Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så eneste som er godt nok er å bruke penger på hotell?

Anonymkode: f4284...eb1

Hotell, herberge , leie leilighet og bruke penger på lokale restauranter og butikker ja. Bobil er en egoistisk ferieform

Anonymkode: 896e3...b9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hotell, herberge , leie leilighet og bruke penger på lokale restauranter og butikker ja. Bobil er en egoistisk ferieform

Leie leiligheter så de som bor fast ikke får leid. Det er jo ikke egoistisk😂

Og vi spiser mye ute. Man lager frokost i bobil, lunsj og middag ute.

Anonymkode: ef159...4a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Leie leiligheter så de som bor fast ikke får leid. Det er jo ikke egoistisk😂

Og vi spiser mye ute. Man lager frokost i bobil, lunsj og middag ute.

Jeg betaler jo da for å bo der enten det er slik eller sånn. De fastboende kan jo leie ut leiligheten sin i feriesesongen, det gjør mange her i Norge også.

AnonymBruker
Skrevet

Er kanskje lurt å låne eller leie for å se om det er noe for dere.

Vi kjøpte en 18/6 2004. Kjørte den hele 15 mil,sovet 2 netter i den. Ellers har den bare stått inne på vinterlagring i 22 år.....

Solgte den nå 19/7 2026.

Regner med at ny eier kommer til å klage og kreve erstatning innen 2 år på skjulte feil og mangler.....

Anonymkode: 11fc0...581

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

De gangene jeg har vært på bobiltur så har vi gjerne sjekket inn på ulike campingplasser mot betaling, hvor man f.eks kan låne wifi og benytte toalett og dusj. Hele poenget med bobil er og ikke føle seg så låst, farte mye rundt, være mobil og (dessverre) bruke altfor mye penger på de stedene man er på besøk. Jeg vet ikke helt hva du ser for deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er kanskje lurt å låne eller leie for å se om det er noe for dere.

Vi kjøpte en 18/6 2004. Kjørte den hele 15 mil,sovet 2 netter i den. Ellers har den bare stått inne på vinterlagring i 22 år.....

Solgte den nå 19/7 2026.

Regner med at ny eier kommer til å klage og kreve erstatning innen 2 år på skjulte feil og mangler.....

Anonymkode: 11fc0...581

Dette var vel deres valg. Dere kunne solgt den for 22 år siden, om det ikke passet dere. 

Vi kjøpte vår i 2021 og har kjørt i snitt ca 5-7000 km hver sommer siden.  Storkoser oss. Men det sagt, hadde vi hatt barn ville vi nok valgt campingvogn, slik mange nevner, for å kunne kjørt mer rundt. Vi går mye, og har derfor ingen problemer med å gå 5-15 km t/r for å handle eller ut å spise.  Mange velger å ta med sykkel som jo er et alternativ. 

Jeg elsker å se nye steder, og ikke minst å gå stolpejakt, og da er jo bobilen en fin måte å komme seg til og være på stedene på. Min samboer elsker å sole seg, og har dratt til andre deler av landet med sol, mens jeg har jobbet hjemme i regnet i sommer. Neste uke skal vi dra sammen og besøke barnebarn. Kommer når vi kommer og drar når vi har lyst. En frihet vi ikke opplever med andre ferieformer. 

Vi benytter den ofte også på helgeturer i nærområdet. En tur til nærmeste camping med strand om været er bra. En tur til nærmeste storby for teater, aktivitet, utstilling eller en restaurant vi ikke har her. Besøk hos venner og familie litt lenger unna, der vi har med egen overnatting og mat, så slipper vertskapet alt ekstra styr. 

Vi hadde aldri reist så mye i Norge om vi skulle bodd på hotell f.eks. Og vi ligger på camping-/ bobilplasser minst 95% av reisene vi har med bobilen. I tillegg er vi i "Syden" minst 1-2 uker årlig. 

Anonymkode: 5abce...f99

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler å leie bobil først for å sjekke. 

Vi har to barn og hatt bobil i 3 år. Elsker det! Men lånte bobil flere ganger før vi kjøpte selv. 

Den vi har kostet 400.000 (brukt og helintegrert). Vi drømmer om en bybobil men de er himla dyre. Vi har senkeseng over førerhuset, og seng bak. En liten bil, under 6 meter, men vi er ikke på tur for å henge i bilen så det går overraskende fint. Vi har popup-telt slik at bilen kan kjøres mens teltet står igjen. 

Vi merker nå at vi med neste bil må tenke mer over komfort på de to setene bak. Det har gått fint når barna satt i egne bilseter, men nå når de bare sitter på pute er komforten dårlig. 

Vi leier ikke ut bilen vår da den kan tas i bruk av oss hele året. Reiser mye til familie. Bruker mye penger hvor vi enn reiser til, vi har ikke bobil for å spare penger akkurat... 😆💸💸 

Bobil er for oss vårt alternativ til hytte. Vi dropper ikke hotellferier av den grunn, men vi lot vær å kjøpe hytte. 

Vi elsker bobillivet! Mye frihet og vi har opplevd mye fint. Har ikke kommet oss lenger sør enn Danmark, det er så mye fint i Norden at vi aldri rekker å komme oss lengre sør. 😅 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Oi, visste ikke at bobil medførte forbud mot å spise på restaurant. 😱 

Mens å leie leilighet medfører plikt til å spise på restaurant, eller? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg betaler jo da for å bo der enten det er slik eller sånn. De fastboende kan jo leie ut leiligheten sin i feriesesongen, det gjør mange her i Norge også.

Det er ikke gratis å bo på campingplass heller. I Danmark brukte vi ca 1000 kroner døgnet per campingplass. 

Hvorfor er leilighet mer etisk enn campingplass? Leie av leiligheter presser ut fastboende, det er svært godt dokumentert i mange byer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan kommer du deg på ferie da? Fly er minst like egoistisk.

Anonymkode: 7b574...d7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2026 den 17.10):

Vi bidrar til campingplasser, spisesteder, matvarebutikker, gårdsbutikker, bensinstasjoner osv.

Men helt ærlig, her spør noen etter tips, ikke din mening om bobiler.

AnonymBruker skrev (På 25.7.2026 den 19.28):

Campingvogn, for å kunne la vogna stå igjen og slippe å manøvrere en svær bobil gjennom alt av trange gater osv. Har du bobil og bare skal ut en kjapp tur, så må du liksom pakke sammen alt...

Også er vel det viktigste god "planløsning" og gode soveløsninger, ikke nødvendigvis akkurat hvordan de er... Det noen liker best kan ikke andre fordra osv, men praktiske løsninger og enkle ting i det daglige er viktig...

Anonymkode: b3927...158

AnonymBruker skrev (På 25.7.2026 den 18.45):

De, eller vi som bor på hotell bidrar på de stedene vi er med hotell og resturantbesøk. Når jeg er på ferie i Europa så spiser jeg ute to ganger hver dag, kanskje ikke full middag hver gang men minst ett måltid hver dag er middag++ og et er kanskje lunsj. Helt ok å ha drikke og frukt/salat rundstykker på rommet, men å basere ferie på en bobil er temmelig kjipt.

Det er lov å spise utenfor bilen også, gjer på restaurant 

Skrevet

Jeg bygget min egen bobil i 1976, Mercedes brødbil, vet ikke noen andre norske hadde det da. Kjørte gjennom Europa til Spania. Etter det kjøpte vi en amerikansk Winnebago. Vi har opplevd myyye med bobil. Den gangen kunne vi overnatte der vi stoppet. Mer organisert nå. I den spanske byen der Salvador Dali hadde bodd, kom vi ikke in i, Winnebagoen var for stor😁

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.7.2026 den 12.27):

Jeg er veldig usikker, da jeg synes det er dyrt. Men ser at det kan være en fin investering for familien de neste årene. Mannen er veldig ivrig.

Vi vil ev bruke den nedover Europa, men også på småturer lokalt. Og til fjellturer, høst og vår. Hund og 2 barn.

Jeg heller mest mot alkove, pga at de ofte har praktiske løsninger.  Han vil absolutt ha integrert. Som er svindyrt.

Kan noen dele erfaringer? Hvilke holder seg best i pris?  

Anonymkode: 85cdc...668

AnonymBruker skrev (På 25.7.2026 den 19.05):

Man får sett steder dere på hotell aldri får sett. Det er kjempe flott å feriere med bobil. Vi bidrar i større deler av ett land. 

Det kjipe er jo å mene noe om hva andre synes er fine ferier, de som ser og opplever annet enn deg. 

Bobil er toppers, ferdig snakka !!!  😃😃😃

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...