AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:04 #1 Skrevet mandag kl. 15:04 Jeg stusser over noe jeg har lagt merke til ikke bare her, men generelt sett: Hvorfor anser mange det å ønske seg penger i gave, som tigging? Da snakker jeg altså ikke om folk som ber om penger f. eks. via innsamling på Facebook, eller på annet vis sender oppfordring til folk om å gi penger enten til seg selv eller andre - det kan jeg forstå. Men noen kaller det også tigging dersom man ønsker seg penger, uansett sammenheng. Et selvopplevd eksempel: Da jeg giftet meg, hadde vi vært sammen i over 10 år, og hadde bodd sammen i minst 8. Vi bestemte oss for at vi ikke ønsket gaver, men folk spurte stadig om hva vi ønsket oss. Da ble vi til slutt enige om å be om en flaske med noe godt å drikke til bryllupsfesten, eller et bidrag til bryllupsreisen, for de som ønsket å gi noe ekstra. Ingen av gjestene reagerte negativt på dette, men da jeg nevnte det for noen kolleager, ble de sjokkert. Dette var tigging, mente de, og helt uakseptabelt. Da jeg argumenterte at vi jo helst ikke ville ha noen ting, men kom med dette ønsket på oppfordring, fikk jeg beskjed om at "det må da være noe dere trenger." Jo, bidrag til bryllupsreise! Jeg ser at mange av de samme argumentene brukes her på KK, når det er snakk om pengegaver. Og jeg undrer meg på hvorfor man tenker sånn? Hadde det f. eks. i mitt tilfelle vært bedre om vi ønsket oss middagsservice vi aldri kom til å bruke, eller gavekort på ting vi ikke trenger? Hva tenker folk - er pengegaver tigging? Anonymkode: 23692...5ed 4
Oxana Skrevet mandag kl. 15:09 #2 Skrevet mandag kl. 15:09 Penger som gave til bryllup, konfirmasjon, bursdag etc syns jeg er ok. Tigging er spleis og lignende. 5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:11 #3 Skrevet mandag kl. 15:11 Spleis er jo tigging, men å si at en ønsker penger for å kjøpe noe selv, som en sparer til, i settinger som bryllup, konfirmasjon, bursdag hvor en uansett ville fått en form for gave, anser jeg ikke som tigging. Anonymkode: dbaae...2ad 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:11 #4 Skrevet mandag kl. 15:11 Penger til barna istedenfor blomster ved dødsfall = tigging Anonymkode: dcf62...e02 5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:14 #5 Skrevet mandag kl. 15:14 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg stusser over noe jeg har lagt merke til ikke bare her, men generelt sett: Hvorfor anser mange det å ønske seg penger i gave, som tigging? Da snakker jeg altså ikke om folk som ber om penger f. eks. via innsamling på Facebook, eller på annet vis sender oppfordring til folk om å gi penger enten til seg selv eller andre - det kan jeg forstå. Men noen kaller det også tigging dersom man ønsker seg penger, uansett sammenheng. Et selvopplevd eksempel: Da jeg giftet meg, hadde vi vært sammen i over 10 år, og hadde bodd sammen i minst 8. Vi bestemte oss for at vi ikke ønsket gaver, men folk spurte stadig om hva vi ønsket oss. Da ble vi til slutt enige om å be om en flaske med noe godt å drikke til bryllupsfesten, eller et bidrag til bryllupsreisen, for de som ønsket å gi noe ekstra. Ingen av gjestene reagerte negativt på dette, men da jeg nevnte det for noen kolleager, ble de sjokkert. Dette var tigging, mente de, og helt uakseptabelt. Da jeg argumenterte at vi jo helst ikke ville ha noen ting, men kom med dette ønsket på oppfordring, fikk jeg beskjed om at "det må da være noe dere trenger." Jo, bidrag til bryllupsreise! Jeg ser at mange av de samme argumentene brukes her på KK, når det er snakk om pengegaver. Og jeg undrer meg på hvorfor man tenker sånn? Hadde det f. eks. i mitt tilfelle vært bedre om vi ønsket oss middagsservice vi aldri kom til å bruke, eller gavekort på ting vi ikke trenger? Hva tenker folk - er pengegaver tigging? Anonymkode: 23692...5ed Det hadde jo unektelig vært deilig med middagsservice da! Anonymkode: efbc9...d9f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:15 #6 Skrevet mandag kl. 15:15 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Penger til barna istedenfor blomster ved dødsfall = tigging Anonymkode: dcf62...e02 Ja det blir litt rart. Var vel en ganske kjent kone som nettopp gjorde det i dødsannonsen til mannen sin. De er jo ekstremt priveligerte, så det ble litt feil Anonymkode: 0de83...f63 11
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:18 #7 Skrevet mandag kl. 15:18 Penger til bursdag/bryllup o.l er tigging ja, en del spleiser er tigging. Men hadde et vennepar som ønsket seg penger til bryllup, disse skulle gå til veldedighet, det synes jeg var en god løsning. Anonymkode: 8a168...dc2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:26 #8 Skrevet mandag kl. 15:26 Jeg synes ikke det er tigging å ønske seg penger i stedet for gaver, men jeg synes det er ulidelig kjedelig. Dessuten synes jeg pengegaver blir så "synlige" på en måte, og spesielt når det leses opp hvem som har gitt penger og hvor mye de har gitt. Gaver er litt mer skjult i forhold til hvor mye penger man har lagt i gaven, så man slipper å føle seg kjip. Anonymkode: 762af...9be
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:01 #9 Skrevet mandag kl. 17:01 Nei, det er ikke tigging å ønske seg penger i stedet for gave, blomster e.l. Det er noen sure hurper på kg som har fått det for seg at det er tigging. Anonymkode: 80a4e...4ea 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 20:54 #10 Skrevet mandag kl. 20:54 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Penger til bursdag/bryllup o.l er tigging ja, en del spleiser er tigging. Men hadde et vennepar som ønsket seg penger til bryllup, disse skulle gå til veldedighet, det synes jeg var en god løsning. Anonymkode: 8a168...dc2 OK, men hvorfor? Det er det jeg er nysgjerrig på - vet godt at mange tenker sånn, men jeg forstår ikke logikken bak. Hvis brudepar A ønsker seg komplett middagsservice til flere tusen kroner, og brudepar B ønsker seg tilsvarende beløp for å kunne unne seg en bedre bryllupsreise (slik vi gjorde), eller til et annet sparemål, hvorfor er ønsket til A ok, og B tigging? I begge tilfeller får brudeparet mulighet til å anskaffe seg noe de ønsker seg og/eller trenger. Anonymkode: 23692...5ed 2 4
FionaLi Skrevet mandag kl. 21:03 #11 Skrevet mandag kl. 21:03 Vanskelig fordi når en gir penger er det veldig synlig hvor mye en har gitt. Det kan føles ubehagelig for giver. Samtidig ønsker giver kanskje å sette sammen en personlig gave. Da kan penge-ønske føles som tigging. Når det er sagt, så kommer penger alltid godt med, så jeg skjønner at mange ønsker seg det.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:20 #12 Skrevet mandag kl. 21:20 Penger er så mye ryddigere enn alt av gaver. Hadde alle gjort det hadde man ikke behøvd ønskelisten heller som jeg mistenker er en arena aleine for sladder og snakk. Anonymkode: c11eb...72d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:27 #13 Skrevet mandag kl. 21:27 Min mann fyller førti i september, og vi har invitert til stort selskap med 60 stykker. Folk spør allerede hva han ønsker seg, og det er penger til en el-sykkel. Så gavekort på sportsbutikken eller penger. Når folk spør får de svar. Jeg skrev ikke det i invitasjonen liksom. Jeg elsker at folk har konkrete ønsker, fremfor å kjøpe mye ræl. Vi hadde innflytningsfest i fjor sommer da vi flyttet og fikk så mye fint til huset og spiselige gaver. Så uansett så blir man jo glad for det man får:) Anonymkode: abd79...244 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:42 #14 Skrevet mandag kl. 21:42 Nei, lol, det er på ingen måter tigging. Tigging som begrep er jo totalt utvannet om dagen på KG, virker det som. Å be om hjelp på noen som helst måte er tigging og en uting. Syk logikk. Anonymkode: 5a649...868 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:39 #15 Skrevet i går, 08:39 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, lol, det er på ingen måter tigging. Tigging som begrep er jo totalt utvannet om dagen på KG, virker det som. Å be om hjelp på noen som helst måte er tigging og en uting. Syk logikk. Anonymkode: 5a649...868 Er nok desverre ikke bare på KG. Men ja, enig. Anonymkode: 23692...5ed
AnonymBruker Skrevet i går, 08:44 #16 Skrevet i går, 08:44 FionaLi skrev (11 timer siden): Vanskelig fordi når en gir penger er det veldig synlig hvor mye en har gitt. Det kan føles ubehagelig for giver. Samtidig ønsker giver kanskje å sette sammen en personlig gave. Da kan penge-ønske føles som tigging. Når det er sagt, så kommer penger alltid godt med, så jeg skjønner at mange ønsker seg det. men det er da ingen som ser penge gaven Anonymkode: 517df...338
AnonymBruker Skrevet i går, 08:52 #17 Skrevet i går, 08:52 Jeg ser at de som er veldig imot pengegaver ofte blir ganske stille når folk faktisk forklarer hvorfor penger kan være et bedre alternativ. Jeg har sett det samme i flere bryllupstråder der jeg har forklart hvorfor mange ønsker seg penger, og da har diskusjonen plutselig stoppet opp fordi de ikke har så mye mer å komme med. Det som ofte går igjen, er at noen er veldig opptatt av at man skal gi en fysisk gave, selv når mottakeren faktisk har ønsket seg penger. For meg kan det nesten bli litt egoistisk, fordi fokuset da blir mer på at giveren skal få følelsen av å ha kjøpt en gave, enn på hva mottakeren faktisk ønsker seg. En fysisk gave som ikke passer eller ikke blir brukt, kan føre til at mottakeren må bruke tid på å bytte den, finne plass til den hjemme eller til slutt kaste den. Det er heller ikke spesielt miljøvennlig. Hvis noen ønsker seg penger, synes jeg det er mer respektfullt å faktisk gi det de har sagt at de ønsker seg. Anonymkode: 517df...338 3 1
alfathealfa Skrevet i går, 09:04 #18 Skrevet i går, 09:04 Jeg synes helt klart pengegaver er noe annet enn andre gaver når det gjelder voksne personer. Voksne mennesker har stort sett penger til det de ønsker seg, og kan kjøpe seg ting selv. At de ikke ønsker seg noe, er jo ofte at de ikke trenger noe, og/ eller kjøper seg det selv i så fall. Den bryllupsreisen tar dere formodentlig uansett (?). For meg blir det da litt som å selge billetter til brylluppet. Jeg ser på pengegaver til barn/ unge som noe annet, fordi de normalt sett ikke har så mye penger. Har sagt det samme til mine barn, som har blitt lært opp til hva som er greit og ikke greit i min bok ifht ønsker fra andre. Dersom de skal ønske seg penger, så skal det være til noe ordentlig som de sparer til. På samme måte kan jeg gi pengegave til en konfirmant som ønsker seg penger til kjøretimer, men jeg gidder ikke gi penger til russebuss. Det er mitt valg. Så trenger ikke andre være enige i det. Men siden vi nå er på KG og man kan gi til kjenne til sitt syn, så er det det jeg mener. Hvis noen IRL ønsker seg penger, så sier jeg ikke nødvendigvis det til dem. Hvorfor skal jeg det, og hva skal oppnås med det? Hvis du spør om fillersene dine ser naturlige ut, så svarer jeg antakelig ja. Selv om jeg ikke synes det. Hvis de synes det er greit å ønske seg penger, så er det deres valg, det trenger ikke jeg legge meg borti, men jeg velger hva jeg mener og gjør. Jeg foretrekker fysiske gaver, fordi jeg ønsker at den gaven de har fått skal være et minne om dagen og noe de husker at de fikk av meg. Det er slik jeg ser det, og det betyr også noe for meg når jeg får gaver av andre.
FionaLi Skrevet i går, 10:26 #19 Skrevet i går, 10:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): men det er da ingen som ser penge gaven Anonymkode: 517df...338 Jo, mottaker ser beløpet.
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #20 Skrevet 23 timer siden alfathealfa skrev (4 timer siden): For meg blir det da litt som å selge billetter til brylluppet. Den forstår jeg ikke helt. Altså, hvis det er et krav om pengegave, er jeg helt enig. Men jeg har aldri vært i et bryllup det man _krever_ gaver. Sånn sett kunne man jo argumentert for at ønskelister på service og sånt er "billettsalg" og krav. alfathealfa skrev (4 timer siden): Dersom de skal ønske seg penger, så skal det være til noe ordentlig som de sparer til. På samme måte kan jeg gi pengegave til en konfirmant som ønsker seg penger til kjøretimer, men jeg gidder ikke gi penger til russebuss. Det er mitt valg. Det høres ut som om du tenker pengegaver er greit så lenge det går du noe du selv synes er bra. Og for all del, det står du jo fritt til. Personlig tenker jeg at jeg ikke har noe med hva mottaker ønsker seg, så lenge det ikke er ulovlig. Anonymkode: 23692...5ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå