Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sover rundt 6 timer i ukedagene, og kanskje 7-7,5 i helger/ferier. 

Sov lett 10 timer da jeg var utbrent. Men etter jeg la om til en sunnere livsstil og trener mye, så våkner jeg som oftest uthvilt før vekkeklokka . 

Anonymkode: e5205...b03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sover absolutt ikke nok, går utover studier bla. Sover kanskje 3-4 timer, men ikke sammenhengende. Er jeg heldig får jeg 5-6 timer en sjelden gang og da føler jeg meg som et nytt menneske. 

Anonymkode: 45267...bde

AnonymBruker
Skrevet

Ca. 7,5 time er best for meg. Mer enn det gjør meg bare trøttere. Fungerer på alt ned mot 4 timer.

Å sove 20 timer i døgnet er det ingen som trenger... Du burde vært henvist til nevrolog eller søvnsenter.

Anonymkode: 24d95...90b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Den siste uka har jeg sovet i gjennomsnitt 5,5 timer hver natt. Sover sjelden mer enn 6 timer, og hvis jeg våkner i løpet av natta får jeg ikke sove igjen. Slik har det vært siden jeg slutta å jobbe nattskift for snart 20 år siden. Da jeg jobba nattskift hadde jeg ingen problemer med å snu døgnet, sov 7-8 timer sammenhengende uansett om jeg sov om natta eller om dagen.

Jeg kjenner at jeg absolutt ikke får nok søvn. Var hos fastlegen og ble henvist til sykehuset. Det ble påvist 50 pustestopp i timen, og jeg fikk cpap-maskin. Men jeg sover fremdeles like lite...

Anonymkode: 5ab8e...cd6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg målte søvn igjennom en uke via søvnklinikken ved mitt regionssykehus.

Jeg sov i gjennomsnitt 1 time og 40 minutter på natten igjennom uken med målinger. høyeste målte puls i søvne var på 164.

Så begynte vi å sove på separate soverom. Fra vi begynte med det, så sover jeg ca 8 timer, noe jeg føler er nok. Puls ligger nå som regel et sted fra 44-50 på natten.

Anonymkode: 1cca6...42f

AnonymBruker
Skrevet

Men husk at søvn avler søvn. Sover du mer enn 7-8 timer vil de fleste bare bli mer dovne og uopplagte. Å sove i 20 timer i strekk er vanvittig og overhodet ikke normalt. Hvordan klarer du å kombinere det med jobb og små barn? Du bør utredes.

Anonymkode: 27506...a6f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ca. 7,5 time er best for meg. Mer enn det gjør meg bare trøttere. Fungerer på alt ned mot 4 timer.

Å sove 20 timer i døgnet er det ingen som trenger... Du burde vært henvist til nevrolog eller søvnsenter.

Anonymkode: 24d95...90b

Ja, men jeg sover jo ikke 20 timer, jeg kan sove det om jeg ikke hadde hatt ansvar. Jeg jobber nattevakter, så da legger jeg meg etter jobb ca 8.30 og står opp 15.30. Så er jeg våken til 08.30 igjen. Jobber 5-7 netter annenhver uke. Den uken jeg har fri så tar mannen barna på morgen, så da kan jeg sove til alt fra 9 til 13. Så legger jeg meg sammen mannen på kvelden rundt 22-23. 

Har snakket med legen, tatt alt av prøver, men søvnsenter har ikke vært diskutert. 

Anonymkode: 8fb56...8d0

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Sover ikke lenge nok,er ikke frisk i hode eller kropp så blir 5-6 urolig  søvn på det beste 

Må opp 06 for å komme på jobb 06.45. Begynner 7.

I går søndag var jeg oppe 05.  Jobbet mellom 10-22.30 

I natt sov jeg mellom 23.50 og 03.14.

Surret hjemme før jeg reiste på jobb 06,reiste fra jobb 21.

Hjemme nå trøtt som fy,men får sikkert ikke sove på en stund....

Gleder meg til "jobb og rutiner Kl 07"🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Tar mine to første feriedager nå torsdag og fredag,blir vel sett på som lat på jobben for å ta langhelg.....

Det er vist skam å bruke feriedager på mandag og fredag,har bare 5 uker å fordele resten av året 🙃

Anonymkode: e7aae...221

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trenger 7-8t søvn. Får sikkert 4-5t på en god natt, men ofte sover jeg 2-3timer. 

Jeg sliter med å få sove, og ligger ofte våken når resten av huset sover. Det er så deilig å få  den tiden alene, selv om jeg vet at jeg burde sove. Ingen som maser, huset er stille og ingen krever noe.

Kan legge meg i ok tid, men får ikke sove før 5-6tiden på morgenen, og da må jeg opp senest 07.30 pga barn og jobb. Overlever dagen etterpå på koffein og sukker. 

Anonymkode: 29c3f...40d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, men jeg sover jo ikke 20 timer, jeg kan sove det om jeg ikke hadde hatt ansvar. Jeg jobber nattevakter, så da legger jeg meg etter jobb ca 8.30 og står opp 15.30. Så er jeg våken til 08.30 igjen. Jobber 5-7 netter annenhver uke. Den uken jeg har fri så tar mannen barna på morgen, så da kan jeg sove til alt fra 9 til 13. Så legger jeg meg sammen mannen på kvelden rundt 22-23. 

Har snakket med legen, tatt alt av prøver, men søvnsenter har ikke vært diskutert. 

Får du ikke utrolig vondt i kroppen? Må du aldri på do?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trenger 7-8t søvn. Får sikkert 4-5t på en god natt, men ofte sover jeg 2-3timer. 

Jeg sliter med å få sove, og ligger ofte våken når resten av huset sover. Det er så deilig å få  den tiden alene, selv om jeg vet at jeg burde sove. Ingen som maser, huset er stille og ingen krever noe.

Kan legge meg i ok tid, men får ikke sove før 5-6tiden på morgenen, og da må jeg opp senest 07.30 pga barn og jobb. Overlever dagen etterpå på koffein og sukker. 

Anonymkode: 29c3f...40d

Sukker er farligere enn både nikotin og heroin. Er flere som dør av karbohydrater enn narkotika....

Holder du deg unna sukker sovner du i "normal tid". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men husk at søvn avler søvn. Sover du mer enn 7-8 timer vil de fleste bare bli mer dovne og uopplagte. Å sove i 20 timer i strekk er vanvittig og overhodet ikke normalt. Hvordan klarer du å kombinere det med jobb og små barn? Du bør utredes.

Anonymkode: 27506...a6f

Jeg sover som sagt ikke så mye, men kunne gjort det om jeg hadde hatt mulighet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Får du ikke utrolig vondt i kroppen? Må du aldri på do?

Nei, har verdens beste seng, burde kanskje bytte den ut med en feltseng😆 Hender jeg må opp å tisse, men ikke alltid. Kanskje 3 av 10 netter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg målte søvn igjennom en uke via søvnklinikken ved mitt regionssykehus.

Jeg sov i gjennomsnitt 1 time og 40 minutter på natten igjennom uken med målinger. høyeste målte puls i søvne var på 164.

Så begynte vi å sove på separate soverom. Fra vi begynte med det, så sover jeg ca 8 timer, noe jeg føler er nok. Puls ligger nå som regel et sted fra 44-50 på natten.

Fikk du høy puls av å sove med mannen(eller kona) di? 

Hvordan målte de søvn? EEG registering? 

Jeg har tenkt tanken på om jeg har søvn apne (altså pustestopp, men i følge mannen så puster jeg helt normalt og snorker kun om jeg er svært sliten)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk du høy puls av å sove med mannen(eller kona) di? 

Hvordan målte de søvn? EEG registering? 

Jeg har tenkt tanken på om jeg har søvn apne (altså pustestopp, men i følge mannen så puster jeg helt normalt og snorker kun om jeg er svært sliten)

Jeg fikk høy og uregelmessig puls av ekstrem søvndeprivasjon. Samme med blodtrykket. Jeg var et vandrende hjertestans. Årsaken til at jeg ikke sov mer en 1.5 time i gjennomsnitt, var sammensatt. 

Men ja. Å dele seng med kona var en medvirkende årsak. Jeg hr vanskelig for å sovne, hun sovner svært raskt. Jeg sover tungt når jeg først sover, hun sover svært lett. Min manglende søvn og uro på natt holdt henne våken også.

Å ta egne soverom førte til umiddelbar bedring. Dramatisk bedring. Det reddet forholdet også 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilket behov har du for søvn? Får du behovet dekket? 

Jeg har et umettelig behov for å sove. Kan sove i 20 timer i strekk. Alt av blodprøver er bra, har bare alltid vært sånn. Og det er selvfølgelig noe dritt, jeg går rundt og er trøtt store deler av dagen, har små barn og det er mannen som står opp 9 av 10 ganger. Han er a-menneske og er ferdig uthvilt omtrent på 6 timer. Våkner før barna og er i seng rundt midnatt. Heldigvis for meg. 

Hva med deg? 

Sover 3-4 timer oppstykket søvn hver natt. Prøver å legge meg tidlig. Men får ikke sove, mareritt osv. (ptsd). En svært sjelden gang sover jeg 5timer(oppstykket). 

Må være tungt å sove så mye, blir vel sliten da? Men deilig å kunne sove rundt av og til.

Anonymkode: 61356...495

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et rart søvnmønster, i hvert fall ut fra det som ansees som normalt. Tok mange år før jeg slo meg til ro med at slik er jeg. Man blir pepret med de 7-8 timene om natten, ble bare stress å hele tiden kjenne at kroppen jobbet mot det. 

Sover to omganger i døgnet. Tidligere var ikke det mulig pga jobb, barn osv. men nå styrer jeg det selv. Det gjør at når jeg først jobber er jeg veldig effektiv. Burde nok flyttet et land med siesta, passer meg langt bedre. 4-5 timer om natten og ca 2 timer siesta. 

Anonymkode: 40004...962

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...