Perineum Skrevet 19 timer siden #1 Skrevet 19 timer siden (endret) Spania har ikke kontroll på egne grenser. Og resten av Europa innser at de må betale prisen for at Spania lekker som en sil. Den spanske regjeringen har nettopp gitt en halv million papirløse lovlig opphold. Det i kombinasjon med at spansk Høyesterett nylig avgjorde at ingen kan avvises dersom de kommer sjøveien, gjør at denne stormingen ikke kom som noen overraskelske. Sterkere pullfaktor kan man nesten ikke finne. Alle som har klarte å svømme rundt gjerde kan i realiteten nå begynne å planlegge for en nytt liv i et valgfritt europeisk land. Med eller uten papirer. I en tid hvor statsgrenser er under sterkt press og ikke er noen selvfølge, og fremmede stormakter som mobber europa for sin manglende evne til å forsvare sine grenser, så er det ikke rart at velgere søker alternativer utenfor de etablerte partiene. Velgere er ikke så kompliserte. De merker det dersom staten ikke kan beskytte landet og grensene, og vil velge noen som sier de kan. Det er bemerkelsesverdig at mange etablerte partier er villig til å la høyrepopulistiske partier få fritt spillerom, kun fordi de vil ha liberal innvandringspolitikk og åpne grenser. Er det virkelig så viktig? Endret 19 timer siden av Perineum 6 1
elisa1819 Skrevet 19 timer siden #2 Skrevet 19 timer siden Regner med at de får stengt den grensa rimelig kjapt, det gjorde de i hvert fall sist, i 2021. Tror det er et bra samarbeid mellom Marokko og Spania der, ettersom Ceuta rent faktisk ligger i Marokko. Rart er det dog, hvorfor gjør de det? De veit jo de blir sendt tilbake. 2
Username6877 Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden They said they cooperate with Morocco on all areas, including migration, and that both countries have agreed to strengthen efforts to address matter, including "the handover, as soon as possible, of all people who have entered Ceuta illegally". EU samarbeider tett med sine naboland, inkludert Marokko for å stanse ulovlig innvandring og returnere de som kommer til europa ulovlig. Det har vært en suksess med antall asylsøkere og ulovlige migranter tilbake på nivået før flyktningkrisen i 2015. Denne enkeltsaken er ikke bra, men er noe Spania i samarbeid med EU kan løse. De ulovlige migrantene må arresteres og sendes hjem så raskt som mulig for å vise tydelig at dette ikke er noe europa aksepterer. 8
Anne Liese Braun Skrevet 13 timer siden #4 Skrevet 13 timer siden elisa1819 skrev (6 timer siden): Rart er det dog, hvorfor gjør de det? De veit jo de blir sendt tilbake. det var vel noe med en domsavgjørelse om at flyktninger som nådde enklaven svømmende ikke kunne bli avvist direkte. Dvs. det blir vel for hver og en av dem en prosess å få dem ut igjen. Det må jo være en fortvilt situasjon i Marokko, iom at de begir seg ut på en flere timers lang svømmetur.
Gratis Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden (endret) Kun unge menn i beste militær alder. Spania styres av en venstreradikal selv destruktiv regjering som kommer til å ønske alle disse velkommen. Fordi de lider av "white guilt" og er villig til å ofre sine døtre på "alteret" for sosial aksept. Slik går det når feministene får styre i fred. Endret 12 timer siden av Gratis 5 1
Thesummerfairy Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden Det er en invasjon av tusenvis av muslimske menn med verdier som ikke går overens med vestlige verdier. I England får jo nesten alle som invaderer England med båt opphold der. Man sier jo at mange av disse landene er farlige å reise til- iallfall som kvinne som reiser alene. Og ennå så slipper vi inn folk fra disse landene hit og importerer det som gjør det farlig i disse landene- til Europa så det også blir mer utrygt her. 7 2
Kalkula Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Spania er også ødelagt av innvandring fra Afrika/midtøsten... 5
Perineum Skrevet 9 timer siden Forfatter #8 Skrevet 9 timer siden Ikke mange som har troen på at Spania kan gjøre annet enn å sende de 50 000 som har kommet til nå, andre steder enn til fastlandet. Meloni i Italia og Le pen i Frankrike snakker nå åpent om muligheten for å suspendere Spania fra Schengen. Når det går opp for andre europeiske politikere hvor liten kontroll Spania har, vil de måtte følge Italia, ellers risikerer de en eksplosjon i støtte til høyresiden. 4
Username6877 Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Perineum skrev (1 time siden): Meloni i Italia og Le pen i Frankrike snakker nå åpent om muligheten for å suspendere Spania fra Schengen. Når det går opp for andre europeiske politikere hvor liten kontroll Spania har, vil de måtte følge Italia, ellers risikerer de en eksplosjon i støtte til høyresiden. Noen burde fortelle dem hvordan det gikk for britene da de gikk ut av EU og saamarbeidene som hjalp dem med å kontrollere grensene. Vil de kontrollere grensene må det mer samarbeid til. EU har allerede sørget for rekordlav ulovlig innvandring gjennom tettere samarbeid og strengere poliitkk, å reversere til hvert land sin øy politikken som førte til flyktningkrisen i 2015 er en veldig dårlig ide. 2
Perineum Skrevet 7 timer siden Forfatter #10 Skrevet 7 timer siden Username6877 skrev (18 minutter siden): Noen burde fortelle dem hvordan det gikk for britene da de gikk ut av EU og saamarbeidene som hjalp dem med å kontrollere grensene. Vil de kontrollere grensene må det mer samarbeid til. EU har allerede sørget for rekordlav ulovlig innvandring gjennom tettere samarbeid og strengere poliitkk, å reversere til hvert land sin øy politikken som førte til flyktningkrisen i 2015 er en veldig dårlig ide. Britene fikk høyere innvandring etter brexit på grunn av egne politiske valg. Da eu-borgere dro hjem innførte de en rett for bedrifter til å sponse arbeidsinnvandring fra utenfor EU. Det førte til en masse kebabsjapper og vaskefirmaer som nærmest kunne hente hvem de ville og hvor mange de ville. 4 1
Username6877 Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Perineum skrev (21 minutter siden): Britene fikk høyere innvandring etter brexit på grunn av egne politiske valg. Da eu-borgere dro hjem innførte de en rett for bedrifter til å sponse arbeidsinnvandring fra utenfor EU. Det førte til en masse kebabsjapper og vaskefirmaer som nærmest kunne hente hvem de ville og hvor mange de ville. Jeg snakker om ulovlig innvandring her. Antall båter som kryseer kanalen med ulovlige migranter er rekordhøy, og uten tett samarbeid med nabolandene i EU klarer ikke britene å stanse det, tross løftene fra Farage og Brexit om at de skulle få full kontroll over grensene om de bare meldte seg ut. 3
Trolltunge Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Åpne grensene. Lukkede grenser betyr bare at de fattigste prøver å komme over, og ikke kan reise hjem igjen, noen gang, fordi da er de "dumme". Vi ble ikke oversvømt da Romania ble med i Eu. Folk kommer og drar igjen ofte når det er mulig. Er det stengte grenser kommer folk bare. De kan ikke dra hjem igjen om de angrer aldri så mye. Det er å dele ut bolig og penger vi bør stramme inn på. Mer "Velkommen, men klar deg selv!" Ikke like attraktivt det. 4
alfathealfa Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden Bare å finne fram popcornet 🍿 Spanske myndigheter (utenriksminister Albares) har selv sagt at de ikke ønsker partisk demagogi. Som er det eneste de på ytre høyre har å by på (brått stille om å hjelpe dem der de er - har de egentlig noen løsninger, eller er det bare ord?). Det Høyesterett i Spania har sagt, er at man har rett til individuell behandling. Individuell behandling har ingen betydning for resultatet. Individuell behandling av myndighetene er vel noe de gamle liberalistene var for, før ytre høyre ble en kloakk av brungrums. At 18 mennesker er døde er visst ikke så farlig. De er jo brune. Ikke at jeg tror de monomane på ytre høyre er interessert i fakta. 😄🍿 2
alfathealfa Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Thesummerfairy skrev (3 timer siden): Det er en invasjon av tusenvis av muslimske menn med verdier som ikke går overens med vestlige verdier. I England får jo nesten alle som invaderer England med båt opphold der. Man sier jo at mange av disse landene er farlige å reise til- iallfall som kvinne som reiser alene. Og ennå så slipper vi inn folk fra disse landene hit og importerer det som gjør det farlig i disse landene- til Europa så det også blir mer utrygt her. La meg få gjøre en ting klinkende klart: Det som er farlig for kvinner er å ha en partner. Vold og drap mot kvinner blir gjennomgående begått av partner eller en eks. De fleste norske kvinner er partnere med etnisk norske menn. You do the math. 3
Thesummerfairy Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden alfathealfa skrev (9 minutter siden): La meg få gjøre en ting klinkende klart: Det som er farlig for kvinner er å ha en partner. Vold og drap mot kvinner blir gjennomgående begått av partner eller en eks. De fleste norske kvinner er partnere med etnisk norske menn. You do the math. Ja menn generelt kan være en fare for kvinner. Men selv om norske menn kan være voldelige og drepe så betyr det ikke at man burde få inn flere menn fra områder der verdier og kultur og kvinnesyn er en kjent fare for kvinner. Da blir det ikke bare farlig å være i et forhold men også farligere f.eks. gå ute alene om kvelden. Hvis det allerede er et problem med vold og drap begått av menn så burde man ikke få inn ennå flere problemer til landet med tankegangen til bl.a. muslimske menn. 1 3
Nettrollet Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden Gratis skrev (5 timer siden): Kun unge menn i beste militær alder. Spania styres av en venstreradikal selv destruktiv regjering som kommer til å ønske alle disse velkommen. Fordi de lider av "white guilt" og er villig til å ofre sine døtre på "alteret" for sosial aksept. Slik går det når feministene får styre i fred. Sikker på at du ikke får klemt inn flere høyreekstremistiske buzzwords i innlegget ditt? 2 3
elisa1819 Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden For meg er det et stort dilemma. Jeg tenker alle mennesker har rett til å jakte etter lykke og optimalisering av egne og familiens livsvilkår. Jeg tenker også alle mennesker er verdt akkurat like mye, uavhengig av kjønn, religion, hudfarge og legning. Intet menneske er en øy, alle henger sammen med alle. Samtidig tror jeg at unge menn og mennesker fra Marokko ikke flykter fra krig og forfølgelse (da hadde vi vært moralsk forplikta til å hjelpe dem uansett hva), men at de flykter fra grå og håpløs småfattigdom, mangel på muligheter og arbeidsløshet. Hadde jeg vært en mamma til unge marokkanske menn som jeg visste ville komme til å surre rundt i småskala fattigdom og kjedsomhet og mangel på muligheter hele livet, ville jeg oppfordra dem til å søke lykken gjennom å svømme inn til Europa. Heldigvis er jeg ikke i den situasjonen, barna mine har en haug med muligheter, og det er ren flaks, samtidig som det er ganske urettferdig. Tenker løsningen må være å ha mange tanker i hodet samtidig, det internasjonale samfunnet (det som er igjen av det etter Trump og ytre høyres herjinger) må jobbe på for å bedre kårene økonomisk på globalt nivå), vi må ta inn over oss at alle mennesker er likeverdige og at vi priviligerte må hjelpe de fattigere, samtidig som vi ikke kan ha vidåpne grenser for alle økonomiske flyktninger.
Muskath Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden elisa1819 skrev (13 timer siden): Regner med at de får stengt den grensa rimelig kjapt, det gjorde de i hvert fall sist, i 2021. Tror det er et bra samarbeid mellom Marokko og Spania der, ettersom Ceuta rent faktisk ligger i Marokko. Rart er det dog, hvorfor gjør de det? De veit jo de blir sendt tilbake. Blir de sendt tilbake? Kan du dokumentere at systemet er sånn? 1
elisa1819 Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden Muskath skrev (Akkurat nå): Blir de sendt tilbake? Kan du dokumentere at systemet er sånn? Jeg kan selvfølgelig ikke dokumentere det, jeg er ikke ansatt i den spanske staten. Det jeg vet er at det har skjedd før, i 2021, og at Spania har erfaring med å håndtere situasjonen. I tillegg vet jeg at Marokko med jevne mellomrom har ønsket å få tilbake Ceuta og Mellila, de spanske eksklavene i Marokko, men Spania har ikke ønsket å gi dem tilbake til Marokko. Ellers samarbeider disse to landene greit, tror jeg. En løsning kunne jo vært å gi Ceuta og Melilla tilbake tilbake til Marokko igjen, men det er vel ingen av landene spesielt interessert i akkurat nå, og minst av alt den spansk-marokkanske befolkningen i eksklavene.
Muskath Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden (endret) Kan du dokumentere det du vet da, at immigranter ble sendt tilbake i 2021, og hvor mange var det i forhold til antallet nå? Til @elisa1819 Endret 5 timer siden av Muskath 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå