Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag koster det minimum 130k for å bruke EiendomsMegler. Har vært på visninger der enkelte meglere ikke har vært spesielt flinke. Var en fyr som har vært på tv faktisk i et megler program, og når jeg stilte spørsmål så henviste han til salgsoppgaven på alle mine spørsmål. Gjør jobben din da, du får 130-150k også har du faen ikke giddet å lese salgsoppgaven engang. Jævla klovn! Så hvorfor bruker ikke folk bare en bankkonto som en bankansatt har kontroll over og frigjør på dagen tinglysningen skjer? Takstmann koster 10k. Annonsering på finn.no, usikker, men vil tippe man sparer 100k I totale utgifter. Folk liker ikke bopelen bedre av at det står en person som har hatt på seg fine klær.

Anonymkode: ef029...34e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I dag koster det minimum 130k for å bruke EiendomsMegler. Har vært på visninger der enkelte meglere ikke har vært spesielt flinke. Var en fyr som har vært på tv faktisk i et megler program, og når jeg stilte spørsmål så henviste han til salgsoppgaven på alle mine spørsmål. Gjør jobben din da, du får 130-150k også har du faen ikke giddet å lese salgsoppgaven engang. Jævla klovn! Så hvorfor bruker ikke folk bare en bankkonto som en bankansatt har kontroll over og frigjør på dagen tinglysningen skjer? Takstmann koster 10k. Annonsering på finn.no, usikker, men vil tippe man sparer 100k I totale utgifter. Folk liker ikke bopelen bedre av at det står en person som har hatt på seg fine klær.

Fleste meglere er useless dessverre 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må man selge via megler da? Jeg ser jo for meg at jeg kan presentere boligen min minst like godt selv, men det er kanskje andre fordeler ved å bruke megler?

Anonymkode: 3092e...25f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må man selge via megler da? Jeg ser jo for meg at jeg kan presentere boligen min minst like godt selv, men det er kanskje andre fordeler ved å bruke megler?

Vil også tro at eieren kjenner boligen best. Det er vel hovedsakelig kun å svare på om det er noe som er tg3, hva som er tg2 og forventet levetid på badet hvis det er tg2. Om  det er planlagt store vedlikeholdsarbeider som øker felleskostnader en del. Er det barnevennlig, nærheten til sentrum, skoler, togstasjon, flyplassen etc. Fellesgjeld. Hvorfor man skal gå 3 år på skole for det er meg et stort spørsmålstegn

Skrevet (endret)

Jeg leste i avisen for noen mnd siden at de som ikke brukte megler, bruker lenger tid på å få solgt. Eller at de får solgt for mindre enn de ellers ville gjort med megler. Jeg forstår på en måte at folk blir skeptisk til å kjøpe uten en «trygg» person. Men syns det er unødvendig med megler som ikke er flinke og får så godt betalt 

Endret av Bara
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Meglerindustrien burde blitt som i luksusmarkedet i USA. Selger og megler blir enige om en minimums pris. Megler står for alle utgifter rundt salget og reklamering. Ved salg får de en prosentdel, men klarer de ikke selge får de ingenting. Da må meglerne faktisk jobbe.

Anonymkode: 374b4...81f

AnonymBruker
Skrevet
Bara skrev (3 minutter siden):

Jeg leste i avisen for noen mnd siden at de som ikke brukte megler, bruker lenger tid på å få solgt. Eller at de får solgt for mindre enn de ellers ville gjort med megler. Jeg forstår på en måte at folk blir skeptisk til å kjøpe uten en «trygg» person. Men syns det er unødvendig med megler som ikke er flinke og får så godt betalt 

Det som gir utrygghet er om det ikke er henter ut takstrapport, da risikerer man at hele bopelen er fukt og råte skadet, men er det hentet ut takstrapport og salget foregår uten megler er jo det 100% like trygt som å bruke megler. Takstmannen koster 10k.

AnonymBruker
Skrevet

Takstmannen er ofte meir enn 10000 kr. Er ikkje uvanleg med bortimot 20000. Avhenger av størrelse på bustaden og alder.

Om ein selger privat, må ein uansett ha nokon autoriserte til å ta seg av papirarbeidet. Krav frå bankane (dei aller fleste vil eg tru). I banken der eg jobbar kan ein ta seg av papirarbeidet sjølv viss det er nær familie mellom kjøpar og selgar, og eigedommen er overført i kartverket før lånet blir utbetalt. Uansett krav om etakst. 

Anonymkode: 2a163...f06

AnonymBruker
Skrevet

Minimumsbeløpet varierer nok veldig. Her er noe av det jeg fant hos en eiendomsmegler av jobb de gjør. Men enig at de tar seg godt betalt!

De fleste bruker nok eiendomsmegler for å være sikker på at det går riktig for seg, og er også en trygghet for kjøper. Dessuten er de gode på å få det ut til mange og dermed større sjanse for å få solgt, og også til en bedre pris enn man ville ha gjort selv. Hvis man har betalt 100k og får solgt til 200k mer, så lønner det seg jo.

Screenshot_20260801-103410.png.thumb.jpg.c6a436441c92e33289033600b04ef9dc.jpg

Anonymkode: b6337...2e7

AnonymBruker
Skrevet

88000 her i Sogndal.

Anonymkode: 210ae...a6d

AnonymBruker
Skrevet

Nå som KI er på full fart inn i samfunnet vil jeg tro at det bare er spørsmål om tid før hele kjøp/salg prosessen er i endring og eiendomsmeglerne blir en saga blott. Det er jo helt hinsides priser de opererer med så de har seg selv å takke dersom denne prosessen blir automatisert.

Anonymkode: 971f3...ebf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil også tro at eieren kjenner boligen best. Det er vel hovedsakelig kun å svare på om det er noe som er tg3, hva som er tg2 og forventet levetid på badet hvis det er tg2. Om  det er planlagt store vedlikeholdsarbeider som øker felleskostnader en del. Er det barnevennlig, nærheten til sentrum, skoler, togstasjon, flyplassen etc. Fellesgjeld. Hvorfor man skal gå 3 år på skole for det er meg et stort spørsmålstegn

Meningen er at man faktisk ikke skal bli satt i den situasjonen med å svare på alt mulig. I en bolig er det så utrolig mye som ikke er perfekt. Mange vil pynte litt på sannheten ved direkte spørsmål. Og da er vi rett inn i rettslige tvister. Mye bedre med en tilstandsrapport der en proff går gjennom.

Skrevet

Ingen stoler på meglere, nesten ingen vil kjøpe bolig uten megler. Politikerne lager og justerer lover som sette kjøper og selger i et nærmest ubegrenset økonomisk ansvar eller risiko. Sånn er det faktisk ikke i landene rundt oss.

Tiden er kanskje inne for å tenke nytt om boligmarkedet i dette landet. 

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (6 minutter siden):

Ingen stoler på meglere, nesten ingen vil kjøpe bolig uten megler. Politikerne lager og justerer lover som sette kjøper og selger i et nærmest ubegrenset økonomisk ansvar eller risiko. Sånn er det faktisk ikke i landene rundt oss.

Tiden er kanskje inne for å tenke nytt om boligmarkedet i dette landet. 

Ja, alle disse lovene og reglene er det umulig for kjøper og selger å ha oversikt over, og de er stadig i endring. Derfor er det greit med eiendomsmegler m.m som stadig oppdaterer seg på slikt.

Jeg har ført mitt eget regnskap, men nå har jeg overlatt det til andre, for klarer ikke å henge med på alt som skal forandres. 

Anonymkode: b6337...2e7

Skrevet

Å være en god megler er et fag. Da tilfører man selger og kjøper added value.

Jeg har 2-3 meglere jeg har brukt mye som gjør at jeg har fått bedre pris enn hva jeg kunne fått uten. 
Dårlige folk finner man i alle bransjer dessverre..

Løsning på problemet:

Finn en god megler og bruk han. De dårlige meglerne forsvinner sakte men sikkert uansett.. elendig betalt over tid hvis man ikke får det til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som gir utrygghet er om det ikke er henter ut takstrapport, da risikerer man at hele bopelen er fukt og råte skadet, men er det hentet ut takstrapport og salget foregår uten megler er jo det 100% like trygt som å bruke megler. Takstmannen koster 10k.

Det er nok mange som ikke vet dette. Vi har bare solgt en gang, og hadde solgt selv hadde det ikke vært for at vi kjente en megler og fikk rabatt. Men hadde garantert spart enda mer om vi hadde solgt selv den gangen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du leser hva folk her inne skriver, er det ufattelig mange som nekter å kjøpe om man ikke bruker megler. De føler seg kun trygg om det brukes megler... 

Jeg er lite til overs for meglere og kjøper gjerne via advokat eller feks propr. Man har akkurat de samme rettighetene som kjøper uansett. Og selger har de samme pliktene. Kontraktene er like, men man slipper det fordyrende mellomleddet. 

Takstrapport er det en uavhengig person som gjør uansett. Det er de samme papirene som hentes ut. Da jeg brukte propr, brukte de samme fotograf som meglerne i byen brukte. 

Nei, man må ikke bruker megler. 

Anonymkode: 47cd7...bd3

Skrevet

Alle bad som er mer enn 25 år nå, får automatisk tg3. Det kan fremdeles være fullt brukelig bad. Men regler er regler 🤷‍♀️

Og ja, eieren er den som kjenner boligen best. Meglere flest gir svadasvar. De selger en drøm. 

Selv de som ikke bruker megler, får en takstrapport. Må ikke bruke megler for å få det. 

Anonymkode: 47cd7...bd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...