AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:47 #1 Skrevet torsdag kl. 08:47 Jeg vurderer søke meg en BPA jobb, men flere av brukerne trenger hjelp til personlig hygiene. Jeg kvier meg ekstremt for akkurat den delen og lurer på hvordan det er for både bruker og BPA når det gjelder akkurat denne delen. Det tar kanskje ikke mange minuttene å vaske noen nedentil, men er de minuttene fylt med stillhet og er ubehagelige? Jeg ønsker virkelig ikke å nedverdige ett menneske som trenger den hjelpen. Jeg er dame selv og skulle fint klart å vaske en dame nedentil, men har aldri vasket en mann. Jeg hadde virkelig satt pris på om noen kunne fortelle meg om akkurat denne arbeidspppgaven for en bruker og BPA. Det er bare denne delen som gjør at jeg ennå ikke har søkt. Fortell gjerne om hvordan hvordan en vanlig arbeidsdag er for deg som er BPA også. Jeg elsker å snakke med folk og kan snakke opp absolutt alt. Er det mye normal prat eller er det noen som opplever mye stillhet mens bruker gjør andre ting som f.eks. en hobby eller f.eks. ser en film? Hva gjør dere som BPA hvis en bruker vil se en film, ser dere den sammen med brukeren? Jeg ønsker en bruker som liker å snakke, ønsker ikke å sitte der i flere timer fordi bruker skal se flere episoder i en serie o.l. Anonymkode: fa288...5c5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:05 #2 Skrevet torsdag kl. 09:05 Så kjekt at du tenker å søke jobb som BPA. Det er en viktig jobb som kan være utrolig givende. De som trenger BPA er veldig forskjellige, akkurat som alle andre. Det viktigste i den jobben er nesten kjemi mellom assistent og arbeidsleder (den du blir assistent for). Ikke alle har behov for hjelp til personlig hygiene, men skal du jobbe for noen som har det vil du få veldig god opplæring på hva som er greit og trygt for akkurat den personen. Jeg har ikke assistent for meg selv, men er arbeidsleder for assistenter siden ungdommen min har BPA. Jeg kjenner også mange voksne som har BPA. Vil råde deg til å lese annonsene godt og finne noen som snakker til deg i form av interresser. For eksempel bruker min venninne som er blind mye sine assistenter til å kunne være sosial, reise i inn og utland, komme seg fra sted til sted, være med på konserter osv. I tillegg blir det der endel praktisk i hjemmet, handling, husstell osv. Der er det ingenting på personlig hygiene. Hos oss hvor det er en ungdom som har assistent og hen bruker bleier stiller det seg annerledes. En typisk vakt her kan innebære ett til to bleieskift,hjelpe til med en tur i dusjen enkelte dager osv. Vi har lite husarbeidsoppgaver. Det blir endel bilkjøring hos oss, følge til fritidsaktiviteter, dra på besøk tli familie, venner og kjente, gå ved siden av hest ved riding, sykle tandemsykkel, og noen ganger bli med på ferier, hytteturer, ligge i telt osv. Anonymkode: 6b2e3...775
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:26 #3 Skrevet torsdag kl. 10:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så kjekt at du tenker å søke jobb som BPA. Det er en viktig jobb som kan være utrolig givende. De som trenger BPA er veldig forskjellige, akkurat som alle andre. Det viktigste i den jobben er nesten kjemi mellom assistent og arbeidsleder (den du blir assistent for). Ikke alle har behov for hjelp til personlig hygiene, men skal du jobbe for noen som har det vil du få veldig god opplæring på hva som er greit og trygt for akkurat den personen. Jeg har ikke assistent for meg selv, men er arbeidsleder for assistenter siden ungdommen min har BPA. Jeg kjenner også mange voksne som har BPA. Vil råde deg til å lese annonsene godt og finne noen som snakker til deg i form av interresser. For eksempel bruker min venninne som er blind mye sine assistenter til å kunne være sosial, reise i inn og utland, komme seg fra sted til sted, være med på konserter osv. I tillegg blir det der endel praktisk i hjemmet, handling, husstell osv. Der er det ingenting på personlig hygiene. Hos oss hvor det er en ungdom som har assistent og hen bruker bleier stiller det seg annerledes. En typisk vakt her kan innebære ett til to bleieskift,hjelpe til med en tur i dusjen enkelte dager osv. Vi har lite husarbeidsoppgaver. Det blir endel bilkjøring hos oss, følge til fritidsaktiviteter, dra på besøk tli familie, venner og kjente, gå ved siden av hest ved riding, sykle tandemsykkel, og noen ganger bli med på ferier, hytteturer, ligge i telt osv. Anonymkode: 6b2e3...775 Jeg har noe spørsmål til det du svarer. Veldig takknemlig for ett langt og fint svar fra deg også 😊 Høres veldig fint ut med opplæring til personlig stell og hvor grensene går. Er det da bruker som lærer bort eller en annen person? Jeg er nok mest redd for å gjøre bruker forlegen ved å kanskje knote eller gjøre ting som føles ubehagelig for bruker. Om en bruker sier at hen ikke bryr seg om hva jeg evt ser og gjør nedentil hjelper ikke meg så mye da jeg i alle fall i begynnelsen vil være overnervøs for å gjøre feil. Vedr bilkjøring, stiller de da med egen bil? Jeg bor i en by og kunne tenkt meg å gå eller sykle til brukeren. Kan stille med bil om nødvendig altså. Eventuelt turer, hvem betaler for det? Jeg har ikke råd til en uke i syden for eksempel eller reiser i Norge. Kan godt gå på kafé og spise ute en gang i blant, men lønnen tilsier ikke dette for ofte for min del. Høres ut som ungdommen din har ett fullverdig liv og det er akkurat sånn det skal være også. Anonymkode: fa288...5c5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:26 #4 Skrevet torsdag kl. 12:26 Som BPA skal du hjelpe brukeren til å leve et fullverdig liv - sitt liv. Du skal fylle inn der hvor brukerens ressurser ikke strekker til. Det vil være en veldig variabel jobb. Det er svært forskjellig hva brukerne trenger. Forstår at du kvier deg mot nedentilstell, men det er ekkelt/rart de to første gangene, så går det seg til. Hva brukeren gjør/ikke gjør selv, er veldig forskjellig. Det som er viktig at at brukeren skal få bruke sine ressurser, det vil si, gjøre så mye som den klarer selv. Hvem som lærer opp, vil være forskjellig fra ordning til ordning. Det kan være bruker, det kan være arbeidsleder, eventuelt foresatt og det kan være en annen assistent. Brukere har ofte egen bil. Bruker du din bil, skal bruker betale deg dersom bruker er med. Er bruker ikke med, det vil si du har kjørt et sted og må kjøre hjem igjen alene, leverer du reiseregning. Spiser dere ute, legger du ut og får igjen av utleggskassa. Reiser du på tur, blir turen betalt. Du skal ikke ha noen utgifter ved å være i jobb. Det er gode ordninger rundt dette. Vil brukeren se seriemaraton og ha deg der, så sitter du med brukeren. Ønsker brukeren å være alene, trekker du deg unna. Anonymkode: 19d40...fde
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:32 #5 Skrevet torsdag kl. 12:32 Jobber ikke som bpa, men i bolig. Jeg var litt bekymret før jeg startet, slik du beskriver. Det tok ikke lang tid før alt av stell og intimhygiene ble så hverdagslig at jeg ikke tenkte over det lenger. Vasker og steller med kvinner og menn imens jeg hører på radioen eller snakker om alt og ingenting. Du venner deg til det😊 Anonymkode: 72a44...4bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå