Thinka Skrevet 3. august #1 Skrevet 3. august Jeg spurte ChatGPT om suppegjøken er en vadefugl og fikk først et ja. Ja. Suppegjøk regnes som en vadefugl. Suppegjøk er det norske navnet på fugler i slekten Limnodromus, som tilhører familien Snipefamilien. De lever typisk i våtmarker, myrer og langs mudderflater, der de bruker det lange nebbet til å lete etter mark, insekter, krepsdyr og andre smådyr i bløt jord. Det finnes to arter: Kortnebbsuppegjøk Langnebbsuppegjøk Begge artene hekker i Nord-Amerika og er svært sjeldne gjester i Europa, inkludert Norge. Så hvis du ser en suppegjøk her, er det en uvanlig observasjon. Men det er jo helt feil. Jeg åpnet derfor ChatGPT på ny og spurte igjen. Da kom dette svaret: Nei. «Suppegjøken» er ikke en fugl i zoologisk forstand – det er et norsk skjellsord som betyr noe i retning av tulling, dust eller fjols. Så da vet dere det. Suppegjøk er sannsynligvis ikke en vadefugl, men skulle dere likevel se en, så er det en uvanlig observasjon. Det må vi jo kunne gi den rett i, 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #2 Skrevet 3. august Jeg mener bestemt suppegjøken er en trekkfugl. Det trekker kraftig mellom ørene på den. Anonymkode: 8d68d...1bb 4
Daria Skrevet 3. august #4 Skrevet 3. august Jeg kan tro på at utbredelsen er stor i Nord-Amerila, men direkte uvanlig vil jeg ikke påstå at den er her heller. Selv om den nok påpekes sjeldnere enn før... 1
Jdz Skrevet 3. august #5 Skrevet 3. august (endret) Hvis du bruker enkle modeller kan du få svar som dette, spesielt innenfor et så snevert område som norske kraftuttrykk. Større kontekst / lengre resonnement = bedre svar. Uansett bortkastet å bruke AI på oppgaver som et vanlig søk løser bedre. Endret 3. august av Jdz
AnonymBruker Skrevet 3. august #6 Skrevet 3. august Jeg mener at folk som bruker ChatGPT som kilde er suppegjøker. Anonymkode: e54d8...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august #8 Skrevet 3. august AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg mener at folk som bruker ChatGPT som kilde er suppegjøker. Anonymkode: e54d8...1f3 I følge ChatGPT har du rett 🤣 Anonymkode: 53844...725 1
Thinka Skrevet 4. august Forfatter #9 Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg mener at folk som bruker ChatGPT som kilde er suppegjøker. Anonymkode: e54d8...1f3 Hvis noen faktisk skulle ha behov for å spørre om en suppegjøk er en vadefugl så kan jo ChatGPT være en mulighet... Man finner jo ikke svaret i leksikon. Jeg gjorde det bare for å se om ChatGPT hadde humor nok til å ta den. Dessverre tok den spørsmålet seriøst og gir i tillegg et helt feil svar. Men den kom seg på andre forsøk.
Pawn Hearts Skrevet 4. august #10 Skrevet 4. august Jeg spurte om spøkefuglen var en trekkfugl, men her lot ikke ChatGPT seg lure. Den lurte på om jeg egentlig mente mockingbird (spottefugl på norsk). Ikke noe dårlig svar, men kjedelig.
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 20.07): Jeg mener bestemt suppegjøken er en trekkfugl. Det trekker kraftig mellom ørene på den. Anonymkode: 8d68d...1bb Den er ikke en trekkfugl. Den er veldig stedbundet og overvintrer helst i nærheten av et suppekjøkken. Anonymkode: d0ce7...189
Thinka Skrevet fredag kl. 10:21 Forfatter #12 Skrevet fredag kl. 10:21 AnonymBruker skrev (På 6.8.2026 den 8.38): Den er ikke en trekkfugl. Den er veldig stedbundet og overvintrer helst i nærheten av et suppekjøkken. Anonymkode: d0ce7...189 Suppekjøkken finnes nok over alt på kloden så jeg har mest tro på den teorien at suppeggjøken trekker sørover når suppa blir kald
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #13 Skrevet i går, 10:57 Thinka skrev (På 7.8.2026 den 12.21): Suppekjøkken finnes nok over alt på kloden så jeg har mest tro på den teorien at suppeggjøken trekker sørover når suppa blir kald Ingen suppekjøkken i Norge blir kalde. Suppegjøken er klok og kaster ikke bort energi på å fly fra kjøkken til kjøkken. Den er som sagt stedbunden og blir som regel ved kjøkkenet som har favorittsuppa. Den er også en artsfrende til Suppedragen, som den også får suppe av om det skulle knipe Anonymkode: d0ce7...189
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå