AnonymBruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Jeg har kptsd pga ganske omfattende vold og misbruk. I terapi ble jeg rådet til å være åpen om diagnose og hva som hadde skjedd meg, for å «eie historien min». Terapeuten viste til folk som hadde skrevet bøker, kjendiser og politikere og mente at det alltid var best å fortelle sin egen historie slik at andre ikke diktet noe. Jeg gjorde da som hun sa, jeg valgte å være åpen. Selvsagt fortalte jeg ikke alle detaljer, men diagnosen og bakgrunn - når det var naturlig. Også på jobb. Men nå innser jeg jo at dette var en helt idiotisk ting å gjøre. Nå har jeg blir den diagnosen og jeg kommer meg ikke ut av det. Nye folk som starter på jobb får servert historien om meg før de blir kjent med meg, noe som fører til at narrativet vokser - selv om jeg ikke har snakket om det i det hele tatt etter den gangen. Og flere sier sånn «ptsd? Det gir mening. Da forstår jeg hvorfor hun er sånn», fordi de har en fordom, en oppfatning av hva ptsd er. Og det er ikke positivt. Men jeg er jammen ikke sikker på hva det er. Så spørsmålet mitt er: Hvilke fordommer finnes mot psykiske lidelser, hvilke har du opplevd selv og hva tenker du om det? Og hvis noen har en god idé for hvordan jeg kommer meg ut av den lille båsen andre har satt meg i, uten at jeg må flytte og skifte jobb osv, så gjerne del den med meg. Anonymkode: ce191...0ce 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Er bipolar, har også angst og hadde ptsd. Alltid vært åpen. Aldri følt noen fordommer i RL. Anonymkode: 5d282...275 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Jeg tror du overtenker det. «Jeg forstår hvorfor hun er sånn» er ikke nødvendigvis negativt. Anonymkode: 6c37f...54d 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg tror du overtenker det. «Jeg forstår hvorfor hun er sånn» er ikke nødvendigvis negativt. Anonymkode: 6c37f...54d Hvordan kan det være positivt? Anonymkode: ce191...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli Jeg har heller ingen god erfaring med å være åpen om psykisk sykdom. Jeg mistet flereq jobbmuligheter. Jeg ble forklart at de allerede hadde fylt opp kvoten med psykisk utviklingshemmede og de med spesielle behov. Jeg hadde ingen spesielle behov som måtte tas hensyn til. Jeg er heller ikke psykisk utviklingshemmet. Anonymkode: 55142...578 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvordan kan det være positivt? Anonymkode: ce191...0ce Omsorgsfullt. «Å ja, da skjønner jeg hvorfor hun sa det…eller hvorfor hun reagerte sånn». Anonymkode: 6c37f...54d 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #7 Skrevet 24. juli Problemet er jo at dine kollegaer er noen kjattrefolk som forteller din historie for deg. Det blir ubehagelig for din del, når de nye tror de kjenner deg uten å ha snakket med deg, samme hva den historien er. Visse folk elsker å snakke om andre og sette de i båser, nå står du i en annen bås enn du ville gjort før, men du ville nok fått en bås uten å ha vært åpen om dette også. Anonymkode: c4c90...1b5
AnonymBruker Skrevet 24. juli #8 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvordan kan det være positivt? Anonymkode: ce191...0ce Der behøver ikke være negativt. Men ennforklaring på feks at en person er litt hard i praten, virker stressa nervøs etc. Fikk en nabo skjønte jo at det var noe, beinet rista hele tiden og dro i genser ermene. Så oss bare kort i øynene. Da vi fikk høre det var pstd. Så ja det forklarte jo litt. Det betydde da ingenting negativt eller at vi ikke likre vedkommende. For det gjorde det. Men at man blir en diganose for mange ved åpenhet, det er en risiko Anonymkode: 2ef37...0d7 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #9 Skrevet 24. juli For min del har åpenhet hjulpet, men over tid har også selektivitet blitt viktigere og viktigere. Det har jeg lært av åpenheten. Blant annet deler jeg ikke på jobb. Lært etter å en gang ha delt på jobb. Har det blitt brukt mot meg? Jepp. Men det gjorde også noe for meg. Det er lett å sykeliggjøre seg selv. Det er noe som kan skje de aller fleste og sniker seg inn bakveien. Opplevde at da andre gjorde det, ble jeg derimot sint og måtte sette grenser, samtidig som det ga et nytt blikk på meg selv. Det er enklere å se på seg selv som svak og ustabil enn når andre gjør det. Da ble jeg sint. Jeg hatet å bli sett på slik noen av dem så på meg. Anonymkode: d9ed6...93d 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli Mine fordommer om psykisk sykdom er at det er uforutsigbare folk som ikke har kontroll på egen adferd. Basert på familiemedlem med bipolar. Jeg sier ikke noe høyt, men nå spurte du 🙂 Anonymkode: 310e4...716 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mine fordommer om psykisk sykdom er at det er uforutsigbare folk som ikke har kontroll på egen adferd. Basert på familiemedlem med bipolar. Jeg sier ikke noe høyt, men nå spurte du 🙂 Anonymkode: 310e4...716 Alle psykisk syke er ikke sånn, da? Litt som å tro at alle med en somatisk sykdom kaster opp. Helt feil, selvfølgelig. Å leve med bipolare kan være et helvete… Helt uttømmende, tappende og smertefullt. Anonymkode: 7bf69...a65 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle psykisk syke er ikke sånn, da? Litt som å tro at alle med en somatisk sykdom kaster opp. Helt feil, selvfølgelig. Å leve med bipolare kan være et helvete… Helt uttømmende, tappende og smertefullt. Anonymkode: 7bf69...a65 Jeg skrev nederst at dette er mine fordommer og at jeg ikke sier dette høyt. Men Ts spurte. Pakk ned de politisk korrekte kommentarene dine og ta helg 👍🏻 Anonymkode: 310e4...716 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg skrev nederst at dette er mine fordommer og at jeg ikke sier dette høyt. Men Ts spurte. Pakk ned de politisk korrekte kommentarene dine og ta helg 👍🏻 Anonymkode: 310e4...716 Wow! Ustabil much? Når du lufter de feilaktige fordommene dine på et diskusjonsforum er det bald move å reagere på at noen våger å svare deg 🤣 Anonymkode: 7bf69...a65 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Wow! Ustabil much? Når du lufter de feilaktige fordommene dine på et diskusjonsforum er det bald move å reagere på at noen våger å svare deg 🤣 Anonymkode: 7bf69...a65 Jeg svarte på ts sitt spørsmål. Ikke interessert i woke folk som deg. Lykke til videre. Anonymkode: 310e4...716 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg skrev nederst at dette er mine fordommer og at jeg ikke sier dette høyt. Men Ts spurte. Pakk ned de politisk korrekte kommentarene dine og ta helg 👍🏻 Anonymkode: 310e4...716 Dette har ikke noe med å være woke da men. Hilsen ikke-woke som er skeptisk til at alle skal være så åpne om psykisk lidelse. Det er forskjell på en politiker eller kjent som allerede har en god karriere, og en som knapt har en jobb og som raskt bare får identiteten «psyk» av andre. Anonymkode: d0dbe...3cf 1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mine fordommer om psykisk sykdom er at det er uforutsigbare folk som ikke har kontroll på egen adferd. Basert på familiemedlem med bipolar. Jeg sier ikke noe høyt, men nå spurte du 🙂 Anonymkode: 310e4...716 Det finnes mange ulike psykiske lidelser. Og dette du nevner er ikke en samlebetegnelse for alle. Sier mye mer om deg og din kunnskapsløshet med dine fordommer. Anonymkode: 651e8...f2f 4
AnonymBruker Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli Synes det er greit å fortelle folk man har tillit til.. ikke «alle» gjort er gjort.. dritt men gjør det beste ut av det: Anonymkode: f340a...014
AnonymBruker Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli Greia med psykisk sykdom, er jo at det påvirker væremåte, personlighet og relasjonell fungering. Det ligger som oftest i diagnosekriteriene. Dermed er det jo ikke unaturlig å anta ting ut fra diagnosen - akkurat som man antar at folk med brukket bein neppe går fjelltur. Jeg er ikke sikker på om jeg vil kalle det en fordom å ha kunnskap om ulike diagnoser og gjøre seg noen antagelser basert på disse. F.eks vil en person med bordeline (eupf) ha relasjonelle utfordringer, vanligvis av en slik art at jeg personlig holder meg unna når det likevel er valgfritt. PTSD har jeg ingen problemer med å forholde meg til, men ville sjekket med vedkommende hvordan det lå an før jeg gikk inn i f.eks en jobbsituasjon som krever toleranse for betydelig press/opplevelse av fare med akkurat den kollegaen. Anonymkode: 639bf...842 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli Jeg har samme diagnose som deg - og det er vel 2 stk som vet om diagnosen utenom behandler. Jeg har tatt det valget fordi jeg ikke er diagnosen min..diagnosen bruker jeg kun som et verktøy for å forstå meg selv, og reaksjonene mine. Jeg ønsker ikke at verden skal tilrettelegges rundt meg - jeg ønsker å klare meg i verden, som den er, med diagnosen min. Jeg har aldri fått en anbefaling om å være åpen om diagnosen min (fra min psykolog)..jeg er ikke en sirkusattraksjon - jeg velger selv hva jeg vil dele om meg og livet mitt. Anonymkode: 32e62...12d 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Der behøver ikke være negativt. Men ennforklaring på feks at en person er litt hard i praten, virker stressa nervøs etc. Fikk en nabo skjønte jo at det var noe, beinet rista hele tiden og dro i genser ermene. Så oss bare kort i øynene. Da vi fikk høre det var pstd. Så ja det forklarte jo litt. Det betydde da ingenting negativt eller at vi ikke likre vedkommende. For det gjorde det. Men at man blir en diganose for mange ved åpenhet, det er en risiko Anonymkode: 2ef37...0d7 Men det du beskriver nå er jo på en måte negativt - altså det er NOE med personen, drar i genseren og bein som rister. Jeg har jo da ikke noe sånn. Så når folk sier «aha! Det er derfor du er sånn!» så begynner jeg å leite etter hva som er feil med meg. Hva har jeg gjort, sagt, hva tror de - og jeg kan jo selvsagt ikke drive og grave i det med vedkommende (?), så da blir jeg gående og gruble for meg selv, og det forsterker jo de grunnleggende følelsene jeg har av å være annerledes, mislykket og «ødelagt». For personen har sett at noe er galt/rart med meg, men jeg vet ikke hva det er. AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Mine fordommer om psykisk sykdom er at det er uforutsigbare folk som ikke har kontroll på egen adferd. Basert på familiemedlem med bipolar. Jeg sier ikke noe høyt, men nå spurte du 🙂 Anonymkode: 310e4...716 Ja, setter stor pris på svaret ditt. Synes det er bra at folk svarer ærlig når jeg spør Det er jo lettere å forholde seg til hva folk tenker enn hva jeg tror at folk tenker - om du skjønner hva jeg mener. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Greia med psykisk sykdom, er jo at det påvirker væremåte, personlighet og relasjonell fungering. Det ligger som oftest i diagnosekriteriene. Dermed er det jo ikke unaturlig å anta ting ut fra diagnosen - akkurat som man antar at folk med brukket bein neppe går fjelltur. Jeg er ikke sikker på om jeg vil kalle det en fordom å ha kunnskap om ulike diagnoser og gjøre seg noen antagelser basert på disse. F.eks vil en person med bordeline (eupf) ha relasjonelle utfordringer, vanligvis av en slik art at jeg personlig holder meg unna når det likevel er valgfritt. PTSD har jeg ingen problemer med å forholde meg til, men ville sjekket med vedkommende hvordan det lå an før jeg gikk inn i f.eks en jobbsituasjon som krever toleranse for betydelig press/opplevelse av fare med akkurat den kollegaen. Anonymkode: 639bf...842 Ja, det påvirker væremåte og alt mulig, men samtidig er jo ikke folk like med den samme diagnosen. Og det er litt det jeg tenker at folk bruker båser, snevre definisjoner av andre ut i fra hva de tror eller har hørt og lest. Og da ender folk ofte med å forklare oppførselen til noen ut i fra det. Hvis man feks hører at en person har en diagnose som man tror kjennetegnes av å være ustabil, vil den personen kanskje miste muligheten til å bli sint eller irritert på noe på samme måte som andre. For da er det ikke omgivelsene som er problemet, men personen. Når jeg har kptsd, for eksempel, vil folk tenke at jeg har problemer med relasjoner. Og det har jeg jo. Men de vet ikke på hvilken måte. Så hvis jeg er sint på noen fordi de feks har tråkket over grensene mine eller behandlet meg dårlig, så er det reaksjonen min som får fokus og ikke det de andre har gjort. Selv om jeg sier fra helt rolig og saklig, vil folk skylde på ptsd. Anonymkode: ce191...0ce 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå