Thinka Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Jeg spurte ChatGPT om suppegjøken er en vadefugl og fikk først et ja. Ja. Suppegjøk regnes som en vadefugl. Suppegjøk er det norske navnet på fugler i slekten Limnodromus, som tilhører familien Snipefamilien. De lever typisk i våtmarker, myrer og langs mudderflater, der de bruker det lange nebbet til å lete etter mark, insekter, krepsdyr og andre smådyr i bløt jord. Det finnes to arter: Kortnebbsuppegjøk Langnebbsuppegjøk Begge artene hekker i Nord-Amerika og er svært sjeldne gjester i Europa, inkludert Norge. Så hvis du ser en suppegjøk her, er det en uvanlig observasjon. Men det er jo helt feil. Jeg åpnet derfor ChatGPT på ny og spurte igjen. Da kom dette svaret: Nei. «Suppegjøken» er ikke en fugl i zoologisk forstand – det er et norsk skjellsord som betyr noe i retning av tulling, dust eller fjols. Så da vet dere det. Suppegjøk er sannsynligvis ikke en vadefugl, men skulle dere likevel se en, så er det en uvanlig observasjon. Det må vi jo kunne gi den rett i,
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Jeg mener bestemt suppegjøken er en trekkfugl. Det trekker kraftig mellom ørene på den. Anonymkode: 8d68d...1bb 1
Plexi Skrevet 59 minutter siden #3 Skrevet 59 minutter siden Spør det samme om den skjeldne arten Rosegjøk
Daria Skrevet 54 minutter siden #4 Skrevet 54 minutter siden Jeg kan tro på at utbredelsen er stor i Nord-Amerila, men direkte uvanlig vil jeg ikke påstå at den er her heller. Selv om den nok påpekes sjeldnere enn før... 1
Jdz Skrevet 47 minutter siden #5 Skrevet 47 minutter siden (endret) Hvis du bruker enkle modeller kan du få svar som dette, spesielt innenfor et så snevert område som norske kraftuttrykk. Større kontekst / lengre resonnement = bedre svar. Uansett bortkastet å bruke AI på oppgaver som et vanlig søk løser bedre. Endret 45 minutter siden av Jdz
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå