AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #1 Skrevet 2 timer siden Hei! Sliter med at jeg mentalt tar med meg både arbeid og frustrasjon rundt arbeidet hjem. Sliten etter jobb - blir kun mat, tv, sengen. Har en del reisetid også. Jeg ønsker å bli flinkere på å skille jobb og privatliv, bruke reisetiden til noe fornuftig (kollektivt ca 1,5 timer), slutte å stresse, få mer overskudd etter jobb og få verdi ut av ettermiddagen / kveldene (les ikke bare stupe i seng). Gode råd fra dere som er flinke til dette? Anonymkode: 76a92...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #2 Skrevet 2 timer siden Jeg kunne slite med og sove fordi jeg lå og grublet på problemer på jobb og hvordan løse dem dagen etter. Helt til det en dag gikk opp for meg at jeg "jobbet gratis". Jeg fikk jo ikke betalt for å ligge der og tenke på jobb! Det ble en oppvekker som gjorde at jeg sluttet. Dvs, det hender selsvagt fortsatt at tankene vandrer der, men da avbryter jeg dem raskere og tenker på andre ting. Jeg fikk det også mye bedre med meg selv og mye mindre stress i hverdagen når jeg har mye hjemmekontor. Slipper reisevei og mye mer overskudd. Anonymkode: c0403...fbb 1 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Glemte også å nevne - de dagene jeg reiser til kontoret så har jeg true crime podcast eller lydbok på i bilen. Anonymkode: c0403...fbb
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Nå etter at jeg gikk av med AFP så skjønner jeg at jeg har brukt altfor mye tid på jobb. Livet nå er fantastisk og jeg har aldri slappet av så mye i hele mitt liv. Livet er så mye mer enn jobb og jeg tenker på alle de som jobber til de blir gamle og syke og ikke engang får nyte pensjonisttilværelsen. Anonymkode: 946f6...2bf
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nå etter at jeg gikk av med AFP så skjønner jeg at jeg har brukt altfor mye tid på jobb. Livet nå er fantastisk og jeg har aldri slappet av så mye i hele mitt liv. Livet er så mye mer enn jobb og jeg tenker på alle de som jobber til de blir gamle og syke og ikke engang får nyte pensjonisttilværelsen. Anonymkode: 946f6...2bf Dette var sykt hjelpsomt… TS: reisevei, er det 1,5 hver vei eller totalt? Ville brukt den på lydbok, podcast e.l. Eventuelt si at dette er skjermtiden din på mobil og legg vekk some resten av dagen. Som ab over måtte jeg øve på å ikke tenke på jobb, sier nå til meg selv «dette kan du tenke på på vei til jobb i morgen» og så gjør jeg det. Har du mulighet til en dag hjemmekontor i uken for å bryte opp? Får du dagslys og frisk luft? Hvis ikke; gå en liten tur når du kommer hjem, eller hopp av bussen noen stopp før. Møter du venner? Pass på at du er sosial, kom deg ut av huset eller få besøk. Anonymkode: 9b31b...e6f
AnonymBruker Skrevet 35 minutter siden #6 Skrevet 35 minutter siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette var sykt hjelpsomt… TS: reisevei, er det 1,5 hver vei eller totalt? Ville brukt den på lydbok, podcast e.l. Eventuelt si at dette er skjermtiden din på mobil og legg vekk some resten av dagen. Som ab over måtte jeg øve på å ikke tenke på jobb, sier nå til meg selv «dette kan du tenke på på vei til jobb i morgen» og så gjør jeg det. Har du mulighet til en dag hjemmekontor i uken for å bryte opp? Får du dagslys og frisk luft? Hvis ikke; gå en liten tur når du kommer hjem, eller hopp av bussen noen stopp før. Møter du venner? Pass på at du er sosial, kom deg ut av huset eller få besøk. Anonymkode: 9b31b...e6f Det kan være hjelpsomt, om en begynner å tenke alternativt. Svært mange flere burde gjøre dette, men sitter fast i gamle mønstre. Anonymkode: 9c96a...b36
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden #7 Skrevet 17 minutter siden Det er ikke noe som heter "work life balance" hvis man skal nå langt. Anonymkode: 968b8...e74
AnonymBruker Skrevet 7 minutter siden #8 Skrevet 7 minutter siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke noe som heter "work life balance" hvis man skal nå langt. Anonymkode: 968b8...e74 Men det gjelder tydeligvis ikke for TS. Hen vil ha et skille, der jobben ikke er livet. Og søker råd for å skape et slikt skille. Anonymkode: e2a3a...858
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #9 Skrevet 5 minutter siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå etter at jeg gikk av med AFP så skjønner jeg at jeg har brukt altfor mye tid på jobb. Livet nå er fantastisk og jeg har aldri slappet av så mye i hele mitt liv. Livet er så mye mer enn jobb og jeg tenker på alle de som jobber til de blir gamle og syke og ikke engang får nyte pensjonisttilværelsen. Anonymkode: 946f6...2bf For mage av oss så er jobben en kilde til personlig utvikling, glede, fellessap, produktivitet, samhold, god psykisk helse. Jeg elsker jobben min og om jeg ved 65+ fortsatt har helsa og liker jobben så ser jeg ikke grunnen til å sette meg i en stol og glo i veggen. Det er grenser for hvor mye man kan gjøre som pensjonist før man stoppes av til eksempel økonomi. Man går ned i inntekt og alt koster penger. Da vil jeg heller jobbe litt om jeg kan, spare opp penger og dra på flere reiser og opplevelser på fritiden. Trenger ikke være enten-eller. Man kan jobbe i perioder og ta lengre perioder fri, og gjøre det man har lyst til i friperioden. Ting man kanskje ikke ville hatt råd til med kun pensjonen. Anonymkode: 4d836...1b7
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #10 Skrevet 5 minutter siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det kan være hjelpsomt, om en begynner å tenke alternativt. Svært mange flere burde gjøre dette, men sitter fast i gamle mønstre. Anonymkode: 9c96a...b36 Det er et godt poeng bak. En dag er du ikke på den jobben engang og innser at du har brukt altfor mye tid på den. Har du en hjerne som liker å «kjøre gjennom» hva du skal gjøre, hva du har gjort, samt føler på ansvar for det du gjør, vil de aller fleste jobber ha noe i seg du kan dra med hjem. Jeg lå til og med våken over en butikkjobb da jeg var ung. Desto mer ansvar, desto mer er det å ta med hjem. Det er et aktivt valg, praktisert hver dag, for å komme dit at du klarer å skru av når du går ut døren på jobben. Øve øve øve. Noen ganger gnager det såpass at du ikke klarer å få fred før det er løst, men de aller fleste oppgavene kan en lære seg å skyve unna. Er ikke på jobb nå, får ikke gjort noe med det. Noen ganger må en tvinge seg til å tenke på helt banale ting i stedet, bare for å få til det å skifte fokus. Et eksempel er å gå gjennom noe du liker å gjøre, trinn for trinn. Hvordan strikket jeg den genseren. Hvordan pusset jeg opp det rommet. Det bruker jeg i perioder med mye stress og det vanskelige å sovne. Anonymkode: 6361f...6bf
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #11 Skrevet 2 minutter siden Hva vil du med jobben? Er en kun noe du har for å tjene penger til livet utenfor jobb, eller er det noe du utdannet deg til fordi du ville opp og fram, utmerke deg innen ditt fag? Da vil privatlivet preges av dette. Selvsagt kan man sette noen grenser, men det vil alltid være et viktig møte, eller en telefonsamtale du må ta, en mail du må svare på osv. Hvis dette begynner å tære på familieliv og nattesøvn, så må man vurdere å trappe ned, men da kan også mange sjanser ryke, og du må sette ambisjonene på vent. Anonymkode: e2a3a...858
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå