Gå til innhold

Kortvarige episoder med utmattelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg opplever i perioder at jeg blir ekstremt trett og tung i hodet. Tendenser til hodepine. Paracet eller ibux hjelper ikke i det hele tatt. Dupper flere ganger i løpet av dagen.

Dette kan vare fra en dag til opp mot en uke. Det er ikke sammenheng med syklus. Det kan gå måneder mellom hver gang. Og intensiteten er ulik. Noen ganger er det verst på dagtid, og så letner det utover kvelden. Mens andre ganger varer det hele døgnet.

Dette oppstår mest når jeg har fri eller ferie. Er det noen som har opplevd lignende?

Legen trekker bare på skuldrene. Alle blodprøver er fine. Jeg trener regelmessig og har et relativt sunt kosthold. Har heller ikke mye stress i livet. 

Anonymkode: 4a6e2...443

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe du spiser som du ikke tåler for eksempel? Trenger ikke slå ut på allergi test for det om. Eller det kan være ting som påvirker blodsukker på ulike måter. 

Anonymkode: 4ddcd...3cf

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe du spiser som du ikke tåler for eksempel? Trenger ikke slå ut på allergi test for det om. Eller det kan være ting som påvirker blodsukker på ulike måter. 

Jeg har tenkt på det også, men ikke funnet noe som virker som en utløsende faktor. Det ville vært rart om jeg ikke reagerte likt hver gang jeg spiste det. 

Kan man påvirke blodsukkeret slik at man blir utslått i dagesvis? 

Skrevet

Spiser du mye karbohydrater?

Anonymkode: d533b...e9f

• Liker 1
Skrevet

Siden du sa det oppstår mest når du har fri eller ferie, tenkte jeg med en gang på koffein-abstinenser?

• Liker 1
Skrevet

Kanskje du vare er litt syk? Det er normalt å bli sliten av og til, spesielt om det går noen måneder imellom. Det er ikke alt av sånne ting man kan finne ut av. Når det er så diffust, så kan det gende at det ikke er en sammenheng mellom episodene heller?

Anonymkode: ff363...916

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du vare er litt syk? Det er normalt å bli sliten av og til, spesielt om det går noen måneder imellom. Det er ikke alt av sånne ting man kan finne ut av. Når det er så diffust, så kan det gende at det ikke er en sammenheng mellom episodene heller?

Anonymkode: ff363...916

Det er samme følelse hver gang. Trykkende følelse i hodet. Tung i kroppen. Ikke noen andre symptomer på sykdom. 

Jeg kan også være sliten uten at det føles som dette. Det er nesten umulig å ta meg sammen å gjøre noe. Det ødelegger feriene mine. Veldig kjipt.

• Hjerte 1
Skrevet

Når du har fri så slapper kroppen mer av. Kan være du ikke slapper av skikkelig ellers. Og kroppen da blir uggen noen dager når den får slappet av.

Anonymkode: 0035f...e17

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Spiser du mye karbohydrater?

Anonymkode: d533b...e9f

Ikke store mengder, og ikke mer i ferien enn til vanlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du har fri så slapper kroppen mer av. Kan være du ikke slapper av skikkelig ellers. Og kroppen da blir uggen noen dager når den får slappet av.

Anonymkode: 0035f...e17

Har tenkt på det, men synes det virker rart. En ting er å bli litt slapp. Men her blir jeg helt satt ut av spill.

Mulig jeg bare må prøve å komme meg på jobb igjen, og se om det går over…

Skrevet
Memorangen skrev (21 minutter siden):

Siden du sa det oppstår mest når du har fri eller ferie, tenkte jeg med en gang på koffein-abstinenser?

Burde ikke det gi seg om jeg drikker kaffe da? Drikker gjerne en kopp om dagen i ferien. Til vanlig er det kanskje 2-3 kopper dagen.

Skrevet

Jeg blir også slik i ferier eller når jeg har litt lengre fri enn helg. Jeg tror det er fordi jeg da ikke har en klar plan for hva jeg må gjøre, i hverdagen er jeg på jobb og har oppgaver som skal gjøre. Men når jeg har fri er det ikke en plan på hva som skal gjøres, da blir jeg rett og slett i ulage.. jeg blir litt i tilstand "frys". Blir helt satt ut av spill, utmattet, irritabel, tiltaksløs... Nå er jeg ikke diagnosert (ikke behov for det heller) men jeg er rimelig sikker på at jeg har ADHD (flere i familien er diagnosert.) De kan ha det slik, at de faller ut når ting ikke er strukturert. 

Anonymkode: 970d3...d2b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg opplever i perioder at jeg blir ekstremt trett og tung i hodet. Tendenser til hodepine. Paracet eller ibux hjelper ikke i det hele tatt. Dupper flere ganger i løpet av dagen.

Dette kan vare fra en dag til opp mot en uke. Det er ikke sammenheng med syklus. Det kan gå måneder mellom hver gang. Og intensiteten er ulik. Noen ganger er det verst på dagtid, og så letner det utover kvelden. Mens andre ganger varer det hele døgnet.

Dette oppstår mest når jeg har fri eller ferie. Er det noen som har opplevd lignende?

Legen trekker bare på skuldrene. Alle blodprøver er fine. Jeg trener regelmessig og har et relativt sunt kosthold. Har heller ikke mye stress i livet. 

Har det på samme måte og skjønner ingenting 🥺

Anonymkode: 02df8...b64

Skrevet

Jeg blir sånn av været. Får hodepine av trykkende vær, blir trøtt ved væromslag, spesielt fra sol til regn. 

Anonymkode: 8825c...ceb

• Liker 3
Skrevet

Google PEM

Anonymkode: 68eb2...141

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Google PEM

Anonymkode: 68eb2...141

Fikk opp mye forskjellig, kan du gi noen stikkord på hva det handler om?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg blir sånn av været. Får hodepine av trykkende vær, blir trøtt ved væromslag, spesielt fra sol til regn. 

Anonymkode: 8825c...ceb

Her har det vært samme været i to måneder. Men har tenkt om det kan ha noe med lavtrykk/høytrykk å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Burde ikke det gi seg om jeg drikker kaffe da? Drikker gjerne en kopp om dagen i ferien. Til vanlig er det kanskje 2-3 kopper dagen.

Jo skulle tro det🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har tenkt på det også, men ikke funnet noe som virker som en utløsende faktor. Det ville vært rart om jeg ikke reagerte likt hver gang jeg spiste det. 

Kan man påvirke blodsukkeret slik at man blir utslått i dagesvis? 

Ja nei vanskelig å si. Men matintoleranser kan jo opptre diffust og komme forsinket og sikkert også variere mtp mengde eller kombinasjon med andre faktorer . Så tenker det absolutt kan variere litt i styrke ja 

Ting som blodsukker kan jo også variere mtp andre faktorer, tid i syklus, søvn , andre faktorer, 

Verdt å tenke litt utenfor boksen når man opplever slikt. MCAS, dysautonomi, hormoner, intoleranser osv 

Skrevet

Jeg har også hatt det slik i ferien.  Føler for å sove og hvile hele tiden. Blodprøver viser ikke noe unormalt. Prøver å drikke like mye kaffe som når jeg er på jobb. 

Gleder meg litt til jobb og få inn rutiner på hverdagen igjen.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...