Gå til innhold

Student uten hjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne på universitet i en annen by. Jeg er 22 år bor hjemme. Jeg prøver å finne hybel osv nå. Får ikke noe hjelp fra Mamma. Hun er opptatt med sin nye kjæreste. Så den dagen jeg flytter må jeg ta med meg tingene på toget. 

Er det vanlig at studenter ordner dette selv uten hjelp?

Anonymkode: 78e76...200

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skal begynne på universitet i en annen by. Jeg er 22 år bor hjemme. Jeg prøver å finne hybel osv nå. Får ikke noe hjelp fra Mamma. Hun er opptatt med sin nye kjæreste. Så den dagen jeg flytter må jeg ta med meg tingene på toget. 

Nei, det er ikke vanlig. 

Skal du ha med mye da? Har du ingen venner eller noen andre i familien som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: f5f46...6f1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Det er ikke vanlig å måtte gjøre sånne ting alene. 

Men vi er mange som har måttet gjøre det alene allikevel ❤️ bygg deg et liv, skaff deg gode venner og støttespillere. 

Lykke til, dette går bra ❤️

Anonymkode: eeae7...004

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig. 

Men du har vel venner med bil eller lastebil om du ikke har det selv?

Anonymkode: 3e028...a8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pakket tingene mine i en koffert og tok flytoget til Gardermoen alene, da jeg begynte på studier utenlands. Mamma (og min stefar) var på hytta, mine eldre søsken var flyttet hjemmefra.

Tror ikke det var helt unormalt da (2019), men er kanskje det nå. Men nå bor jo folk hjemme lenge.

Det har gått bra. Du klarer det nok fint.

Anonymkode: 4d2a2...dff

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er vanlig at man må gjøre ting selv i den alderen. Det er vel ikke helt vanlig å flytte med tog. Kommer jo litt an på hva du skal ha med deg. Hvis du får det i kofferter er vel tog greit, skal du ha med seng og møbler bør du kanskje leie inn hjelp? 

Anonymkode: fb32b...c12

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Russ 1998:

Jeg tok med meg alt på toget frem og tilbake, ingen hjelp hverken fysisk eller økonomisk I studietiden.

Anonymkode: e99d3...574

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt om flyttehjelp?

Siden mine skulle ha med møbler dra rommet så måtte vi jo da kjøre møblene dit. 

Men hadde det vært en fult møblert hybel så hadde det vært en annen sak. Da kunne vi heller kanskje ha kommet noen uker inn i studie for å se det nye hjemmet.

Anonymkode: 5648b...0aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så den dagen jeg flytter må jeg ta med meg tingene på toget. 

Det går bra. 

Mulig du skal hjem til jul og kan ta med mer av klær da.

Det ble noen turer på meg før jeg hadde fått med meg alt jeg ville ha. 

Anonymkode: 49ea1...206

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig å klare dette selv når man er 22 år. I de flestes øyne blir du nå sett på som en voksen og hjelpen du måtte få, vil være en bonus. Dette får du til. Ikke ta med deg så mye i starten. Du vil lettere finne ut hva du trenger, når du har fått bodd deg litt til. 

Anonymkode: b8d0b...164

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du spurt om flyttehjelp?

Siden mine skulle ha med møbler dra rommet så måtte vi jo da kjøre møblene dit. 

Men hadde det vært en fult møblert hybel så hadde det vært en annen sak. Da kunne vi heller kanskje ha kommet noen uker inn i studie for å se det nye hjemmet.

Anonymkode: 5648b...0aa

Håper å finne en møblert hybel 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Håper å finne en møblert hybel 

Du har ikke funnet hybel, eller spurt mor om hjelp?

Endret av Dlure
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting som er vanlig, det er mange måter å gjøre ting på. Noen blir holdt i hånden av mor og far hele livet, noen klarer seg selv fra tidlig alder. Hvordan ting gjøres avhenger også av hvor langt man skal flytte (forskjell på arendal-bodø og bergen-haugesund), og hva som er tilgjengelig på stedet man flytter til. Som 22 åring vil jeg si det er på overtid å flytte ut, da må mor få lov p ha andre prioriteringer enn din flytting uten at du blir snurt. Har du førerkort kan du leie bil selv og kjøre tingene dine, evt kan du be en venn med førerkort (og evt bil) om hjelp, flyttehjelp fra venner i studietiden er veldig vanlig. Leier du mlblert er det helt normalt p pakke med seg 2-3 svært kofferter og ta med det mest nødvendige, og så fylle på med ting når man er hjemmom, eller kjøpe det som trengs i den nye byen. 

Anonymkode: ccc76...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ingen hjelp. Måtte betale flyttebyrå. 

Anonymkode: 35750...76b

AnonymBruker
Skrevet

Er faren din helt ute av bildet? 

Anonymkode: 11080...2ad

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg flyttet for å studere, tok jeg fly pga avstand. Hadde bare med meg det jeg fikk plass til i en koffert. Foreldrene mine var ikke med. Leide møblert, ja.

Anonymkode: b5649...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det varierer veldig. 

Du er jo et voksent menneske nå, og ikke noe barn lenger. 

Så jeg tenker jo ikke det er noe som helst i veien for at du ordner det selv, og begynner å lære deg hvordan nan lever som voksen. 

Men om du har bodd hjemme helt til nå og er vant med at mamma ordner ting for deg, så skjønner jeg jo qt det kan føles litt hardt at hun prioriterer seg og sitt liv. 

Men du skal se du klarer dette helt fint! 

Anonymkode: da817...856

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke spesielt uvanlig heller. Særlig ikke når man er 22, og egentlig bør ha bodd hjemmefra et par år allerede. 

Anonymkode: e8bda...4d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å skaffe seg studieplass og bolig selv. Det er vanlig å flytte selv. Mange flytter med fly, tog, båt og buss, og kommer med ryggsekk og koffert. Det er vanlig å selv kjøpe møbler på studiestedet hvis man leier umøblert.

Det er også vanlig å rrsoektere at foreldre også har et liv utover å være foreldre til voksne barn.

Anonymkode: 44317...714

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte også gjøre alt selv. Tok fly til Oslo med to kofferter. Tok tog og t-bane til Sogn Studentby. Mamma ettersendte gardiner og litt flere håndklær og noe kjøkkenutstyr, så litt hjelp fikk jeg jo. Husker jeg syntes det var leit at de ikke hadde lyst til å bli med og hjelpe meg, få jenta si trygt installert på hybelen. 

Lykke til kjære deg❤️

Anonymkode: b9c31...c9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...