Gå til innhold

Du som har slanket deg. Typisk dagsmeny?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg gikk ned over 20kg og har vedlikeholdt i mer enn 10 år. Jeg er 1.78 og trener en del, så jeg spiser 2000-2300 kalorier per dag basert på aktivitetsnivået. En typisk dag for meg kan være noe sånt:

Frokost: En skive toast eller bagel med peanøttsmør 

Lunsj: Tunfisk (foretrekker den med olje) eller kyllingbryst med grønnsaker 

Middag: Pasta (ca 125g tørr) med hjemmelaget tomatsaus og kyllingpølse 

Snacks: To-tre snacks per dag, for eksempel yogurt, kesam/kvarg, frukt, sjokolade, kjeks, proteinpudding, iskrem

Drikke: Kaffe med melk, vann, urtete, sukkerfri saft, Coke Zero/Pepsi Max

Jeg følger med på proteininntaket (minst 80g per dag), og passer på at jeg får i meg 5 porsjoner (80g hver) av frukt og grønt. Det skal sies at det ukentlige gjennomsnittet er det viktigste, så en “dårlig” dag er ikke noen krise. Jeg drikker lite alkohol. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hjelp, hjelp, hjelp! 

Du som har gått ned i vekt, hvordan kunne en typisk tirsdag og en typisk lørdag se ut for deg? Hva og hvor mye spiste og drakk du? Kan selvfølgelig svare om du er midt i prosessen også, bare du har gått ned litt slik at dette fungerer for deg 😊

Jeg vet at alt til syvende og sist handler om kalorier inn/ut, men greit å høre hvor mye og hva flere av dere har spist/drukket underveis. Jeg ender alltid opp med grovbrødskiver med leverpostei, så dette blir til stor hjelp.

Anonymkode: 0cbe7...240

Periodisk faste 16-18 t mandag til fredag, spiser ellers hav jeg vil. Men sjelden jeg rekker så mye mer enn to måltider inn i spisevinduet. Og ikke orker jeg mer heller. Veldig fokus på kvalitet i de to måltidene, mye proteiner og sunt fett og fiber. Blir lunsj og middag vanligvis. I helgene tenker jeg ikke over saken. Men hvor mye jeg orker til måltidene og hvor ofte jeg orker mat begrenser seg selv.

Anonymkode: babc6...9ec

Skrevet

Nå vet ikke jeg om jeg er den rette til å uttale meg. Jeg tok slankeoperasjon i 2010. Jeg gikk ikke ned i vekt uansett hva jeg gjorde. Pga kronisk sykdom greide jeg ikke å trene. Hadde et sunt kosthold. Men til slutt måtte jeg be om hjelp. 

I dag er en av dem som har holdt vekta. Dvs, kostholdet mitt var ikke dårlig. Men, jeg spiser ikke farsemat lengre. Pga min kroniske sykdom må jeg spise gjeving gjennom dagen. Holde blodsukkeret stabilt. Jeg har ikke diabetes. 

Jeg har aldri telt kalorier. Jeg har tenkt sunn mat. Dette lever jeg med fortsatt. Jeg har greid å beholde vekten siden 2010. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar 😊

Anonymkode: 0cbe7...240

AnonymBruker
Skrevet

Det handler om HVA du spiser, ikke HVOR MYE du spiser. HVA du spiser påvirker HVOR MYE du spiser. Spiser du sunt nok for din kropp, så ordner resten seg. Du bare spiser når du er sulten og spiser deg mett på denne sunne maten og blir normalvektig og holder deg der. Må du telle kalorier? Da spiser du ikke sunt nok for din kropp. Kan man gå ned i vekt ved å telle kalorier? Ja, man kan også kjøre bil med håndbremsen på, men det er ikke det beste for bilen.

En typisk dagsmeny for meg er 800 g kjøttdeig stekt i litt meierismør og saltet litt.

Eller 6 egg, 400 g bacon og 100 g gulost.

Eller 600 g entrecôte med saus laget av en halv boks seterrømme og litt ost.

Jeg drikker vann og beinkraft. Og upasteurisert melk når jeg har det.

Anonymkode: 36b7c...937

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...