Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var din vei til ufør? Hvilken diagnose/skade, og hvilke behandlings typer måtte du gjennom før du fikk ufør? Hvor mange år tok det?

Anonymkode: 942f4...ccf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fire år på AAP pga en nevrologisk sykdom samt ptsd. Den fysiske sykdommen er det ingenting å gjøre med, ptsden medførte fem år i traumebehandling. Måtte gjennom en kartlegging hos et firma som gjør sånt for nav som gikk til helvete pga håpløs veileder, var så i arbeidsutprøving hos en vernet bedrift som også gikk til helvete grunnet manglende oppfølging og tilrettelegging (havnet der fordi ingen av bedriftene jeg ville være hos ønsket å hjelpe nav). I tillegg var jeg hos en spesialist i en annen landsdel og tre uker på rehabilitering. Måtte også prøve smertestillende, men pga bivirkninger ble det avbrutt. (Finnes ikke spesifikke medisiner rettet mot min sykdom)

Anonymkode: 9bdc3...047

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan var din vei til ufør? Hvilken diagnose/skade, og hvilke behandlings typer måtte du gjennom før du fikk ufør? Hvor mange år tok det?

Anonymkode: 942f4...ccf

Jeg lurer oppriktig hva slags nytteverdi det skal ha for andre å vite hvordan andre sin vei mot uføretrygde var. Ingen mennesker er like og heller ingen vei gjennom systemet er lik. Selv om 10 personer har samme diagnose vil ingen av de 10 fortelle den samme historien.

Anonymkode: cb76c...e27

• Liker 9
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

MS.

Ingen. 

1.5 år. 

Anonymkode: c41d1...727

• Liker 1
Gjest Abra
Skrevet

1år sykemeldt, 1år aap. 

Måtte gjennom 8 ukers rehabilitering, samt 2 uker arbeidsrettet tiltak. 

Bekhterevs, og autist. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en dødelig sykdom. 

Anonymkode: db0dc...25a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

2 år på aap. Masse rehab. Da jeg sendte søknad på ufør gikk det veldig raskt. 
Har masse store senskader etter kreft. 

Anonymkode: db0a8...d2f

• Hjerte 3
Skrevet

Var vel 4 år på AAP. På den tiden hadde jeg asperger syndrom, borderline og rusavhengighet. Nå har jeg shizoaffektiv lidelse og rusavhengighet. Jeg var ikke i arbeidsutprøving, bare behandling. Innleggelser og DPS. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Psykisk sykdom

1 års sykemelding, 2 år på AAP.

3 runder hos tiltaksarrangør, men ingen arbeidsutprøving da jeg var for syk til det.

Innvilget uføretrygd.

Var midt i 50 årene, vet ikke om det hadde noe å si, men omskolering var ikke tema da jeg først måtte bli frisk nok til ev studier og ville da ikke være ferdig før jeg kunne gå av med AFP.

Anonymkode: 11b02...800

AnonymBruker
Skrevet

Ble ufør etter 12mnd sykemelding.

Biopolar.

Anonymkode: 10ee0...993

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Var på vei inn i uførhet etter en yrkesskade (bilulykke på jobb). Husker ikke hvor lang tid det gikk, men rygg og nakkeskadene var jo helt konkrete og ble enkelt påvist med MR, så det var ikke mye frem og tilbake.

Heldigvis forsøkte jeg en behandlingsform privat etter forslag fra min nye fastlege som ga så gode resultater at jeg kunne begynne opptrening igjen. Samt at jeg har en fantastisk arbeidsgiver som var svært løsningsorientert og fleksibel med tilrettelegging igjennom rehabilitering.

Anonymkode: 10654...c1d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Diagnose var da under vestibulær kode. Ikke helt riktig satt da jeg fortsatt ikke vet sikkert etter 8 år.

Veien til ufør var «planlekjøring», var tydelig at saksbehandler skjønte jeg ikke var den å prioritere for å få ut i jobb igjen ila tiden på AAP.

Jeg var fullstendig invalidisert og er det enda.

Så ingen tiltak lot seg gjennomføre fra deres side, de foreslo heller ingenting når jeg beskrev funksjonsnivå. De leverte meldekort for meg, var ikke i stand til det selv. 

Jeg forsøkte behandling for den daværende satte diagnosen og brukte noen hundre tusen av egne penger på det uten hell. Prøvde alle tilgjengelige ting på eget initiativ og dokumenterte det i Edialog. 

Prøver fortsatt etter innvilget ufør, og anser meg ikke som ferdig utredet eller behandlet. 

Jeg gikk fra høy utdanning og full jobb til invalid over natten, så den «plankekjøringen» handlet nok om det og. Ingenting hjalp, og jeg var sjanseløs til selv basale behov. 

Jeg visste jo at jeg var veldig syk, men det ble «reellt» når tilogmed NAV ikke anså noen muligheter hele veien. 

Anonymkode: 7dbfa...b45

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

MS.

Ingen. 

1.5 år. 

Hvilken type ms har du ? Hvordan påvirker den deg i hverdagen nå vs før når du var i arbeid ?

min ektefelle har ms og er enn så lenge i jobb og jeg har sett vesentlig negativ endring i mobilitet og fatigue det siste året 

Anonymkode: 912c4...35a

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min fikk diagnosen autisme som 21-åring, ble så sykemeldt ett år, så ett år på AAP før direkte over på uføretrygd når AAP året utløp.

Det var psykologer og spesialister hos DPS som satte diagnosen. Og som vi vet finnes det ingen medisiner mot autisme. Det er bare rart at han ikke fikk diagnosen før det. Vi foreldre tenkte alltid bare at "han er bare litt rar, det er sånn han er" og liksom godtatt det. Vi kjente jo ikke til noe annet. 

Anonymkode: 9dcdf...e0f

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

16 år tok det

Anonymkode: 660ec...2f0

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en alvorlig, nevrologisk sykdom som ga meg store begrensninger, mange symptomer i og lite kapasitet. 
Allikevel tok det 6 år før jeg fikk uføretrygd. Var gjennom litt ulike ting. Var ekstremt tøft de årene på AAP siden jeg var så syk. Er bedre nå siden jeg kan styre hverdagen selv i stor grad. 

Anonymkode: 68b2a...53c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken type ms har du ? Hvordan påvirker den deg i hverdagen nå vs før når du var i arbeid ?

min ektefelle har ms og er enn så lenge i jobb og jeg har sett vesentlig negativ endring i mobilitet og fatigue det siste året 

Jeg har attakvis. 

Jeg har 5% igjen av den kapasiteten jeg en gang hadde. Jeg har symptomer som må håndteres 24/7. Livet er utfordrende. 

Når jeg først ble dårlig, ca 10 år etter diagnosen, gikk det fort. Det var fra 100% til disse 5% på ca 1.5 år. 

Men vi er alle forskjellige og din manns MS vil arte seg annerledes enn min. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har attakvis. 

Jeg har 5% igjen av den kapasiteten jeg en gang hadde. Jeg har symptomer som må håndteres 24/7. Livet er utfordrende. 

Når jeg først ble dårlig, ca 10 år etter diagnosen, gikk det fort. Det var fra 100% til disse 5% på ca 1.5 år. 

Men vi er alle forskjellige og din manns MS vil arte seg annerledes enn min. 

Har din RRMS gått over til SPMS ?Det er nemlig det jeg mistenker da MR viser ingen nye flekker 

Skrevet

Angst og depresjon pluss adhd. Insomi. Fibromyalgi.  Tok vell rundt 10 år totalt. I realiteten var det nok audhd og burnout, som var det største problemet iallefall.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har din RRMS gått over til SPMS ?Det er nemlig det jeg mistenker da MR viser ingen nye flekker 

Jeg vil si at jeg er stabil, og nevrolog er enig i det. Min EDSS score har vært 3.5 siden 2016. 

Ingen nye arr siden 2008. 

Har du min vært på rehabilitering på MS-senteret? De kan hjelpe han både med fatigue og mobilitet. Hva med arbeidsrettet rehabilitering? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...