AnonymBruker Skrevet 27. juli #1 Skrevet 27. juli Hei. Jeg er 23 og går i behandling på DPS og har fått flere diagnoser, blant annet C-PTSD, depresjon, angst og OCD. Jeg har jeg fått en behandlingsplan for traumelidelsen, som er et pakkeforløp på 10 timer. Det avsluttes om to timer, og de har sagt at de planlegger å skrive meg ut. Det kom veldig overraskende, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg er forvirret fordi jeg har flere diagnoser, men de har kun fokusert på den ene og nesten ikke jobbet med de andre. I tillegg har depresjonen blitt verre i det siste. Når det gjelder medisiner, sier DPS at fastlegen skal følge meg opp, men fastlegen sier at jeg må ta det opp med DPS. Det føles som jeg blir kastet frem og tilbake mellom dem. Jeg vet ikke om det er mulig å be behandleren om å forlenge forløpet, eller om det finnes en løsning der jeg kan få lengre oppfølging. Jeg lurer også på om DPS kan behandle flere ting samtidig, eller om de kun fokuserer på det som er mest alvorlig og lar resten vente. For meg føles det som om de andre problemene har blitt verre nå. Anonymkode: 36ffa...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #2 Skrevet 27. juli Snakk med fastlegen din og be vedkommende gå i dialog med DPS angående planen for deg videre. Anonymkode: 10941...84d 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #3 Skrevet 27. juli Du kan be fastlege henvise for en av de andre problemene og så vurderer DPS. Har du hatt noe fremgang? Dersom det ikke er fremgang å spore så kan man ikke forsvare at pasienten fortsatt beholder plassen. Om alt står i stampe, du er uten samfunnsansvar(barn, jobb) så er det begrenset hvor mye ressurser som kan settes av. Helsevesenet skal til syvende og sist produsere resultater, og da må de nesten behandle de som kan behandles. De som ikke kan eller vil bli bedre kan fastlegen medisinere meg råd fra spesialist. Men hør med fastlegen om han/hun kan sende ny henvisning for de andre tingene. De er pliktige til å vurdere ihvertfall. Anonymkode: 56d44...eb1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #4 Skrevet 27. juli Spør fastlege om å ha et møte med både fastlegen og DPS samtidig. Si til begge parter før det at begge sier du må kontakte den andre parten først. Og at du som pasient må få lov til å bruke din energi på å prøve å bli frisk, ikke på å bli slengt frem og tilbake mellom de to partene som frem til nå ikke har klart å enes. ❤️ Anonymkode: 5c47a...5ac
AnonymBruker Skrevet 27. juli #5 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Jeg er 23 og går i behandling på DPS og har fått flere diagnoser, blant annet C-PTSD, depresjon, angst og OCD. Jeg har jeg fått en behandlingsplan for traumelidelsen, som er et pakkeforløp på 10 timer. Det avsluttes om to timer, og de har sagt at de planlegger å skrive meg ut. Det kom veldig overraskende, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg er forvirret fordi jeg har flere diagnoser, men de har kun fokusert på den ene og nesten ikke jobbet med de andre. I tillegg har depresjonen blitt verre i det siste. Når det gjelder medisiner, sier DPS at fastlegen skal følge meg opp, men fastlegen sier at jeg må ta det opp med DPS. Det føles som jeg blir kastet frem og tilbake mellom dem. Jeg vet ikke om det er mulig å be behandleren om å forlenge forløpet, eller om det finnes en løsning der jeg kan få lengre oppfølging. Jeg lurer også på om DPS kan behandle flere ting samtidig, eller om de kun fokuserer på det som er mest alvorlig og lar resten vente. For meg føles det som om de andre problemene har blitt verre nå. Anonymkode: 36ffa...a1b Om du visste at du var i en pakkeforløp med 10 behandlingstimer så forstår jeg ikke at det kom så overraskende på deg…? Og at du har flere diagnoser eller at depresjonen har blitt forverret har har ingen betydning da det ikke var de problemene du fikk innvilget behandling for. Anonymkode: 24d06...667 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #6 Skrevet 27. juli Helsetilbudet for psykisk sykdom er dessverre dødsdårlig, no pun intended… Anonymkode: d5b0d...e0e 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #7 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan be fastlege henvise for en av de andre problemene og så vurderer DPS. Har du hatt noe fremgang? Dersom det ikke er fremgang å spore så kan man ikke forsvare at pasienten fortsatt beholder plassen. Om alt står i stampe, du er uten samfunnsansvar(barn, jobb) så er det begrenset hvor mye ressurser som kan settes av. Helsevesenet skal til syvende og sist produsere resultater, og da må de nesten behandle de som kan behandles. De som ikke kan eller vil bli bedre kan fastlegen medisinere meg råd fra spesialist. Men hør med fastlegen om han/hun kan sende ny henvisning for de andre tingene. De er pliktige til å vurdere ihvertfall. Anonymkode: 56d44...eb1 Nja så svart hvitt er det ikke. Jeg er uføretrygdet, har ikke barn eller annen familie som jeg har forpliktelse overfor men jeg har gått til Dps i mange år og jeg kommer aldri til å bli frisk fra mine lidelser men vi jobber med at jeg skal holde meg stabil, ikke la lidelser og fortid ta overhånd og fokusere på at det skal bli lenger og lenger mellom hver innleggelse. Og jeg kjenner flere andre som er i samme situasjon som meg som også går til Dps. Anonymkode: 24d06...667 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #8 Skrevet 27. juli 10 timer for cptsd er jo en vits, og egentlig nesten farlig om man har begynt å åpne opp. Anonymkode: f8dd9...7c5 2 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli #9 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Om du visste at du var i en pakkeforløp med 10 behandlingstimer så forstår jeg ikke at det kom så overraskende på deg…? Og at du har flere diagnoser eller at depresjonen har blitt forverret har har ingen betydning da det ikke var de problemene du fikk innvilget behandling for. Anonymkode: 24d06...667 Jeg spurte om innspill fordi jeg har fått høre fra flere at de har gått i behandling i årevis, og jeg prøver å forstå hvorfor det er så store forskjeller. Det handler ikke om at jeg "burde visst" antall timer, men om hvordan prosessen opplevdes og hvorfor oppfølgingen virker så ulik fra person til person. Anonymkode: 36ffa...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #10 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg spurte om innspill fordi jeg har fått høre fra flere at de har gått i behandling i årevis, og jeg prøver å forstå hvorfor det er så store forskjeller. Det handler ikke om at jeg "burde visst" antall timer, men om hvordan prosessen opplevdes og hvorfor oppfølgingen virker så ulik fra person til person. Anonymkode: 36ffa...a1b DPs er presset system rett og slett. De driver brannslukking. Det er også forskjell på hvordan man føler seg, samtidig hva funksjonsnivået er. Nå sier jeg ingen ting om din situasjon, fordi det kan jeg ikke uttale meg om. jeg var i mange år svingdørspasient. Skrevet inn og skrevet ut. Fikk tilbud om langtidsbehandling mot at psykologen fikk bruke «meg» i sin videreutdanning. Ellers hadde jeg garantert blitt skrevet ut. Anonymkode: 884b2...b99
AnonymBruker Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nja så svart hvitt er det ikke. Jeg er uføretrygdet, har ikke barn eller annen familie som jeg har forpliktelse overfor men jeg har gått til Dps i mange år og jeg kommer aldri til å bli frisk fra mine lidelser men vi jobber med at jeg skal holde meg stabil, ikke la lidelser og fortid ta overhånd og fokusere på at det skal bli lenger og lenger mellom hver innleggelse. Og jeg kjenner flere andre som er i samme situasjon som meg som også går til Dps. Anonymkode: 24d06...667 Det er jo ikke ønskelig, men det er billigere enn innleggelser. Så jo det er ganske svart hvitt egentlig, men økonomisk hensyn veier tungt. Anonymkode: 56d44...eb1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #12 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg spurte om innspill fordi jeg har fått høre fra flere at de har gått i behandling i årevis, og jeg prøver å forstå hvorfor det er så store forskjeller. Det handler ikke om at jeg "burde visst" antall timer, men om hvordan prosessen opplevdes og hvorfor oppfølgingen virker så ulik fra person til person. Anonymkode: 36ffa...a1b Men du skreiv jo at det kom overraskende på deg at de ville avslutte når det 10 timene du hadde fått innvilget var ferdige. Og det er da virkelig ikke noe merkelig med at oppfølgingen og behandlingen man får er forskjellig fra person til person. Det som hadde vært merkelig er om de hadde behandlet alle pasientene likt og ut i fra den samme malen. Anonymkode: 24d06...667
AnonymBruker Skrevet 27. juli #13 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er jo ikke ønskelig, men det er billigere enn innleggelser. Så jo det er ganske svart hvitt egentlig, men økonomisk hensyn veier tungt. Anonymkode: 56d44...eb1 Nei det er ikke så svart hvitt. Anonymkode: 24d06...667
AnonymBruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli Jeg forstår godt frustrasjonen din. Jeg er svært heldig med min DPS-behandler. Jeg har hatt ukentlige samtaler siden september i fjor, og er ikke enda laget en avslutningsplan. Jeg vil anbefale deg å ta en ordentlig prat med behandleren din på DPS. Skriv et notat i forkant slik at du vet hva du vil formidle, og hvordan du best kan få hen til å forstå din situasjon og dine behov. Vurder også samtale med fastlege. Anonymkode: 12b79...da2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du skreiv jo at det kom overraskende på deg at de ville avslutte når det 10 timene du hadde fått innvilget var ferdige. Og det er da virkelig ikke noe merkelig med at oppfølgingen og behandlingen man får er forskjellig fra person til person. Det som hadde vært merkelig er om de hadde behandlet alle pasientene likt og ut i fra den samme malen. Anonymkode: 24d06...667 Poenget mitt var ikke at jeg ikke visste antall timer, men hvordan prosessen faktisk opplevdes. Jeg spurte om variasjon i praksis, ikke om å bli belært. Hvis du ikke har innspill på det jeg faktisk spør om, så er det helt greit å la være å svare. Anonymkode: 36ffa...a1b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli #16 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg spurte om innspill fordi jeg har fått høre fra flere at de har gått i behandling i årevis, og jeg prøver å forstå hvorfor det er så store forskjeller. Det handler ikke om at jeg "burde visst" antall timer, men om hvordan prosessen opplevdes og hvorfor oppfølgingen virker så ulik fra person til person. Anonymkode: 36ffa...a1b Det er dessverre vanlig å få 10 timer og så bli avsluttet. Når du fikk beskjed om det på forhånd er jeg usikker på hvorfor du ble overrasket? Jeg ville spurt DPS om det er mulig å bli overført til en avtalespesialist. De har ofte mulighet til å ha lenger terapiforløp. hvis dps ikke vil gjøre det, be fastlegen om å sende ny henvisning der dere ber om avtalespesialist. Varighet på terapi er sammensatt, kommer an på symptomtrykket, diagnoser, kapasitet til behandler/DPS, og om du har fremgang. Anonymkode: 8a3b2...aef
AnonymBruker Skrevet 27. juli #17 Skrevet 27. juli Denne dps’n må ha super evner som klarer å behandle så alvorlige diagnoser og sammensatte vansker på 10 timer, de burde hatt pris!! først skal man bli kjent med behandler og bygge n relasjon og tillitt, og etter hvert som man starter med samtaler kan det komme opp mye fra underbevisstheten. Angst, depresjon osv henger jo sammen. Det er jo ikke skilnad man har en spesiell teknikk for å behandle angst men ikke depresjon fordi det ikke står i henvisningen. Hilsen en som har gått på dps i 3 år som var ferdig nå. Behandling av den type vansker du har tar jo tid å bearbeide. Pakkeforløp på 10 timer? Da er det jo nesten ikke vits Anonymkode: b3a38...a61 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli #18 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du skreiv jo at det kom overraskende på deg at de ville avslutte når det 10 timene du hadde fått innvilget var ferdige. Og det er da virkelig ikke noe merkelig med at oppfølgingen og behandlingen man får er forskjellig fra person til person. Det som hadde vært merkelig er om de hadde behandlet alle pasientene likt og ut i fra den samme malen. Anonymkode: 24d06...667 Venstresiden bygger ned psykisk helsehjelp i landet. Helt tragisk Anonymkode: b3a38...a61
AnonymBruker Skrevet 27. juli #19 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er dessverre vanlig å få 10 timer og så bli avsluttet. Når du fikk beskjed om det på forhånd er jeg usikker på hvorfor du ble overrasket? Jeg ville spurt DPS om det er mulig å bli overført til en avtalespesialist. De har ofte mulighet til å ha lenger terapiforløp. hvis dps ikke vil gjøre det, be fastlegen om å sende ny henvisning der dere ber om avtalespesialist. Varighet på terapi er sammensatt, kommer an på symptomtrykket, diagnoser, kapasitet til behandler/DPS, og om du har fremgang. Anonymkode: 8a3b2...aef Det er jo helt sykt! Hvorfor er psykisk helse så nedprioritert? Anonymkode: b4de8...b13
Matas Skrevet 27. juli #20 Skrevet 27. juli Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og avsporinger. Matas, mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå