Gå til innhold

Differanse i leilighet priser

Fremhevede innlegg

Skrevet

2 identiske leiligheter i planløsning nesten, men den ene har innredet loft og utendørsparkering og den med råloft har kjellerparkering.solgt med 8 ukers mellomrom. I 2016 var felleskostnadene bare 200 kr høyere til den med kjellerparkering, 200 kr i 2016 tilsvarer kanskje 350 kr inflasjonsjustert i 2026. I 2026 er felleskostnadene til den med kjellerparkering 1700 kr høyere, en økning i differanse på 1350 kr. 1350 kr ekstra i mnd tilsvarer vel raskt 200k høyere boliglån. I 2016 gikk kjellerparkeringen for 95k mindre enn den med utendørsparkering og loft. 95k i 2016 burde tilsvare 150k inflasjonsjustert i 2026. Naboleiligheten til den med kjellerparkering gikk for 50k mindre et år etterpå. Den med loft og utendørsparkering hadde en årlig økning på 4,6 prosent fra de neste 3 årene så differansen til leiligheten som ble solgt år etterpå er dermed 140k ikke inflasjonsjustert, inflasjonsjustert minimum 220k. De 2 med kjellerparkering er fra 2009 uten oppgraderinger fra byggeåret, den med loft er også uten oppgraderinger fra byggeåret men er fra 2007. Begge nærmer seg 20 år og alder vil ikke utgjøre noen differanse i pris. Siden disse 2 leilighetene med kjellerparkering har gått fra en kjøpekraft på 350 til hele 1350 kr kun pga at dette sameiet drifter et kjelleranlegget til alle sine beboere, så burde vel differansen ha vært på 300-400k i favør den med innredet loft og utendørsparkering? Kjellerparkering var ikke akkurat noe revolusjonerende i 2016, det er ikke slik at folk plutselig har fått øynene opp for å parkere bilen innendørs.. Regner med folk forstår at 1350 kr ekstra I felleskostnader betyr at i realiteten koster den leiligheten 200k ekstra. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil du frem til egentlig?

Anonymkode: 7cd45...303

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har aaaaaaaaaaaltfor mye detaljer i innlegget ditt, det er vanskelig å henge med og jeg er ikke sikker på om jeg vil legge inn innsatsen engang. Du må korte det ned og komme raskere til poenget. 

Men dersom du spør om hvorfor en leilgihet koster mer eller mindre enn en annen nesten lik, eller når det burde være motsatt: sånn på generell basis, så har jeg sett identiske leiligheter når det kommer til planløsning og fasiliteter gått med svært forskjellige priser, fordi man traff rett kjøper eller tidspunkt, eller det er noe med innredning og oppussing og smak, eller bare ren flaks. Jeg har selv slått rekord i borettslaget en gang jeg solgte, selv om en identisk leilighet med bedre internbeligghenhet i toppetasje lå ute samtidig. Hun som vant budrunden for min, sa at hun ville ha den i stedet for den andre fordi hun likte tapeten min... 

Nå vet jeg ikke om du spør om det eller om det er noe med felleskostnadene du lurer på her da.. 

Anonymkode: f4277...b76

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Du driver og finregner på små beløp.

• Liker 2
Skrevet

For forskjellene i feelleskostnader må du spørre sameiet om: det er nok noe historikk her.

Som selger: fokuser på det som gir høyest bud.

Som kjøper: finn det som har lave kostnader men mye verdi for deg. Det trenger ikke være det samne som for naboen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er sånn! 

Anonymkode: f2f12...97f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du mangler grunnleggende forståelse for eiendomsmarkedet. 

Det er ikke sånn det fungerer. 

Anonymkode: 0de48...860

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lager du flere tråder om dette du har jo fått svar i Forbruk/økonomi. 

Anonymkode: a2f71...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...