Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ta det iallfall som ulønnet permisjon, ikke endre stillingen din. 

Jeg synes ikke det er rettferdig at du skal jobbe mindre i lønnet arbeid for å jobbe mer i ulønnet arbeid hjemme mens mannen jobber bare med lønn. Ville foreslått at du kan ha 10-20% permisjon en periode for å hente deg inn, hvile og bruke tid alene og at husarbeid og slikt likevel deles likt. Eller at begge kan gå 10-20% ned i stilling og bruke den tiden på felles arbeid som husarbeid eller barna. 

Ville også heller brukt litt penger på vaskehjelp og slik type hjelp heller enn at du skal gjøre det og tape lønn på det, sånn med tanke på pensjonssparing osv. 

Anonymkode: ab75f...57f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skulle gjerne sett den mannen som gikk ned 20 % i lønn og stilling for å vaske huset og løpe ærend. 

Anonymkode: 95ec1...c91

Han var student, så vi hadde hver vår sånn dag 😉

Skrevet

Jeg gikk ned til 80% stilling da vi hadde to små barn, og mannen min pendlet veldig langt slik at jeg i praksis var alene med ungene. Det var en lifesaver da jeg trengte det. Brukte dagen på å sove ut, rett og slett (ungene sov ikke på natta heller). Angrer ikke på det. Men klart, jeg hadde nok angret på det hvis jeg hadde blitt syk/ufør, som enkelte andre her, hadde jeg jo angret bittert. Man vet aldri. 

Anonymkode: 84d55...a47

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 21.19):

Det du beskriver er selve oppskrifta på kvinnefella. Den beste testen for akkurat dette er å stille spørsmålet om både mannen din og du kunne hatt midlertidig redusert stilling. Grunnen er selvsagt at han da kan ta sin del av hjemmearbeidet og det tredje skiftet. I tillegg til det økonomiske er det nemlig en viss fare for at du får MER av hjemmearbeidet hvis du er den eneste som reduserer stilling "siden du likevel er hjemme". 

Du sier ikke noe om hvor lenge siden fødslene var, men det kan høres ut som du ikke er restituert, og at det du egentlig burde hatt er en sykemelding! 

Anonymkode: 11267...d05

Nei, dette er ikke oppskrifta på kvinnefella. Dette er oppskrifta på uførefella.

Anonymkode: 28ac7...69f

Skrevet

Jeg skal jobbe 80% nå fra høsten. Er lærer. En dag fri i uka. Man har rett på å jobbe redusert med små barn for så å komme tilbake i full stilling når man vil. Jeg skal bruke denne dagen på handling, litt rydding, vasking osv. Men også til å sove litt ut og slappe av. Er ikke redd for at det skal gå ut over forholdet med meg og mannen. Jeg vil tro det vil bli enda bedre iom at huset kommer til å være litt mer ryddig og sånt i hvertfall. 

Anonymkode: ada72...b29

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk ned 20 % noen år, så glad for det!

Anonymkode: 5d120...b4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...