Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Med den kjørelgden så er vel bilen uansett oppbrukt etter 2-3 år.

Anonymkode: 12ee7...0c8

Enig. Nybil er det eneste svaret. Her er også tilbudet best mtp batterikapasitet og særlig ladehastighet. Med så mye kjøring vil driftsavbrudd pga reparasjoner bli for mange og for dyrt. Dette er en no-brainer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du må ta med kjøring med hund, med ferie, vi har en annen bil og når den ble kjøpt hadde den gått 98000 men 1 år etterpå. 301000. Vi har jo ikke bare jobb vi reise til. 
men vi har i dag kjøpt en Skoda enyaq som har gått 32000 km.

Anonymkode: f768f...dad

Med den kjørelengden dere har håper jeg dere har regnet på hvor mange timer som går med til å lade bilen.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må ta med kjøring med hund, med ferie, vi har en annen bil og når den ble kjøpt hadde den gått 98000 men 1 år etterpå. 301000. Vi har jo ikke bare jobb vi reise til. 
men vi har i dag kjøpt en Skoda enyaq som har gått 32000 km.

Så dere kjørte i snitt 556 km (som da er 55,6 mil) hver eneste dag gjennom hele året, hverdag som helg og alle ferier og helligdager, sommer og vinter?

Anonymkode: 762b4...16b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

41-55 mil hver bidige dag, ørk og helg

Anonymkode: 5c075...492

Håper dette er i næring.

Eller er det råning etter jobb?

Kjørte selv 50-60 mil om dagen,men det var på jobb 

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (14 minutter siden):

Enig. Nybil er det eneste svaret. Her er også tilbudet best mtp batterikapasitet og særlig ladehastighet. Med så mye kjøring vil driftsavbrudd pga reparasjoner bli for mange og for dyrt. Dette er en no-brainer.

Med den kjørelengden pr dag? 

Da har man veeeeeeldig godt betalt pr mil. Kjøre og hviletid inne i bildet tro?

Nå er vel raskere å reparere 30 år gamle biler enn nye med tanke på alt må søkes om for å få på garanti.

Reparere en gammel bil er gjort på timer,ny tar dager grunnet systemet og deler som ikke produseres lengre.

Hatt mange biler i næring du skjønner jeg🤣

AnonymBruker
Skrevet

Om dere bor på østlandet ville jeg sett på NIO med Baas batteribytte så sparer dere tiden det tar å lade. 

Anonymkode: e3aab...b39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om dere bor på østlandet ville jeg sett på NIO med Baas batteribytte så sparer dere tiden det tar å lade. 

Å nei vi bor nok ikke der i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På et så usentralt sted at det er 4 mil til nærmeste butikk... Hvor stor er sjansen for at de bor i nærheten av en Swap stasjon?

Anonymkode: 762b4...16b

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle kommentarer osv…. 
Vi bruker bil privat altså ikke jobb.

og som jeg sa, vi har i dag kjøpt en Skoda enyaq som har gått lite og dom er 2025 mod. Så det blir bra når den kommer om 2 mnd

Skrevet

Ser flere her som nevner nybil pga garanti, men med den kjørelengden er jo garantien brukt opp på et år uansett. Garantien gjelder det som inntreffer først av antall år eller kjørelengde...

• Nyttig 1
Skrevet
sproffen skrev (Akkurat nå):

Ser flere her som nevner nybil pga garanti, men med den kjørelengden er jo garantien brukt opp på et år uansett. Garantien gjelder det som inntreffer først av antall år eller kjørelengde...

Ja, jeg tenkte det samme da jeg leste hvor mye de kjører. 

Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg tenkte det samme da jeg leste hvor mye de kjører. 

Flytt og kjør mye mindre

Bruke livet sitt i en bil

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er 17 mil hver vei til jobb. Jeg jobber skift oc stort sett hele uka igjennom. samme med mannen.Vi har en diesel bil og skal da ha ha en ny bil. Mannen har 21 mil hver vei til jobb. Vi bor ikke i sentrale deler av landet. Nærmeste butikk er 4 mil unna  Jeg skal se på en Skoda enyaq i dag. Så får vi se. Og så holder vi på med hund, og reiser en del i den forbindelse. I tillegg bruker vi bil på ferie. 
Jeg har også familie som bor langt unna som jeg er hos de dagene jeg har fri, mamma bor 55 mil unna. Og det blir en del kjøring med henne. 
Nå spurte jeg etter forslag til bilmerke.

Dere bør flytte. Så mye burde det være ulovlig å kjøre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for alle kommentarer osv…. 
Vi bruker bil privat altså ikke jobb.

og som jeg sa, vi har i dag kjøpt en Skoda enyaq som har gått lite og dom er 2025 mod. Så det blir bra når den kommer om 2 mnd

Hvordan skal dere få tid til å lade? Alt på hurtiglader? Blir dyrt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører 100 000km-120 000km i året (ja, rundt 300 i snitt pr dag). 

Vi kjøpte en hyundai ioniq 5 for tre år siden. Den har rekkevidde på ca 400km, så holder stort sett å lade hjemme på natta. 

Greit nok, god bil å kjøre, men garantien er fort oppbrukt. Vi har heldigvis hatt lite problemer :) Har samtidig landet på at vi går tilbake til eldre dieselbiler neste gang vi skal bytte. Har hatt mange Volvo XC60 og XC90. Kjøper gjerne 10år gamle. Da har de falt godt i pris. De går og går og er sjelden store problemer med, og det blir en bedre økonomisk løsning i lengden. 

Anonymkode: 027c5...876

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med den kjørelengden pr dag? 

Da har man veeeeeeldig godt betalt pr mil. Kjøre og hviletid inne i bildet tro?

Nå er vel raskere å reparere 30 år gamle biler enn nye med tanke på alt må søkes om for å få på garanti.

Reparere en gammel bil er gjort på timer,ny tar dager grunnet systemet og deler som ikke produseres lengre.

Hatt mange biler i næring du skjønner jeg🤣

Forskjellen på nye og gamle biler er at nye biler har ikke reparasjoner, de har periodisk service. For en elbil betyr periodisk service å bytte pollenfilter, som ikke krever all verdens diagnose.

Forklar gjerne logikken bak at tilgjengeligheten på deler til nye biler er vanskeligere enn tilgjengeligheten på deler til eldre biler.

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Hvordan skal dere få tid til å lade? Alt på hurtiglader? Blir dyrt.

Vi har lader hjemme og lader på jobben. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må rette litt på meg selv i biltype. Når vi i dag hadde falt for en Skoda og bestemt oss for den og kjøpt den så ringte selger å sa at de skulle få inn en bil som passet oss bedre. Den hadde gått som demobil i en annen by, og det er en KGM Torres som har batterigaranti tid på seg på 10 år eller 1 million km. Så da ble det en endring eller det endte faktisk med at vi kjøpte begge 2.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

IMG_0439.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mannen min har 21 mil hver vei til jobb. Hvordan du får det til å bli 5-6 timer, så håper jeg at du mente begge veier. 

Jepp. Hvilket betyr at fyren har 2-3 timer fritid pr arbeidsdag. 

Det er ekstremt få steder i Norge der man kan holde over 70 km i gjennomsnittshastighet over 42 mil, men jeg tenkte det kansje var litt lengre strekninger med 80 enn resten. 

(vi har noen lange strekninger med motorvei, men de pumper igjennom sentrale strøk i forhold til handel, og fortsatt skal du til dem og fra dem, hvilket senker gjennomsnittshastighet drastisk. Typisk gjennomsnitt hastighet i Norge på lange strekninger ligger på 60 km/t)

Anonymkode: e8a39...390

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...