Gå til innhold

Bytte fra dieselbil til elbil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg ønsker å høre fra dere som har gått fra dieselbil til elbil. Vi skal utvide familien og jeg trenger større bil. Jeg har alltid hatt bensin/diesel biler og har vært litt imot elbil. Nå derimot, vurderer jeg å bytte til elbil pga økonomi. Om jeg skal kjøpe en dieselbil må jeg kjøpe en ganske gammel en (typ 2015-2016 mod), men om jeg kjøper en elbil til ca. samme pris kan jeg kjøpe en 2022/2023 modell. Jeg har ca. 2500kr i utgifter på diesel hver måned så regner med jeg kommer til å spare litt der også om jeg bytter. Dere som har gått fra dieselbil til elbil, angrer dere eller er dere fornøyd med valget? Tenker da både økonomisk sett, men også dette med tid. Det jeg er redd for er at jeg kommer til å bli dritt lei av å måtte stå i ladekø osv. Tror egentlig ikke dette blir et stort problem, for stort sett skal bilen brukes frem og tilbake til jobb og bhg, og da holder det å lade hjemme. Men av og til vil det jo bli lengre turer. Del gjerne både positive og negative erfaringer, takk på forhånd 😊

Anonymkode: 5f7c4...b28

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gikk over fra bensin til el i vinter, angrer ikke så langt. Har ikke hatt noen lengre turer enda som kan medføre lange køer. Lader mest hjemme med Norgespris, så det blir ikke store kostnaden. Når du ser på prisen på elbil, ta med den summen du har i drivstoff pr.mnd og legg den på pris pr.mnd for hva du kunne avsett til til kjøp av en bensin/diesel bil. Da får du en ganske ny bil med alskens funksjoner som fungerer så der. Men ikke kjøp elbil i den formening om at den er vedlikeholdsfri. Nå topper elbiler statistikken for hvor mye feil det er med det som beveger seg under bilen, da eier ikke gidder å følge opp og få ting fikset før det er tid for PKK. Hvilket merke du går for må du nesten finne ut av selv. Har selv en ID4, og den har 3 plasser med ISO-feste bl.a. kjører du mye langt på vinteren er forvarming av batteriet et must, det tar litt tid når den funksjonen ikke er på bilen. Min har ikke, men der jeg har vert enkelte helger har jeg hatt muligheten til normallading(AC) og da får bilen 11kw. Noen få tar imot 22kw.

Anonymkode: cb87d...06b

Skrevet

Byttet til elbil for 10 år siden og ikke angret. Sparte 2000 i mnd i drivstoff med en gang.

Hver morgen starter jeg med fulladet bil og trenger ikke jevnlige stopp for fylling.

Reiser stort sett noen langturer i året. De fleste er enten 30 mil eller 60 mil. Ikke noe problem de få gangene vi er på tur.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dieselbil ganske lenge, selv om jeg var positiv til elbil hele tiden. Har opplevd overgangen til elbil som veldig grei.

En del ting er annerledes, og hvis man i utgangspunktet er skeptisk til elbil så kan nok disse endringene oppleves som negative. Men for meg har det ikke vært negativt. 

Jeg lader stort sett hjemme. Har stort nok batteri til at jeg kommer meg til og fra de vanlige destinasjonene mine uten å lade. Kommer meg til hytta på fjellet uten å lade, men må lade der for å komme hjem uten ladepause. 

Har brukt den på langtur noen somre. Hvis man planlegger på forhånd hvor man vil lade og hvilke ladere som finnes hvor, og kapasiteten der, så er det en positiv opplevelse. Vi har med hund, så stort sett passer det med en stopp for hundelufting når bilen trenger påfyll av strøm. Man finner god beskrivelse av omgivelsene rundt ladeplasser i hele Europa på nettet, så man vet om man kan finne et sted for lunsj, toaletter, Europas største outlet, antikvariat eller en badeplass i nærheten. 

Har ikke opplevd ladeangst, savner ikke clutch/ giring, og har spart mye på drivstoffutgifter.

Mitt tips er å prøve ut mange ulike ladescenarioer (kommunal bylading, ulike hurtigladere, lading hjemme hos andre, lading ved arbeidplassen osv), på rolige dager med godt vær, selv om man ikke har virkelig behov for det akkurat da. Bare lad noen minutter, behøver ikke koste mange ørene.  Da er man forberedt den kalde januardagen du våkner og bilen ikke har full-ladet om natten eller noe annet uforutsett inntreffer. Da har man allerede prøvd ulike kabler, apper, leverandører osv. Da vet man at man kanskje må stå med bilen på skrå hvis man lader en ikke-tesla på en teslalader og slike ting.

Anonymkode: 22496...32d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra diesel til EL for 13 år siden. Har aldri angret og går aldri tilbake.

Står omtrent aldri i ladekø, og kjører Europa rundt hver sommer. 

I tillegg er det aldri noe problem å startet uansett hvor kaldt det er,  og jeg setter meg alltid inn i varm bil om vinteren og kald bil om sommeren.

Anonymkode: 69dfa...21b

AnonymBruker
Skrevet

Vi byttet for fire år siden. Lader hjemme og har Norgespris, så det er rimelig med strøm. I tillegg var dogmode som Tesla har kjempeviktig. Vi kjører mellom øst og vest 5-6 ganger i året. Eneste gangene vi har vært i ladekø er på de store påskeutfartsdagene, men aldri mer enn fem minutter. Vi lader som oftest der det er mulig å kjøpe noe mat og få hele flokken på 5 på do. På den tiden det tar er vi mer enn ferdiglaget til å kjøre videre.

Så lenge du har mulighet til hjemmelading kommer du ikke til å angre.

Anonymkode: 3d529...1ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er mange rimelige el-biler for salg (10-50K). Hjemmelader er et must. 

Billig transport så sant du ikke må låne penger. 

Anonymkode: 6d81e...591

AnonymBruker
Skrevet

Byttet for to år siden. To ganger hittil har vi opplevd at det er kronglete med ladekøer på populære stoppesteder + kjøpesenter på et og samme sted. Det var så full parkeringsplass at alle krongla rundt for å finne parkering, ikke bare vi som måtte lade. Vi kjørte videre til neste plass, litt tregere ladere, men ingen kø. Alle andre ganger har det vært helt uproblematisk, og vi kjører den uansett aldri så utladet at vi ikke har ekstra å gå på (unntatt ei gang, kjørte da på 0% i over en halvtime før jeg fikk somla ræva på en ladeplass pga angst (åpenbart ikke rekkeviddeangst, haha)).
Kjører ca like langt med elbilen som med dieselbilen før den må lade, litt kortere på vinterstid, men ikke så vi har tenkt over det. Men den kan tydeligvis kjøre minst halvtimes tid på 0% attpåtil. 
Vi har ikke hjemmelader (enda), men det antar jeg du tenker å få, og da vil du ikke trenge samme lademulighetene som oss. Lader på jobb og når vi er på butikken, og på langturer mens vi har matpause. 
Kostnaden på bil har sunket ca 40% etter vi fikk elbil.

Vi kommer aldri til å gå tilbake til besin eller diesel.

Anonymkode: ef4b1...249

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg ønsker å høre fra dere som har gått fra dieselbil til elbil. Vi skal utvide familien og jeg trenger større bil. Jeg har alltid hatt bensin/diesel biler og har vært litt imot elbil. Nå derimot, vurderer jeg å bytte til elbil pga økonomi. Om jeg skal kjøpe en dieselbil må jeg kjøpe en ganske gammel en (typ 2015-2016 mod), men om jeg kjøper en elbil til ca. samme pris kan jeg kjøpe en 2022/2023 modell. Jeg har ca. 2500kr i utgifter på diesel hver måned så regner med jeg kommer til å spare litt der også om jeg bytter. Dere som har gått fra dieselbil til elbil, angrer dere eller er dere fornøyd med valget? Tenker da både økonomisk sett, men også dette med tid. Det jeg er redd for er at jeg kommer til å bli dritt lei av å måtte stå i ladekø osv. Tror egentlig ikke dette blir et stort problem, for stort sett skal bilen brukes frem og tilbake til jobb og bhg, og da holder det å lade hjemme. Men av og til vil det jo bli lengre turer. Del gjerne både positive og negative erfaringer, takk på forhånd 😊

Angrer ikke et eneste sekund på at jeg kjøpte meg elbil. Det blir ALDRI mer fossilbil for meg, for det blir som å gå tilbake til hest og kjerre for meg. 

Jeg har aldri hatt et billigere bilhold enn det jeg nå har med elbilen min. Jeg lader stort sett hjemme eller hos foreldrene til min kjæreste. Sjelden jeg bruker hurtigladere. Om jeg gjør det, så er det uansett billigere å hurtiglade enn å fylle diesel/bensin. På min bil betaler jeg vel rundt 100-150 kr om jeg må hurtiglade. Og kjører aldri min tom for strøm uansett. 

Kjører mye til og fra Oslo hver mnd og det er en drøm å bare sette seg i bilen og kjøre. Elbilen min er god og kjøre og det har aldri vært noe tull med den. Elsker å kjøre den. 

Pr. i dag klarer jeg ikke finne noe negativt med å ha elbil. Men jeg har bare hatt min i halvannet år da. 

Skrevet

Kjøpte første elbil i 2012. Den gang var rekkevidden begrenset, men mye småkjøring kunne gjøres med den. I den tid var det gratis bom, parkering og svært lav veiavgift.

Fordelene har blitt færre, men strømmen er fortsatt forholdsvis rimelig. Resten av 2026 vil Norges pris gjøre strømmen rimelig. Fra 2027 blir det trolig en annen høyere Norges pris, det gjenstår å se. Nå skal strømmen bli svært kostbar før bensin og diesel blir rimeligere. (Reduksjonen i avgifter på bensin og diesel er planlagt å avsluttes til høsten. )

I 2019 kjøpte jeg en bil med ca 500 km rekkevidde. (Sommerstid) Da var det slutt med å planlegge ladestopp til minste detalj.

Har benyttet hjemmelading i all hovedsak.

Hurtiglading på lengre turer. Kø kan oppstå, men så lenge en ikke venter til det ingen margin kan en ofte kjøre litt videre og finne en annen ladestasjon uten kø.

Hvor lang levetid en elbil har i forhold til biler med bensin og diesel motor er noe usikkert. Noen har opplevd mye problemer med helt nye elbiler, der dyre deler blir byttet på garanti. Når garantien utløper kan det fort bli for dyrt å reparere om en kostbar del må byttes. Det er ikke så mange verksteder som reparerer, mange bytter bare deler. 

Men, noen verksteder finnes og flere vil det trolig bli når det blir flere eldre elbiler utenfor garanti. 

Nå kan det samme skje med nyere bensin og diesel biler også, der er salgstallene lave siste årene blir det kanskje færre verksteder som faktisk kan reparere slike biler om noen år. 😃

Skrevet

Hatt elbil siden 2020, og opplevde ladekø sist i 2022 eller noe sånt. Etter at Tesla åpnet sine ladere for andre bilmerker er det stort sett flust med ladere der man trenger dem. 
Elbil er kjekt når man kjører rundt i Oslo. Mange parkeringsplasser med ladere som er ledig. Så er alle vanlige parkeringsplasser fulle når man er på Hvervenbukta og bader er det bare å parkere på ladeplassen og starte ladeprosessen. 
Savner ikke diesel, ingen glede i en 1,6-1,8liter TDI uansett 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det er også mindre hassel med div slitedeler, olje, dieselfilter mm! Så her sparer du også endel. Merk at rekkevidden er mindre om vinteren. Lader kun hjemme (Svært rimelig og bedre for batteriet) Har ladet på stasjon en gang da jeg mistet mye energi på motorvei + regn og snø. Om sommeren har jeg en rekkevidde op 44 mil og det er ganske deilig:)

Anonymkode: 6bd0c...c28

AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra diesel til elbil for fem år siden, og har aldri sett meg tilbake.

Det meste er allerede nevnt i tråden. Jeg ville bare nevne at dette med ladekø, rekkeviddeangst osv er opphauset slik jeg ser det. I mitt liv er det veldig sjelden bruk for hurtiglading, og enda sjeldnere ladekø. Hurtiglader egentlig bare når vi drar på sommerferie, for både hytta og familie er innafor bilens rekkevidde. Det kommer selvsagt an på ditt kjøremønster og hvilken rekkevidde bilen din har. 

Enkelt sagt: Totalt i løpet av ett år bruker jeg mye mindre tid ved ladestasjoner nå (inkludert kø), enn ved bensinstasjoner før. 99% av lading foregår jo i garasjen hjemme. 

På langtur må man jo ha tissepauser uansett, så taper ikke noe tid på lading. Gjør du større oppgaver på do, er bilen ferdigladet før du er ferdig på do.

Støtter forslaget over her: prøv noen ladestasjoner i starten, selv om du ikke trenger det. Bare for å bli trygg på at du vet hvordan det virker, at du har de nødvendige appene osv. Det er lettere enn du tror.

Hvis du kjører samme langtur ofte, så finner du etterhvert dine favorittladere langs ruta, og du slipper å planlegge på forhånd.

Vi bruker helst Tesla Supercharger (har Skoda). Noen gamle Tesla-ladere har kort kabel, slik at hvis du har bil med ladeluke til høyre bak eller til venstre foran (motsatt av Tesla-biler), så må du okkupere to plasser eller parkere på snei for at kabelen skal rekke. Men nyere Tesla-ladere har lang nok kabel.

Det som var vanskeligst for meg å bli vant til med den nye bilen, var bakhjulsdriften. Har alltid hatt bil med framhjulsdrift, så det var en tilvenningssak, spesielt på vinterføre. 

Anonymkode: b5fd8...311

AnonymBruker
Skrevet

Byttet til elbil i vår. Måtte få lader hjemme, det kostet ca 25 000. Men betaler mye mindre i drivstoff og mindre i bom. Lett å lade hjemme, aldri stress med å måtte innom stasjoner, bortsett fra på langturer.  Blir bare elbil på meg heretter. 

Anonymkode: 585b6...f21

AnonymBruker
Skrevet

Elbil siden 2012, og har spart så mye penger på bilbudsjettet at vi fikk råd til veteranbil til både han og meg. :D Det er helt ekstremt hvor mye billigere elbil er fordi du også slipper så å si all vedlikehold. Ikke kjøp Volkswagen eller Stellantis da, de er fortsatt like dårlig og trenger bestandige verkstedoppholdet. Gå for Kia/Hyundai, Nissan, MG eller en ekstremt velholdt Tesla (litt sjansespill med de, men det er effektive og billige biler).

Lading er helt problemløs. Å lade hjemme er jo spektakulært enkelt og så, så billig. Særlig med Norgespris nå. På tur er vi jo tissetrengt eller skal ha litt mat og da går det helt fint. Til å begynne med hadde vi en LEAF og den lada så tregt på langtur. Men det gjorde ingenting. Hver eneste fergekai her har elbillading også.

Du får ikke ett sekund å savne en treg og stinkende diesel på. Good riddance!

Anonymkode: 5a4b5...de0

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Tusen takk for alle svar!! Det hjalp veldig og jeg kommer definitivt til å gå for elbil. Skal prøve litt forskjellige før jeg kjøper, men har veldig lyst på Skoda Enyaq😄 

Skrevet

Fysj og fysj 

• Liker 1
Skrevet

Vi byttet ut bensinbil med elbil i 2018. Det varte ikke lenge før vi byttet ut dieselbilen med en elbil til. Har ikke hørt om noen som har angret, bare på at de ikke byttet før 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi byttet både diesel og bensinbilen i 2 EL. Har ikke sett meg tilbake.

2015 diesel vs 2023 EL er en litt meningsløs sammenligning. Det blir som å sammenligne Real Madrid med Mandalskameratene. Begge er fotballklubber, men der stopper likheten. EL er overlegent på samtlige parametere.

Det er snart 3 år siden vi byttet bilene til EL. Har ikke stått i noe ladekø en, eneste gang.

Jeg har ikke utgifter til «drivstoff» på den jeg kjører i hverdagen, da jeg lader gratis på jobb. Lader stort sett på jobb hver mandag.. thats it.

Hytta vår er ca 32 mil unna. Da pleier jeg å stoppe ca halvveis for å lufte bikkja. Da lader jeg som regel litt opp igjen mens jeg går en tur med bikkja. 

Skal sies at jeg ikke er en som pleier å kjøre langt. Jeg har hatt førerkort i nøyaktig 30 år. Lengste jeg har kjørt i hele mitt liv som sjåfør er Oslo-Bergen. Da stoppet jeg 2 eller 3 ganger for å strekke på bena, kjøpe kaffe/mat, fylle diesel osv.

Jeg har heller aldri hatt behov for tilhenger. Ikke en, eneste gang.

Anonymkode: a4adc...13f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Elbil siden 2012, og har spart så mye penger på bilbudsjettet at vi fikk råd til veteranbil til både han og meg. :D Det er helt ekstremt hvor mye billigere elbil er fordi du også slipper så å si all vedlikehold. Ikke kjøp Volkswagen eller Stellantis da, de er fortsatt like dårlig og trenger bestandige verkstedoppholdet. Gå for Kia/Hyundai, Nissan, MG eller en ekstremt velholdt Tesla (litt sjansespill med de, men det er effektive og billige biler).

Lading er helt problemløs. Å lade hjemme er jo spektakulært enkelt og så, så billig. Særlig med Norgespris nå. På tur er vi jo tissetrengt eller skal ha litt mat og da går det helt fint. Til å begynne med hadde vi en LEAF og den lada så tregt på langtur. Men det gjorde ingenting. Hver eneste fergekai her har elbillading også.

Du får ikke ett sekund å savne en treg og stinkende diesel på. Good riddance!

Anonymkode: 5a4b5...de0

Vel, jeg kjører Stellantis bil (Opel). Ikke et eneste feilslag. De gangene jeg har hatt bilen min på verksted, har det vært for å bytte slitedeler. Som for øvrig må gjøres på alle biler, uansett merke. 

Ikke har det vært mange verksted-opphold heller, det kan jeg telle på en hånd. Jeg har også hatt en Vw som leiebil, ikke noe tull med den heller. 

Så den påstanden din kjøper jeg ikke. Jeg kjøper gjerne Stellantis bil igjen. Kia, Hyundai, Nissan eller MG er heller ikke feilfrie biler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...