Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har måter de drar inn en del tusenlapper Per mnd på eller et stort beløp i et engangstilfelle? Handle for eldre på butikken, vasking etc. Det årlige vinslippet på Karl Johan der folk ligger i telt i 4 uker for å kjøpe dyre viner for å selge videre. Hørt de kan dra inn 100k+++. Noen som kan bekrefte at man faktisk kan dra inn 100k på å ligge i telt 4 uker utenfor polet på Karl Johan?? Vil dette gå under næringsvirksomhet? Hvordan får man solgt den eksklusive vinen? 

Noen som har andre ideer det er mulig å dra inn penger på, som er skattefritt og ikke vil bli sett på som næringsvirksomhet?

Anonymkode: 7c885...0b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke noen betaler 100'000 for at noen står i kø for en flaske. Hvorfor skal man betale langt over en normal månedslønn for den tjenesten? Kanskje om man får full pott på kvota på 12 flasker muligens? Det er nok enklere å stå først i køen, få tak i en flaske DRC til 95'000kr og selge den på auksjon litt senere. Men da må man ha 100'000 på konto og kjøpe den først da. Og oppbevare den riktig i mellomtiden. Og for guds skyld ikke miste den i gulvet.

Du kan vaske og male gjerder. Klippe gress på sommeren. Mindre småjobber kan man gjøre uten skatt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har måter de drar inn en del tusenlapper Per mnd på eller et stort beløp i et engangstilfelle? Handle for eldre på butikken, vasking etc. Det årlige vinslippet på Karl Johan der folk ligger i telt i 4 uker for å kjøpe dyre viner for å selge videre. Hørt de kan dra inn 100k+++. Noen som kan bekrefte at man faktisk kan dra inn 100k på å ligge i telt 4 uker utenfor polet på Karl Johan?? Vil dette gå under næringsvirksomhet? Hvordan får man solgt den eksklusive vinen? 

Noen som har andre ideer det er mulig å dra inn penger på, som er skattefritt og ikke vil bli sett på som næringsvirksomhet?

De som ligger i telt før vinslipp, har som regel allerede en kunde (eller fler) til de/den vinen de skal kjøpe. 

Anonymkode: df723...5cb

• Hjerte 1
Skrevet

Du må ha noe som andre er villig til å betale for.

Og de fleste som har en slik side hustle bløffer ofte om hvor mye de faktisk tjener på det, i håp om at flere vil betale de siden de er så vellykket og ettertraktet.

Jeg har et par side hustles som jeg tjener penger på. Men jeg blir ikke rik av de. Og jeg gjør det først og fremst fordi jeg liker det jeg gjør. Pengene er bare en bonus.

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Du må ha noe som andre er villig til å betale for.

Og de fleste som har en slik side hustle bløffer ofte om hvor mye de faktisk tjener på det, i håp om at flere vil betale de siden de er så vellykket og ettertraktet.

Jeg har et par side hustles som jeg tjener penger på. Men jeg blir ikke rik av de. Og jeg gjør det først og fremst fordi jeg liker det jeg gjør. Pengene er bare en bonus.

Er det hobby eller næring du driver med?

Anonymkode: 6509d...d3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det hobby eller næring du driver med?

Hobby.

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (1 minutt siden):

Hobby.

Hva gir det av kroner i året?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva gir det av kroner i året?

Det er opp til hvor mye jeg legger i det, men fort noen tusenlapper uten nevneverdig innsats ut over det jeg ellers ville ha gjort. Hadde jeg skalert opp kunne det fort vært seksiffret beløp på flere av de men da blir det næring og gir meg plutselig mer arbeid enn jeg er interessert i.

Skrevet

Men eg skal vere ærleg, for eg er ingen helgen sjølv altså 😕

For mange år sidan, ein 17. mai, hadde eg kjøpt inn masse øl til ein fest som blei avlyst i siste liten (nokon blei sjuk). Eg sat der med to kasser eg ikkje fekk brukt. Og du veit korleis 17. mai er, alle er tørste og polet er STENGT. Ein nabo spurte om han kunne kjøpe nokre, eg sa ja, og så spurde han om broren og... ja. Innan kvelden hadde eg selt begge kassene, med godt påslag. Det blei fleire hundrelappar i forteneste.

Eg har dårleg samvit for det den dag i dag. Det var jo akkurat det eg no sit og skriv at ein ikkje skal gjere!! Vidaresal av alkohol, ulovleg som berre det. Men eg var yngre, det var 17. mai, og det var gode pengar der og då.

Så eg dømmer deg ikkje for at du TENKER på sånt. Eg seier berre – ikkje bygg ein PLAN på det, og ikkje kall det skattefritt. Ei enkelt ølkasse ein festdag er noko anna enn telt i fire veker med business-plan 🙂

mvh Berta

• Hjerte 1
Skrevet

Kjøp og salg på Finn. Let etter ting som folk har priset for lavt, eller til og med gis-bort. Dra og hent det, og legg det ut på Finn igjen til en høyere pris.

Anonymkode: 028c8...701

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (16 minutter siden):

Det er opp til hvor mye jeg legger i det, men fort noen tusenlapper uten nevneverdig innsats ut over det jeg ellers ville ha gjort. Hadde jeg skalert opp kunne det fort vært seksiffret beløp på flere av de men da blir det næring og gir meg plutselig mer arbeid enn jeg er interessert i.

Er slik her og.  Jeg har 3 hobbyer som hver gir mellom 5-18000 i året. Skattefritt.

Leier også ut en tilhenger, ca 8000 der. Skattefritt.

Og selger solbær for 80-90000 i året. Også skattefritt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er slik her og.  Jeg har 3 hobbyer som hver gir mellom 5-18000 i året. Skattefritt.

Leier også ut en tilhenger, ca 8000 der. Skattefritt.

Og selger solbær for 80-90000 i året. Også skattefritt.

Selger solbær for 90k? Hvor mange hundre timer må du legge ned på det? Hvordan klarer du å komme over så sinnsyke mengder?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Selger solbær for 90k? Hvor mange hundre timer må du legge ned på det? Hvordan klarer du å komme over så sinnsyke mengder?

Jeg "arvet" et etablert felt av noen i familien som ikke skulle drive med det lengre. Det gpr ikke så lang tid å høste dem, bare banker de ned i en oppsamler bak en atv. Blåser dem rene i en svær vifte.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg "arvet" et etablert felt av noen i familien som ikke skulle drive med det lengre. Det gpr ikke så lang tid å høste dem, bare banker de ned i en oppsamler bak en atv. Blåser dem rene i en svær vifte.

At du ikke skatter av dette høres veldig mistenkelig ut.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

At du ikke skatter av dette høres veldig mistenkelig ut.

Neida, det skal ikke skattes av.

Skrevet

Selger avleggere av sjeldne planter , og andre planter også, men de tjener jeg selvsagt ikke like godt på som de sjeldne. 

Anonymkode: f031e...682

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Neida, det skal ikke skattes av.

Joda, det skal det.

"

Salg av innhøstede naturgoder

Tjener du penger på salg av goder høstet inn fra naturen, kan du tjene opptil 4 000 kroner skattefritt per år. Dette beløpet gjelder for hvert husstandsmedlem i husholdet, og for goder som fritt kan høstes inn. 

Et eksempel på innhøstede naturgoder som kan selges er blåbær som er plukket ute i naturen, eller bær og frukt plukket i egen hage."

https://www.zensum.no/blogg/skattefri-inntekt

Anonymkode: b04c3...d8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Joda, det skal det.

"

Tjener du penger på salg av goder høstet inn fra naturen, kan du tjene opptil 4 000 kroner skattefritt per år. Dette beløpet gjelder for hvert husstandsmedlem i husholdet, og for goder som fritt kan høstes inn. 

Et eksempel på innhøstede naturgoder som kan selges er blåbær som er plukket ute i naturen, eller bær og frukt plukket i egen hage."

Dette er for "vanlige folk" som plukker i nauren elns. Jeg har jordbruksfradrag på 99600 i året.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Joda, det skal det.

"

Grensen på dette her er forøvrig 10000.

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Joda, det skal det.

"

Så flaut

Anonymkode: dd483...1fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...