Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei. Slik er min familie, men jeg er ganske sensitiv på andre og omgivelser, har noen venner hvor jeg merker det blir unaturlig, de er ikke komfortable med det og da er jeg mer tilbakeholden. Det er helt greit det og. 

Anonymkode: 4625e...eea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klemmer foreldre og mannen, men andre kan jeg helst slippe å klemme. Eller; de kan slippe å klemme meg. Har sosial angst og er i overkant redd for at jeg lukter eller at det blir ubehagelig for andre å klemme meg. Er noen ganger det ikke kan unngås og da tenker jeg over det i lange tider etterpå. Hater det.  

Anonymkode: bd945...113

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men jeg godtar klemmer fra familie og nære venner (singel), men jeg initierer de ikke. Er ikke sånn da at jeg bare står der stiv som en stokk, jeg klemmer jo tilbake, men for meg holder det med "hei" eller "hadebra". 

Anonymkode: ed809...1a7

• Liker 1
Skrevet

Nei ikke utenom barna og min mann

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg liker ikke å klemme noen andre enn partner og mine yngste barn (det går over når de er i tenårene).

Ingen i familien min er klemmere i særlig grad, men de fleste er nok mer komfortable med det enn jeg er. 

Anonymkode: 63121...315

Mine tenåringer klemmer meg fortsatt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg liker selvfølgelig å klemme på min nærmeste familie som mann, barn og mine foreldre. 
Men, er ikke så glad i å klemme å alle. 
Min mann har stor familie og der må alle klemme når man kommer og når man går. 
Var i selskap med 16 stk av hans familie nettopp og det tok litt tid å klemme alle når vi kom og alle når vi gikk. Enkelte av de kjenner jeg omtrent ikke, men klemme måtte vi. 
Er dette vanlig og jeg som er sær? 
Jeg klemmer ikke mine foreldre og søsken hver gang jeg treffer de, men godt mulig det er helt vanlig. 

Hva er praksis i din familie? 

Anonymkode: 3c0a3...d3c

Nei.

Jeg driter i hva praksis er i din familie. Jeg må ikke noe som helst. Dersom du velger å synes det er problematisk at jeg vraker ditt valg av tradisjon og kutyme? Ok. Det er ditt valg. Det sier mye problematisk om deg. Men det angår ikke meg.

Jeg er voksen. Om mennesker eventuelt velger å lage drama av at jeg har grenser? Ok. Igjen: det er et valg. Det angår ikke meg. Ditt valg av drama er ikke min sak. Du kan ikke gjøre det til min sak. Kritikk preller av som vann på gåsa. Faktisk er beste måte å håndtere slikt på å gjøre seg mer vrang enn man egentlig er.

Det sagt så er jeg en klemmer. Men jeg klemmer folk jeg liker. Og tar null øre for å avslå en klem. (Og har null problemer med om andre vil eller ikke vil klemme etc. Deres intimsone - deres valg.)

Anonymkode: b950c...5ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (18 minutter siden):

Mine tenåringer klemmer meg fortsatt 

Ja, mine og. Det er min lyst til å klemme dem som går over når de er i tenårene et sted. Det vet ikke de, da. 

Anonymkode: 63121...315

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke en dedikert klemmer. Mine barn får massevis av klemmer, andre klemmer jeg kun i situasjoner hvor det er forventet. Føles litt påtvunget. Kleint med bursdagsklemmer og sånt.

Noen ganger føles klemmen veldig genuin, og da kan jeg synes det er koselig. F.eks da jeg møtte en tidligere kollega etter noen år. Eller søsteren min som hater avskjeder og alltid gir en god klem før vi reiser. 

Anonymkode: 51a81...c7a

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei.

Jeg driter i hva praksis er i din familie. Jeg må ikke noe som helst. Dersom du velger å synes det er problematisk at jeg vraker ditt valg av tradisjon og kutyme? Ok. Det er ditt valg. Det sier mye problematisk om deg. Men det angår ikke meg.

Jeg er voksen. Om mennesker eventuelt velger å lage drama av at jeg har grenser? Ok. Igjen: det er et valg. Det angår ikke meg. Ditt valg av drama er ikke min sak. Du kan ikke gjøre det til min sak. Kritikk preller av som vann på gåsa. Faktisk er beste måte å håndtere slikt på å gjøre seg mer vrang enn man egentlig er.

Det sagt så er jeg en klemmer. Men jeg klemmer folk jeg liker. Og tar null øre for å avslå en klem. (Og har null problemer med om andre vil eller ikke vil klemme etc. Deres intimsone - deres valg.)

Anonymkode: b950c...5ba

Det var da voldsomt og merkelig svar :sjokk:

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er en klemmer. Men jeg liker ikke å klemme menn. 

Anonymkode: 291a7...b8a

Skrevet

Jeg er kun klemmer til mannen min, min mor og farmor og mine barn :)  Tar ikke initiativ til å klemme andre i familieselskap

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det var da voldsomt og merkelig svar :sjokk:

Jeg ville ikke svart helt sånn selv, men vedkommende har et poeng. Ofte nytter det ikke med forsiktige hint om man ikke vil klemmes i øst og vest, da må man være helt tydelig og bestemt. Selv ikke det hjelper alltid. 

Anonymkode: 2965d...3a6

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ingen klemmer, og klemmer veldig få utenom mann og barn. 

Flere av barna mine er voksne nå, men vi klemmer ofte likevel.  Jeg liker veldig godt å få skikkelige bamseklemmer av de store guttene mine. 

Jeg ser at mine barn er klemmere. De er vokst opp med MYE kos og klem,  så for dem er det naturlig å gi og få klem.  

Anonymkode: 5e914...68f

Skrevet

Jeg klemmer nærmeste familie og venner, men utover det er jeg ingen "klemmer".

Min mann sin familie er derimot notoriske klemmere. Min svigerfar har vært helt ekstrem. Det skal klemmes opptil flere ganger daglig. Både når det sies "god morgen" og til kvelden. Dette oppleves for meg som utrolig anmasende og plagsomt. Har følt meg nærmest fotfulgt rundt i huset av han i håp om at han skal komme i posisjon til å gi meg en klem, noen ganger "jaget" inn i et hjørne på kjøkkenet mens kan kommer mot meg med åpne armer for å klemme.

Jeg har vært nødt til å sette ned foten for denne grenseløse adferden. Ser han prøver seg men tør ikke være like pågående når min mann eller min egen familie kan se det.

Anonymkode: d2d08...562

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hvorfor tenker man i det hele tatt tanken på å spørre om klem i ikke-familiære situasjoner? Tenker dere over hvor ukomfortabelt det vil være for vedkommende å takke nei selv om man mener nei? 

Det er mange situasjoner der det er naturlig for mange å klemme utenom familien: venner man ikke har sett på en stund, kollegaer man har kjent lenge, nye partnere som kommer inn i familien / venneflokken, venner av ny partner osv.

Det er også stor forskjell på en sosialt uintelligent person som løper mot en som har et tydelig avvisende kroppspråk og roper "HEI KAN JEG FÅ EN KLEM!? HVORFOR IKKE??" og en som f.eks. klemmer andre kjente rundt seg i et selskap, men som ikke forventer å klemme nye mennesker i den settingen, og som derfor strekker fram hånda og hilser og deretter spør "kan jeg gi deg en klem også?" hvis det virker som den andre er komfortable med det.

De fleste er oppegående nok til å ikke dundre inn i intimsonen til helt ukjente som står med avstand og strak arm. (Hvis ikke, så er jeg lei meg for at dere har så lite omtenksomme mennesker rundt dere.)

Anonymkode: 57a50...60d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er også stor forskjell på en sosialt uintelligent person som løper mot en som har et tydelig avvisende kroppspråk og roper "HEI KAN JEG FÅ EN KLEM!? HVORFOR IKKE??" og en som f.eks. klemmer andre kjente rundt seg i et selskap, men som ikke forventer å klemme nye mennesker i den settingen, og som derfor strekker fram hånda og hilser og deretter spør "kan jeg gi deg en klem også?" hvis det virker som den andre er komfortable med det.

Anonymkode: 57a50...60d

Men nesten alle vil føle det enda mer ukomfortabelt å si nei takk, enn å motvillig ta imot den klemmen man ikke ville ha. Så blant de som "virker komfortable" vil du garantert gjøre noen ukomfortable. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...