Arving Skrevet lørdag kl. 17:56 #1 Skrevet lørdag kl. 17:56 (endret) Hei, min søster og jeg står midt i et arveoppgjør. Et allerede hardt prøvet samarbeid oss i mellom gikk for alvor i dass da jeg sa til henne at veskene, klokkene, smykkene etter mamma tilhører boet og ikke henne. Hun antok at dette automatisk tilfalt henne. Vesker, smykker og klokker er verdt bortimot en halv million kroner. Er hun i posisjon til å skape seg eller er jeg i min praktiske og moralske rett? Hva mener dere? for ordens skyld nevnes at jeg er mann. Endret lørdag kl. 18:08 av Arving Skrivefeil
Hololo Skrevet lørdag kl. 18:01 #2 Skrevet lørdag kl. 18:01 Du har rett, all verdi tilfaller boet og skal deles likt. 8 1 8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:07 #3 Skrevet lørdag kl. 18:07 Vet ikke hva du mener med å skape seg eller praktisk rett men moralsk og juridisk tilhører det boet. Det er ingen grunn til at det skal være annerledes med mindre hun kan sannsynlige gjøre at hun fikk det i gave mens hun ennå var ved sine fulle fem. Anonymkode: ceb48...be5 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:07 #4 Skrevet lørdag kl. 18:07 Arving skrev (9 minutter siden): Hei, min søster og jeg står midt i et arveoppgjør. Et allerede hardt prøvet samarbeid oss i mellom gikk for alvor i dass da jeg sa til henne at veskene, klokkene, smykkene etter mamma tilhører boet og ikke henne. Hun antok at dette automatisk tilfalt henne. Vesker, smykker og klokker er verdt bortimot en halv million kroner. Er hun i posisjon til å skape seg eller er jeg i min praktiske og moralske rett? Hva mener dere? Hvorfor antok hun det? Er hun kvinne og du mann? Uansett om det er "dameting" så er det jo åpenbart at verdier deles likt. Anonymkode: 0e5a7...e45 5 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:08 #5 Skrevet lørdag kl. 18:08 Om du har mulighet, går for offentlig skifte. Om dere prøver og løse dette privat og sammen, kommer du aldri til å snakke med søstra di igjen. Jeg snakker av erfaring. Anonymkode: f5b6f...dbc 2 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:09 #6 Skrevet lørdag kl. 18:09 Jeg har vært i presis samme situasjon. boet inneholdt veldig mange merkeklær, vesker og sko, og i tillegg en god del dyre smykker. De fleste av klærne delte vi, men smykkene, veskene, skolene og støvlettene ble takstert. Er det f.els Gucci, LV, Chanel vesker osv., så kan de takstenes i Oslo. Vi fant flere vintage LV og Chanel vesker i meget god stand, så om den ene parten hadde stukket av gårde med de, så hadde det vært å ta en halv million fra boet. I tilleg kom smykkene… vi endte med å dele nogenlunde likt etter verdi, men også etter ønsker. Anonymkode: 3d7de...5ec 4 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:11 #7 Skrevet lørdag kl. 18:11 Selvfølgelig skal alle verdier deles likt. Like selvfølgelig er det i min bok iallefall å vurdere sentimentale verdier over bare pengeverdier, da mener jeg ikke alle smykker og vesker totalt men å prioritere noe sentimentalt for alle arvinger over bare pengeverdien. Evt å få et anslag på verdiene og fordele likt med litt generøsitet fra begge parter. Anonymkode: 889ea...c35 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:12 #8 Skrevet lørdag kl. 18:12 Jeg vil presisere at dette var ting som fysisk var i boet, ting som var gitt til oss før dødsfallet ble ansett som gaver. Jeg fikk f.eks et armebånd til 30 000 kroner, mens den andre parten hadde fått flere en Chanel veske jeg ikke vet verdien av. Flere andre ting hadde blitt delt før dødsfallet, og det var derfor IKKE en del av boet. Anonymkode: 3d7de...5ec 3
lilladiode Skrevet lørdag kl. 18:13 #9 Skrevet lørdag kl. 18:13 Hvis du oppriktig tror det vil oppstå varig konflikt, hadde jeg vurdert enten offentlig skifte eller foreslå en advokat som fordeler verdiene 1 3
Arving Skrevet lørdag kl. 18:14 Forfatter #10 Skrevet lørdag kl. 18:14 lilladiode skrev (Akkurat nå): Hvis du oppriktig tror det vil oppstå varig konflikt, hadde jeg vurdert enten offentlig skifte eller foreslå en advokat som fordeler verdiene Enig, advokaten må bare først få henne til å levere tilbake. Alt det vesentlige er allerede taksert
Brunello Skrevet lørdag kl. 18:19 #11 Skrevet lørdag kl. 18:19 Riktig at det er med i oppgjøret. Men det er naturlig at det er søster som får det. Så får bror penger eller annet av samme verdi. 3
Arving Skrevet lørdag kl. 18:22 Forfatter #12 Skrevet lørdag kl. 18:22 lilladiode skrev (2 minutter siden): Hvis du oppriktig tror det vil oppstå varig konflikt, hadde jeg vurdert enten offentlig skifte eller foreslå en advokat som fordeler verdiene Enig, advokaten må bare først få henne til å levere tilbake. Alt det vesentlige er allerede taksert. til alle: det forelå ikke testament og hun har ikke fått det i gave. Da ville jeg bli kompensert
Thyra Skrevet lørdag kl. 18:37 #13 Skrevet lørdag kl. 18:37 Arving skrev (39 minutter siden): Hei, min søster og jeg står midt i et arveoppgjør. Et allerede hardt prøvet samarbeid oss i mellom gikk for alvor i dass da jeg sa til henne at veskene, klokkene, smykkene etter mamma tilhører boet og ikke henne. Hun antok at dette automatisk tilfalt henne. Vesker, smykker og klokker er verdt bortimot en halv million kroner. Er hun i posisjon til å skape seg eller er jeg i min praktiske og moralske rett? Hva mener dere? for ordens skyld nevnes at jeg er mann. Dersom hun hadde vesker, smykker og klokker for en halv million regner jeg med at hun også har mye annet av verdi? I så fall kan vel din søster få "dametingene" og du får mer av noe annet?? 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:57 #14 Skrevet lørdag kl. 18:57 Arving skrev (1 time siden): Hei, min søster og jeg står midt i et arveoppgjør. Et allerede hardt prøvet samarbeid oss i mellom gikk for alvor i dass da jeg sa til henne at veskene, klokkene, smykkene etter mamma tilhører boet og ikke henne. Hun antok at dette automatisk tilfalt henne. Vesker, smykker og klokker er verdt bortimot en halv million kroner. Er hun i posisjon til å skape seg eller er jeg i min praktiske og moralske rett? Hva mener dere? for ordens skyld nevnes at jeg er mann. Du har helt rett. Anonymkode: 5313a...282 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:33 #15 Skrevet lørdag kl. 20:33 Spørs om det er skrevet noe. Da min far gikk bort fikk min bror klokkene til far min, smykker han hadde, slipsnåler, og lommeur, det var skrevet han skulle ha det siden han var gutt. Hos mor mi er det skrevet alle smykker ho har ska fordeles på jentene. Vet bror min er sur på at det er skrevet fordi han mener da at datteren hans ikke får noe. Advokaten sa at siden han fikk alt av smykker osv fra far våres, hadde han ikke noe å si ,siden dette er skrevet ned at våres foreldre ønsket slik dele på smykker ,klokker osv Anonymkode: 8aeb1...204 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:04 #16 Skrevet lørdag kl. 21:04 Hvorfor er det naturlig at søster arver «dametingene» fordi hun er jente? Jeg ønsker å arve min fars herrebunad, og jeg er kvinne. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 64dfb...c03 3 1 1
Brunello Skrevet lørdag kl. 21:37 #17 Skrevet lørdag kl. 21:37 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørs om det er skrevet noe. Da min far gikk bort fikk min bror klokkene til far min, smykker han hadde, slipsnåler, og lommeur, det var skrevet han skulle ha det siden han var gutt. Hos mor mi er det skrevet alle smykker ho har ska fordeles på jentene. Vet bror min er sur på at det er skrevet fordi han mener da at datteren hans ikke får noe. Advokaten sa at siden han fikk alt av smykker osv fra far våres, hadde han ikke noe å si ,siden dette er skrevet ned at våres foreldre ønsket slik dele på smykker ,klokker osv Anonymkode: 8aeb1...204 Skrevet ned holder ikke om det skal stå seg rettslig. Det må være gjort i testamente form. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:14 #18 Skrevet søndag kl. 02:14 Arving skrev (8 timer siden): Hei, min søster og jeg står midt i et arveoppgjør. Et allerede hardt prøvet samarbeid oss i mellom gikk for alvor i dass da jeg sa til henne at veskene, klokkene, smykkene etter mamma tilhører boet og ikke henne. Hun antok at dette automatisk tilfalt henne. Vesker, smykker og klokker er verdt bortimot en halv million kroner. Er hun i posisjon til å skape seg eller er jeg i min praktiske og moralske rett? Hva mener dere? for ordens skyld nevnes at jeg er mann. Siden du er mann er det forståelig at hun vil ha dette. Det betyr hvis hun tar dette til verdi en halv mill skal du ha tilsvarende i verdier. Dette tilhører boet og boet skal deles 50/50 mellom dere. Velger hun det pluss bunad eller andre dyre ting skal det trekkes fra i et evt hussalg der hun må kjøpe deg ut for en del penger. Om det var deres far og han etterlot seg jaktvåpen og båt til en halv mill som du ville ha hadde det vært samme. Anonymkode: f3b2e...694 5
Arving Skrevet søndag kl. 19:44 Forfatter #19 Skrevet søndag kl. 19:44 La oss si at boet er på 10 mill og at smykkene er verdt 500k, hvordan gjør man det? kjøper hun meg ut med en tilsvarende sum hun tok ut altså 500000? Slik at beløpet som deles i to er 9500=4750 til hver. eller deler vi 10 mill på 2? Også betaler hun meg ut meg ut med min del? Da blir det på hver til slutt på 5,25 mill på meg og 4,75 mill på henne.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:50 #20 Skrevet søndag kl. 19:50 Arving skrev (3 minutter siden): La oss si at boet er på 10 mill og at smykkene er verdt 500k, hvordan gjør man det? kjøper hun meg ut med en tilsvarende sum hun tok ut altså 500000? Slik at beløpet som deles i to er 9500=4750 til hver. eller deler vi 10 mill på 2? Også betaler hun meg ut meg ut med min del? Da blir det på hver til slutt på 5,25 mill på meg og 4,75 mill på henne. Boet er 10 mill, så 5 mill til hver. Du får verdier for 5 mill, hun smykker/vesker og ytterligere verdier for 4.5 mill. Anonymkode: 2f47e...95e 2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå