AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:42 #1 Skrevet onsdag kl. 18:42 Hørte på nyheter at studenter må jobbe ved siden av studiene for å klare seg. Hvor mye får de i studielån nå? Anonymkode: 2865f...03b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:59 #2 Skrevet onsdag kl. 18:59 Sånn har det jo alltid vært. Jeg jobbet jevnt og trutt igjennom mine studier. Det er også lurt med tanke på fremtidige referanser. Hvor langt studielånet rekker avhenger av hvor man studerer. Lån/stipend 170.000 kr året. Anonymkode: 6f69a...d3a 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:54 #3 Skrevet onsdag kl. 19:54 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Sånn har det jo alltid vært. Jeg jobbet jevnt og trutt igjennom mine studier. Det er også lurt med tanke på fremtidige referanser. Hvor langt studielånet rekker avhenger av hvor man studerer. Lån/stipend 170.000 kr året. Anonymkode: 6f69a...d3a Så ca 15 000 kr i måneden? De får vel ikke i Juli? Anonymkode: 2865f...03b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:20 #4 Skrevet onsdag kl. 20:20 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så ca 15 000 kr i måneden? De får vel ikke i Juli? Anonymkode: 2865f...03b 11.300 i mnd, samt høyere i august/jan Anonymkode: 6f69a...d3a 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:14 #5 Skrevet torsdag kl. 07:14 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 11.300 i mnd, samt høyere i august/jan Anonymkode: 6f69a...d3a Det er ikke mye. Kommer jo an på hvor høy husleien er på da Anonymkode: 2865f...03b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 07:30 #6 Skrevet torsdag kl. 07:30 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hørte på nyheter at studenter må jobbe ved siden av studiene for å klare seg. Hvor mye får de i studielån nå? Anonymkode: 2865f...03b Det er mulig å klare seg på kun lån og stipend, men det er ikke noe luksusliv. Da må man bo billig, spise billig og leve billig i form av minimalt med utskeielser, festing, kleskjøp, reiser osv... Det er også forskjell på hvor man studerer. Lån og stipend er vel det samme uansett hvor man studerer, men det er trolig stor forskjell på bo- og levekostnader i Oslo og i Bø eller Tromsø. Har selv to barn som studerer og de har begge jobbet litt i sommerferien og enkelte andre ferier når de har vært hjemme, men kke noe utenom det. De har klart seg godt økonomisk med det, men de er begge ganske nøysomme og forsiktige med penger. Anonymkode: 88d5a...942 1
Portia Catonis Skrevet torsdag kl. 14:33 #7 Skrevet torsdag kl. 14:33 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er ikke mye. Kommer jo an på hvor høy husleien er på da Anonymkode: 2865f...03b Man må regne med å bo enten på hybel eller i kollektiv. Til spørsmålet i HI: Ja, man må regne med å jobbe helger, kvelder og ferier hvis man skal få det til å gå rundt som student. De eneste som slipper er de som bor gratis hos foreldre. Sånn har det alltid vært.
Kålrota Skrevet torsdag kl. 14:41 #8 Skrevet torsdag kl. 14:41 Dette er ikke noe nytt, nei. Alle studentene våre jobber fulltid i ferier og i helger ellers.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:42 #9 Skrevet torsdag kl. 14:42 Kålrota skrev (Akkurat nå): Dette er ikke noe nytt, nei. Alle studentene våre jobber fulltid i ferier og i helger ellers. Hva underviser dere i? Anonymkode: 2fe10...bd4
Fossegrimen Skrevet torsdag kl. 14:44 #10 Skrevet torsdag kl. 14:44 Portia Catonis skrev (10 minutter siden): Man må regne med å bo enten på hybel eller i kollektiv. Til spørsmålet i HI: Ja, man må regne med å jobbe helger, kvelder og ferier hvis man skal få det til å gå rundt som student. De eneste som slipper er de som bor gratis hos foreldre. Sånn har det alltid vært. Det der er ikkje sant. Det var fleire av medstudentane mine som ikkje jobba i studietida. Eg studerte frå 2012 til 2018. I Trondheim.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:48 #11 Skrevet torsdag kl. 14:48 Fossegrimen skrev (3 minutter siden): Det der er ikkje sant. Det var fleire av medstudentane mine som ikkje jobba i studietida. Eg studerte frå 2012 til 2018. I Trondheim. Det er sant at ein må rekne med dette, jau. Det er derimot ikkje skreve i stein. Anonymkode: 2fe10...bd4 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:02 #12 Skrevet torsdag kl. 15:02 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hørte på nyheter at studenter må jobbe ved siden av studiene for å klare seg. Anonymkode: 2865f...03b Er det ikke vanlig å jobbe ved siden av studier? Tror ikke jeg kjenner noen som ikke jobbet ved siden av studier. Jeg jobbet 80% fast igjennom bacheloren og 100% igjennom masteren. Tror ikke det er så uvanlig. Har ikke hatt noe studielån. Anonymkode: 67a6a...0ef
Fossegrimen Skrevet torsdag kl. 15:06 #13 Skrevet torsdag kl. 15:06 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er sant at ein må rekne med dette, jau. Det er derimot ikkje skreve i stein. Anonymkode: 2fe10...bd4 No svara eg altså på avsnitt 2, ikkje på det om bustad. Det ER mogleg å leva på berre studielån/stipend om ein er heldig med månadsleiga der ein bur. Men det er eit hardt liv, det er det.
c2c Skrevet torsdag kl. 15:12 #14 Skrevet torsdag kl. 15:12 Med mindre sparebanken mor/far bidrar så skal det godt gjøres å ikke måtte jobbe ved siden av studiene. I Oslo må du som regel ut med minst 10.000,- for et rom i et kollektiv, og da har du brukt opp hele budsjettet der. Jeg ansetter jo studenter selv som jobber under studiet for å få den kompetansen de trenger for å starte fulltid når de er ferdige etter avlagt bachelor. De som ikke har noen arbeidserfaring i løpet av studietiden stiller bakerst i køen når de søker, så sånn sett er det dumt å ikke jobbe samtidig. Unntaket er hvis du har et beinhardt studie hvor du er "garantert" jobb etter eksamen, men de er det vel ikke så mange av. Hvorfor denne aversjonen mot å jobbe? Selv bodde jeg billig, måtte pendle inn til skolen 3-4 dager pr uke, men jobbet nesten 100% ved siden av ( hadde 2 jobber) både kvelder, helger og ferier. Klarte på den måten å ikke bruke en krone i studielån, selv om jeg gikk på privatskole. Brukte ett år på å spare opp til første studieår før jeg begynte. Det lille jeg hadde lånt stod på sparekonto og ble brukt på bil etter ferdig studie. Ble et veldig gunstig billån uten pant i bilen for å si det sånn. Fikk ingen hjelp hjemmefra, men kjøpte meg min første bolig som 25 åring. Nå har jeg kollegaer på over 30 år som har 1 mill i studielån pga bytte av studier , og som ikke får kjøpt seg bolig før de blir pensjonert eller lander en jobb med 2 mill i årslønn. Å basere seg på å studere ved å ta opp maks lån og ikke jobbe er å legge grunnlaget for å bli gjeldsslave til du dør. Anbefales ikke. Men for all del, du gjør som du vil. Klarer du å overleve på 170.000,- i året så er du god, samt at du muligens studerer utenfor de største byene, hvor husleie koster.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:25 #15 Skrevet torsdag kl. 15:25 Fossegrimen skrev (18 minutter siden): No svara eg altså på avsnitt 2, ikkje på det om bustad. Det ER mogleg å leva på berre studielån/stipend om ein er heldig med månadsleiga der ein bur. Men det er eit hardt liv, det er det. Eg svara heller ikkje på det om bustad. Anonymkode: 2fe10...bd4
Summeer Skrevet torsdag kl. 16:59 #16 Skrevet torsdag kl. 16:59 Det er mulig å klare seg på kun lån og stipend om man studerer et billig sted. Beløpet er som noen påpekte det samme uansett hvor i landet du bor. By er mye dyrere enn bygd. Men på den andre siden; de fleste har ikke undervisning mellom medio juni og medio august, om man jobber fullt i 6 av de 8 ukene + kanskje noe i de andre feriene bør man jo klare seg greit.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:21 #17 Skrevet torsdag kl. 18:21 Fossegrimen skrev (3 timer siden): Det der er ikkje sant. Det var fleire av medstudentane mine som ikkje jobba i studietida. Eg studerte frå 2012 til 2018. I Trondheim. Jeg studerte i Trondheim fra 2011 til 2015, og det var svært få av oss som ikke jobbet ved siden av studiene. Jeg fikk støtte fra foreldre og jobbet fulltid på sommeren, og de få jeg studerte med som ikke jobbet fikk også støtte hjemmefra i tillegg til sommerjobber. Anonymkode: 7eb4b...a90 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå