AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Vi planlegger vårt første barn, men nå har det seg slik at arbeidsplassen min har vært i nedbemanning siden januar. Vi vet ikke hva som skjer, hvem eller hvor mange som blir rammet neste runde etc. Vi har fått vite at det vil være vanlige oppsigelse med 3 mnd oppsigelsestid. Så uansett har jeg jobb fem til desember. Er det dumt å prøve å få barn i denne tiden? Hvis jeg skulle bli gravid og få oppsigelse, så ville det gjerne være vanskelig å få ny jobb etter oppsigelsestiden, så er jeg usikker på om foreldrepengene da vil bli beregnet ut fra dagpenger siden det er sannsynlig at det er inntekten min de siste månedene før permisjonen. Noen med noen tanker eller erfaringer rundt dette? Anonymkode: 28785...9d4
AnonymBruker Skrevet 51 minutter siden #2 Skrevet 51 minutter siden Kommer an på alderen din. Anonymkode: 865d6...c4e
AnonymBruker Skrevet 49 minutter siden #3 Skrevet 49 minutter siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer an på alderen din. Anonymkode: 865d6...c4e 35 Anonymkode: 28785...9d4
blue0rchid Skrevet 22 minutter siden #4 Skrevet 22 minutter siden Gravide har et ekstra stillingsvern så dersom du blir oppsagt mens du er gravid, kreves det en spesielt god dokumentasjon på hvorfor akkurat du blir oppsagt framfor noen andre. Du vil likevel ikke være helt immun i en nedbemanningsprosess. Uansett ville jeg fortsatt med å prøve å bli gravid, men jeg ville kanskje begynt å se meg om etter en ny jobb uansett. Selvsagt avhengig av hvilken bransje du er i, hvordan jobbmarkedet er og om du trives der du er nå. Husk at du på ingen måte er pliktig til å oppgi i et intervju at du planlegger å få barn, eller at du er gravid. Nav har ellers god og oversiktlig informasjon om hvordan foreldrepengene blir regnet ut. Dette står det om gravide på dagpenger: Dagpenger til gravide kvinner: Foreldrepengene dine blir beregnet til det samme du får i dagpenger. Hvis du er mor og venter barn ved fødsel, kan du istedenfor få foreldrepengene dine beregnet etter et snitt av inntekten din i de 6 beste av de 10 siste månedene, hvis det gir deg en høyere utbetaling. Nav vil beregne hvilket alternativ som er best for deg. Tilsvarende gjelder gravid kvinne som mottar sykepenger av dagpengene. Så det ser ikke nødvendigvis helt mørkt ut om du skulle bli oppsagt mens du er gravid. Så kjør på!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå