Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har kjøpt nytt hus. Til nå så har vi betalt en prosent av lønn til utgifter, alle utgifter ikke bare de som har med hus å gjøre. Jeg har da betalt en høyere sum hver måned. Jeg har jobbet cirka 60 timer pluss i uken ( driver eget firma) og har tatt ut mer lønn, mens samboer tjener noe mindre, men jobber cirka 40 timer i uken. Nå foreslo jeg at jeg kunne ansette en til, og jobbe det samme som samboer med omtrent samme lønn og vi delte alle utgifter likt. Det likte hun veldig dårlig og mente at jeg burde fortsette å betale mer som jeg har gjort. 

Vi har ingen barn, og vi vil fortsatt kunne leve som vi har gjort, men samboer vil få mindre penger å investere og bruke hver måned. 

Hva tenker dere er rettferdig? 

Anonymkode: 3c707...1fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min samboer og jeg har kjøpt nytt hus. Til nå så har vi betalt en prosent av lønn til utgifter, alle utgifter ikke bare de som har med hus å gjøre. Jeg har da betalt en høyere sum hver måned. Jeg har jobbet cirka 60 timer pluss i uken ( driver eget firma) og har tatt ut mer lønn, mens samboer tjener noe mindre, men jobber cirka 40 timer i uken. Nå foreslo jeg at jeg kunne ansette en til, og jobbe det samme som samboer med omtrent samme lønn og vi delte alle utgifter likt. Det likte hun veldig dårlig og mente at jeg burde fortsette å betale mer som jeg har gjort. 

Vi har ingen barn, og vi vil fortsatt kunne leve som vi har gjort, men samboer vil få mindre penger å investere og bruke hver måned. 

Din plan høres fornuftig ut.

Hun hadde foreslått det samme hvis rollene hadde vært omvendte.

Anonymkode: 61793...da8

• Liker 3
Skrevet

Da er samboer ego. Ville tenkt om jeg hadde lyst å dele livet med en som var slik.

Anonymkode: 6b834...d7b

• Nyttig 4
Skrevet

Hu der bør du begynne å bli skeptisk til..

Anonymkode: 57ae2...443

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er eierbrøken?

Anonymkode: fcb95...217

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er eierbrøken?

Anonymkode: fcb95...217

Eierbrøken er 50/50

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som at dere bor dere i hjel?

Hvis dere til sammen jobber 100 timer i uken for å få det til å gå rundt?

At dere skal betale 50-50 virker ikke urimelig i seg selv, men det kan jo bli et dramatisk innhogg i hennes økonomi?

Er mulig at hun vil føle seg lurt hvis dere har inngått én avtale med visse forutsetninger, som nå endres.

Anonymkode: fb487...933

Skrevet

Så hun synes det er behagelig å jobbe 80 timer mindre enn deg i måneden og betale mindre også.......? 

Du burde sette opp et regnestykke for henne, det som viser at dere har ca samme timelønn, du har bare mer utbetalt fordi du jobber MYE MER ENN HENNE! 

Har du funnet deg en liten snylter? 

Anonymkode: 555fb...e73

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At dere skal betale 50-50 virker ikke urimelig i seg selv, men det kan jo bli et dramatisk innhogg i hennes økonomi?

Er mulig at hun vil føle seg lurt hvis dere har inngått én avtale med visse forutsetninger, som nå endres.

Han vil jobbe mindre, ansatte noen for å kun jobbe 40 timer, slik som samboeren, hva har det med å bo seg ihjel å gjøre? Han har råd til å jobbe mindre.

Ingen kan ta forlange noen skal jobbe 60timer i uka for at man selv skal ha mer igjen av lønna si. De kjøper noe sammen. Da betaler man 50/50 punktum. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi bor oss ikke ihjel, men vi har begge jobber som vi trives veldig godt med som vi synes er givende. Skjønner at hun kan tenke at forutsetningene blir forandret, men hvis vi deler utgiftene likt vil vi begge kunne sitte igjen med 15-20 tusen i mnd etter alle utgifter. Vi blir sikkert enige, men greit å høre hva noen nøytrale mener. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi bor oss ikke ihjel, men vi har begge jobber som vi trives veldig godt med som vi synes er givende. Skjønner at hun kan tenke at forutsetningene blir forandret, men hvis vi deler utgiftene likt vil vi begge kunne sitte igjen med 15-20 tusen i mnd etter alle utgifter. Vi blir sikkert enige, men greit å høre hva noen nøytrale mener. 

Hvis du vil ha helt nøytrale tilbakemeldinger må du også la samboeren selv forklare hvorfor hun er negativ til ditt forslag. 

Anonymkode: 56789...d7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du vil ha helt nøytrale tilbakemeldinger må du også la samboeren selv forklare hvorfor hun er negativ til ditt forslag. 

Anonymkode: 56789...d7d

Det skjønner jeg, men det er jo ikke sånn det fungerer her inne. Som sagt så tror jeg helt sikkert at vi blir enige, det var en samtale som jeg tok opp med henne i dag, så det var sikkert den første reaksjonen hennes også. Kan også hende at hun ble overrasket siden vi begge var enige om at det ble mye jobbing når man skal starte opp noe. Jeg ser at hun kan høres ut som en gold digger, men er egentlig ikke inntrykket jeg har, hun tjener sine egne penger, og vi har betalt ned en leilighet som vi brukte som EK når vi kjøpte nytt hus, selvom jeg har betalt mest så var hun helt enig i prioritering. Så ville egentlig bare lufte og høre om jeg var helt urimelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han vil jobbe mindre, ansatte noen for å kun jobbe 40 timer, slik som samboeren, hva har det med å bo seg ihjel å gjøre? Han har råd til å jobbe mindre.

Ingen kan ta forlange noen skal jobbe 60timer i uka for at man selv skal ha mer igjen av lønna si. De kjøper noe sammen. Da betaler man 50/50 punktum. 

Si at hun tjener 40.000,- og han 60.000,-.

Han dekker 60% av kostnadene hun 40%.

Hvis hun skal få en økning i utgifter så kan det bli for dyrt for henne, selv om han mener at det ikke er det.

Det er ikke uvanlig at dynamikken i slike forhold ender opp med at kvinnen tar majoriteten av matinnkjøp, matlaging, klesvask og husvask. 

Siden mannen tross alt jobber utenfor hjemmet mer enn henne.

Ulønnet arbeid i hjemmet «teller ikke» når regnskapet gjøres opp.

Slike rollefordelinger går sjeldent tilbake når mønsteret først er satt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Si at hun tjener 40.000,- og han 60.000,-.

Han dekker 60% av kostnadene hun 40%.

Hvis hun skal få en økning i utgifter så kan det bli for dyrt for henne, selv om han mener at det ikke er det.

Det er ikke uvanlig at dynamikken i slike forhold ender opp med at kvinnen tar majoriteten av matinnkjøp, matlaging, klesvask og husvask. 

Siden mannen tross alt jobber utenfor hjemmet mer enn henne.

Ulønnet arbeid i hjemmet «teller ikke» når regnskapet gjøres opp.

Slike rollefordelinger går sjeldent tilbake når mønsteret først er satt.

Da skal hun kun eie 40%. Er vel ikkw greit hun skal eie noe hun ikke betaler for.

Hvordan husarbeidet blie gjort har ikke noe med deling av utgifter å gjøre.

Skrevet

Hun har vel ikke noe med om du skal ansette noen eller ikke.

Og dere kan fortsette å betale 1% av inntekten deres til felleskassa. Eller øke til 1,5 - 2 om nødvendig .En prosent er ikke mye, da. 

Anonymkode: fea7b...e7d

Skrevet

Hvordan er fordelingen av husarbeid hjemme? Når du jobber 20 timer mer i uken? 

Jeg synes du må ha frihet til å selv bestemme at nå er det på tide å ansette en person til, og gå ned til normal arbeidsmengde. Så har dere en generell regel om at dere betaler inn etter lønn, så nå vil det gå til 50/50. Hun kan kun protestere hvis du går ned veldig mye i lønn og ikke klarer å dekke 50%. Fordi da må du ha hennes «godkjennelse» til at hun tar mer enn 50%. 

Det er rettferdig i mitt hode.

Anonymkode: 6bf73...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...