene er gift, og har mannens etternavn og det er klassisk norsk 😊 Hun ser ut som en variant av nordisk, så om en ikke hadde hørt at det var noe det med uttalen så kunne hun vært tatt for å være helnorsk. Det er hun altså ikke, men gift med norsk mann. 

De to andre har ikke norske etternavn. Jeg vil likevel ikke si at Natalia er så fremmed at en ikke kan hete Hansen eller Berg til etternavn. Da blir det snevert synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Slike spørsmål får deg til å fremstå trollete, eller som om du ikke har lest nyheter på fire år. Litt som om du skulle spurt, hva bør barnet hete, Harald eller Donald?

Trollete? Er det min feil at Ukraina blir angrepet? Navnene kunne like gjerne vært ukrainske. Du høres ut som en rasist. 

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes Natalia er veldig pent, men er enig i at den russiske "klangen" dessverre ødelegger slik ståa er nå. Samme med Natasha og Anastasia, andre navn jeg liker.

Selv om Sonja også brukes i Russland føles det mer norsk, siden vi har vår dronning Sonja. Og ikke minst Sonja og julestjernen. Så jeg ville gått for Sonja med mindre Putin legger ned våpnene litt brennkvikt. 

Hææææ? Om det kan høres ut som noe du forbinder med russere, så bør vi droppe navnet? På grunn av Putin??

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hææææ? Om det kan høres ut som noe du forbinder med russere, så bør vi droppe navnet? På grunn av Putin??

ts

Etter at Russland invaderte Ukraina, har mange nordmenn blitt russofobe.

Anonymkode: 6ca4e...630

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...