Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Littelulla skrev (23 timer siden):

Kan jeg snike meg til å høre med deg (for lat til å google nå); kaniner skal ikke ha for mye løvetann pga klaium (mener jeg det var?). Det samme gjelder da ikke for marsvin? 

Jeg hadde marsvin som barn - for maaaange år siden, og med mye dårligere kunnskap rundt enn nå. Men, de tisset i do-hjørnet i buret (ja, de hadde desverre bur). Kaniner kan fint trenes til å gå på kassa. "Regelen" er å ha høyet over dokassa, for de gjør fra seg når de spiser. Er ikke marsvin like der? 

Mine marsvin har bare tisset og bæsjet overalt i alle fall. Hadde man dem i fanget for å kose med de en stund, måtte de sitte på et sammenbrettet håndkle, fordi de kunne lett finne på å tisse i fanget ditt ellers (det gjorde de noen ganger før vi lærte).

I buret sitt bæsjet de over hele. Ikke noe dohjørne. Mine marsvin var hanner, vet ikke om det er forskjell på hunner og hanner der (ukastrerte hanner kanskje vil spre "godluktene" sine mer???)

Det sto i marsvinboken min at man kunne gi marsvinene gratis mat fra naturen, som løvetann og gress samt noen kvister for tennenes skyld (de spiser bark). Husker dessverre ikke hva slags treslag disse kvistene burde være fra, derfor nevnte jeg det ikke i innlegget ovenfor.

Har sjekket bokskapene mine, men marsvinboken er nok borte for lengst.

Jeg pleide å sette opp noen grinder over et område i stuen og lagde en innhengning. Inne i den la jeg noen store sånne "sengekladder" fra apoteket, som absorberer urin og holder på det. Inne i innhegningen la vi høy og et par marsvinhus, grønnsaker og vann i en skål. Så fikk marsvinene et mye større område å gå rundt på. 

Ute snekret mannen min et svært bur til dem, som var nettingdekket (inkl taket). Halve taket var tildekket av treplate så de fikk skygge om de ønsket, og det var ingen bunn. Dermed kunne vi flytte uteburet rundt på plenen etter hvert som marsvinene beitet. De elsket dette. Spiste og spiste dagen lang 🙂 Avføring fra planteetere er utmerket gjødsel for plen. Marsvin spiser jo nærmest konstant, og dermed bæsjer de også tilsvarende ofte.

Endret av Million
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...