Gå til innhold

5.året med hpv

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med det samme? Jeg pleier å få en inkallelse, men ikke fått enda. Pleier å få time i august. Jeg gruer meg HVERT år, selvom jeg går til en dyktig spesialist. Han kan det meste innen celleforandringer, hpv osv. Jeg har blitt konisert for 10årsiden, men det har dukket opp Hpv igjen, kan ikke ta vaksinen nå siden jeg har viruset i meg. Tenker alltid, hva om det har utviklet seg? Er ikke 40år enda og håper dette forsvinner. Burde jeg ringe de om de har "glemt" meg? 

Anonymkode: ad51c...ec5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ville ringt. Det kan være forsinkelser og lengre ventetid, og hvis du ringer så får du den infoen du trenger og slipper å stresse med det iallefall ❤️

Anonymkode: 77e27...43c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen med det samme? Jeg pleier å få en inkallelse, men ikke fått enda. Pleier å få time i august. Jeg gruer meg HVERT år, selvom jeg går til en dyktig spesialist. Han kan det meste innen celleforandringer, hpv osv. Jeg har blitt konisert for 10årsiden, men det har dukket opp Hpv igjen, kan ikke ta vaksinen nå siden jeg har viruset i meg. Tenker alltid, hva om det har utviklet seg? Er ikke 40år enda og håper dette forsvinner. Burde jeg ringe de om de har "glemt" meg? 

Hvorfor kan du ikke ta vaksinen? Jeg tok den mens jeg hadde hpv (gardasil 9), ble anbefalt det på sykehuset. Hadde hpv i 9 år før det en dag bare forsvant av seg selv 😊

Hadde ringt sykehuset hvis jeg var deg, så du er sikker. Jeg begynte å gå privat da sykehuset sluttet å kalle meg inn (det var da jeg hadde negativ hpv, men kan jo ikke garantere at det samme gjelder for deg), og da bare gav de ikke beskjed. 

Anonymkode: 17bc7...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke ta vaksinen? Jeg tok den mens jeg hadde hpv (gardasil 9), ble anbefalt det på sykehuset. Hadde hpv i 9 år før det en dag bare forsvant av seg selv 😊

Hadde ringt sykehuset hvis jeg var deg, så du er sikker. Jeg begynte å gå privat da sykehuset sluttet å kalle meg inn (det var da jeg hadde negativ hpv, men kan jo ikke garantere at det samme gjelder for deg), og da bare gav de ikke beskjed. 

Jeg fikk påvist hpv da jeg tok celleprøvehos privat gynekolog i fjor, men fikk ikke vite hvilken type det var. Bare beskjed om å ta ny prøve om to år. Jeg tenker å ta det i år for tar ikke sjansen på å vente to år. Men hvorfor får noen vite hvilket type virus de har, og andre ikke. Er det bare ulik praksis rundt omkring?

Anonymkode: 5e749...ca6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk påvist hpv da jeg tok celleprøvehos privat gynekolog i fjor, men fikk ikke vite hvilken type det var. Bare beskjed om å ta ny prøve om to år. Jeg tenker å ta det i år for tar ikke sjansen på å vente to år. Men hvorfor får noen vite hvilket type virus de har, og andre ikke. Er det bare ulik praksis rundt omkring?

Det vet jeg ikke. Jeg fikk vite hvilke typer det var, og beskjed om at det ikke var av de mest aggressive typene, men heller ikke de mildeste. Men jeg oppsøkte mye informasjon selv, og uttrykte at jeg var redd og bekymret. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her, "godt" å høre flere ha dette. Føler meg så alene om det. Heldigvis spør jeg gyn min som jeg nå har hatt hver gang. 

Vi hadde ingeting om dette på skolem. Så da jeg fikk grove celleforandringer i 2015 mens jeg ventet barnet mitt, så var jeg sikker på at jeg skulle dø, var 27år. Gjennom hele svg.skapet måtte jeg gjennom sjekk på sykehuset og biopsi 8 uker etter fødsel. Jeg måtte koniseres og de tok mye. Jeg har vel knapt noe igjen. 

Etter noen år hadde jeg ingenting før nå de siste årene. Nå har jeg HPV19. Den verste typen og jeg må (burde) gå årlig. Skal jeg vente på kreft, skjønner ikke....😏

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble konisert for andre gang i vår (første gang var 25 år siden), ser ut til at de fikk med alt. Jeg tok også vaksinen bare for å ha gjort det; det hjelper litt på psyken å føle at man har gjort «alt».

Jeg spurte hva som måtte gjøres om de ikke fikk tatt alt, da må hele livmoren opereres vekk. Sett bort fra at jeg selvfølgelig ikke har lyst til å opereres er det greit nok for min del, jeg har de barna jeg ønsker og er snart 50. Jeg antar jeg må ha hatt grove forandringer og/eller infeksjon fra de farligste virusene begge gangene ettersom jeg ble konisert med én gang. Høres verre ut å gå og vente. Husker moren min gikk til kontroller i mange år uten å bli operert.

Begge jentene mine har fått Gardasil 9 så de har mindre sjanse for å få det samme, passer også på at de sjekker seg jevnlig.

Anonymkode: c843a...2c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er nok bare tilfeldig. Legen min sa ikke hvilken type jeg hadde, men jeg spurte selv, og da sjekket jo legen og sa det til meg. 

Anonymkode: 81dc1...b2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde cin3 i 12 år. Ble fulgt opp med prøver, biopsier og en konisering. Skulle egentlig koniseres på nytt, men putselig var det borte!

Jeg ble vaksinert mens jeg hadde forandringer. Gynekologen sa at forskningen ikke var entydig, men noen mente at vaksinen kunne være bra å ta mens man hadde celleforandringer. Min type var ikke en av de i vaksinen.

Anonymkode: 8c9a0...907

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde cin3 i 12 år. Ble fulgt opp med prøver, biopsier og en konisering. Skulle egentlig koniseres på nytt, men putselig var det borte!

Jeg ble vaksinert mens jeg hadde forandringer. Gynekologen sa at forskningen ikke var entydig, men noen mente at vaksinen kunne være bra å ta mens man hadde celleforandringer. Min type var ikke en av de i vaksinen.

Anonymkode: 8c9a0...907

Så godt du ble kvitt☺️ . Er jeg mer utsatt for kreft selv med god oppfølging? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...