AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Skrevet 5 timer siden Hei! Jeg ønsker å høre fra dere som har gått fra dieselbil til elbil. Vi skal utvide familien og jeg trenger større bil. Jeg har alltid hatt bensin/diesel biler og har vært litt imot elbil. Nå derimot, vurderer jeg å bytte til elbil pga økonomi. Om jeg skal kjøpe en dieselbil må jeg kjøpe en ganske gammel en (typ 2015-2016 mod), men om jeg kjøper en elbil til ca. samme pris kan jeg kjøpe en 2022/2023 modell. Jeg har ca. 2500kr i utgifter på diesel hver måned så regner med jeg kommer til å spare litt der også om jeg bytter. Dere som har gått fra dieselbil til elbil, angrer dere eller er dere fornøyd med valget? Tenker da både økonomisk sett, men også dette med tid. Det jeg er redd for er at jeg kommer til å bli dritt lei av å måtte stå i ladekø osv. Tror egentlig ikke dette blir et stort problem, for stort sett skal bilen brukes frem og tilbake til jobb og bhg, og da holder det å lade hjemme. Men av og til vil det jo bli lengre turer. Del gjerne både positive og negative erfaringer, takk på forhånd 😊 Anonymkode: 5f7c4...b28
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Gikk over fra bensin til el i vinter, angrer ikke så langt. Har ikke hatt noen lengre turer enda som kan medføre lange køer. Lader mest hjemme med Norgespris, så det blir ikke store kostnaden. Når du ser på prisen på elbil, ta med den summen du har i drivstoff pr.mnd og legg den på pris pr.mnd for hva du kunne avsett til til kjøp av en bensin/diesel bil. Da får du en ganske ny bil med alskens funksjoner som fungerer så der. Men ikke kjøp elbil i den formening om at den er vedlikeholdsfri. Nå topper elbiler statistikken for hvor mye feil det er med det som beveger seg under bilen, da eier ikke gidder å følge opp og få ting fikset før det er tid for PKK. Hvilket merke du går for må du nesten finne ut av selv. Har selv en ID4, og den har 3 plasser med ISO-feste bl.a. kjører du mye langt på vinteren er forvarming av batteriet et must, det tar litt tid når den funksjonen ikke er på bilen. Min har ikke, men der jeg har vert enkelte helger har jeg hatt muligheten til normallading(AC) og da får bilen 11kw. Noen få tar imot 22kw. Anonymkode: cb87d...06b
Illuminatum Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden Byttet til elbil for 10 år siden og ikke angret. Sparte 2000 i mnd i drivstoff med en gang. Hver morgen starter jeg med fulladet bil og trenger ikke jevnlige stopp for fylling. Reiser stort sett noen langturer i året. De fleste er enten 30 mil eller 60 mil. Ikke noe problem de få gangene vi er på tur.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Jeg hadde dieselbil ganske lenge, selv om jeg var positiv til elbil hele tiden. Har opplevd overgangen til elbil som veldig grei. En del ting er annerledes, og hvis man i utgangspunktet er skeptisk til elbil så kan nok disse endringene oppleves som negative. Men for meg har det ikke vært negativt. Jeg lader stort sett hjemme. Har stort nok batteri til at jeg kommer meg til og fra de vanlige destinasjonene mine uten å lade. Kommer meg til hytta på fjellet uten å lade, men må lade der for å komme hjem uten ladepause. Har brukt den på langtur noen somre. Hvis man planlegger på forhånd hvor man vil lade og hvilke ladere som finnes hvor, og kapasiteten der, så er det en positiv opplevelse. Vi har med hund, så stort sett passer det med en stopp for hundelufting når bilen trenger påfyll av strøm. Man finner god beskrivelse av omgivelsene rundt ladeplasser i hele Europa på nettet, så man vet om man kan finne et sted for lunsj, toaletter, Europas største outlet, antikvariat eller en badeplass i nærheten. Har ikke opplevd ladeangst, savner ikke clutch/ giring, og har spart mye på drivstoffutgifter. Mitt tips er å prøve ut mange ulike ladescenarioer (kommunal bylading, ulike hurtigladere, lading hjemme hos andre, lading ved arbeidplassen osv), på rolige dager med godt vær, selv om man ikke har virkelig behov for det akkurat da. Bare lad noen minutter, behøver ikke koste mange ørene. Da er man forberedt den kalde januardagen du våkner og bilen ikke har full-ladet om natten eller noe annet uforutsett inntreffer. Da har man allerede prøvd ulike kabler, apper, leverandører osv. Da vet man at man kanskje må stå med bilen på skrå hvis man lader en ikke-tesla på en teslalader og slike ting. Anonymkode: 22496...32d
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Gikk fra diesel til EL for 13 år siden. Har aldri angret og går aldri tilbake. Står omtrent aldri i ladekø, og kjører Europa rundt hver sommer. I tillegg er det aldri noe problem å startet uansett hvor kaldt det er, og jeg setter meg alltid inn i varm bil om vinteren og kald bil om sommeren. Anonymkode: 69dfa...21b
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Vi byttet for fire år siden. Lader hjemme og har Norgespris, så det er rimelig med strøm. I tillegg var dogmode som Tesla har kjempeviktig. Vi kjører mellom øst og vest 5-6 ganger i året. Eneste gangene vi har vært i ladekø er på de store påskeutfartsdagene, men aldri mer enn fem minutter. Vi lader som oftest der det er mulig å kjøpe noe mat og få hele flokken på 5 på do. På den tiden det tar er vi mer enn ferdiglaget til å kjøre videre. Så lenge du har mulighet til hjemmelading kommer du ikke til å angre. Anonymkode: 3d529...1ed
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Er mange rimelige el-biler for salg (10-50K). Hjemmelader er et must. Billig transport så sant du ikke må låne penger. Anonymkode: 6d81e...591
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Byttet for to år siden. To ganger hittil har vi opplevd at det er kronglete med ladekøer på populære stoppesteder + kjøpesenter på et og samme sted. Det var så full parkeringsplass at alle krongla rundt for å finne parkering, ikke bare vi som måtte lade. Vi kjørte videre til neste plass, litt tregere ladere, men ingen kø. Alle andre ganger har det vært helt uproblematisk, og vi kjører den uansett aldri så utladet at vi ikke har ekstra å gå på (unntatt ei gang, kjørte da på 0% i over en halvtime før jeg fikk somla ræva på en ladeplass pga angst (åpenbart ikke rekkeviddeangst, haha)). Kjører ca like langt med elbilen som med dieselbilen før den må lade, litt kortere på vinterstid, men ikke så vi har tenkt over det. Men den kan tydeligvis kjøre minst halvtimes tid på 0% attpåtil. Vi har ikke hjemmelader (enda), men det antar jeg du tenker å få, og da vil du ikke trenge samme lademulighetene som oss. Lader på jobb og når vi er på butikken, og på langturer mens vi har matpause. Kostnaden på bil har sunket ca 40% etter vi fikk elbil. Vi kommer aldri til å gå tilbake til besin eller diesel. Anonymkode: ef4b1...249
Mardina Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg ønsker å høre fra dere som har gått fra dieselbil til elbil. Vi skal utvide familien og jeg trenger større bil. Jeg har alltid hatt bensin/diesel biler og har vært litt imot elbil. Nå derimot, vurderer jeg å bytte til elbil pga økonomi. Om jeg skal kjøpe en dieselbil må jeg kjøpe en ganske gammel en (typ 2015-2016 mod), men om jeg kjøper en elbil til ca. samme pris kan jeg kjøpe en 2022/2023 modell. Jeg har ca. 2500kr i utgifter på diesel hver måned så regner med jeg kommer til å spare litt der også om jeg bytter. Dere som har gått fra dieselbil til elbil, angrer dere eller er dere fornøyd med valget? Tenker da både økonomisk sett, men også dette med tid. Det jeg er redd for er at jeg kommer til å bli dritt lei av å måtte stå i ladekø osv. Tror egentlig ikke dette blir et stort problem, for stort sett skal bilen brukes frem og tilbake til jobb og bhg, og da holder det å lade hjemme. Men av og til vil det jo bli lengre turer. Del gjerne både positive og negative erfaringer, takk på forhånd 😊 Anonymkode: 5f7c4...b28 Angrer ikke et eneste sekund på at jeg kjøpte meg elbil. Det blir ALDRI mer fossilbil for meg, for det blir som å gå tilbake til hest og kjerre for meg. Jeg har aldri hatt et billigere bilhold enn det jeg nå har med elbilen min. Jeg lader stort sett hjemme eller hos foreldrene til min kjæreste. Sjelden jeg bruker hurtigladere. Om jeg gjør det, så er det uansett billigere å hurtiglade enn å fylle diesel/bensin. På min bil betaler jeg vel rundt 100-150 kr om jeg må hurtiglade. Og kjører aldri min tom for strøm uansett. Kjører mye til og fra Oslo hver mnd og det er en drøm å bare sette seg i bilen og kjøre. Elbilen min er god og kjøre og det har aldri vært noe tull med den. Elsker å kjøre den. Pr. i dag klarer jeg ikke finne noe negativt med å ha elbil. Men jeg har bare hatt min i halvannet år da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå