Gå til innhold

Er dette en hersketeknikk i arbeidslivet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forundrer meg veldig over dette med at mange virker så livredde for å «gå direkte på person», dersom noe bør rettes opp og man vet hvem det gjelder. 

På min arbeidsplass har vi alltid hatt lav terskel for å gi en «heads up» til hverandre dersom noen har misforstått noe eller det er noe de ikke vet. Dette synes jeg er veldig bra. Man tar opp saken med den det gjelder på en fin og ikke anklagende måte og så er det ute av verden. Dette er noe av det som gjør at vi alle blir bedre og er flinke til å dele kunnskap med hverandre.

Men nå er vi slått sammen med en annen avdeling. Her er kulturen slik at dersom noen har gjort en feil, så får vedkommende aldri vite det direkte. Istedenfor går den som oppdaget feilen rett til leder og forteller hvem som har gjort feilen. Deretter må leder ta kontakt med vedkommende og det føles kanskje ekstra ydmykende for den det gjelder. I tillegg blir personen og «tabben» ofte snakket om bak ryggen på vedkommende. 

Jeg har sett dette gjentatte ganger nå og synes det er så merkelig , barnslig og uprofesjonelt. Kun en fordekt måte å stille andre i dårlig lys på og i tillegg slippe unna «ubehaget» med å ta opp ting med folk. Har ikke skjedd med meg enda, men flere andre som jeg jobber sammen med. Er snakk om små ting som må korrigeres, ikke store tabber som går utover andre og ikke noe som har gjentatt seg flere ganger. 

Noen andre som har en slik unnvikende omgangsform på arbeidsplassen? 

Anonymkode: 0df27...63d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke det. Der jeg jobber går ting via sjefen og det har det gjort de andre stedene jeg jobbet tidligere også. De færreste er så tøffe at man tar opp ting direkte. Jeg jobber i helse, vet ikke hvilken bransje du er i?

Anonymkode: 9dc3b...3a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig 

Anonymkode: fc9a0...38c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg syns ikke det. Der jeg jobber går ting via sjefen og det har det gjort de andre stedene jeg jobbet tidligere også. De færreste er så tøffe at man tar opp ting direkte. Jeg jobber i helse, vet ikke hvilken bransje du er i?

Hvordan er det bedre å klage på noen i stedet for å ta det opp direkte med vedkommende? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er riktige veg å gå; å ta det opp med leder. 

Anonymkode: 27e53...fab

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er det bedre å klage på noen i stedet for å ta det opp direkte med vedkommende? 

Sa ikke at det var best, men det er det jeg er vant med etter 25 år i arbeidslivet. Hør til sjeldenhetene at noen tar ting direkte med deg, og de som gjør det blir ofte sett ned på fordi de er for direkte og at det er mange måter å jobbe på. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er vant til at man tar det direkte med den det gjelder, altså konstruktivt kritikk. Men opplever mer at de yngre generasjonene ikke tåler det så bra, blir stemplet som «skummel». Virker som de tåler svært lite, i motsetning til mer voksne folk.  

Så da blir det avvik og sjefens oppgave. Skulle tro det var mer «skummelt»…

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Baff skrev (6 minutter siden):

Jeg er vant til at man tar det direkte med den det gjelder, altså konstruktivt kritikk. Men opplever mer at de yngre generasjonene ikke tåler det så bra, blir stemplet som «skummel». Virker som de tåler svært lite, i motsetning til mer voksne folk.  

Så da blir det avvik og sjefens oppgave. Skulle tro det var mer «skummelt»…

Kommer jo helt an på hvordan det tas opp. Ved steder jeg har jobbet har det blitt tatt opp med krass kritikk mot den det gjelder, gjerne slik at andre ser eller er vitne til det. Da er det ikke lenger veldig konstruktivt. Men jeg tar bare igjen med samme mynt, har blitt for gammel til å finne meg i dritt lenger. 

Anonymkode: 67e78...a38

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er sikkert fordi dem er for feig og ikke tør å konfrontere folk direkte. Men det kan jo også være for å sverte noen man ikke liker, og da gi ledelsen en grunn til å holde et øye med den personen som blir rapportert til ledelsen. Har opplevd lignende selv på en arbeidsplass hvor løgner ble fortalt om meg og at jeg da fikk skylden for noe jeg ikke hadde gjort. Det som er latterlig sykt er at den som spredde løgner om meg til ledelsen, var den som faktisk gjorde det som jeg fikk skylden for.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer jo helt an på hvordan det tas opp. Ved steder jeg har jobbet har det blitt tatt opp med krass kritikk mot den det gjelder, gjerne slik at andre ser eller er vitne til det. Da er det ikke lenger veldig konstruktivt. Men jeg tar bare igjen med samme mynt, har blitt for gammel til å finne meg i dritt lenger. 

Anonymkode: 67e78...a38

Det er jo også en hersketeknikk, det med å utstille noen foran andre. Stygt gjort og utrolig uprofesjonelt. 

Den type tilbakemelding jeg viser til sendes gjerne via Teams eller mail til den det gjelder men kan også være muntlig.
Typisk er ordlyden ofte som dette: 

Ansatt 1: «Hei, Ser du hadde glemt å ….. eller kanskje ikke du visste at det skulle gjøres. Men vi pleier å gjøre det på slutten av hver vakt»

Ansatt 2: «Hei, Ok beklager. skal være obs på det. Takk for påminnelsen».

Ansatt 1: «Ikke noe problem. Kan gå fort i svingene av og til :) God helg!»

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det overrasker meg ikke at dette er innen helse. Har jobbet i den bransjen selv og aldri opplevd folk som behandler hverandre verre enn der. Baksnakking og kjefting. Får meg bare til å tenke at dette med å fly til sjefen med alt mulig er typisk kvinnedominerte yrker. 

Der jeg jobber nå ligger i skjæringspunktet mellom helse og IT. Det er mange unge og høyt utdannede menn på vår avdeling.Den avdelingen vi er slått sammen med har mange kvinnelige ansatte, mange litt eldre med bakgrunn fra typiske helsefaglige yrker.

Er man egentlig så tøff da om man gjør en kollega oppmerksom på noe som bør gjøres eller gjøres på en annen måte? Er det virkelig en så big deal? 

Bør ikke voksne folk kunne snakke med hverandre? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss gis det gjerne tilbakemelding direkte fra en kollega, men opplever som leder at folk kommer til meg og ber meg om å gi tilbakemelding dersom det skjer gjentatte ganger og den som mottar tilbakemeldingen ikke ser ut til å lære av egne feil. Gitt bransjen jeg jobber i, og at vi har såpass mange uerfarne synes jeg det er greit. Unntaket er hvis det er graverende, da blir jeg gjerne koblet på med en gang

Anonymkode: 36c11...103

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Istedenfor går den som oppdaget feilen rett til leder og forteller hvem som har gjort feilen. Deretter må leder ta kontakt med vedkommende

Dette er det riktige - minus baksnakkingen.

Anonymkode: b0c43...9ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er leder som bestemmer om det faktisk er noe å ta opp, ergo skal det via leder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier dere er slått sammen med en annen avdeling. Er det din tidligere leder som leder den sammenslåtte avdelingen, eller den som var leder for den andre avdelingen?

Jeg er selv leder og ønsker at de ansatte skal ordne opp i ting seg i mellom - løse ting på lavest mulig nivå - med mindre det er skikkelig graverende ting. Så jeg er enig med deg, TS.

Anonymkode: 74d94...3f4

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forundrer meg veldig over dette med at mange virker så livredde for å «gå direkte på person», dersom noe bør rettes opp og man vet hvem det gjelder. 

På min arbeidsplass har vi alltid hatt lav terskel for å gi en «heads up» til hverandre dersom noen har misforstått noe eller det er noe de ikke vet. Dette synes jeg er veldig bra. Man tar opp saken med den det gjelder på en fin og ikke anklagende måte og så er det ute av verden. Dette er noe av det som gjør at vi alle blir bedre og er flinke til å dele kunnskap med hverandre.

Men nå er vi slått sammen med en annen avdeling. Her er kulturen slik at dersom noen har gjort en feil, så får vedkommende aldri vite det direkte. Istedenfor går den som oppdaget feilen rett til leder og forteller hvem som har gjort feilen. Deretter må leder ta kontakt med vedkommende og det føles kanskje ekstra ydmykende for den det gjelder. I tillegg blir personen og «tabben» ofte snakket om bak ryggen på vedkommende. 

Jeg har sett dette gjentatte ganger nå og synes det er så merkelig , barnslig og uprofesjonelt. Kun en fordekt måte å stille andre i dårlig lys på og i tillegg slippe unna «ubehaget» med å ta opp ting med folk. Har ikke skjedd med meg enda, men flere andre som jeg jobber sammen med. Er snakk om små ting som må korrigeres, ikke store tabber som går utover andre og ikke noe som har gjentatt seg flere ganger. 

Noen andre som har en slik unnvikende omgangsform på arbeidsplassen? 

Det der er ikke hersketeknikk, men skadelig konfliktskyhet og giftig arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 3a9f6...35a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er riktige veg å gå; å ta det opp med leder. 

Anonymkode: 27e53...fab

Feil. 

AnonymBruker
Skrevet

En sladre på hverandre- kultur er svært skadelig for miljøet. Riktig måte å løse ting som ikke er alvorlig på, er å ta det opp med den det gjelder på en konstruktiv måte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er det riktige - minus baksnakkingen.

Fullstenfig feil. 

Ting som ikke har store konsekvenser, men kan læres av ved å gå vire om det, det tar man direkte med dem det gjelder.  Alvorligere ting kan tas direkte med leder. 

Å belaste leder med bagateller er å sløse med dennes tid. 

De av dere som bidrar til et utrygt og giftig arbeidsmiljø gjennom en angiverikultur, kan risikere å få sparken om ikke dere bedrer atferden. Leder har nemlig hovedansvar for å ta tak i arbeidsmiljøet. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Småting tar man opp med den det gjelder uten å gå til leder. Alvorlige eller gjentagende ting tar man med leder. 

Anonymkode: ca938...153

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...