Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2026 den 15.59):

Den forstår jeg ikke helt. Altså, hvis det er et krav om pengegave, er jeg helt enig. Men jeg har aldri vært i et bryllup det man _krever_ gaver. Sånn sett kunne man jo argumentert for at ønskelister på service og sånt er "billettsalg" og krav.

Det høres ut som om du tenker pengegaver er greit så lenge det går du noe du selv synes er bra. Og for all del, det står du jo fritt til. 

Personlig tenker jeg at jeg ikke har noe med hva mottaker ønsker seg, så lenge det ikke er ulovlig. 

Anonymkode: 23692...5ed

Fint at du også deler hva du tenker om det.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 17.11):

Penger til barna istedenfor blomster ved dødsfall = tigging

Anonymkode: dcf62...e02

Nei det er da virkelig ikke tigging 

Anonymkode: a11ba...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kulturelt. Ingen min min familie gir penger, unntaket er konfirmasjon, og da litt penger i tillegg til en presang. Og en tenåring kan få noe vipsa i tillegg til en bok på sin egen bursdag.
Penger er ikke ansett som en gave, rett og slett. Og det er fordi det ikke er en gave. Hvis dere er voksne, og har alt, og arrangerer dyrt bryllup og drar på dyr bryllupsreise, trenger dere jo ikke penger, det er ikke en presang. 
Jeg anser det ikke som tigging, men jeg gir aldri bort penger som en gave. 

Anonymkode: f7b9c...464

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er jo kulturelt. Ingen min min familie gir penger, unntaket er konfirmasjon, og da litt penger i tillegg til en presang. Og en tenåring kan få noe vipsa i tillegg til en bok på sin egen bursdag.
Penger er ikke ansett som en gave, rett og slett. Og det er fordi det ikke er en gave. Hvis dere er voksne, og har alt, og arrangerer dyrt bryllup og drar på dyr bryllupsreise, trenger dere jo ikke penger, det er ikke en presang. 
Jeg anser det ikke som tigging, men jeg gir aldri bort penger som en gave. 

Anonymkode: f7b9c...464

Men noe de ikke ønsker seg er gave?

Anonymkode: 80a4e...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Dersom pengene er et direkte bidrag til bryllupsreisen, ser jeg ikke det som tigging av pengegaver. Det går jo direkte til en ting dere ønsker dere og har bruk for, det går ikke bare inn på konto og blir brukt på tøys og tull i dagliglivet.

Jeg hadde ikke reagert negativt om et brudepar ønsket seg bidrag til en konkret bryllupsreise. Det er jo bare en hyggelig ting å bidra til!

Du har litt rare kolleger. Heller bidrag til bryllupsreise enn et servise som aldri blir brukt omtrent. Og som man kanskje har nok av deler til fra før. 

Anonymkode: 527c3...557

AnonymBruker
Skrevet

Åh, slikt er så kleint å lese! Tigging i dødsannonser er en uting. 

Anonymkode: ee536...e28

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det reagerer jeg også på. Senest ang Tuftes bortgang. Må være nok penger i boet der og andre ting, klær osv som generer penger til barna i lang tid selv om far er borte.?

Anonymkode: 062f5...453

Skrevet

Å ønske seg penger i en situasjon hvor det er vanlig å gi gaver er ikke tigging i mine øyne - men å si at man bare ønsker seg penger er problematisk. Da har man beveget seg fra ønske til krav og det kan, som en annen var inne på, føles litt som inngangspenger til feiringen. 

Gaver er komplisert, både sosialt og økonomisk, det handler om mer enn å bare "gi folk det de ønsker seg". For mange givere, og også mottakere, vil gaven si noe om relasjon, om nedlagt innsats og omtanke - å gi penger er en lettvindt løsning for å kjøpe seg ut av situasjonen. Har man dårlig råd, kan det kan være mye billigere å finne en gjennomtenkt og sosialt akseptert gave enn å skulle gi "nok" i rene penger. Å si at man bare vil ha penger viser at man ikke skjønner  eller ikke bryr seg om, disse aspektene, og kan gjøre ting unødvendig vanskelig for gjestene. 

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (16 minutter siden):

Å ønske seg penger i en situasjon hvor det er vanlig å gi gaver er ikke tigging i mine øyne - men å si at man bare ønsker seg penger er problematisk. Da har man beveget seg fra ønske til krav og det kan, som en annen var inne på, føles litt som inngangspenger til feiringen. 

Gaver er komplisert, både sosialt og økonomisk, det handler om mer enn å bare "gi folk det de ønsker seg". For mange givere, og også mottakere, vil gaven si noe om relasjon, om nedlagt innsats og omtanke - å gi penger er en lettvindt løsning for å kjøpe seg ut av situasjonen. Har man dårlig råd, kan det kan være mye billigere å finne en gjennomtenkt og sosialt akseptert gave enn å skulle gi "nok" i rene penger. Å si at man bare vil ha penger viser at man ikke skjønner  eller ikke bryr seg om, disse aspektene, og kan gjøre ting unødvendig vanskelig for gjestene. 

Men hva er det egentlig som er så «gjennomtenkt» med å kjøpe en gave som mottakeren ikke ønsker seg, ikke trenger og sannsynligvis aldri kommer til å bruke? Da ender man opp med ting som må byttes, selges, kastes eller stå og samle støv i et skap. Det er verken spesielt omtanke­fullt, økonomisk eller miljøvennlig.

Hvorfor er det så utrolig viktig for noen å kjøpe en fysisk gave bare for å kunne si at de har gitt en gave? Hvis folk ikke ønsker seg noe konkret, kan man faktisk la være å gi noe. Det er helt lov. Man trenger ikke kjøpe seg fri fra gaveplikten med en tilfeldig gjenstand som mottakeren må late som de setter pris på.

Det er også ganske vanlig å gi penger i dag, nettopp fordi voksne mennesker ofte allerede har det de trenger. Hvis man ønsker seg bestemte ting, er det ikke vanskelig å lage en ønskeliste. Når man ikke har en slik liste fordi man faktisk ikke ønsker seg noe, synes jeg det er ganske absurd å mene at gjestene likevel skal finne på noe «gjennomtenkt» som mottakeren aldri har bedt om.

Og nei, jeg synes ikke man skal måtte sitte og smile og være takknemlig for gave nummer 14 som man egentlig bare tenker hva i all verden skal jeg gjøre med dette? om. Det er ikke mer omtanke i å gi noen ting de ikke vil ha enn å gi dem noe de faktisk kan bruke.

Så hvis alternativet er penger eller enda mer unødvendig ræl som mottakeren må bruke tid, penger og plass på å bli kvitt, Gi meg pengene. Eller la være å gi noe. Det er faktisk ikke verre enn det.

Anonymkode: 517df...338

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så hvis alternativet er penger eller enda mer unødvendig ræl som mottakeren må bruke tid, penger og plass på å bli kvitt, Gi meg pengene. Eller la være å gi noe. Det er faktisk ikke verre enn det.

Så alt du får av gaver er unødvendig ræl - både i dine og giverens øyne? I så fall har vi svært ulike erfaringer og omgangskrets... jeg har fått gaver jeg ikke visste at jeg ønsket meg og umiddelbart har elsket, og jeg har fått gaver som ikke falt i smak, men hvor jeg likevel kan se og sette pris på giverens tankegang og intensjoner. Gaver kjøpt helt uten tanke for mottaker har jeg sjelden opplevd, men det var jo også en grunn til at gaver forsvant ut av de fleste vennskap i 20-årene, da vi innså at det mye bytting av telysestaker og badeskum.

Det går også an å ønske seg opplevelser, sosialt samvær, praktisk hjelp, bidrag til veldedighet, spiselige ting, forbruksvarer. Hvis man har alt og ikke klarer å komme med et eneste ønske, trenger man jo strengt tatt ikke penget heller...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2026 den 17.26):

Jeg synes ikke det er tigging å ønske seg penger i stedet for gaver, men jeg synes det er ulidelig kjedelig. Dessuten synes jeg pengegaver blir så "synlige" på en måte, og spesielt når det leses opp hvem som har gitt penger og hvor mye de har gitt. Gaver er litt mer skjult i forhold til hvor mye penger man har lagt i gaven, så man slipper å føle seg kjip.

Anonymkode: 762af...9be

Oi, er det vanlig å lese opp gaver? I hvilken sammenheng skjer det? 
Spør fordi jeg aldri har opplevd det i noen sammenheng selv. Er det noe nytt eller er det tradisjon i enkelte områder? 

Anonymkode: bd9a2...c00

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (25 minutter siden):

Så alt du får av gaver er unødvendig ræl - både i dine og giverens øyne? I så fall har vi svært ulike erfaringer og omgangskrets... jeg har fått gaver jeg ikke visste at jeg ønsket meg og umiddelbart har elsket, og jeg har fått gaver som ikke falt i smak, men hvor jeg likevel kan se og sette pris på giverens tankegang og intensjoner. Gaver kjøpt helt uten tanke for mottaker har jeg sjelden opplevd, men det var jo også en grunn til at gaver forsvant ut av de fleste vennskap i 20-årene, da vi innså at det mye bytting av telysestaker og badeskum.

Det går også an å ønske seg opplevelser, sosialt samvær, praktisk hjelp, bidrag til veldedighet, spiselige ting, forbruksvarer. Hvis man har alt og ikke klarer å komme med et eneste ønske, trenger man jo strengt tatt ikke penget heller...

Når man får ting man ikke har ønsket seg, er det jo nettopp et bevis på at folk ikke nødvendigvis er så flinke til å kjøpe gaver til andre som enkelte innbiller seg. Du motsier deg egentlig litt selv når du sier at dere sluttet å gi gaver i 20-årene fordi det ble så mye bytting av telysholdere og badeskum. Da har dere jo selv erfart at man ikke alltid treffer med gaver.

Og det blir veldig feil å si at man «ikke trenger pengene». Det TS snakker om er et bryllup, og da er det helt normalt å ønske seg noe man kan bruke sammen som par, for eksempel noe til huset. Men når man allerede har alt man trenger, er det også helt naturlig å ønske seg penger. Det er faktisk ganske vanlig i dag.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være greit å ønske seg penger til en reise, men plutselig ikke greit å ønske seg penger uten å opplyse nøyaktig hva de skal brukes på. Hvorfor må man forklare hva pengene skal gå til? Det er jo parets penger, og de må da få bruke dem på det de selv ønsker.

Og når det gjelder jul og bursdag, er det stort sett klær jeg ønsker meg. Da ønsker jeg meg gjerne penger fordi jeg heller vil kjøpe klær selv, slik at jeg kan prøve dem og finne riktig størrelse og passform, fremfor å få klær som ikke passer og deretter måtte bruke masse tid på å bytte dem.

Så jeg ser virkelig ikke hvorfor det skulle være mer gjennomtenkt å kjøpe en fysisk gave bare for å kunne si at man har gitt en gave. Hvis mottakeren faktisk ønsker seg penger, synes jeg det er langt mer fornuftig å respektere ønsket enn å kjøpe noe de ikke trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...