Gå til innhold

Søvn! Sover du nok?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket behov har du for søvn? Får du behovet dekket? 

Jeg har et umettelig behov for å sove. Kan sove i 20 timer i strekk. Alt av blodprøver er bra, har bare alltid vært sånn. Og det er selvfølgelig noe dritt, jeg går rundt og er trøtt store deler av dagen, har små barn og det er mannen som står opp 9 av 10 ganger. Han er a-menneske og er ferdig uthvilt omtrent på 6 timer. Våkner før barna og er i seng rundt midnatt. Heldigvis for meg. 

Hva med deg? 

Anonymkode: 8fb56...8d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover mellom 6 og 7 timer hver natt og har gjort det siden jeg var tenåring, altså i over 30 år. De gangene jeg sover mer enn det er jeg syk eller har stort søvnunderskudd. I småbarnsperioden var søvnen litt mer uregelmessig, og kunne eksistere på 4 timer i perioder. 

Funker for meg. 

Anonymkode: 27506...a6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger ca 8 timer pr natt. I tillegg sover jeg ofte en halvtime etter middag. Beste jeg vet!

Anonymkode: 6dafe...0e5

• Liker 1
Skrevet

Nå er jo ferien ferdig, så da føles det i hvert fall ikke sånn. Jeg får muligens nok timer til å teknisk sett være uthvilt, men det er ikke det samme som å ha lyst til å stå opp. Sovner sjelden før midnatt, og står opp rundt sju.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Eg søv i underkant av 7 timar i døgnet. Litt meir om eg har vore veldig fysisk aktiv.

Det held.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke. Siste uke snitter jeg på 5t9m, ifølge smartklokken, og det er ikke uvanlig. Tror aldri jeg har en uke der jeg sover over seks timer i snitt. Jeg har et relativt beskjedent søvnbehov, heldigvis, men får for lite også for egen del. 

Anonymkode: da224...042

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg takler 6 timer,under det så er jeg zombie og sur! Men helst bør jeg ha 7. Men søvn er et problem,får sjelden inn nok. 

Anonymkode: 5bfc2...e5d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker også å sove! I ukedagene sover jeg rundt 6 timer, jobber og funker bra på det. Men i helgene skal jeg «ta igjen» det tapte og sover lett 12 timer om ikke mer. Kan godt våkne etter 8-10 timer- men sovner igjen etter å ha sjekket klokka😂 

alltid vært sånn, jeg er 40 nå

føler meg rar, for ingen andre jeg kjenner er slik. Så det var litt godt å lese her at vi er flere «soveglade» sjeler😅

Anonymkode: f83c5...dec

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Søvnbehovet ligger vel på en 7-8 timer, men får ofte ikke nok søvn fordi jeg jobber turnus med nattevakter, samt at jeg har enkelte vakter som begynner såpass tidlig om morgenen at de i praksis er delvis nattarbeid. Da hender det at jeg blir litt ekstra sur og gretten på alt som støyer rett utenfor husveggen...

Anonymkode: bebc6...143

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger 7-8 timer hver dag, men får som regel mellom 4-5 timer. Sliter veldig med søvnen, og det går utover det meste i livet.

Anonymkode: 729a6...cb8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg elsker også å sove! I ukedagene sover jeg rundt 6 timer, jobber og funker bra på det. Men i helgene skal jeg «ta igjen» det tapte og sover lett 12 timer om ikke mer. Kan godt våkne etter 8-10 timer- men sovner igjen etter å ha sjekket klokka😂 

alltid vært sånn, jeg er 40 nå

føler meg rar, for ingen andre jeg kjenner er slik. Så det var litt godt å lese her at vi er flere «soveglade» sjeler😅

Anonymkode: f83c5...dec

Yey, godt jeg ikke alene. Mamma sa alltid at jeg var et drømmebarn der de fikk sove ut i helgene og et lite mareritt når jeg skulle på skolen. Datteren min på 14 er lik meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å sove. Har alltid hatt godt sovehjerte, jeg fikk aldri sovet ut som barn.

Nå sover jeg 12-16 timer. Tar en dråpe melatonin så er jeg helt ute. Og det er deilig med perioden fra søvn til jeg er skikkelig våken, da kan jeg styre drømmene selv. 

Anonymkode: cf590...89c

• Liker 1
Skrevet

Får jeg 7, 5 timer så er jeg ganske uthvilt. Men gjerne litt mer i helgene. Søvnkvalitet er viktig da og ikke bare antall timer. Jeg har gjort noen grep de siste årene som har ført til bedre søvnkvalitet og da er jeg mye mer uthvilt enn før. 

AnonymBruker
Skrevet

8 timer i ukedager og 9 i helga. Hender jeg legger med nedpå 15 min på ettermiddag, sovner som en stein og må ha alarm på. 

Når mannen er vekkreist sover jeg ni timer i ukedagene også, men synes ikke jeg kan legge meg kl 21 når han er hjemme 🙂

Anonymkode: df7e7...d61

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
EIIa skrev (8 minutter siden):

Kan du ha jern mangel? 

Jeg har tatt alt av blodprøver og alt er normalt. ts

Skrevet

Jeg har fått endret søvnbehov med sykdom. Før klarte jeg meg fint på 5-6 timer (og en morgendupp på toget), nå kan jeg fint sove både 9 og 10 timer (men har også flere dårlige netter enn før, og fungerer overraskende godt på lite søvn så lenge det bare er enkeltnetter).

Skrevet

Jeg eier knapt døgnrytme. Aner ikke hvor mye jeg sover i snitt gjennom uka fordi det er veldig varierende. Kan og finne på å ikke få sove overhode.

Av og til er jeg så trøtt på dagen at jeg må legge meg for en blund på ettermiddagen, men den søvnkvaliteten er gjerne så dårlig at jeg våkner mer utslitt enn jeg var da jeg sovna. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en perfekt dag om jeg får mellom 8 og 9 timer. Helst 9 for å ha det helt optimalt. Trener to ganger dagen og har en veldig aktiv livsstil. Kan godt ta meg en times ettermiddagslur i tillegg. 

Anonymkode: edf21...c86

Skrevet

Sover 6 - 6,5 time per natt, og det er nok… stort sett, hvis jeg får uavbrutt søvn (heldigvis er det normalen) trenger mer i perioder med mye stress eller høyere fysisk aktivitet enn vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...