AnonymBruker Skrevet 22. juli #1 Skrevet 22. juli Hei dere som har hatt marsvin/hamster/dengu o.l. kan de dras fra hver dag når man må på jobb? Har aldri hatt det før, kun katt, men den var utekatt, bor nå i 2.etasje og naboen under er allergisk. Så vurderer da kanskje marsvin eller annet, gjerne kom med forslag om dyr som er enkle å stelle og kan være hjemme lenge. I tillegg står solen rett på hjemme hos meg så kan bli varmt om sommeren. Anonymkode: 5f568...ce1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli Ja marsvin klarer seg, men da bør du sikkert ha to som har selskap i hverandre Anonymkode: 862b6...76a 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #3 Skrevet 22. juli Det enkleste du kan ha er rotter. De er som små hunder, elsker oppmerksomhet, men klarer seg fint alene en dag. De er renslige så kan gå løs da de holder seg i nærheten av buret. Og de er dritt kule. Men det samme gjelder for de som med Marsvin, de må være minst to. Anonymkode: ab647...b84 4
Littelulla Skrevet 22. juli #4 Skrevet 22. juli Uansett hva du faller på, husk å lese deg godt opp. Marsvin trenger også stor plass (ikke bur) og stimuli. Det samme gjelder for andre gnagere og kaniner (de er mer som hunder i hjemmet). 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juli #5 Skrevet 22. juli Ahh tenkte ikke på at lurt med 2. Har stor leilighet de kan vandre rundt i med flere rom Anonymkode: 5f568...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli #6 Skrevet 22. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ahh tenkte ikke på at lurt med 2. Har stor leilighet de kan vandre rundt i med flere rom Anonymkode: 5f568...ce1 Er vel det samme med katter, om inne-katt så bør det helst være 2, kjenner noen som har 1, tror den kjeder seg veldig. Har mest lyst på katt, er jo det jeg er vokst opp med, men dumt med nabo med allergi, og vil syntes litt synd i den til å være inne-katt, siden jeg ikke bor midt i byen så den kan få vandre fritt ute Anonymkode: 5f568...ce1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli Alltid 2 når det er burdyr. Burde så klart ha eget rom og ikke bur. Rommet kan være ett stort kleskap man gjør om. Anonymkode: 79bff...f07 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Alltid 2 når det er burdyr. Burde så klart ha eget rom og ikke bur. Rommet kan være ett stort kleskap man gjør om. Anonymkode: 79bff...f07 Burdyr?? Hva er det?? Anonymkode: 35588...d41
AnonymBruker Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Burdyr?? Hva er det?? Anonymkode: 35588...d41 Kjære min. Det er dyr som har bur der de gjør fra seg og sover. Mange dyr er også i buret når eiere ikke er hjemme. Defor bør man lage stort bur av for eksempelt ett skap. Anonymkode: 79bff...f07 3
AnonymBruker Skrevet 24. juli #10 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 22.7.2026 den 21.34): Det enkleste du kan ha er rotter. De er som små hunder, elsker oppmerksomhet, men klarer seg fint alene en dag. De er renslige så kan gå løs da de holder seg i nærheten av buret. Og de er dritt kule. Men det samme gjelder for de som med Marsvin, de må være minst to. Anonymkode: ab647...b84 Når de går løs, hvordan går det med ledninger og slikt? Anonymkode: 371da...b7d
AnonymBruker Skrevet 24. juli #11 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når de går løs, hvordan går det med ledninger og slikt? Anonymkode: 371da...b7d Rotter holder seg i et veldig begrenset område, de elsker å gå ut, men liker ikke gå langt fra buret. De vil heller ikke gå på gulvet. Det samme med buret, det må stå oppå noe, ikke direkte på gulvet. Hos meg har jeg hatt buret ved siden av en sofa, da kunne de gå inn og ut som de ville når jeg var hjemme. De har aldri gnaget på noe som helst, og gikk inn i buret på do. Selvfølgelig var det en tilvenning, så den første tiden var med pledd i sofaen. Anonymkode: ab647...b84
AnonymBruker Skrevet 24. juli #12 Skrevet 24. juli Siden du nevner allergi: Mange som er allergiske mot katter, er også allergiske mot marsvin. Jeg er allergisk mot katt, men ikke kanin, så trodde det skulle gå bra å passe venninnes kanin og marsvin, og forsto ikke hvorfor jeg ble dårlig før jeg snakket med en lege. Bør ikke være noe problem for naboen med mindre han/hun er ofte hos deg eller skal passe dyrene dine. Anonymkode: b295e...aed
AnonymBruker Skrevet 24. juli #13 Skrevet 24. juli Du kan ha katt selv om naboen er allergisk. uansett hva du velger bør du lese deg godt opp og sette deg inn i hva dyrene krever. Det er ikke et impulskjøp, dyr lever i mange år. marsvin bråker mye, og fører med seg litt lukt for eksempel. Klarer seg fint mens du er på jobb. samme med hamster. ingen av de bør settes i de små burene som selges i dyrebutikkene. Har hatt både hamster og marsvin selv. Anonymkode: 6a3db...dfa
AnonymBruker Skrevet 24. juli #14 Skrevet 24. juli Sønnen min (42😅) har to marsvin. Han har lagt plastmatte på gulvet og et par lag med fleecetepper og noen håndklær oppå der igjen. Arealet er ca 3 x 3 m. Først satte han opp inngjerding, men de fleste marsvin kan ikke fordra å gå på glatte gulv, så de holder seg på teppet selv uten gjerder. De har små hus, foringsstasjoner, vannflaske ol lignende spredt rundt på området sitt. Når det er på tide med rent underlag, rister han av det brukte, hiver det i vaskemaskinen og tørketrommelen og vasker av plast/gummimatta med nøytralt vaskemiddel. To sett med underlag gjør rengjøring enkelt. Marsvin klarer seg godt alene og til forskjell fra andre gnagere lager de koselyder når du klapper dem, plystrelyder når du åpner grønnsaksskuffa 😅 og litt andre lyder i andre sammenhenger. Synes det er koselig med en gift mann i førtiåra med "hår på brøstet" som elsker marsvin. Anonymkode: 24383...467 5
AnonymBruker Skrevet 24. juli #15 Skrevet 24. juli Har mest lyst på katt ja, min (vår -> familie katt) ble 18.5år, så jeg vet hvordan det er å ha katt. Men han var utekatt med hage, aldri hatt inne-katt før, noe jeg regner med den må bli da jeg bor i 2.etasje, litt vanskelig å passe på å få den inn å ut da. Anonymkode: 5f568...ce1
AnonymBruker Skrevet 24. juli #16 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (På 22.7.2026 den 21.29): Hei dere som har hatt marsvin/hamster/dengu o.l. kan de dras fra hver dag når man må på jobb? Har aldri hatt det før, kun katt, men den var utekatt, bor nå i 2.etasje og naboen under er allergisk. Så vurderer da kanskje marsvin eller annet, gjerne kom med forslag om dyr som er enkle å stelle og kan være hjemme lenge. I tillegg står solen rett på hjemme hos meg så kan bli varmt om sommeren. Anonymkode: 5f568...ce1 Skal du ha marsvin må du ha to, tror ikke de har lov å selge kun en lenger. Men det er mye jobb og det tar stor plass med stort bur. Det er rimelig kostbart også, de skal ha friske grønnsaker, tørrfor, høy og padding til buret. Vi skiftet på buret hver annen dag, de gjør ikke stort annet enn å spise og bæsje. Det er heller ikke kosedyr på lik linje med katt f.eks. Men de lager mye lyd, kan koses med, men ikke for de minste ungene, skal vøre forsiktig med ryggen deres bl.a. Usikker på hvor lett det er å få pass til marsvin også om dere skal reise bort. men de har ingen problemer med å være hjemme alene når dere er på jobb, så lenge de har høy og vann Anonymkode: ed803...f78 2
Million Skrevet 24. juli #17 Skrevet 24. juli (endret) AnonymBruker skrev (På 22.7.2026 den 21.46): Ahh tenkte ikke på at lurt med 2. Har stor leilighet de kan vandre rundt i med flere rom Anonymkode: 5f568...ce1 Marsvin blir ikke husrene, så da vil de tisse og bæsje overalt. De er ete-maskiner og bæsjer tilsvarende ofte. Heldigvis er det vegetarbæsj i faste små pellets, som bare er å plukke opp. Men tiss kan skade gulvet da, så de bør nok ikke gå løse når du ikke er hjemme og kan få tørket opp med en gang. I tillegg vil de muligens gnage på ting, og det er farlig for dem å sette tennene i en elektrisk ledning feks. Så ikke ha de løse uten at du er hjemme og har oppsyn med de. Ellers vil jeg si at marsvin er kjempefine kjæledyr å ha. Jeg har hatt det i to tilfeller i løpet av mitt liv. Og som de andre har nevnt over; du MÅ ha minimum to, for det er flokkdyr, og en venn er det minste. Vær obs på at de må være samme kjønn, ellers blir det babyer med noen ukers mellomrom. Marsvinunger blir født med tenner og det hele (full pels) og kan spise vanlig mat (grønnsaker, høy og marsvintørrfôr) omtrent med det samme. De dier moren sin innimellom i tillegg de første ukene. Vær også obs på at ungene blir kjønnsmodne etter bare noen uker. De selges derfor ofte allerede når de er bare noen uker gamle, siden de da er kjønnsmodne og må skilles fra foreldre og søsken (for å unngå innavl). Det er altså best å enten ha to-tre av samme kjønn, ELLER kastrere hannen. Hvis du søker litt på YouTube på engelsk (guinea pig + tricks) så vil du finne videoer av folk som har trent opp marsvinene sine til å gjøre masse triks! De er faktisk ikke bare noen dumme høyspisere, de forstår kommandoer etter opptrening og hva de får belønning for. Hvis du har et bibliotek i nærheten, sjekk om de muligens har denne marsvinboken til utlån. Jeg kjøpte den da jeg skaffet marsvin, og den er veldig lærerik. Masse tips om hva man bør og ikke bør gjøre. Marsvin er f.eks grønnsaksspisere av dimensjoner, men de tåler IKKE løk f.eks. Om sommeren kan de leve nesten gratis for deg på løvetann og grønt, friskt gress. De elsker det! Så bare gå ut og klippe noen bunter daglig. Spør i vei om du lurer på noe. Jeg er veldig glad i marsvin og har lurt på å skaffe meg det igjen selv Marsvin har selskap av sine egne venner og klarer seg utmerket uten mennesker i en arbeidsdag eller et døgn. Bare sørg for rikelig med høy, mat og fulle vannflasker. Marsvin må ha høy hele tiden, aldri gå tom. De trenger å tygge hele tiden, særlig høy, som gir litt slipefunksjon på tennene deres så de ikke blir for lange. Sist, men ikke minst; marsvin har klør på føttene som vokser hele tiden. Disse slipes ikke naturlig ned i bur på myke underlag. De må derfor klippes med negleklipper innimellom. Dette var det verste med marsvin, synes jeg, for det var så vanskelig å klippe riktig og ikke for langt inn (da peip de, stakkars). Så vær forsiktig Endret 24. juli av Million La til link 1
Littelulla Skrevet 24. juli #18 Skrevet 24. juli Million skrev (3 timer siden): Marsvin blir ikke husrene, så da vil de tisse og bæsje overalt. De er ete-maskiner og bæsjer tilsvarende ofte. Heldigvis er det vegetarbæsj i faste små pellets, som bare er å plukke opp. Men tiss kan skade gulvet da, så de bør nok ikke gå løse når du ikke er hjemme og kan få tørket opp med en gang. I tillegg vil de muligens gnage på ting, og det er farlig for dem å sette tennene i en elektrisk ledning feks. Så ikke ha de løse uten at du er hjemme og har oppsyn med de. Ellers vil jeg si at marsvin er kjempefine kjæledyr å ha. Jeg har hatt det i to tilfeller i løpet av mitt liv. Og som de andre har nevnt over; du MÅ ha minimum to, for det er flokkdyr, og en venn er det minste. Vær obs på at de må være samme kjønn, ellers blir det babyer med noen ukers mellomrom. Marsvinunger blir født med tenner og det hele (full pels) og kan spise vanlig mat (grønnsaker, høy og marsvintørrfôr) omtrent med det samme. De dier moren sin innimellom i tillegg de første ukene. Vær også obs på at ungene blir kjønnsmodne etter bare noen uker. De selges derfor ofte allerede når de er bare noen uker gamle, siden de da er kjønnsmodne og må skilles fra foreldre og søsken (for å unngå innavl). Det er altså best å enten ha to-tre av samme kjønn, ELLER kastrere hannen. Hvis du søker litt på YouTube på engelsk (guinea pig + tricks) så vil du finne videoer av folk som har trent opp marsvinene sine til å gjøre masse triks! De er faktisk ikke bare noen dumme høyspisere, de forstår kommandoer etter opptrening og hva de får belønning for. Hvis du har et bibliotek i nærheten, sjekk om de muligens har denne marsvinboken til utlån. Jeg kjøpte den da jeg skaffet marsvin, og den er veldig lærerik. Masse tips om hva man bør og ikke bør gjøre. Marsvin er f.eks grønnsaksspisere av dimensjoner, men de tåler IKKE løk f.eks. Om sommeren kan de leve nesten gratis for deg på løvetann og grønt, friskt gress. De elsker det! Så bare gå ut og klippe noen bunter daglig. Spør i vei om du lurer på noe. Jeg er veldig glad i marsvin og har lurt på å skaffe meg det igjen selv Marsvin har selskap av sine egne venner og klarer seg utmerket uten mennesker i en arbeidsdag eller et døgn. Bare sørg for rikelig med høy, mat og fulle vannflasker. Marsvin må ha høy hele tiden, aldri gå tom. De trenger å tygge hele tiden, særlig høy, som gir litt slipefunksjon på tennene deres så de ikke blir for lange. Sist, men ikke minst; marsvin har klør på føttene som vokser hele tiden. Disse slipes ikke naturlig ned i bur på myke underlag. De må derfor klippes med negleklipper innimellom. Dette var det verste med marsvin, synes jeg, for det var så vanskelig å klippe riktig og ikke for langt inn (da peip de, stakkars). Så vær forsiktig Kan jeg snike meg til å høre med deg (for lat til å google nå); kaniner skal ikke ha for mye løvetann pga klaium (mener jeg det var?). Det samme gjelder da ikke for marsvin? Jeg hadde marsvin som barn - for maaaange år siden, og med mye dårligere kunnskap rundt enn nå. Men, de tisset i do-hjørnet i buret (ja, de hadde desverre bur). Kaniner kan fint trenes til å gå på kassa. "Regelen" er å ha høyet over dokassa, for de gjør fra seg når de spiser. Er ikke marsvin like der?
AnonymBruker Skrevet 24. juli #19 Skrevet 24. juli Uansett kjæledyr så må de ha daglig tilsyn. Anonymkode: 21467...a20
AnonymBruker Skrevet 24. juli #20 Skrevet 24. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Uansett kjæledyr så må de ha daglig tilsyn. Anonymkode: 21467...a20 Selvfølgelig Anonymkode: 5f568...ce1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå