Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt to svangerskap som har vært ekstremt påkjenning med hyperemsis mm kompliakslnee pga dette samt traumatiske fødsler. Tunge barseltider med rekonvalesens fra operasjoner og depresjon. Jeg og mannen har snakket om at jeg kanskje skal ha muligheten til å gå ned til en 60 % stilling da dette hadde vært det beste for meg og familien. Jeg blir mindre stresset, alle blir mindre stresset. Men så kommer alle beskymreringer. Er jo livredd for å å ha havne i kvinne fella da flere rundt meg har havna i skilsmisser den siste tiden som har vært stygge. 

Jeg og mannen har 100 % felles økonomi og eier huset 50/50. Han tjener mer enn meg og setter av penger i fond/ ips til meg ekstra på mitt navn.  Vi har ok øknomi med nok i buffer. Jeg har også et yrke der jeg kan jobbe ekstra hvis det skulle skrante litt i pengeboksen en periode, det har han også. Han jobber også ofte ekstra for at jeg skal slippe å tenke på penger. Han er flink til å gjøre ting hjemme, men vi har det som mange andre der jeg tar det tredje skiftet og holder styr på alt. 

hva hadde dere valgt? 

Anonymkode: ce5de...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at (for det meste) alle verdier tjent i ekteskapet deles likt ved skilsmisse. Også det som er satt av i fond i ditt navn. Sett opp en god individuell pensjonssparing! Det forblir ditt ved skilsmisse. Og søk deg ned i stilling litt tid av gangen. Kanskje er du klar for full stilling igjen før du aner det!

Anonymkode: 7d589...a9e

• Nyttig 1
Skrevet

Husk at om du går ned i stilling og må søke ufør senere så vil inntekten beregnes fra den reduserte stillingen. 

Anonymkode: 6705f...258

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Husk at om du går ned i stilling og må søke ufør senere så vil inntekten beregnes fra den reduserte stillingen. 

Det er akkurat dette som gjør deltid så risikabelt. 

Arbeidsledighetstrygd, Aap og ufør regnes alle ut i fra opprinnelig inntekt. Om den er kuttet til 60% fra før, er 66% av det igjen ikke så mye å leve av...

Man må være sikker på at man har råd til å bli syk også om man skulle være så uheldig å bli skilt eller enke.

Kan dere klare å finne andre og tryggere løsninger? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at man kun lever én gang og at om man ikke har det bra samtidig som man jobber fulltid, og tror man kan få et bedre liv med redusert stilling, bør man kanskje nettopp jobbe mindre. 

Men hvis man er besatt av penger og en fancy livsstil, eller tror det er svært høy sannsynlighet for at man blir ufør, må man kanskje revurdere.

Er selv enslig og jobber redusert. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil. Ligger dårlig an mtp pensjon, men jeg vil helst ha det bra hele livet - inkludert nå i 30- og 40-årene. Ikke bare slite og slite og slite og glede seg til en rikere pensjonisttilværelse - som kanskje blir preget av sykdom uansett, for alt jeg vet. Om jeg blir ufør nå, blir det trangt, men det kommer da fortsatt til å ordne seg. Det er jo bare å redusere forbruket og downsize bolig. Går fint det!

Anonymkode: a789e...cf9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du velger å gå ned i stilling en periode så sørg for at arbeidsgiver skriver under på at du kan få tilbake 100% stilling hvis det er innen et par år feks. For ellers sitter du dårlig i det…mtp pensjon og alt

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg gikk ned fra 100 til 80%. Beste avgjørelse jeg har tatt. Selvfølgelig kan jeg ende opp med å bli ufør men samtidig ivaretar jeg min helse mye bedre nå som jeg ikke stresser meg fullstendig ihjel med full jobb. Sparer selvsagt til pensjon utenom og har alle forsikringer i orden.

Skulle gjerne redusert til 70 %, men da vil det gå utover fellesøkonomien og det har jeg satt som en avta med meg selv at det ikke skal gjøre. 

Anonymkode: d49f6...4b9

Skrevet

Skjønner deg på alle måter. Hva med å gå ned for et par år om mulig? Til barna er større og klarer seg mer selv.

Ellers ville jeg hatt en uføreforsikring om du ikke allerede har. Kan komme godt med om du skulle bli ufør senere og vil få 66% av 60% stilling. Om du går ned til 60% er faren for å bli utbrenthet/depresjon lavere, ergo du kan holde lenger i arbeid til du evnt går opp igjen til 100%. Et vanskelig valg. Høres iallefall som dere har økonomien i orden og det kommer godt med. Var jeg deg ville jeg forsøkt med 1 år til å begynne med om det er mulig. 

Anonymkode: 061ee...411

Skrevet

Jeg hadde det litt som deg, valgte å gå ned til 80% stilling, 3 mnd senere ble jeg alvorlig syk og ufør. Arbeidsgiver og nav brukte min lønn fra siste 6 mnd? Og da tapte jeg en del penger. 

Så selv om det er tøft nå og kanskje stresser ned hverdagen hvis du går ned i stilling så vær obs på at 60% stilling kan bli noe du må tenke langsiktig med hvis du plutselig blir syk. 

Anonymkode: f2a43...b13

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk ned i stilling da barna var små. Det var ikke så mye pga barna, men fordi jeg slet med ettervirkninger av en traumatisk fødsel og to ubehandlede fødselsdepresjoner. Trodde jeg. Jeg slet med blant annet nedstemthet, dårlig søvn og veldig lite overskudd.

Å jobbe mindre var veldig bra for meg, men jeg klarte aldri å øke tilbake til 100%. Tvert i mot så ble jeg bare dårligere med årene og var mye sykemeldt av og på. Jeg strevde virkelig, og prøvde alt fra psykomotorisk fysioterapi til mindfullness og antidepressiva- men ingenting hjalp.

Da barna var fem og ni år gikk jeg på en skikkelig smell, ble langtidssykmeldt og måtte etter hvert over på AAP. Viste seg at jeg har både ADHD og autisme, og at det var grunnen til at jeg slet så mye. Nå går det antagelig mot ufør, og beregningsgrunnlaget mitt er dermed ut fra det jeg tjente i deltidsstilling.

Så nei, jeg anbefaler ikke å gå ned i stilling ❤️

Anonymkode: 6bab8...9fe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi løste den største tidsklemma med at jeg hadde 20% ulønnet permisjon som jeg søkte om for 12 mnd om gangen. Da hadde jeg muligheten til å gå tilbake til 100% når det passet seg sånn. 

Jeg kommer nok til å søke meg ned til 80% stilling om noen år. Savner fridagen min, selvom den gikk til ærend og husvask og sånn så ble resten av uka så mye enklere!

Skrevet

Vi løste den største tidsklemma med at jeg hadde 20% ulønnet permisjon som jeg søkte om for 12 mnd om gangen. Da hadde jeg muligheten til å gå tilbake til 100% når det passet seg sånn. 

Jeg kommer nok til å søke meg ned til 80% stilling om noen år. Savner fridagen min, selvom den gikk til ærend og husvask og sånn så ble resten av uka så mye enklere!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke nødvendigvis.

Anonymkode: 00132...791

Skrevet

Det du beskriver er selve oppskrifta på kvinnefella. Den beste testen for akkurat dette er å stille spørsmålet om både mannen din og du kunne hatt midlertidig redusert stilling. Grunnen er selvsagt at han da kan ta sin del av hjemmearbeidet og det tredje skiftet. I tillegg til det økonomiske er det nemlig en viss fare for at du får MER av hjemmearbeidet hvis du er den eneste som reduserer stilling "siden du likevel er hjemme". 

Du sier ikke noe om hvor lenge siden fødslene var, men det kan høres ut som du ikke er restituert, og at det du egentlig burde hatt er en sykemelding! 

Anonymkode: 11267...d05

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har søkt 20% permisjon fra stillingen min for et år av gangen, med omsorg for små barn som begrunnelse. Jeg «eier» en 100% stilling som jeg kan velge å gå tilbake til etter et år. Å skulle si opp deler av stillingen ville vært alt for risikabelt. 

Å ha firedagersuke er fantastisk, jeg er en bedre mor, kone og kollega enn da jeg jobbet fullt. 

Anonymkode: 86463...e08

• Liker 1
Skrevet

På min arbeidsplass har flere søkt om og fått 20 % permisjon for ett år etter foreldreperm. Omtrent alle har kommet tilbake etter 6 mnd og bedt om å få jobbe fullt igjen. Det er fordi de har sett at det er vanskelig å få til reelt, fordi det er oppgaver og møter - kanskje hadde de tenkt å ha en dag fri i uka, og så måtte de ta møte den dagen likevel. Så de har jobbet like mye for mindre lønn.

Det er bedre om man har en jobb hvor andre gjør jobben når du er borte, og ikke jobber hvor oppgavene bare blir skjøvet på til du er tilbake. Det som har fungert hos oss er å ta 10 % perm. Det merkes nesten ikke på lønna, og man får litt frihet til å komme senere, gå tidligere osv.

For min egen del var det også helt fantastisk da vi hadde vaskehjelp. Selv om vi betalte det selv så føltes det som en så stor GAVE de dagene vi kom hjem til nyvasket hus. Det var helt herlig.

Nå har jeg robot med tank som både støvsuger og mopper, den er også litt fin. 😊

Anonymkode: e35af...30f

Skrevet

Det er alltid så mye uvitenhet i slike tråder.

Når du har barn under 6 år vil du få omsorgsopptjening tilsvarende nesten 600.000 i lønn. Så tjener du omtrent 600.000 kr. I full stilling taper du null- NULL i pensjon på å redusere🙂

Skulle du være så uheldig å bli ufør, vil omsorgsopptjeningen også hjelpe deg der🙂

Så uten tvil, reduser stillingsprosenten og prioriter livet- familien og kvalitetstid.

Kvinneguiden er nærmest skremselspropaganda-og så mye uvitenhet i svarene man får. 

Anonymkode: a443c...38e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.7.2026 den 21.19):

Det du beskriver er selve oppskrifta på kvinnefella. Den beste testen for akkurat dette er å stille spørsmålet om både mannen din og du kunne hatt midlertidig redusert stilling. Grunnen er selvsagt at han da kan ta sin del av hjemmearbeidet og det tredje skiftet. I tillegg til det økonomiske er det nemlig en viss fare for at du får MER av hjemmearbeidet hvis du er den eneste som reduserer stilling "siden du likevel er hjemme". 

Du sier ikke noe om hvor lenge siden fødslene var, men det kan høres ut som du ikke er restituert, og at det du egentlig burde hatt er en sykemelding! 

Kvinnefella er når mannen eier boligen, mens kvinnen betaler strøm mat ol.

Ts og mannen eier 50/50.

Og det er vel ikke akkurat så uvanlig å gjøre litt mer av hjemmearbeidet om man nettopp er hjemme..? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kvinnefella er når mannen eier boligen, mens kvinnen betaler strøm mat ol.

Ts og mannen eier 50/50.

Og det er vel ikke akkurat så uvanlig å gjøre litt mer av hjemmearbeidet om man nettopp er hjemme..? 

Kvinnefella er mer enn din private definisjon. Det er alle de tingene som gir kvinnen økonomiske ulemper, nå eller på sikt, og som samtidig hjelper partneren til å oppnå økonomiske fordeler. 

Å ta permisjon handler ikke bare om pensjonsgrunnlag her og nå. Kvinnefella er like mye det at kvinner velger å bremse sin egen lønns- og karriereutvikling ved f.eks å ta mer og lengre permisjoner enn mannen. 

Gå aldri ned i stilling uten at partneren er villig til å gjøre det samme! 

• Nyttig 1
Skrevet
Summeer skrev (På 29.7.2026 den 17.23):

Savner fridagen min, selvom den gikk til ærend og husvask

Skulle gjerne sett den mannen som gikk ned 20 % i lønn og stilling for å vaske huset og løpe ærend. 

Anonymkode: 95ec1...c91

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...