Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Brunello skrev (22 timer siden):

Skrevet ned holder ikke om det skal stå seg rettslig. Det må være gjort i testamente form.

Er skrevet testament hos advokat. Så der ska alt være i orden slik sett

Anonymkode: 8aeb1...204

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er glad jeg er enebarn.

Anonymkode: e7a68...2e5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Boet er 10 mill, så 5 mill til hver. Du får verdier for 5 mill, hun smykker/vesker og ytterligere verdier for 4.5 mill.

Anonymkode: 2f47e...95e

Veldig bra svar synes jeg :) har denne metoden støtte i resten av gjengen her?

Tusen takk så langt for nyttige og gode svar.

Endret av Arving
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Boet er 10 mill, så 5 mill til hver. Du får verdier for 5 mill, hun smykker/vesker og ytterligere verdier for 4.5 mill.

Hva med hvis vi allerede har tatt ut en mill hver, og det som står igjen er oppgjør fra boligsalg?

Skrevet

Bruk en advokat uansett, ts, hen kan reglene og kan komme med nyttige innspill til begge dere arvinger. 
Ikke minst kan advokaten sette opp en skifteavtale etterpå, der det fremgår hvem som fikk hva og hvor mye. Denne kan være nyttig å ha i ettertid, hvis noen av arvingene får lett hukommelsestap og beskylder den andre for å ha fått mer penger. For eksempel. 
"Manns minne" er ikke så langvarig som man kanskje tror. Kvinnens likeså. ☺️

• Liker 3
Skrevet
Arving skrev (22 minutter siden):

Hva med hvis vi allerede har tatt ut en mill hver, og det som står igjen er oppgjør fra boligsalg?

Hvis det kun er boligen som gjenstår å gjøre opp, og hun ønsker å beholde smykkene og veskene til en verdi av 500 000 kroner, vil du få 250 000 kroner mer fra boligsalget enn henne for å utjevne verdiene. Selges boligen for 8 millioner kroner, vil du i et slikt eksempel motta 4 250 000 kroner, mens hun får 3 750 000 kroner, i tillegg til smykkene og veskene.

Spørsmålet er imidlertid om du er helt sikker på at smykkene og veskene faktisk har en markedsverdi på 500 000 kroner, eller om du tar utgangspunkt i hva de kostet nye? Ved et videresalg gir de fleste brukte designervesker og diamantsmykker som regel bare en brøkdel av nyprisen, med enkelte unntak. Det kan derfor være lurt å få en realistisk verdivurdering før de inngår i oppgjøret.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Juliv skrev (3 minutter siden):

Spørsmålet er imidlertid om du er helt sikker på at smykkene og veskene faktisk har en markedsverdi på 500 000 kroner, eller om du tar utgangspunkt i hva de kostet nye? Ved et videresalg gir de fleste brukte designervesker og diamantsmykker som regel bare en brøkdel av nyprisen, med enkelte unntak. Det kan derfor være lurt å få en realistisk verdivurdering før de inngår i oppgjøret.

Et viktig poeng. Mindre diamanter har meget lav gjensalgsverdi. Stort sett er det vel bare steiner på minst 0,5 karat med sertifikat som er verdt noe særlig. Gull og sølv derimot kan man bare veie og gange opp med dagsprisen fra Tavex så vet man verdien. Unntaket er kniver fra sølvtøy, de er lite verdt da de for det meste består av stål. 

• Liker 1
Skrevet
Arving skrev (2 timer siden):

Det endrer ikke noe. Den samlede verdien av boet deles på to, uavhengig av om det er eiendeler/verdisaker eller penger/verdipapirer. Det som kan være en utfordring, er å sette verdi på gjenstander som arvinger overtar. Eiendeler som selges ee enkelt, da vet man hvilke summer som skal fordeles.

• Liker 1
Skrevet
Juliv skrev (6 timer siden):

Hvis det kun er boligen som gjenstår å gjøre opp, og hun ønsker å beholde smykkene og veskene til en verdi av 500 000 kroner, vil du få 250 000 kroner mer fra boligsalget enn henne for å utjevne verdiene. Selges boligen for 8 millioner kroner, vil du i et slikt eksempel motta 4 250 000 kroner, mens hun får 3 750 000 kroner, i tillegg til smykkene og veskene.

I regne eksempelet ditt får jeg 500k mer og ikke 250k. 4250-3750=500

Skrevet
Arving skrev (3 timer siden):

Det stemmer ikke. Hun får 3,75 mill. + smykker og vesker verdt 500 000 kr, altså totalt 4,25 mill. Du får også 4,25 mill. Totalt utgjør huset (8 mill.) og smykker/vesker (500 000 kr) 8,5 mill., som fordeles likt med 4,25 mill. til hver. 

Du blander kontantutbetaling med samlet verdi av arveoppgjøret. Dette er ganske enkel matematikk, så jeg er usikker på hvordan du får dette til å bli noe annet enn 4,25 mill. til hver. 

• Liker 1
Skrevet
Arving skrev (6 timer siden):

Men du skal jo ha 500 000 mer i penger, så lenge disse kommer fra boet. Skulle hun betalt deg privat, skulle du bare hatt 250 000.

Anonymkode: d3b0b...e33

Skrevet

Om det er 10 millioner i boet ville jeg faktisk ikke krangla på 500 000,- 

Selv om det er helt klart du som har det juridiske på din side, så vil du uansett komme økonomisk godt ut. Gjør noen gode investeringer også kan du øke formuen din betraktelig. 

Over tid har du kanskje mer å vinne på å gjøre sure miner til slett spill, og beholde et familiært forhold til din søster, enn å få akuratt disse 500  000,-

Om det ligger andre forhold til grunn her - f.eks om din søster har hjulpet din mor de siste årene, mens du har stukket innom en halvtime hver søndag, så ville jeg også tatt det med i betraktningen (selv om arven i utgangspunktet ikke skal fordeles utfra slike forutsettninger).

Dette er også med forbhold om at det ligger 10 mill i boet. Om boet bare er på 4 mill vil det stille seg annerledes.

Ja, du har helt rett. Betyr det at du MÅ hevde din rett for enhver pris? 

Om du ikke ønsker å beholde noe godt forhold til din søster, eller at hun i utgangspunktet er et kjipt menneske, så kjører du selvsagt på med din rett.

Anonymkode: 13a7b...dbd

Skrevet

Hvem er bostyrer i dette? Du, din søster eller noen andre? 

Hvis din søster har tatt ting fra boet før det er fordelt så er det tyveri, og bør anmeldes (i allefall opplyses at det vil bli gjort om dere ikke deler det ordentlig). Hvis hun i tillegg er bostyrer så har hun begått grovt underskudd av dødsbo. 

Anonymkode: 95334...562

• Liker 2
Skrevet
Arving skrev (14 timer siden):

La oss si at boet er på 10 mill og at smykkene er verdt 500k, hvordan gjør man det?

kjøper hun meg ut med en tilsvarende sum hun tok ut altså 500000? Slik at beløpet som deles i to er 9500=4750 til hver.

eller deler vi 10 mill på 2? Også betaler hun meg ut meg ut med min del? Da blir det på hver til slutt på 5,25 mill på meg og 4,75 mill på henne.

Om dere har privat skifte, så løser dere det slik dere synes er best, Men det er viktig at verdiene blir takstert, og at dere ikke bare antar at veskene og smykkene er verdt 500 k. 

er det «nymotens» merkevarer, så vil bruktprisene være mye lavere enn utsalgsprisen. Er det derimot old Fashion, så er er det bingo hva taksten er på det nå. Noe kan være verdt mye mer, mens noe kan være verdt mye mindre. Vi arvet f.eks flere LV og Chanel vesker. Noe ble takstert veldig høyt fordi det var klassiske vesker, lite brukt og skinnet var ivaretatt, sømmene var helt osv. andre vesker fra samme merke ble takstert lavt fordi det var «fast Fashion», altså spesielle modeller som ikke var klassiske og som kun var trendy en liten periode. Hvor mange vesker som ble produsert er også vesentlig. 

du må virkelig ikke bare anta verdien av vesker og smykker, det er veldig viktig at det takstenes. For alt du vet er det ikke sikkert det er ekte en gang. Om man f.eks drar til Tyrkia, så kan du få tank i LV kopier som koster flere tusen kroner som det er svært vanskelig å se forskjell på. Jeg har levert inn sikkert ti-femten LV vesker/lommebøker til butikken i Oslo, og noen av de ble sendt videre til eksperter fordi det er vanskelig å se forskjell på de. 

om din mor virkelig har dyre vesker bør hun ha tatt vare på kvitteringer. Om det derimot er kjøpt for flere tiår siden, så er det verre, men de er enklere å vurdere/takstere. 

du sider du er mann, og med fare for å stigmatisere; er du sikker på at det er merkevarer? Om det ikke er det, og det bare er en hel haug med vanlige vesker og smykker, så ville jeg bare latt henne få det, for det har ingen salgsverdi. 

husk også å være raus; mye av det kan ha affeksjonsverdi for søsteren din. Det er ikke verdt å ødelegge et søskenforhold for «småpenger» om verdien av arven uansett er i millionklassen. 

Anonymkode: 3d7de...5ec

• Liker 1
Skrevet

En annen ting… om hun har tatt verdier for 500 000 fra boet; så skylder hun deg halvparten av dette, altså 250 000 kroner.

hin skylder deg altså ikke 500 000 kroner. 

uansett; det viktigste er at alt blir takstert og at ingen av dere finner opp summer for eget forgodtbefinnende. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En annen ting… om hun har tatt verdier for 500 000 fra boet; så skylder hun deg halvparten av dette, altså 250 000 kroner.

hin skylder deg altså ikke 500 000 kroner. 

uansett; det viktigste er at alt blir takstert og at ingen av dere finner opp summer for eget forgodtbefinnende. 

Boet er ikke oppgjort, så om pengene tas derfra, skal han ha 500 000.

Anonymkode: d3b0b...e33

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Men hva synes dere om denne:

I tillegg til å unne seg litt ekstra, så tok det henne ca en time å informere meg om Pappas bortgang. Han sjekket ut bare noen mnd etter mamma. Altså en time etter at hun fikk beskjed ringte mannen til søsteren min og ga meg de triste nyhetene. Jeg spurte søsteren min om når hun hadde stjålet klokken og gifteringen hans. Jeg tok det før du kom hit sa hun. Den måten å oppføre seg på tar virkelig kaka spør du meg. Eller er det vanlig å drøye såpass før min ringer broren sin? 

Endret av Arving
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Om dere har privat skifte, så løser dere det slik dere synes er best, Men det er viktig at verdiene blir takstert, og at dere ikke bare antar at veskene og smykkene er verdt 500 k. 

er det «nymotens» merkevarer, så vil bruktprisene være mye lavere enn utsalgsprisen. Er det derimot old Fashion, så er er det bingo hva taksten er på det nå. Noe kan være verdt mye mer, mens noe kan være verdt mye mindre. Vi arvet f.eks flere LV og Chanel vesker. Noe ble takstert veldig høyt fordi det var klassiske vesker, lite brukt og skinnet var ivaretatt, sømmene var helt osv. andre vesker fra samme merke ble takstert lavt fordi det var «fast Fashion», altså spesielle modeller som ikke var klassiske og som kun var trendy en liten periode. Hvor mange vesker som ble produsert er også vesentlig. 

du må virkelig ikke bare anta verdien av vesker og smykker, det er veldig viktig at det takstenes. For alt du vet er det ikke sikkert det er ekte en gang. Om man f.eks drar til Tyrkia, så kan du få tank i LV kopier som koster flere tusen kroner som det er svært vanskelig å se forskjell på. Jeg har levert inn sikkert ti-femten LV vesker/lommebøker til butikken i Oslo, og noen av de ble sendt videre til eksperter fordi det er vanskelig å se forskjell på de. 

om din mor virkelig har dyre vesker bør hun ha tatt vare på kvitteringer. Om det derimot er kjøpt for flere tiår siden, så er det verre, men de er enklere å vurdere/takstere. 

du sider du er mann, og med fare for å stigmatisere; er du sikker på at det er merkevarer? Om det ikke er det, og det bare er en hel haug med vanlige vesker og smykker, så ville jeg bare latt henne få det, for det har ingen salgsverdi. 

husk også å være raus; mye av det kan ha affeksjonsverdi for søsteren din. Det er ikke verdt å ødelegge et søskenforhold for «småpenger» om verdien av arven uansett er i millionklassen. 

Bare Louis vitton veskene har ChatGPT vurdert til snaut kr. 100 000,-. Smykkene var heller ikke av samme materiale som det man som liten kunne få av tannlegen. 500k er nok ikke så langt unna tror jeg. Datteren min, som fikk skrinet av søsteren min, mener det er verdt MYE mer.

Må jeg være raus? Mener du det? Min søster kjenner ikke til begrepet "affeksjonsverdi", utelukkende "verdi" det dreier seg om der i gården. Selve smykkeskrinet har hun allerede gitt bort. Uten innhold selvfølgelig.

Det foreligger takster, bilder og kvitteringer på alt.

Endret av Arving
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Om det er 10 millioner i boet ville jeg faktisk ikke krangla på 500 000,- 

Selv om det er helt klart du som har det juridiske på din side, så vil du uansett komme økonomisk godt ut. Gjør noen gode investeringer også kan du øke formuen din betraktelig. 

Over tid har du kanskje mer å vinne på å gjøre sure miner til slett spill, og beholde et familiært forhold til din søster, enn å få akuratt disse 500  000,-

Om det ligger andre forhold til grunn her - f.eks om din søster har hjulpet din mor de siste årene, mens du har stukket innom en halvtime hver søndag, så ville jeg også tatt det med i betraktningen (selv om arven i utgangspunktet ikke skal fordeles utfra slike forutsettninger).

Dette er også med forbhold om at det ligger 10 mill i boet. Om boet bare er på 4 mill vil det stille seg annerledes.

Ja, du har helt rett. Betyr det at du MÅ hevde din rett for enhver pris? 

Om du ikke ønsker å beholde noe godt forhold til din søster, eller at hun i utgangspunktet er et kjipt menneske, så kjører du selvsagt på med din rett.

Anonymkode: 13a7b...dbd

Vi var ikke akkurat best friends forever fra før av. Jeg sa til begravelsesagenten at hun alltid hadde vært sånn. Tenkte det var greit å nevne dette for han siden temperaturen faller med 5° c når hun ankommer møterommet. Men han er en korrekt og profesjonell herre og peker ikke i noen retning. Det trengs ikke.

Endret av Arving
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at du har krav på halvparten av gjenstandene - ikke verdien. Det er ikke gitt at man får solgt til den prisen det er verdt, så hadde det vært meg, hadde du fått halvparten av vesker - sko - smykker osv. Alternativet er at bobestyrer tar på seg å selge alt, for så å dele verdien etterpå. 

Anonymkode: 6044a...5c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...