Gå til innhold

Hvilke krydder bruker du mest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg liker å lage mat - hobbykokk. Har barn som liker at jeg varierer og har derfor mulighet til å utfordre, lete etter oppskrifter og prøve ut. Vi liker krydret mat.

Hvilke krydre bruker du mest i din matlaging - og hva er din favorittrett? 😃

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva jeg lager, men generelt sett bruker jeg mye chili flakes, cayenne pepper, paprikakrydder og oregano.

Anonymkode: e94c9...7ba

Skrevet

Samme som over. Vår yndlingsrett her er en kalt Marry-Me-Chicken (kyllinglårfilet og pasta Penne) med kjempegod saus. Inneholder salt, pepper, paprikakrydder, oregano, basilikum og chiliflakes. De tre siste kjøper jeg i bokser fra Helios. Man tar krydderet ut med fingrene fra boksen, altså ikke krydderglass. Liker det best da det skal ganske mye krydder til i retten.

I oppskriften (som jeg har endret bittelitt) står det at man skal bruke ferske basilikumblader og pynte med på toppen når maten er ferdig, men jeg bruker heller tørket basilikumkrydder i sausen under tillaging. Blir kjempegodt.

Man finner flere versjoner av Marry-Me-Chicken på nett. Man får google litt og se hvilken man tror kan være best. Husker dessverre ikke hvor jeg fant min. Har skrevet den inn for hånd i oppskriftsboken min.

AnonymBruker
Skrevet

Rosmarin.

Anonymkode: e46cc...72e

Skrevet

Her brukes aller mest nykvernet salt og pepper. Utover det går det mest i urter som rosmarin, og timian, samt både vanlig og røkt paprika, ingefær, og gurkemeie. Av og til også krydder som koriander, spisskummen, og chili, samt andre urter. 

Er også glad i soppsoyasaus og næringsgjær, og begge brukes mye. 

En god salat, eller bakt potet med diverse står høyt på listen over favoritter nå på sommeren, og ulike gode supper er godt i vinterhalvåret. Det varieres etter sensing, tilbud, og lyst. 

AnonymBruker
Skrevet

Det må vel være koriander som frisk urt.

Anonymkode: eadde...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å lage mat og bruker en del krydder. Er forsiktig med salt, men paprikakrydder, koriander, spisskummen, basilikum og pepper er nok de jeg bruker mest. Er kjempeglad i å lage mine egne krydderblandinger, f eks til taco, kyllingretter som fajitas og shawarma og indisk. 

Million skrev (1 minutt siden):

Samme som over. Vår yndlingsrett her er en kalt Marry-Me-Chicken (kyllinglårfilet og pasta Penne) med kjempegod saus. Inneholder salt, pepper, paprikakrydder, oregano, basilikum og chiliflakes. De tre siste kjøper jeg i bokser fra Helios. Man tar krydderet ut med fingrene fra boksen, altså ikke krydderglass. Liker det best da det skal ganske mye krydder til i retten.

I oppskriften (som jeg har endret bittelitt) står det at man skal bruke ferske basilikumblader og pynte med på toppen når maten er ferdig, men jeg bruker heller tørket basilikumkrydder i sausen under tillaging. Blir kjempegodt.

Man finner flere versjoner av Marry-Me-Chicken på nett. Man får google litt og se hvilken man tror kan være best. Husker dessverre ikke hvor jeg fant min. Har skrevet den inn for hånd i oppskriftsboken min.

Jeg mener det er Gladkokken som har min favorittkrydderblanding til den retten, hvis det kan hjelpe :)

Anonymkode: b48b7...ca8

Skrevet

Soyasaus og buljongpulver

Pepper

Cumin, paprika, oregano/pizzakrydder, hvitløk

Fra kjøleskapet; rød/grønn pesto og ingefærpaste

Skrevet

Hvitløk, chili og basilikum. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Curry, røykt paprika, gochugaru (koreansk chili), basilikum, hvitløk, spisskummen (hjemmelagd tacokrydder) og msg er hyppig brukt her i huset. 

Japansk curry er alltid en hit.  Kjøttet kan byttes ut med kylling. 

Ingredienser:

• 1 eple
  • kjøtt, ca 100-150 g pr pers (kylling eller storfe)
  • poteter, ca 2 mellomstore pr person
  • gulrot, ca 1 pr person
  • 50 g smør
  • ca 50 g hvetemel
  • 2 ss karri
  • 1 ss garam masala
  • ½ ts chilipulver
  • 1 buljong (kyllingbuljong hvis kyllingkjøtt)
  • 1 ss ketchup
  • 1 ss worcestershiresaus
  • 1 ss soyasaus
  • salt 
  • pepper
  • ris, ca 1 dl pr per

For fremgangsmåte se video: 

Anonymkode: 35f20...121

AnonymBruker
Skrevet

Salt, sitronpepper, basilikum, oregano og Gastromat.

Anonymkode: 0a7ab...85f

AnonymBruker
Skrevet

Kanel er vel det det går mest av her i huset, utenom salt og pepper. Vi liker grøt med kanel.

Gressløk i potetstappe, oregano i pizza/pastasaus, basilikum. Muskatnøtt eller karri i hvit saus

Har to glass med salvie som jeg ikke helt skjønner hvorfor jeg har kjøpt eller hva jeg skal bruke til :klo:

Anonymkode: 362ad...781

AnonymBruker
Skrevet

-Kanel (til rømmegrøt, risengrynsgrøt, og til lomper med sukker og kanel)

-Hvitløkspulver til ostesmørbrød og til den enkle retten spaghetti, rikelig med smør og ketchup

😂# enkel i matveien

Anonymkode: f856f...511

Skrevet

(Hvit)løkspulver, spisskummen, muskat, oregano, pepper, kanel (på havregrøt), paprika og karri. Ellers koriander, tørket sopp og chilliflakes. 

Skrevet

Salt og pepar. Alt anna kjem an på kva slags rett det er eg lagar. 

Eit tips som tok matlaginga min eit hakk opp er å lære deg å bruke sødme og syre. Det er ikkje sjeldan at ein blir merkbart betre av ein spiseskjei sukker i sausen, eller ein dæsj eddikk eller sitron.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Curry, røykt paprika, gochugaru (koreansk chili), basilikum, hvitløk, spisskummen (hjemmelagd tacokrydder) og msg er hyppig brukt her i huset. 

Japansk curry er alltid en hit.  Kjøttet kan byttes ut med kylling. 

Ingredienser:

• 1 eple
  • gulrot, ca 1 pr person
  • 50 g smør
  • ca 50 g hvetemel
  • 2 ss karri
  • 1 ss garam masala
  • ½ ts chilipulver
  • 1 ss ketchup
  • 1 ss soyasaus
  • salt 
  • pepper
  • ris, ca 1 dl pr per

For fremgangsmåte se video: 

Japansk curry

Ingredienser:

• 1 eple
  • gulrot, ca 1 pr person

• 50 g smør
  • ca 50 ghvetemel
  • 2 ss karri
  • 1 ss garam masala
  • ½ ts chilipulver
  • 1 ss ketchup
  • 1 ss soyasaus
  • salt 
  • pepper

• ris, ca 1 dl pr per

Først forberedelser:

Rasp eplet, skrell poteter og gulrøtter og skjær opp i terninger. Stek kjøttet. 

I en kasserolle, smelt smør og ha i hvetemel og karri, garam masala og chilipulveret. 

Tilsett vann en øse om gangen til en jevn saus. Du kan tilsette mer vann hvis den er for tykk. Tilsett revet eple og andre resterende ingredienser og la det småkoke.

Rør jevnlig for å hindre at sausen setter seg fast i kjelen. Ta kjelen av varmen. Rør inn kjøttet, poteter og gulrot, juster krydderet og la det stå tildekket i minst 15 minutter før servering. Juster krydderet og server deretter med ris.

Hvis kjøttet er storfe: 

Krydre kjøttet med salt og pepper. Varm oljen i en stor kjele og stek kjøttet i omganger til det er godt brunet. Ha alt kjøttet tilbake i kjelen og tilsett ca. 2 liter vann slik at kjøttet dekker det helt. Kok opp og la det småkoke i 1 til 1,5 timer, skum av for å fjerne skum som har dannet seg på overflaten.

Når kjøttet er mørt (men ikke faller fra hverandre), ha i potet og gulrot og la det småkoke i ytterligere 15 minutter til grønnsakene er møre. Ta kjelen av varmen og sil av det faste stoffet, men ta vare på kraften.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (28 minutter siden):

Kan du dele den? 🥰

Anonymkode: 4b40b...b6b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg mener det er Gladkokken som har min favorittkrydderblanding til den retten, hvis det kan hjelpe :)

Anonymkode: b48b7...ca8

Hyggelig at du vil hjelpe, men det trengs ikke. Krydderkombinasjonen jeg bruker fra før er helt perfekt. Smaker kjempegodt. Så ser ingen grunn til å bytte til noe annet.

Ser at Gladkokken bruker kayennepepper og hvitløkspulver (sistnevnte kalte Hellstrøm, kjendiskokken, for "fandens skaperverk" en gang...) i sin versjon av MarryMeChicken. Jeg bruker fersk hvitløk i retten, ikke pulver av hvitløk. Kayennepepper trengs ikke for min del, men det er jo veldig sterk smak om man trenger/liker mer "hete" enn vanlig pepper gir.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du dele den? 🥰

Anonymkode: 4b40b...b6b

Jeg skal huske på det og gjøre det i morgen :) Da skriver jeg inn min versjon av oppskriften. Jeg har endret bittelitt på mengder osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...