Gå til innhold

Hvilke krydder bruker du mest?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Jeg skal huske på det og gjøre det i morgen :) Da skriver jeg inn min versjon av oppskriften. Jeg har endret bittelitt på mengder osv.

Så spennende, Takk! 🥰

Anonymkode: 4b40b...b6b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Salt og pepper i nesten alt. Bruker også en del sitronpepper og hvitløkspulver til marinering av kjøtt. Cayennepepper og chilipepper/chiliflak om jeg vil ha litt ekstra smak.

Favorittrett her i huset kommer vel an på hvem man spør, men ovnsstekte potetbåter vendt i olje, salt og pepper før steking sammen med sitronpeppermarinert biff, pannestekte grønnsaker og en god saus kommer veldig høyt på lista.

Anonymkode: 1a14f...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Fersk hvitløk og løk, himalayasalt og pepper er jo kanskje alltid med. Sødme og syre er viktig. Ellers er chili i ulike former (fersk eller flakes), cumin, garam masala, røkt paprika, oregano, kayennepepper, koriander (fersk eller tørket) mest brukt, kanskje. 

Anonymkode: d5a7f...3fb

AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver: Det kommer alt an på hva slags mat jeg lager den dagen. Generelt liker jeg særlig mat fra rundt Middelhavet, dvs fransk, italiensk, gresk, men også fra Midt-Østen, Tyrkia og Nord-Afrika.

Hvis jeg skal trekke fram noen favorittkrydder må det bli fennikelfrø, safran og Aleppo chili, eller denne her, som har akkurat passe hete for meg, og en fin aroma. Vi spiser mye fersk fisk, og alle disse er fine aromaer i diverse fiske- og grønnsaksretter (og gode til kylling også). 

Anonymkode: f2472...676

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi er glade i alt asiatisk, så går store mengder hvitløk, ingefær, soyasaus og chili 🌶

Endret av Metalbitch
Skrivefeil
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt vanskelig å svare ut fra krydder alene da alle ingredienser er med på å bidra på sin måte. Men hvis vi tenker på alle ting som er ment å smaksette resten av retten, uten å være det som faktisk "fyller magen":

Pepper, oregano, timian, cayennepepper, tørket gressløk, løk- og hvitløkpulver (men bruker helst fersk løk/hvitløk hvis det er tilgjengelig), soyasaus, currypaste, sesamolje, kjøttbuljong, asiatisk kyllingbuljong, fersk ingefær, fersk koriander

Så er det jo viktig å si at ting som meieriprodukter, grønnsaker som sitron og lime, sopp osv er like viktige som krydre i seg selv, selv om det per def ikke er "krydre"

Anonymkode: 1353b...a0f

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg bruker mest av i hverdagen er chilipulver.

Anonymkode: 02696...18a

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kan du dele den? 🥰

Anonymkode: 4b40b...b6b

MARRY-ME-CHICKEN

Ingredienser 3-4 porsjoner:

600 gram kyllinglårfilet (mye bedre enn brystfilet!)

1-2 finhakket gul løk (avhengig av størrelsen på løken)

3-4 fedd hvitløk

Tomatpurè (2 generøse spiseskjeer)

4 spiseskjeer soltørkede tomater i småbiter

5 dl kyllingkraft (jeg bruker Maggi sin, kjøpt hos Kiwi)

3 dl kremfløte (38%)

50-60 gram revet parmesanost (kan bruke litt mer også om du vil)

Saften fra en halv sitron (to skvis med sitruspressen over stekepannen)

Smør til steking (eller olje om du vil det)

KRYDDERET:

salt, pepper, paprikapulver, oregano, basilikum, chiliflakes 

PASTA:

Jeg bruker pasta Penne fra Barilla, men du kan velge selv hvilken du vil ha

FREMGANGSMÅTE:

Skjær opp kyllingen i munnfull-store biter. Krydre dem godt på begge sider med salt, pepper og rause mengder paprikapulver. Jeg bruker å legge kyllingbitene på et stort serveringsfat og krydrer dem der. Jeg håndterer de krydrede bitene med to gafler, for å unngå å gni av noe av det gode krydderet.

Varm opp en stor stekepanne (helst 30 cm) eller en jerngryte på middels høy varme, tilsett og smelt smøret, og stek kyllingbitene på begge sider, ca 3 minutter på hver side til de har en gyllen stekeskorpe. Ta kyllingen ut av pannen og legg til side i en skål så lenge.

Hakk løken i små biter. 

Fyll på med ekstra smør i pannen og stek løken til den er myk og blank. Tilsett hvitløken presset i hvitløkspresse, oregano, basilikum og chiliflakes. Jeg bruker 5 rause klyper av hvert krydder (kjøper Helios krydder på bokser). Tilsett to generøse skjeer med tomatpurè og 4 ss småkuttede, soltørkede tomater.

Rør rundt og bland det. Ha i kyllingkraften og la det koke opp. Rør forsiktig rundt og bland godt. La det småkoke noen minutter og redusere litt.

Etter ca 8-10 minutter, tilsett fløten og den revne parmesanosten. Bruk en stekespade med rett tupp, slik at du kan røre sakte ved å skrape bunnen av pannen jevnt hele tiden mens det koker, slik at parmesanen ikke bare faller på bunnen og svir seg fast der. Den skal smeltes i sausen. La det småkoke noen minutter (7-8 ca) til sausen samler seg. Om du foretrekker det, ha i litt kuttet fersk persille eller spinatblader (kan droppes).

Skvis en halv sitron et par ganger over sausen og bland godt.

Legg kyllingbitene forsiktig tilbake i sausen i pannen, og la det småkoke i 7-8 minutter. Ikke rør rundt etter at kyllingen er lagt i, da det er veldig fort gjort å skrape av alt det gode krydderet av kyllingen med stekespaden. Bruk gafler (to stk) til å flytte kyllingbitene fra skålen og over i pannen, så man ikke skraper av noe krydder.

Du kan (om du vil) pynte retten med litt basilikumblader rett før servering.

Pastaen koker du  på slutten av tilberedningstiden for kyllingen og sausen. Jeg bruker Barilla sin pasta Penne, og koker den 11-12 minutter, bruker 100 gram tørr pasta til hver person. 

Legg den kokte pastaen i dype tallerkener, og legg kyllingbiter og saus over.  Server.

Bon apetit! :) 

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Jeg bruker mye krydder, men jeg tror det jeg bruker aller mest er svart pepper. 

Ellers går det i ingefær, hvitløk, chili, kayennepepper, paprika, spisskummen, malt koriander og muskat. 

Jeg lager også japansk curry, men med denne krydderblandingen. Jeg bruker oppskriften fra Just One Cookbook og lager jevning slik hun gjør. Kjøtt og grønnsaker varierer etter hva jeg har lyst på, men jeg bruker alltid et eple og litt kaktushonningpulver i retten. 

AnonymBruker
Skrevet

Pepper, timian (kjøtt) og oregano.

Det norske "folkekrydderet" salt tilsetter jeg aldri, selv om det står i oppskriften. 

Anonymkode: 837cd...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Bruker mye muskatnøtt, oregano, merian, røkt og urøkt paprika, hvitløkspulver, pepper, chili, kanel og gurkemeie,soyasaus. Liker å bruke fersk hvitløk, ingefær, koriander og mynte. 

Av krydre jeg ikke ser at SÅ mange andre bruker mye, men som vi bruker mye, er korianderfrø og karve. Liker og tonkabønne, men bruker ikke så mye. 

Elsker å bruke nye krydre. 

Anonymkode: f481a...967

Skrevet

Foruten ymse varianter av salt og pepper, er nok muskat det krydderet jeg bruker mest. Av urter står det jevnt mellom fersk persille og laurbærblad. 

Skrevet

Knorr kjøtt og grillkrydder

Anonymkode: be7f9...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...