AnonymBruker Skrevet 21. juli #1 Skrevet 21. juli Samboer er glad i mat og spiser ofte mye. Han er ikke noe overvektig, men lagt på seg et par ekstra kilo de siste månedene. For meg gjør det absolutt ingenting og jeg syns han ser like flott ut som alltid. Problemer er at han ikke føler seg vel lenger i egen kropp, kommenterer på det, får respons og gjør det samme om igjen. Han kan gå på vekta, se at det er alt fra 1-8 kg mer enn sist og si at han ikke forstår hvor kiloene kommer fra. han har i det siste startet å overspise. Spiser mer når han sier han er stappmett. Klarer ikke sette rester i kjøleskapet, spiser opp alle rester feks etter taco, tar bare resten av osten, salaten, kjøttdeigen osv hvis det er noe igjen for det ikke er «vits» å spare på. Jeg kan kommentere lett på det når han sier at han ikke forstår hvor kiloene kommer fra, så kan jeg si at ja men du mååå jo ikke spise opp alle ekstra rester bare fordi du tenker det ikke er vits å ta vare på. At det da er bedre å kaste det eller faktisk sette det i kjøleskapet. Føler han tar det kort til seg, men det glemmes fort og han gjør det samme igjen. Har ikke vert slik før med mat, usikker hva det kan være at det er blitt sånn. Det som tærer på meg at det starter å skje daglig, og han kommenterer oftere på det, og det er trist å se at han blir mindre vel i egen kropp. Noen tips her? Vet ikke hvor mye jeg kan gjøre eller si her, noen som har noe lignende erfaring med dette? Han er ikke så god på å prate om ting som plager han og kan ofte bli litt små klein og tilbaketrukket i slike samtaler, eventuelt hvordan å ta det opp på en litt mild måte? Ønsker at han skal ha det bra og vet ikke om det er bedre som kjæreste å prøve gjøre eller si noe eller la han finne utav slik selv. Anonymkode: 097fe...a30
AnonymBruker Skrevet 22. juli #2 Skrevet 22. juli Jeg tenker du ikke trenger å nevne overspisingen, men heller spørre han hvordan han har det. Det henger ofte sammen. Han er nok klar over det selv også, selv om det er vanskelig å innrømme. Peke på symptomet hjelper ikke🙃 Anonymkode: 839c6...414 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli Hva med å si det rett ut? Slutt å pakke inn, for han ser det ikke selv. Når han spiser restene etter taco, så kan jo bare restene av osten tilsvare omtrent det han trenger av kcal i løpet av en dag! Anonymkode: a62a1...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva med å si det rett ut? Slutt å pakke inn, for han ser det ikke selv. Når han spiser restene etter taco, så kan jo bare restene av osten tilsvare omtrent det han trenger av kcal i løpet av en dag! Anonymkode: a62a1...d2f Pleier du å ha en halv kilo ost i rester etter et tacomåltid? Anonymkode: 428ff...70d 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli Spør han rett ut neste gang han klager: Vil du ha min ærlige mening? Sier han ja, gjør du det, sier han nei, slutter du å bry deg Anonymkode: 9660d...1bb 3
got2go Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Spør han rett ut neste gang han klager: Vil du ha min ærlige mening? Sier han ja, gjør du det, sier han nei, slutter du å bry deg Anonymkode: 9660d...1bb Dette. Og om han sier ja så må du si det som det er. Ikke vær diffus i måten du sier det på.
AnonymBruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Pleier du å ha en halv kilo ost i rester etter et tacomåltid? Anonymkode: 428ff...70d Det er faktisk veldig mye kalorier i ost. Anonymkode: 9f196...827
AnonymBruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er faktisk veldig mye kalorier i ost. Anonymkode: 9f196...827 For at osterestene skal utgjøre nærmere dagsbehovet i kalorier (slik vedkommende påstår) må det være rundt en halv kilo ost. Det er ingen grunn til å overdrive for å understreke et poeng. Anonymkode: 428ff...70d 2
Sofakona Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli Spør hvordan han har det. Overspising kommer ofte av en grunn.. ikke for at det bare e godt og man må stappe seg selv full Kan være depresjon...noe med jobb... forhold etc 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Men når han klager over vekten hver dag og du sier det til han hver dag (ikke spis opp restene) og det likevel gjentar seg, da ville jeg begynt å tenke at det var noe kognitivt problem på gang. Hvor gammel er han? Det behøver for all del ikke være noe alvorlig som demens, det kan være veldig mange grunner til at man går rundt helt fjern, men en legetime er jo på sin plass. Anonymkode: ee732...e60
AnonymBruker Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli Sofakona skrev (6 minutter siden): Spør hvordan han har det. Overspising kommer ofte av en grunn.. ikke for at det bare e godt og man må stappe seg selv full Kan være depresjon...noe med jobb... forhold etc Dette. De færreste begynner plutselig bare å overspise. Overspising er gjerne et symptom for noe psykisk, som for eksempel bekymringer, stress, depresjon. Så å kommentere overspisingen, som andre foreslår her, vil sjeldent gjøre noe forskjell på problemet. I verste fall blir det forverret. Så følg rådet som Sofakona kommer med; spør hvordan han har det. Anonymkode: bbeac...466
blvck Skrevet 23. juli #12 Skrevet 23. juli Siden han ikke tidgiere har overspist, men har begynt med dette i det siste, ville jeg tenkt at det er noe som plager eller stresser han, og at han forsøker å døyve det med mat. Overspising er gjerne et symptom på noe, og jeg tror ikke det hjelper å bare peke på hvor mange kallorier det er - det vil nok bare gi han enda mer dårlig samvittighet. For han skjønner nok at egentlig at han kanskje ikke burde spist opp den tacoen, men så gjør han det allikvel. Jeg ville forsøkt å gi han rom til å fortelle, sette ord på om det er noe som er vanskleig. Det er ikke sikkert han ser koblingen selv mellom feks stress og overspising, men at han kjenner på at noe er vanskelig og enten bevisst eller ubevisst forsøker å døyve det med mat. Noen slutter å spise i vanskelige perioder, andre spiser mer. Det er ofte samme greia når det skjer sånn du beskriver. 1
AprilLudgate Skrevet 23. juli #13 Skrevet 23. juli Når han kommenterer ofte selv tenker jeg du kan ta en samtale med ham. Begynn med at dette ikke plager DEG, men du ser han overspiser og er ukomfortabel med det. Så sier du konkret hva du ser, og at han daglig er misfornøyd med seg selv. Men ikke stopper med det som fører til den misnøyen. Da er spørsmålet hva som ligger bak overspisingen utover at mat er godt/er det blitt bare en vane. Presiser at du ikke sier dette fordi det plager deg - men det plager jo han og han virker ikke helt få til å stoppe selve OVERspisingen. Hva med å prøve ei uke med kun vanlig porsjon og hyppighet og notere ned hva som dukker opp. Er det matstøy, kjedsomhet, følelsesbasert (stress, glad, trist, sur osv). Der får han jo et hint på hvorfor.
AnonymBruker Skrevet 23. juli #14 Skrevet 23. juli Jeg tror jeg har en tendens til å overspise. For det første så er jeg glad I mat og liker å spise, i alle fall de matvarene jeg liker godt. Men jeg tror at mat også er noe som "fyller ut" forskjellige andre behov, f.eks. til dels er trøst for ting som ikke helt går som man vil i karrieren, i kjærlighetslivet og så lignende. For ikke å skli ut i det selvdestruktive så må man vel prøve å huske på positive aktiviteter som f.eks. å gå turer i naturen noe som også gir mosjon. En fordel å ha en meningsfull jobb og et kompatibelt forhold. Ikke minst så kan kjedsomhet føre til unødvendig spising. Anonymkode: ec871...4c1
AnonymBruker Skrevet 23. juli #15 Skrevet 23. juli Kanskje dere må begynne å ligge igjen? Anonymkode: 5854e...0dd
AnonymBruker Skrevet 23. juli #16 Skrevet 23. juli Neste gang han tar opp det med vekten, så spør du om han vil ha dine synspunkter på det. Sier han ja, så ville jeg sagt at jeg legger merke til at han spiser mye mer enn før- iallfall når dere er sammen. Så ville jeg spurt om det er noe han selv har tenkt over. Ville fulgt opp med å spør hvordan han føler seg sånn generelt, og om det er noe du kan gjøre for han. Jeg Anonymkode: 8a3b1...935
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå