Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Okey, la meg først skrive at jeg vet at det sikkert er rart, kanskje til og med uhørt,for mange..

Vi har alltid startet julepynting første søndag i advent/1.desember og har vært fornøy med det. Pleier å være ferdig med gaver i god tid før det slik at adventstiden bare er kos med tente lys, pyntet hus, julemusikk og julekalender på tvn. 
I fjor gikk adventstiden så fort og når vi pakket ned julepynten så føltes det egentlig som om vi nettopp hadde tatt den frem og jeg ble rett og slett kjempetrist. 
Jeg ser dette ellers i livet også for tiden, det føltes som vi kom hjem fra sommerferie omtrent før vi hadde pakket. Derfor er jeg redd for at det samme skal skje i årets adventstid også.
Så da fikk jeg det jeg selv syns var en strålende ide i dag. Jeg vurderer å kjøre fullt opplegg med julekalender (på tv altså), pepperkaker og julepynt fra 1.november. Mannen min ser på meg som om det har klikket for meg 😆 Det er uaktuelt å beholde julepynten lengre enn 1.januar, det er tiden før jul jeg elsker 🥰 Noen andre som gjør det sånn? Ikke bare pynting, det vet jeg blir mer og mer vanlig, men liksom hele greien? Ingen planer om å ta bort noe magi, jeg vil heller skape mer og lengre! Og det er heller ikke det å vente på 1.desember som er problemet, jeg føler bare jeg vil ha mer tid til å nyte og kose oss 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 59741...c5e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ingen som nekter deg å kjøre på med julepynt og -musikk hele året om så er, men jeg mistenker at noe av magien forsvinner etter 50 dager med adventskalender og -kos. Magien ligger jo nettopp i at det er bare en kort periode og at det bryter med hverdagsrutinene. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er ikke alltid at mer er bedre. 

Anonymkode: bfb59...4d8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du gjør som du selv vil i ditt eget hjem. Jeg derimot får mer enn nok overload av jul slik det er, og vi pynter mye senere enn deg. Folk er forskjellige, og det er greit. 

Anonymkode: 83ed5...5e1

Skrevet

Høres supert ut 🥰🥰

Man har bare så og så mange juler i livet, og om du elsker julen, så kjør på😀

Anonymkode: 8227b...b02

• Liker 1
Skrevet

Gjør hva du vil i ditt hus, men for meg er det uaktuelt med jul i november. Det er en høstmåned for meg, ikke en julemåned. Jeg bruker andre ting enn jul for å få november lun og hyggelig. 

• Liker 2
Skrevet

Kjenner en som pynter til jul 1 november, og han er strålende fornøyd. Men, personlig synes jeg det er litt drøyt, 1 søndag i advent er derimot innenfor -den er jo i slutten av november. 

Anonymkode: f21ce...9a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres supert ut 🥰🥰

Man har bare så og så mange juler i livet, og om du elsker julen, så kjør på😀

Anonymkode: 8227b...b02

Enig. Hvorfor bare ha jul i desember. Hva med en jul i kvartalet. Desember, mars, juni, september.🎄

Skrevet

Hva er det du elsker ved advent? Altså ikke rent abstrakt - hva er det slags behov advent dekker som du ikke får dekket en helt normal onsdag i september? 

Identifiser dette «noe». Og så fikser du det. For å leve hele året for korte perioder med «moro» (om det er jul, påske eller sommerferie egentlig bare trist. Jeg vet at mennesker som super-gleder seg til en eller annen tid liker forklare det med positive ord. Men det du egentlig sier, ts, er at hverdagen du har valgt å skape deg ikke innfrir. Og det er jo bare - trist. Fiks det slik at den *magien* du nå evner skape kun deler av året er der 12 av 12 måneder (for det er slik det er meningen at livet skal være).

Anonymkode: 232cc...2f7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjør på. Her kommer Juletre opp 4 november og deretter bruker jeg november på pynte, julemusikk etc

Skrevet

Nordmenn er ekstremt tradisjonsbundet når det gjelder julefeiring. I Nord-Amerika er mitt inntrykk at de fleste, utenom veldig religiøse katolikker, ikke aner hva "advent" er. Her begynner noen å pynte til jul rett etter Halloween eller etter Thanksgiving (USA), andre begynner senere. Har lagt meg på "mot slutten av november" selv. Har egentlig ikke noe advent, bortsett fra jeg henger opp adventsstjerna som jeg hadde med på flyttelasset.

Personlig synes jeg du skal gjøre akkurat det du synes er riktig og føler for.

Anonymkode: 0c067...71a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er det du elsker ved advent? Altså ikke rent abstrakt - hva er det slags behov advent dekker som du ikke får dekket en helt normal onsdag i september? 

Identifiser dette «noe». Og så fikser du det. For å leve hele året for korte perioder med «moro» (om det er jul, påske eller sommerferie egentlig bare trist. Jeg vet at mennesker som super-gleder seg til en eller annen tid liker forklare det med positive ord. Men det du egentlig sier, ts, er at hverdagen du har valgt å skape deg ikke innfrir. Og det er jo bare - trist. Fiks det slik at den *magien* du nå evner skape kun deler av året er der 12 av 12 måneder (for det er slik det er meningen at livet skal være).

Anonymkode: 232cc...2f7

Hva slags magi evner du å skape i hverdagen? Dettte er ikke spydig ment, men hvilken hverdag har alle dere hvor dere opplever *magi* 12 av 12 måneder? Mesteparten av dagene er jo bare samme grå mølla uten noen glitrende øyeblikk i det hele tatt. 

Anonymkode: 456cf...543

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2026 den 17.53):

Okey, la meg først skrive at jeg vet at det sikkert er rart, kanskje til og med uhørt,for mange..

Vi har alltid startet julepynting første søndag i advent/1.desember og har vært fornøy med det. Pleier å være ferdig med gaver i god tid før det slik at adventstiden bare er kos med tente lys, pyntet hus, julemusikk og julekalender på tvn. 
I fjor gikk adventstiden så fort og når vi pakket ned julepynten så føltes det egentlig som om vi nettopp hadde tatt den frem og jeg ble rett og slett kjempetrist. 
Jeg ser dette ellers i livet også for tiden, det føltes som vi kom hjem fra sommerferie omtrent før vi hadde pakket. Derfor er jeg redd for at det samme skal skje i årets adventstid også.
Så da fikk jeg det jeg selv syns var en strålende ide i dag. Jeg vurderer å kjøre fullt opplegg med julekalender (på tv altså), pepperkaker og julepynt fra 1.november. Mannen min ser på meg som om det har klikket for meg 😆 Det er uaktuelt å beholde julepynten lengre enn 1.januar, det er tiden før jul jeg elsker 🥰 Noen andre som gjør det sånn? Ikke bare pynting, det vet jeg blir mer og mer vanlig, men liksom hele greien? Ingen planer om å ta bort noe magi, jeg vil heller skape mer og lengre! Og det er heller ikke det å vente på 1.desember som er problemet, jeg føler bare jeg vil ha mer tid til å nyte og kose oss 🤷🏻‍♀️

Du kan jo vente til 20.dag jul med å ta bort pynten? I dag er det mange som pynter juletre innen 1.advent og tar bort pynten 1.nyttårsdag 😳. Før pyntet en til advent til 1.advent og til jul 23.des og jula varte til 13. el 20.dag jul!

Anonymkode: 0c85d...b90

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer alvorlig på hva slags liv folk lever dersom de har tid til to måneders advent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør akkurat det som er riktig for deg. Jeg elsker også julen og begynte tidligere enn noen gang i fjor (1.november). I mitt tilfelle ble jeg lei før julen var over, men det er mye mulig det funker bedre for deg enn det gjorde for meg :) 

Anonymkode: 3099c...a26

AnonymBruker
Skrevet

Hadde mannen begynt med det allerede 1. november hadde jeg flyttet ut.

Du sier du ikke vil ta bort noe magi, bare forlenge den, men det er jo det du gjør. Du tar bort magien ved å glede seg til advent og kunne nyte tiden da den er begrenset. Med to måneder jul er det jo ikke noe spesielt lenger, man blir for vant til det. Man skal ikke rekke å bli lei av julen, det er derfor vi gidder alt styret med den år etter år.

Anonymkode: 3d0bf...0bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg blir det helt feil å pynte til advent før 1. søndag i advent. Jeg klarer å vente. Og julepynt siste uken før jul. Her i huset er det forskjell på advent og jul. Advent er ventetiden.

Men du gjør akkurat som du vil i ditt eget hus, så skjønner ikke hvorfor i alle dager du spør. Vil du ha påske i januar, så kan du det også. Ingen bryr seg om det.

Anonymkode: b5094...095

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.8.2026 den 17.53):

Var virkelig problemet at julestasen ble for kort, eller kan det ha vært at dere var for opptatt med ting og tang til å virkelig nyte adventstiden? Jo eldre man blir, jo fortere går jo tiden, og det innebærer også advenstiden. Ting blir mindre magiske med alderen, og mer rutinepreget. De færreste klarer å nyte adventstiden fullt ut og kose seg så mye som de hadde tenkt på forhånd, fordi det uansett er hverdag med alt det innebærer. At huset er pyntet og man spiller julemusikk og ser på julefilmer/programmer klarer ikke alltid å endre særlig på dette. 
Kanskje du har litt store forventninger til adventen? 

Jeg synes i hvert fall det er vanskelig å skape magi i voksen alder. Det som var magisk og stas når jeg var liten eller ung, blir liksom en god del mer nedtonet og ikke lenger så magisk i voksen alder. Inkludert advent og jul, selv om jeg elsker jul.

Hvordan du velger å feire advent og jul, bestemmer du jo selv, uansett hva andre mener. Du bør kanskje ta litt hensyn til mannen, siden dere bor sammen, men ut over det bestemmer du/dere selv når du/dere vil pynte. Du kan jo prøve å starte i november i år, og se hvordan det funker.

Anonymkode: f57c1...6fd

Skrevet

Ingenting hindrer deg i å tenne lys, se julefilmer, se julekalender, bake, spise julekaker, handle/lage julegaver og høre julemusikk hele året.

Men for mannen sin skyld hadde jeg droppet julegardiner, juletre og nisseservise. Det er jo DU som har dette ønsket, det er ikke rimelig å forvente at HAN skal leve oppi det.

Men hva er det med advent som er så stas? Hvis det bare er "kos", så kanskje du burde kose deg litt mer til hverdags? Ha mer koselig pynt og stearinlys og fin musikk til vanlig? Se koselige serier og bake småkaker?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...