Gå til innhold

3-åring som nekter bleieslutt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger sårt råd når det kommer til bleieslutt for 3-åringen vår.

Vi startet bleieslutt for 5 uker siden, da sommerferien startet. Da gikk vi "cold turkey", og hadde kjøpt truser med figurer som vi vet barnet liker. Vi begynte med potte, og i begynnelsen gikk det bra å tisse på potte. Han ble tørr på dagen, ved at vi tok han på potte ofte (bruker fortsatt bleie på natt). Men han nekter å bæsje på potte eller do. Vi har kjøpt sete til doen, og han sitter fint på det. Men absolutt NEKTER å bæsje på potte/do. I sommer endte det opp med at han holdt seg mye, selv om vi tok han med på toalettet ofte. Reagerte med å bli sint hver gang vi spurte om han trengte å gå på do. Låste seg helt, rett og slett. Hvis jeg var uoppmerksom i noen minutter gjemte han seg vekk og bæsjet i buksen.

Vi har prøvd "sticker chart" og belønninger (små gaver). Dette fungerte fint for tiss, men ville fortsatt ikke bæsje. Har prøvd å lese bøker om bleieslutt og det å gå på do. Har forsøkt å tegne hva som skjer når vi bæsjer i do, og dette har han vært ganske interessert i. Men vi kommer ikke over kneiken, likevel. Han sier heller ikke ifra om han trenger å tisse, og tisser derfor fortsatt i buksen hvis vi ikke passer på å ta han på toalettet jevnlig.

Nå har barnehagen startet igjen, og de vil at han skal gå med bleie der siden han ikke sier ifra når han trenger å gå på do, og dermed føler jeg vi er tilbake til start. Nå tisser han enda mer i buksen hjemme, og er selvfølgelig forvirret. 

Noen som har råd å komme med? Bør vi ta en pause og prøve igjen senere? Er han ikke klar? Han sier ikke hvorfor han ikke ønsker å bæsje på do, men har lest at dette er en vanlig kneik å komme over. Men hadde virkelig trodd at vi skulle klare det ila 5 uker ferie. 

Anonymkode: 1c864...297

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg er overrasket over foreldre som tror det tar fem uker å bli bleiefri når man er tre år.. 

Anonymkode: 2c326...02c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg er overrasket over foreldre som tror det tar fem uker å bli bleiefri når man er tre år.. 

Anonymkode: 2c326...02c

TS her: hadde ikke trodd han kom til å være helt uten uhell på 5 uker. Men hadde ikke forventet at han skulle bæsje i buksen 2 ganger dagen i 5 uker heller... 

Anonymkode: 1c864...297

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dere ventet for lenge. Nå har han fått en psykisk sperre. 

Anonymkode: 8af8a...333

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo ikke gi dere. Barnet er stort nok til å gå uten bleie. Stå i det.

Anonymkode: ef296...e3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at å bruke tvang til å få barn til å slutte med bleier er veldig dumt. Kanskje er det for tidlig? Mine har ikke sluttet før de var nærmere 4, ene til og med 4,5. Da sluttet de uten uhell og også uten uhell på natt og de var med på det selv. 

Anonymkode: 8faa7...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme her med vår 3,5åring. Hun har tissa fint på potta i sommer, men bæsjer bare i trusa. Nekter å gå på do med doring hjemme og i bhg. Så hun tisser på seg i bhg og de setter på henne bleie. Bhg sier vi ikke skal stresse. Vi prøver hver dag å sette henne på do.... tar tiden til hjelp.

Vi har også prøvd alt med klistremerker og premie. Men all verdens godteri får henne ikke til å sitte på do/ bæsje i potta/do. 

Vi prøvde pottetrening med henne da hun var 2,5. Men da skjønte hun absolutt ingenting. Hun er litt "treglært" generelt, men når hun først knekker koden så klarer hun ting som normalt. 

Anonymkode: 2f732...5ff

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste hadde også motstand mot å bæsje på do. Funket ikke med klistremerker hos oss heller. Det som funket var å love en gave etter at hadde bæsjet på do 10 ganger. Fikk da en fin leke (som han ønsket seg). Da var vanen etablert og alt gikk fint. 

Jeg tenker at dere kan ta en avtalt pause med barnet i noen dager. Dvs ta på bleie hvis dere må, men fortsette å tisse på do. Bhg vil sannsynligvis hjelpe til på veien med å ha felles dopauser i forbindelse med måltider. Tipper barnet blir bleiefri ila høsten🤞🤞Ville forsøkt gave-mot 10 ganger bæsj på do eksempelet. Vi hadde ikke nødvendigvis 10 ganger på rad, men for å få bæsjing på do etablert. 

Anonymkode: 7c1ea...78e

Skrevet

Noen barn liker ikke splæsjet hvis de bæsjer på do, det kan hjelpe å legge papir nederst. 

Sitte på do en liten stund etter større måltid, som lunsj og middag. La barnet se litt på mobilen samtidig eller høre lydbok. Sitte litt mer på do før han bader... 

Eller sitte på potte mens han ser barne-tv. 

Hvis han ikke vil gå på do fordi bæsjen er hard, så kan du gi ham noe som gjør den mykere, for eksempel laktulose. Viktig at det ikke blir sperre pga. vondt i magen. 

Og så er det ikke uvanlig at barn bæsjer i bleien noen måneder lenger enn de tisser, eller bruker nattbleie lenge etter at de er tørre på dagtid. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta en pause, dere har tydeligvis kjørt dere fast. 

Gruppepress slår nok til snart. Det er etterhvert flaut med bleie i barnehagen 

Anonymkode: 496b5...409

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...