Gå til innhold

Beste tips for life-work balance?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ser flere av dere nevner hjemmekontor. Jeg har hjemmekontor og det hjelper helsen min. Men det hjelper virkelig ikke på life-work balansen. Det som hjelper mest på den, er det å være på jobb og treffe mine gode kollegaer. Det å snakke med de, er som et svalt pust med vind i en hektisk hverdag. 

Anonymkode: dcc54...ed7

Helt enig. Jeg hadde hjemmekontor hver onsdag. Det gjorde at arbeidsuken ble oppdelt på en fin måte. 2 dager kontoret - hjemmekontor - 2 dager på kontoret - helg ... 

Anonymkode: 946f6...2bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Helt enig. Jeg hadde hjemmekontor hver onsdag. Det gjorde at arbeidsuken ble oppdelt på en fin måte. 2 dager kontoret - hjemmekontor - 2 dager på kontoret - helg ... 

God løsning! 

Anonymkode: 1b298...02c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei! Sliter med at jeg mentalt tar med meg både arbeid og frustrasjon rundt arbeidet hjem. Sliten etter jobb - blir kun mat, tv, sengen. Har en del reisetid også. 

Jeg ønsker å bli flinkere på å skille jobb og privatliv, bruke reisetiden til noe fornuftig (kollektivt ca 1,5 timer), slutte å stresse, få mer overskudd etter jobb og få verdi ut av ettermiddagen / kveldene (les ikke bare stupe i seng). 

Gode råd fra dere som er flinke til dette? 

Anonymkode: 76a92...8ab

Gjør noe etter jobb,overbevist kroppen om at du orker å gjøre noe som er bra for deg selv. Gå en kveldstur,brenn bål,tamed kaffe og en god venninne; det er oppskriften som alltid funker for meg. 

Anonymkode: c124e...a54

• Nyttig 1
Skrevet

Skal du ha en balanse mellom jobb og privat så må du først vite forskjellen på de to.

Uten å vite hva forskjellen er er det heller ikke mulig å balansere dette. Og hvor den balansen skal gå vil jo være forskjellig fra person til person og livsfase til livsfase. Nå med baby i hus er det gjerne 80% privat og 20% jobb og etterhvert nærmer vi oss kanskje 60% privat og 40% jobb.

Men om man ikke klarer å skille de to, eller vet forskjellen, har det lite å si hvilken balanse man prøver å oppnå.

Det som hjelper meg er å lage lister over ting jeg skulle ha gjort på jobb. Da frigjør jeg den mentale kapasiteten som går til å huske hva jeg må huske. En annen ting er å lage meg notater når jeg er i møter, samtaler eller jobber med noe konkret. Da kan jeg gå tilbake til de notatene senere om det er noe jeg må friske meg opp. Og så prøver jeg, men klarer ikke alltid, å ha noe som heter daglig notat. Det blir litt som ei "dagbok" for jobb og det siste jeg skriver i den før jeg drar hjem er hva jeg jobbet med sist, så det blir lettere å ta opp tråden igjen dagen etterpå.

Men uansett hvor gode systemer og rutiner en prøver å etablere så er man avhengig av at hjernen stoler på systemet og faktisk kobler av når man drar fra jobb. For om ikke hjernen stoler på systemet vil du fortsatt være mentalt litt til stede på jobb. Og det ulønnet til og med.

• Nyttig 1
Skrevet

Kommer litt an på hva det er du grubler på, men da jeg slet med søvnen fordi det var så mange ting jeg måtte huske på til jobben dagen etter, så hjalp det meg å skrive huskeliste til meg selv. Jeg stod opp og skrev ned alle tingene på en liste, som jeg la på kjøkkenbordet. Da var jeg sikker på at jeg ikke kom til å glemme dem, og slapp å tenke på det om natten.

Og som noen over her nevner: skriv en "to do" liste for neste dag rett før du går fra jobb, og legg den igjen på skrivepulten. Da er det lettere å la være å tenke på dem i mellomtiden. Og et tips hvis det er snakk om komplekse problemer som må løses: ikke skriv "gjør A". Skriv "finne ut hvordan A skal gjøres". Du skal jo finne løsningene i arbeidstiden, ikke hjemme om natta.

Anonymkode: f0312...285

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer litt an på hva det er du grubler på, men da jeg slet med søvnen fordi det var så mange ting jeg måtte huske på til jobben dagen etter, så hjalp det meg å skrive huskeliste til meg selv. Jeg stod opp og skrev ned alle tingene på en liste, som jeg la på kjøkkenbordet. Da var jeg sikker på at jeg ikke kom til å glemme dem, og slapp å tenke på det om natten.

Og som noen over her nevner: skriv en "to do" liste for neste dag rett før du går fra jobb, og legg den igjen på skrivepulten. Da er det lettere å la være å tenke på dem i mellomtiden. Og et tips hvis det er snakk om komplekse problemer som må løses: ikke skriv "gjør A". Skriv "finne ut hvordan A skal gjøres". Du skal jo finne løsningene i arbeidstiden, ikke hjemme om natta.

Det samme for meg. Jeg fikk et råd om å ha papir og blyant liggende på nattbordet. Det var nemlig mange kvelder og netter tankene gikk til jobben og hva jeg måtte huske til dagen etter. Å skrive ned etterhvert som jeg kom på det hjalp meg til å sove bedre. 

Skrevet

Du har fått mange gode forslag allerede, men jeg vil foreslå at du også bruker en 10-15 minutter på slutten av dagen til å skrive ned problemer og frustrasjoner rundt jobben, enten i en notatbok eller i et eget dokument på PC'n.

Det høres kanskje rart ut, men for min del hjelper det med å "tømme" hodet for jobbrelaterte ting før jeg drar hjem. Det er også lettere å ta stilling til hvordan man kan håndtere problemene når man ser de sort på hvitt dagen etter når man kommer på jobb.

Anonymkode: fcb9a...9e6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ikke noe som heter "work life balance" hvis man skal nå langt. 

Anonymkode: 968b8...e74

Jo det er det. 
Du må bare være smart, ta riktige avgjørelser og yte maks på jobb. 

Anonymkode: 01580...c93

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jo det er det. 
Du må bare være smart, ta riktige avgjørelser og yte maks på jobb. 

Anonymkode: 01580...c93

Lær deg å si Nei og la ting vente til i morgen. Og for guds skyld ikke sats på en "karriere" for å "nå langt". Mellomleder er et helvete.

Anonymkode: de5e2...0e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du har fått mange gode forslag allerede, men jeg vil foreslå at du også bruker en 10-15 minutter på slutten av dagen til å skrive ned problemer og frustrasjoner rundt jobben, enten i en notatbok eller i et eget dokument på PC'n.

Det høres kanskje rart ut, men for min del hjelper det med å "tømme" hodet for jobbrelaterte ting før jeg drar hjem. Det er også lettere å ta stilling til hvordan man kan håndtere problemene når man ser de sort på hvitt dagen etter når man kommer på jobb.

Anonymkode: fcb9a...9e6

Problemet for mange er at tankene og problemene dukker på sent på kvelden og på natten. Da er min erfaring at det hjelper å skrive ned alt jeg kverner på istedet for å bli liggende våken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips alle sammen 🙏 

Til det uthevede: her tror jeg du treffer spikeren på hodet: jeg har nok for uvane å forvente at jeg på jobb skal utføre - selv om mye jeg utfører trengs grundig undersøking og planlegging. Dette er det jeg typisk tar med meg hjem - mentalt. 

Anonymkode: 76a92...8ab

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...