Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg begynner å bli gal av kjærestens mobilvaner. Jeg har tatt det opp med han mange ganger, han ser ikke helt problemet, men har blitt litt bedre. Men langt i fra bra. 

Saken er at jeg føler mobilen er oppe så sinnsykt ofte, og i alle situasjoner. På morgen sjekker han ofte mobilen før han en gang ser om jeg er våken og sier god morgen. Da går han gjennom alle varsler i løpet av natten og alt annet som han finner interessant. Når vi spiser frokost kommer mobilen ofte opp mens vi spiser, og alltid med en gang han er ferdig å spise. Slik at med en gang han er ferdig så sitter jeg der basicly alene, eller snakker med sønnen hans (5 år) dersom han er til stedet. Når vi besøker min familie sitter han ofte i sofaen og scroller, snapper med folk osv (som jeg synes er flaut) og når vi er med hans familie sitter han gjerne enda mer på tlf. Til og med på date må han gjerne sende snap av det vi spiser/gjør til kompiser først, og gjerne svare på responsen han får underveis. Og når vi chiller og ser serie sammen, kommer ofte mobilen snikende inn i mellom. Og ikke sjeldent oppdager han noe «spennende» på tlf, må pause serien og bruke 5 min på å sjekke det ut før vi kan fortsette å se.

Men noe av det verste synes jeg er hvordan det også gå ut over sønnen. Jeg merker at kjæresten ikke er mentalt til stedet når han er på tlf, så når sønnen forsøker å snakke til han svarer han som oftes ikke eller spør 30 sek senere «sa du noe?». Og når han tar initiativ til å finne på noe med sønnen, så ender det ofte bare opp med å sitte på tlf i samme rom som han.

Når jeg tar det opp sier han at sønnen må lære å vente på tur, at han er ikke uoppmerksom når han holder på med tlf, men bevisst ignorerer han så han lærer at han ikke skal mase. «Når pappa er opptatt med tlf, må han vente på tur». Og når jeg sier at det plager meg sier han at han kan prøve å forbedre seg, men at dette er en del av personligheten hans. At han er opptatt av effektivisering og at alt skal optimaliseres. Derfor må han fylle alle pauser i hverdagen der det ikke skjer noe med å svare på meldinger, sjekke aksjene sine, lese nyheter osv, slik at han ikke trenger å sette av tid til det senere.

Dette går meg virkelig på nervene, og mine forsøk på å si fra fører til minimal forbedring. Hva hadde dere gjort her? Bare innsett at det er slik det blir om jeg vil vær med han, eller gå hardere til verks?

Anonymkode: fff56...62e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er jo ikke interessert i å endre på det. Du får vurdere om dette er noe du vil eller kan leve med. Hvis du vurderer å gå, kan du si i fra først at du vurderer det fordi dere har altfor forskjellige syn på dette her, slik at han evt. får muligheten til å endre seg en siste gang.

• Liker 1
Skrevet

Klassisk algoritmeslave og et produkt av hvordan teknologien skaper forskjeller i samfunnet der det å være så avhengig av mobil/teknologi til slutt blir taperne mens de som logger av blir vinnerne. Jeg tror det kan endres men krever ønske om det selv. Kanskje finne noen artikler om det og lese det for han? Kanskje ham blir nysgjerrig og gjør endringer på sikt. Hvis man selv ikke er like ille som han ville det vært dealbreaker for meg. Komme så mye i andre rekke. Uffa meg

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt tragisk hvordan det er blitt. Var på et lekeland i dag. Uten unntak, alle foreldrene satt med nesen ned i tlf. Det var også par der, begge satt å scrollet. Tragisk! 

Anonymkode: b0194...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså hvor tafatt er det mulig å bli? 

Jeg hadde nektet å ta ham med til familietreff, eller tatt mobilen fra ham mens vi var der. 

Hvis han pauser serier, hadde jeg un-pauset dem. Gjør han det igjen hadde jeg pakket sammen og dratt. 

Hadde fortalt barnets mor om situasjonen. Høres ikke ut som han bør ha samvær. 

Funket det ikke så hadde jeg dumpet ham. På melding. 

Anonymkode: 52b9b...a98

AnonymBruker
Skrevet

Dette er alvorlig avhengighet. 

Anonymkode: cc349...9d1

Skrevet

Du har tatt det opp med han og han svarer at han ikke ser problemet og viser at han ikke har tenkt å endre seg.

Så alt du må gjøre nå er å velge å godta dette, eller gå.

AnonymBruker
Skrevet

Det der hadde jeg aldri orket. Mobil ved matbordet, i senga og i sofaen sammen med andre hører ingen steder hjemme.

Han er avhengig, og det får du aldri ordnet på.

Anonymkode: a9682...dc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...